Paard loopt erg omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_Pieter

Paard loopt erg omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:29

Hee bokkers,

Als ik een wedstrijd rijdt met mijn pony gooit ze telkens haar hoofd omhoog.
Waarschijnlijk omdat ze het een beetje spannen vind, want bij de vorige eigenaar hoefde ze niet wedstrijden te lopen.
Ik rijdt nu sinds kort met haar wedstrijdjes, maar we bouwen het rustig op.
Maar midden in de proef wilt ze wel aan de teugel, maar in het begin niet..
Echt raar want thuis in de bak doet ze het wel....
Hoe pak ik dit het handigtste aan?

Groetjes Anne!!

abeltje_xx

Re: Paard loopt erg omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:40

goed los rijden, ongeveer een halfuurtje gebruiken om overgangen, tempowisselingen en wat makkelijke figuren mee te nemen. het losrij terrein is niet de plek om je proefje te oefenen.
goed losrijden is het halve werk want dan is je pony als het goed is ontspannen, voorwaarts en actief als ze de ring in gaat.
als ze halverwege de proef wel aan de teugel wil lopen maar niet in het begin dan kan het dus zijn dat je niet voldoende hebt losgereden en dat je pony pas halverwege de proef los genoeg is om lekker te zakken.

het kan ook zijn dat jullie beiden het nog erg spannend vinden en dat je daarom in het begin van het proefje die spanning ziet aan het paard dat omhoog komt.
de beste oplossing daarvoor is veel wedstrijdjes rijden ;) hoe meer je het gaat doen hoe normaler het word voor zowel je pony als jijzelf. de pony zal leren dat het niet zo eng is op vreemd terrein of in een vreemde bak/ring. en jij zal leren om beter te ontspannen op vreemde terrein.
oefenen is zowieso de beste tip!

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 15:15

Okee bedankt! Zal eraan werken! :j
Ja ik vind het meestal ook wel spannend, maar het word steeds minder!!
En als we eenmaal de bak inrijden is het ook weer over bij mij .

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:22

Wat je ook kan doen is werken aan ontspannen zoals als je op hem zit met je handen zachtjes knede bij de manen zo leer je hem laag lopen en ontspant hij ook meer in de rug, want anders heeft hij een gespannen rug en zelf ook ontspannen zitten en lkkr goed losrijden natuurlijk:D

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:55

Best lastig hoor om dan zelf nog ontspannen te gaan zitten omdat je toch op gaat letten hoe hij reageert en of het helpt wat je doet ja :)

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:19

Heb je ook al goed op jezelf gelet.. Rij je niet met een te harde hand door de zenuwen .. Of ben je aan het knijpen met je benen? Dat zijn ook redenen waardoor ze haar hoofd omhoog kan gaan gooien.