Moeite met verlichte zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaw

Moeite met verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 17:09

Hallo!
Ik heb 3 jaar op de manege gereden, daardoor niet echt bezig geweest met het springen (ligt er natuurlijk aan). Ik ben gestopt, en nu rijd ik 2 maanden op mijn verzorgpony, en die is nog helemaal groen. Hij is nogal pittig dus. Ik spring er dus nog niet echt mee. (beetje balkjes draven, 40 cm en dat is het). Maar er staat bij mijn verzorgpony nog een pony, weigert nooit en is helemaal ingereden. Ongeveer zelfde stokmaat (1.56 en 1.50) en is vrij pittig met springen. Ik heb er ongeveer 70 cm mee gesprongen, alleen ik kom heel moeilijk in de verlichte zit. Ik heb ook moeite om hem teugel te geven tijdens de sprong en aan te voelen waar hij precies aanzet. Hebben jullie tips?
Groetjes Rosa

Happie

Re: Moeite met verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:25

Ik volg je verhaal niet helemaal verzorg pony is nog helemaal groen je draaft balkjes en 40 cm dan is hij toch niet groen? Of bedoel je te zeggen dat er niet mee gesprongen werd?
Het klinkt misschien erg flauw maar ik zou gewoon eens een lesje springen nemen als ik jou was. Je leert je zelf heel makkelijk verkeerde dingen aan zeker omdat je zelf aangeeft dat je geen spring ervaring hebt.

Rosaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:44

Oh foutje, ik bedoel dat we dat op de manege deden. En er is wel iemand bij die ook wat tips geeft, alleen ik wil toch ook weten dat jullie tips zijn. Met mijn verzorgpony spring ik niet. Springles zit er niet in, want mijn eigen verzorgpony kan het nog niet. Die andere is alleen om een beetje te oefenen.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:47

ik heb mijn verlichte zit geoefend door een plukje manen vast te pakken. waarschijnlijk niet de goede manier. maar ik kan nu wel netjes in de verlichte zit blijven :+ en teugel geven, precies hetzelfde, iets hoger de manen pakken. ga je in gallop naar de sprong toe? dan zou je moeten kunnen tellen. en in principe zou jij je paard moeten zeggen wanneer hij moet springen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:54

Les nemen. Als je geen goede verlichte zit hebt (en dus je teugels voor je balans gebruikt), dan zou je wat mij betreft niet eens moeten willen springen. Ga eerst een goede instructie zoeken die je kan helpen met een onafhankelijke, goede verlichte zit. Zo leer je ook je handen onafhankelijk van de rest van je lichaam te bewegen. Voor nu: stop met springen, hier doe je je paard echt geen plezier mee.

Een verlichte zit leer je trouwens niet op een springend paard, maar op een paard dat stapt (begin), daarna draf, daarna galop, en daarna pas springen.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:56

Veel oefenen, je zadel vasthouden. Je kunt ook met draf proberen om bijv. 1x blijven zitten en dan 3x staan. Zo oefen je ook.

Rosaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:13

Angela schreef:
Les nemen. Als je geen goede verlichte zit hebt (en dus je teugels voor je balans gebruikt), dan zou je wat mij betreft niet eens moeten willen springen. Ga eerst een goede instructie zoeken die je kan helpen met een onafhankelijke, goede verlichte zit. Zo leer je ook je handen onafhankelijk van de rest van je lichaam te bewegen. Voor nu: stop met springen, hier doe je je paard echt geen plezier mee.

Een verlichte zit leer je trouwens niet op een springend paard, maar op een paard dat stapt (begin), daarna draf, daarna galop, en daarna pas springen.

Ik zeg niet dat ik het niet kan, ik zeg dat ik er moeite mee heb om er in te komen. Ik vraag om tips die jullie me zouden geven. De verlichte zit heb ik al geleerd in stap, draf en galop, maar het gaat me nu om de sprong zelf. Beetje flauw om te zeggen dat ik het paard er geen plezier mee doe, want dat vind ze hartstikke leuk om te doen. Er rijd nu een ander meisje op die niet durft te springen, en nu springt het paard niet meer. (had eerst L gesprongen, sprong vaak parcours 1.30 geloof ik) Daarom wou de eigenaar graag dat ik er op ging springen. Alles gaat goed, maar de verlichte zit moet ik nog oefenen. Dus om nu aan te raden dat ik moet stoppen met springen terwijl ik het heel graag doe en ook wil leren, vind ik wat flauw.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:48

Je paard zal het springen ook wel leuk vinden maar tijdens het springen is juist die verlichte zit en mee gaan in de sprong van groot belang. Wanneer je dit niet doet hinder je je paard en kunnen er ook ongelukken gebeuren. Terecht dat Angela dan ook opmerkt om les te nemen zodat iemand je kan helpen bij het springen zelf ook al beheers je de verplichte zit al goed.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:37

De enige nuttige tip: les nemen.

niet zelf maar wat aanrommelen, dan leer je jezelf dalijk iets verkeerds aan. Zo heb ik mijn houding te paard een beetje verpest door altijd tijdens het harde draven in verlichte zit te gaan... :o

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:42

Sluit me aan bij het nemen van les, bovendien haal je misschien de lol die de pony erin heeft weg op den duur omdat je niet mee gaat in de beweging. Het is voor het dier natuurlijk niet fijn als de ruiter niet 'mee' is, dus oefenen met les.
Daarnaast is rijden op een manege vaak heel iets anders dan rijden op een eigen paard/pony, dan begint het pas dus kun je lessen gebruiken.

Succes!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:46

Er is natuurlijk al heel veel wat je ook zonder instructie gerust kunt oefenen om je verlichte zit te verbeteren. Instructie is altijd nodig, maar als er geen extra informatie ingewonnen mag worden dan kunnen we net zo goed heel het infomatieve deel van Bokt afschaffen.

Zoals al eerder gezegd moet je verlicht zit in draf en galop eerst goed voor elkaar zijn. In stap is het niet echt zinvol om te oefenen, omdat de beweging daarin totaal anders is en je alleen nog maar meer balans problemen krijgt. Zorg dat je rondes lang in balans kunt blijven, zonder met je handen ergens steun aan te hebben. Het is daarbij belangrijkdat je het gewicht van je bovenlichaam goed verdeeld over de steunpunten, voet en knie. Je zitvlak gaat dus iets uit het zadel en naar achter en je bovenlichaam iets naar voren. Dit kun je ook op de grong oefenen of, nog beter, met je voeten op een vastliggende balk. Als je op die balk je balans kunt houden, dan kun je die houding op paard aannemen.

Gaat dit vervolgens in draf en galop rondes lang goed, dan kun je balkjes gaan draven. Dit is weer moeilijk, omdat je pony dan ineens ruimere pasen gaat maken. Als dit dan keer op keer goed gaat, dan kun je je aan een sprongetje wagen. Hierbij heb je wel weer een instructeur nodig.

In het begin kun je gerust een plukje manen vastpakken net over de helft van de hals. Maak een sluisje naar de hindernis, kom uit draf en pak een stukje voor de hindernis de manen vast en laat die pas weer los een of twee galopsprongen na de hindernis. Op deze manier voel je precies aan hoe de sprong verloopt, als je dit vaak genoeg herhaalt, kun je op den duur ook zonder dat plukje manen.
Zorg erbij dat je altijd vooruit blijft kijken en je benen lang houd, anders ga je duiken.

Succes!