Dominant of verlatingsangst??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Senya

Dominant of verlatingsangst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:36

Mijn 8jarige ruin (rheingau x Cocktail) vind dat hij alles in de gaten moet houden, als ik hem rij en er gaat een paard weg dan gaat hij wel even in protest maar dat gaat wel weer over. Ook als ik hem binnen zet en de rest is nog buiten hinnikt hij in het begin veel en is onrustig. Dit is allemaal wel vervelend maar goed te handelen.

Echter was ik laatst samen met een ander paard van stal op wedstrijd en toen was er niks meer met hem te beginnen, hij racede het hele losrij terein over en ik had er helemaal niks meer over te vertellen. Elke keer als hij bij het andere paard van stal in de buurt kwam knalde ik er zowat boven op.

Aan de hand heeft hij wel respect voor me en luistert hij echt prima op wedstrijd is hij normaal gesproken ook braaf en hij vindt het ook heel erg leuk om op wedstrijd te gaan.

Heeft iemand een idee of dit toch een soort van dominantie is of dat het iets met verlatingsangst te maken heeft?

En als iemand tips heeft hoe ik dit kan verbeteren dan hoor ik het heeeel graag!

e_horse

Re: Dominant of verlatingsangst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:21

Hij ziet je duidelijk niet als leider op dat moment. Hier kun je aan werken door grondwerk te gaan doen. Op die manier verbeter je je leiderspositie.
Denk aan Parelli of een andere vorm van Horsemanship. Succes!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:26

Mijn paard had/heeft dit ook. Eerst was het erger, maar nu gaat het echt stukken beter. Kan niet alleen op stal, wordt gek. Kan niet alleen op het land, begint te rennen.
Bij mij is het vanzelf weg gegaan. Iig geen aandacht geven, zeker neit zielig gaan praten oid. Het heeft ook wat te maken met de leiderspositie, want als je 100 % de leider bent, zal je paard dit neit doen, omdat hij ziet dat jij rusit gbent, hij ook niet onrustig hoeft te zijn.
Dus blijf zelf iig wel rustig, niet teveel aandacht aan schenken met het idee dat het hopelijk vanzelf weg gaat.

Veel succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:21

e_horse schreef:
Hij ziet je duidelijk niet als leider op dat moment. Hier kun je aan werken door grondwerk te gaan doen. Op die manier verbeter je je leiderspositie.
Denk aan Parelli of een andere vorm van Horsemanship. Succes!

De baas zijn onder het zadel is heel wat anders als de baas zijn aan de hand en aangezien TS ook nog aangeeft dat er geen probleem is wanneer ze hem aan de hand heeft zal Parelli hier niet bij helpen. Daarbij vind ik het een vreemd advies om in twee regels te roepen dat je de leider niet bent en dat je aan horsemanship moet gaan doen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 07:02

als hij de lijder in de groep is dan is het kudde gedrag en moet je over hem de lijder zijn en duidelijk leren zijn als je er op zit, ga eerst thuis oefenen met paarden die weg lopen, terug komen van jullie, als je aan het rijden bend, die momenten moet hij leren dat hij bij jou moet opletten en voorwaarts zijn en blijven, daar kan je het warm van krijgen. :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 07:25

Aan horsemanship moet je altijd doen, of je rijd of niet.

Denk ook niet dat het paard een leider is maar juist heel erg onzeker, jij als begeleider zal daar mee aan het werk moeten, neem iemand die jou daarin kan begeleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:49

Ik denk ook dat het onzekerheid bij je paard is (blijft moeilijk te zeggen aan de hand van een stukje tekst natuurlijk, want lichaamstaal zegt het meest). Daarbij vertrouwd hij jou dan dus blijkbaar niet genoeg om zich zeker te voelen wanneer hij apart wordt genomen.

Probeer ervoor te zorgen dat jij hem iets kan bieden waardoor hij wanneer hij afweegt zal kiezen om bij jou te blijven. Bedenk korte, makkelijke, leuke oefeningen waarvoor je hem een (eventueel voedsel)beloning kan geven zodat je verder werkt in een positieve sfeer en die momenten kan gaan verbeteren.
Staat je paard daar niet voor open dan staat veiligheid voor hem hoger op de prioriteitenlijst en zal je dus moeten zorgen dat hij zich bij jou veilig voelt. Begin naast je paard tot hij zich ontspannen voelt en stap dan op. Probeer wat simpele oefeningen (desnoods gewoon halt en wegstappen bijv. heeft hij meer beweging nodig bij angst dan bijv. slangenvoltes in draf) en zodra hij spanning krijgt stap je weer af en ga je door met oefenen op de grond. Zodra hij ontspant stap je weer op.

Je kan dit trouwens ook met een helper doen die het paard kent waar je bij in de buurt blijft rijden en weer verder vanaf rijdt anneer hij ontspant. Dan heb je een overgangsfase van samen met een ander paard naar helemaal alleen.

Dit zijn de enige tips die ik van een afstand kan geven en die meteen toepasbaar zijn. Anders zul je er toch niet aan ontkomen wat hulp te zoeken en via een andere weg je training/omgang aan te pakken (omgang omvat ook de communicatie met je paard onder het zadel, dus voordat iedereen roept hij is wel braaf in de omgang).

Senya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 10:42

Iedereen die tot nu toe geantwoord heeft bedankt! Ik gebruik wel regelmatig de "Monty Robberts" manier. Hem om me heen laten lopen tot hij afkauwt en zich aan mij over geeft. Hiermee krijg ik in het rijden wel iets meer respect.

Het stukje over onzekerheid past denk ik zeker bij mijn paard. Ik merk dit als hij oefeningen moet uitvoeren die hij nog niet goed beheerst. Ik merk dat het negeren van wat je normaal gesproken verzet of protest zou noemen, goed helpt. Hij merkt dan dat het niet erg is om fouten te maken en pakt het daarna beter op.

Het lastige aan onzekerheid vind ik om duidelijk te krijgen wanneer hij bang/onzeker is, en wanneer hij er echt met de pet naar gooit. Tijdens mijn wedstrijd had ik hem wellicht eerst meer moeten gerust stellen en daarna aan het werk moeten zetten.

Blijft toch erg interresant de psyche van een paard en vooral om deze te begrijpen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:58

Senya schreef:
Iedereen die tot nu toe geantwoord heeft bedankt! Ik gebruik wel regelmatig de "Monty Robberts" manier. Hem om me heen laten lopen tot hij afkauwt en zich aan mij over geeft. Hiermee krijg ik in het rijden wel iets meer respect.

:n
Maakt je paard alleen onzekerder, verdiep je eens in de methode en paardengedrag, kijken naar een groep op de weide helpt je al een stuk verder.

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:35

je paard moet je volgen in vertrouwen en omdat het jou ziet als leider.
niet omdat je hmem dwing, hij moet het respect van je krijgen en zal hij terug geven in zijn manier van doen, dat ga je ook vanzelf wel zien hoe langer je met hem bezig bent krijg je dat respect en zie je in wat ik bedoel. :) :)

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:31

is er nou niemand die dit ook wel eens heeft meegemaakt?