Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
michy2084 schreef:ik zou in ieder geval je zadel laten nakijken...
En hij kan je inderdaad gewoon aan het testen zijn...
Ik zou het zo verder ook niet weten, Wens je iig veel succes!
Jessix schreef:Je kunt er alleen achter komen wat er mis is door e.e.a. uit te sluiten. Een passend zadel is wel het eerste wat in orde moet zijn natuurlijk. Tandarts is altijd wel een goed idee, die kan je ook advies geven over je bit. (dubbel) Gebroken bitten zijn niet voor alle paarden fijn.. Een stang is veel rustiger in de mond. En wat betreft meerdere paarden in de bak, dat is een kwestie van uitproberen en laten wennen aan nieuwe situaties.
Ragdollcat schreef:Of hij is nog niet zo goed ingereden, dat hij het af en toe nog eng vind? dat hij bijv. schrikt van schuivende zadel.
Dat is wat ik denk omdat je zei dat ie pas 4 is, dus ik denk niet dat ie al veel is gereden.
Tenminste als het goed is? want het is een laatrijpe ras, dat wordt als het goed is zo rond de 4e leeftijd ingereden???
mylene32 schreef:ik heb je verhaal gelezen en ik denk het volgende:
gymnastiseren aan de longe volgens haanstra, dus niet met een losse longe want dan loopt ie scheef, daar heb je niets aan en krijgt hij verkeerde belasting van al zein spieren.
je hoeft geen touwtjes te gebruiken denk ik maar wel corrigeren aan de voorkant
zadel kan pas goed gemaakt worden als paard recht is, hoeven moeten na gymnastiseren worden nagekeken, het beste bit is een dubbelgebroken bit, zo heb ik het tenminste geleerd van een paardentandarts
en anders een instructrice zoeken die jou dit kan leren
ik wens je succes! en veel plezier nadat je je paard hebt gegymnastiseerd want dan zal je zien dat het een heerlijkheid is om met hem te werken.
paard gaat er ook super van glimmen
loversyl schreef:[Hij heeft tot zn 3e in de wei gestaan daarna is hij begonnen met de scholing.
Wel op de Spaanse manier, dus best hard aangepakt.
Hij kan daarom wel al piaffe, passage enz. ze waren hem bezig met het leren van de pirouette.
Ikzelf ben daar wel op tegen omdat hij nog erg jong is.
Ik ben juist heel zacht en wil alles rustig doen, vandaar dat ik nu ook uit wil zoeken waar het aan kan liggen.
tamary schreef:loversyl schreef:[Hij heeft tot zn 3e in de wei gestaan daarna is hij begonnen met de scholing.
Hij kan daarom wel al piaffe, passage enz. ze waren hem bezig met het leren van de pirouette.
Ik ben juist heel zacht en wil alles rustig doen, vandaar dat ik nu ook uit wil zoeken waar het aan kan liggen.
Hard als in streng is mits rechtvaardig geen probleem. Het kan jouw wel problemen geven als je daar zoveel van afwijkt dat paard naar zijn mening geen leiding meer krijgt van jouw.
Het zo zwaar belasten van een lijf dat nog volop in de groei is wel. Laat hem naast de tandarts en zadelmaker nakijken door een goede fysio/osteo. Kan best dat hij zijn lijf vastgezet heeft om zichzelf te beschermen tegen de te zware inspanningen.
Citaat:Ik heb een aantal dingetjes op een rijtje gezet wat het kan zijn:
- Verkeerd bit (rij nu met enkel gebroken, misschien dubbel?)
- Niet passend zadel (Ga ik nu kopen dus misschien dat dat het had kunnen zijn want hij schoof)
- Verkeerde situatie (Reed met meerdere in de bak dat kende hij nog niet)
- Gebit niet in orde (Hij is flink aan het wisselen)
- Gewoon uitproberen? Omdat hij net pas hier is
unamie schreef:Citaat:Ik heb een aantal dingetjes op een rijtje gezet wat het kan zijn:
- Verkeerd bit (rij nu met enkel gebroken, misschien dubbel?)
- Niet passend zadel (Ga ik nu kopen dus misschien dat dat het had kunnen zijn want hij schoof)
- Verkeerde situatie (Reed met meerdere in de bak dat kende hij nog niet)
- Gebit niet in orde (Hij is flink aan het wisselen)
- Gewoon uitproberen? Omdat hij net pas hier is
Een enkel gebroken bit prikt in het gehemelte (beter dubbelgebroken of een stang of nog beter helemaal geen bit)
Een niet passend zadel is vragen om problemen (zolang je geen maat zadel heb is boomloos een prima optie)
Gebit kan zeker veel problemen geven op jonge leeftijd
Uitproberen geloof ik pas als alle lichamelijke problemen uitgesloten
Ik lees hier over een osteopaat , dat is natuurlijk prima
maar paarden hebben ook vaak spierproblemen en die kan een osteopaat niet oplossen
Tilmar schreef:Ik heb een andalusier gereden die direct uit Portugal kwam en die kon ook zo razendsnel vertrekken. Het heeft denk ik ook te maken met de manier van rijden daar. Weinig been geven, maar als ze been geven moeten ze luisteren en dat vangen ze dan weer op met dat hele scherpe bit.
Dan gaan wij er op zitten, we zijn gewend om het been eraan te houden en dan hebben we een vriendelijk bitje er in. Dat gaat dus hard dan.![]()
Als je alles lichamelijke problemen hebt uitgesloten, dan is mijn advies: gaan rijden en heeel voorzichtig met je hulpen. Gaat hij hard dan gewoon meegaan en heel voorzichtig terugnemen. Hij moet vertrouwen in jouw been en hand krijgen. Dat duurt wel even.
En het goede nieuws is dat 'mijn' andalusier nu als manegepony heel lief en rustig haar lesjes loopt met kindjes er op.
DAK schreef:Als ik je verhaal lees komt het eerste in mij op dat hij een Spaans gereden paard is. Misschien is dat de oorzaak. De Spanjaarden rijden inderdaad anders dan wij. Je paard omscholen naar "onze" manier van rijden gaat niet vanzelf. Ik zou sowieso een instructeur zoeken die iets weet van de achtergrond van de PRE's/Andalusiers en weten hoe de paarden daar gereden worden.
Verder zou het gedrag ook met zijn lichaam te maken kunnen hebben. Misschien is hij scheef of heeft hij andere problemen. Ik zou hem sowieso na laten kijken door een chiropractor of ostheopaat.
In ieder geval, zoek goede hulp. Verstandig dat je nog even wacht met rijden! Succes!!
midgie schreef:Ja miss het dier even laten bekomen, ik weet niet hoe lang hij al bij jou is?
Maar bedenk dat er heel veel in dat koppie rond gaat een ander land een andere baas een andere weide enz en z, geef het dier de tijd zou ik zeggen of heb je haast?
Al wel geprobeerd om hem met kaptoom te rijden, kijken hoe hij daar op reageert? Dat kent hij tenslotte .
4 jaar is ook nog erg jong en dan al die oefeningen doen is best heel veel gevraagd,maar las dat je dat even laat dat is wel fijn voor hem.
Begin eens met de basis, het handwerk b.v
Idd ook bedenken dat er nog heel veel in zijn mond gebeurd,
Dat de DA zegt dat zijn bouw niet meer verandert is heel vreemd voor een DA om te zeggen , want juist een 4 jarige moet nog heel erg groeien en verandert enorm als je hem juist gaat trainen, het is nog een jong paard een erg jong paard in mijn ogen.
Akhal_Teke schreef:Dus in week 4 is hij zo gaan rennen?
Heb je hem van te voren gelongeerd? Misschien had hij gewoon teveel energie?
loversyl schreef:Ragdollcat schreef:Of hij is nog niet zo goed ingereden, dat hij het af en toe nog eng vind? dat hij bijv. schrikt van schuivende zadel.
Dat is wat ik denk omdat je zei dat ie pas 4 is, dus ik denk niet dat ie al veel is gereden.
Tenminste als het goed is? want het is een laatrijpe ras, dat wordt als het goed is zo rond de 4e leeftijd ingereden???
Hij heeft tot zn 3e in de wei gestaan daarna is hij begonnen met de scholing.
Kady1 schreef:Mijn PRE komt ook uit spanje (vaquero getraind) en die deed in het begin precies het zelfde als dat jij beschreef. Bij de mijne komt het voornamelijk omdat hij dus geen vertrouwen heeft in de hand en extreem gevoelig reageerd op been. In het begin als ik heel lichtjes mijn been aanlegde sprong hij met 4 benen te glijk om hoog.
PRE uit spanje worden heel extreem op zit gereden, probeer dus vooral alles met zit op te lossen, Wat ik nu doe als hij echt aan de kletter gaat is hem op de volte sturen en die verkleinen.
Die van mij is verder ook echt bang, en is denk ik in zijn leven niet echt vriendelijk behandeld met het rijden, wel de kunstjes maar verder geen ontspanning.
Vertrouwen is een sleutel woord! Het zijn prachtige dieren en als je hun vertrouwen hebt dan kun je veel bereiken.
Als je nog specifiek iets wilt vragen mag je me altijd PBen