Protest!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libje123

Protest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 18:16

Ik had even een vraagje

wat zijn oefeningen of handelingen die je kunt invoeren bij protest van je paard ( ze gooit soms haar hoofd omhoog)

Situatie: Ben lekker aan het rijden ! alles gaat goed gaan in draf gaat goed en dan ineens eve 5 minuten continu met hoofd daarna niet meer (het is zo ineens)

Plus onder het rijden gewoon lief heeeeeel af en toe kattekwaad maar is in 1 jaar op 1 hand te tellen
Aan de longe alles prima gaat lekker naar beneden (ik gebruik geen hulpteugelsniks alleen hoofdstel en lijn)
en dan in 1 keer flippe bokken all kanten op en hup dan weer normaal !

Hopelijk krijg ik wat tips graag niet 20 de zelfde :) Gaat hier om 24 jarige merrie die in prima conditie is prima in orde dus

abeltje_xx

Re: Protest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:20

is het alleen aan het begin van het rijden, als je net aan het warmrijden bent. in de eerste 10-20 minuten zeg maar?
want dan kan het gewoon zijn dat ze even moet opwarmen, ze is al 24, misschien moeten de stijve gewrichtjes even los geschud :D *ik ga er even van uit dat er zoals je zegt, geen lichamelijk probleem is wat pijn veroorzaakt*
de merrie die ik rij heeft ook vaak in de eerste paar minuutjes, net na het eerste drafje van het opwarmen ( dan is het nog aan een langer teugeltje indraven, maar wel met contact en lichte aanleuning) dat ze even ophoog komt of wat onrustig is. als ik wat overgangen heb gemaakt en gewoon wat meer heb losgereden dan is het weer over en is ze lekker stil in haar aanleuning. zij moet even warmlopen ( en ze is maar 13 :o )
maar zij toont verder geen verzet, ze zoekt even wat en berust dan uiteindlijk in een prettige aanleuning.

er is een verschil tussen echt verzet tonen, het hoofd omhoog trekken en tegen de hand komen, en even moeten opwarmen, wat zoekerig zijn, wat onstabiel in de aanleuning en daardoor wat moeite met een stille aanleuning hebben.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:23

ik denk aan een pijnscheutje waarop ze even reageert.

AmorahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:24

De galop is ook een gang waar je vaak net wat gemakkelijker aanleuning kan krijgen.
Ik ken het probleem en gebruik soms aan het begin even een slof zodat mn paard weet waar hij moet lopen.
En zoals abeltje zegt kan het ook even opwarm problemen zijn, maar dat is al uitgebreidt uitgelegd ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:28

Staat je merrie nnormaal op de wei? Want ik zou hier denken dat je paard misschien af en toe de kolder in haar kop krijgt, en dan haar energie heel even kwijt wil.

Een collega van mij had volgens mij iets vergelijkbaars. Zij kreeg het advies om te gaan spelen met haar paard :) met een bal in de bak ofzo (terwijl ze er zelf niet op zat), of met opengeklapte paraplu's ^^
Of dit de oplossing is of niet, het is sowieso leuk

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:37

Het zou misschien opwarmen kunnen zijn ! maar dan draf opwarmen eigenlijk want ze heeft dan al hele tijd in stap gelopen. (circa 10 a 15 minuten)

Slof gebruik ik niet geen enkele hulpteugel (ben hier iets te snel afgeleid voor wil het dan optimaal gebruiken en niet mijn paard pijnigen perongeluk) enigste wat ik wil gebruiken soms is zon elastiek

Pijn scheutjes denk het niet want het is niet iedere x op het zelfde moment! het is zo even bij dit en dan ff bij dat (soms ook wel eens niet)

Mijn paarden staan iedere dag van 8 tot 19 uur op het land een enorm grootland van zeker zon 4 voetbalvelden en als ze er in komt dan gaat ze kei en kei hard weg in galop en is er geen vuiltje aan de lucht

Ik ben ook al van zadel veranderd de vorige lag niet 100% goed deze wel (aangepast door zadelmaker)

Spelletjes zijn leuk ook gewoon voor om erbij te doen en ik heb een paard die niet bereden kan worden dus dan is dit wel erg leuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:53

Protest wordt veroorzaakt zo'n enorme samenhang zijn tussen alles wat je met je paard doet, wat zich in zijn lijf afspeelt, hoe je met hem omgaat... enz enz enz

Dat is onmogelijk om zo te beoordelen. Ik zou beginnen met denken in de richting van fysieke problemen zoals een zenuwtje dat klem komt bij bepaalde oefeningen door wellicht iets meer uitstekende ruggegraat e.d.
Wervels/spieren na laten kijken kan nooit kwaad.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 13:03

Nee weet ik dus ik laat dit ook doen ! Ik heb 1 paard met rug problemen (vergroeiing) Maar hou dit jaarlijks bij met foto's kijken of er ontwikkelingen zijn gekomen !

Nu moet ik over 2 weken weer die jaarlijkse foto laten maken en dan gaat zij ook mee

Wij doen weinig oefeningen we doen wel oefeningen van de basis maar meer zijn we recreatief en buiten bijvoorbeeld doet ze dit niet behalve op de terug weg dan begint ze ook continu met hoofd de lucht in en te stribbelen.
En in de wei rent ze keihard (zoals een draver goed kan) en ook keiharde galop (wel goed maar zo draver achtig als je snapt wat ik bedoel)

Dus vandaar kijkend naar dit soort dingen ga ik er niet ineens vanuit dat het iets met een pijntje te maken heeft(ik sluit het niet uit laat dat duidelijk zijn)
Ik ga eens masseren de komende weken en vooral richten met grondwerk op het los maken van haar en dan over 2 weken die foto's

(zadel etc sluit ik wel uit die is pas voor haar op maat gemaakt)