Paard op hol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DawnFirst

Paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:56

Heeey ik rij nu sinds een halfjaar een erg lief beestje*ahum*, nee het probleem waar ik mee zit is dat als we in galop aanspringen hij er vaak vandoor wilt gaan, daarbij zet hij zijn nek op slot( Ik kan hem met geen mogelijkheid omtrekken,maar dan ook echt trekken!) Ik heb alles geprobeerd denk ik dan o.a links rechts omtrekken, naar achteren zitten en rustig praten, uit laten rennen(rent gewoon de straat op na 6km te hebben gerent><) het is niet zo dat die dit altijd doet, vaak ben ik hem al voor. Maar ik voel me zo machteloos wanneer hij in deze bui is.

Heeft iemand tips of iets anders! zou het heel graag horen

Thnxxx:3

Heresy

Re: Paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:48

Je kan misschien wat grondwerk gaan doen. De band met je paard versterken. :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:51

NewMinou schreef:
Je kan misschien wat grondwerk gaan doen. De band met je paard versterken. :)

goed advies :)
Er gaat een hoop tijd in zitten maar het resultaat is goud waard.
Pat Parelli doet ook een hoop via grondwerk, voor ideeen is er genoeg te vinden via google.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:52

Heb je les met je paardje?
Is je paard helemaal nagekeken op tandproblemen, rugproblemen, goed zadel e.d.?
Misschien dat het daaraan kan liggen.
Je kan inderdaad grondwerk gaan doen. Maar ik zou toch eerst alles checken.
Hoe ben je hem dan voor? Wat doe je dan als je hem voor bent? Heeft hij ook nog iets wat hij doet vlak voor hij gaat rennen?

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 14:59

Heya thnx voor alle reacties!,
@lovebodin ja ik volg les en hij is zelfs lui in de bak geh.
ik bedoel met hem voor zijn, ik voel gewoon zijn nek en lichaam aanspannen en ik kan hem eruit halen door eens goed nee te zeggen of soms even aan de teugels zitten( aangezien ik altijd met losse teugel rijd, omdat als ik hem strak neem hij erg vervelend gaat doen en alleen maar meer gaat trekken>< Hmm ja grondwerk zou nog wel eens iets kunnen zijn alhoewel hij erg goed luisterd naar mijn stem commando's behalve als hij ervandoor wilt zonder reden natuurlijk

ik zal het eens proberen!!
Maar thnx iedereen!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:16

Idd grondwerk gaan doen en technisch beter gaan rijden het probleem ligt bij jezelf, zeker als het zadel, gebit en rug na gekeken is,

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:26

DawnFirst schreef:
Heya thnx voor alle reacties!,
aangezien ik altijd met losse teugel rijd, omdat als ik hem strak neem hij erg vervelend gaat doen en alleen maar meer gaat trekken

Dat is ook vervelend en een punt. Je moet wel proberen druk op de teugels te houden (dat er contact is) Dus dat ook oefenen. Heb je al eens geprobeerd te longeren met bijzet. Gaat hij dan ook vervelend doen? Misschien leert hij het trekken zo ook af.

Heresy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:58

Met wat voor bit rijd je eigenlijk? =)
Misschien is hij vervelend omdat hij het bit niet fijn vindt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:03

Zoek andere instructie, deze kan jou en je paard duidelijk niet verder helpen!

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:14

Eens met Aerdenhout. Grondwerk lijkt wel een toverwoord hier, alsof het alles verhelpt. Neem goed les zodat je weet waar je mee bezig bent. Galoppeer niet tot je het paard onder controle hebt. Zo leidt het alleen maar tot ongelukken.

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 19:24

uhm ik rijd hem met een passoa trens, de eigenaar wil dit zo omdat dit paard vaak in de jacht gebruikt wordt. voorderest ik zou het eens met grondwerk proberen ^_^

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:23

sillyhorse schreef:
Eens met Aerdenhout. Grondwerk lijkt wel een toverwoord hier, alsof het alles verhelpt. Neem goed les zodat je weet waar je mee bezig bent. Galoppeer niet tot je het paard onder controle hebt. Zo leidt het alleen maar tot ongelukken.

Grondwerk is de basis om van een paard eigelijk elk paard een goed rijpaard te maken.
Heel veel hebben denk ik geen idee wat met grondwerk bedoelt word en at het inhoud , maar als het daar al niet ok is wat doe je dan op de rug van je paard, juist dan krijg je het probleem mijn paard gaat er met mij vandoor, door een goeie basis dus grondwerk voorkom je heel veel van dit soort problemen.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:30

Je kan best op de grond een goede basis hebben maar als je paard lichamelijk niet in orde is of je kan nog niet goed rijden wordt het nog niets. Grondwerk is niet altijd de oplossing voor elk probleem, maar wordt vaak wel als eerste advies aangedragen en dat stoort me een beetje. Ben beslist niet tegen grondwerk hoor. Maar kijk ook eens verder, sluit lichamelijke problemen uit en kijk eens kritisch naar jezelf. 9 van de 10 keer ligt het probleem bij de ruiter.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:37

Maar dmv grondwerk (met instructie) krijg je vaak zelf ook je eigen probleem voor ogen en kan je dat ook beter oplossen.
Vind daarnaast niet dat je perse contact op de teugels moet houden, ik rijd mijn paard bitloos (niet terzake verder) en met een losse teugel, als ik ontspannen aan het sturen ben doe ik het met neckreining (teugel tegen de rechterkant vd hals=linksaf en andersom). Reageert hij super op, en dus helemaal niet nodig om steeds contact te houden, zolang hij goed op eigen benen loopt en niet op de voorhand valt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:25

Het is duidelijk dat grondwerk nog niet helemaal begrepen word , juist door het grondwerk kun je de lichamelijke problemen oplossen die je onder het zadel niet gaat lukken, denk aan stelling en buiging, als je je paard het eerst vanaf de grond leert en zelf ook bewust ben van hoe het paard beweegt dan is het vanuit het zadel veel makkelijke ruit te leggen, te voelen en te begrijpen voor zowel paard en ruiter

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:18

DawnFirst schreef:
soms even aan de teugels zitten( aangezien ik altijd met losse teugel rijd, omdat als ik hem strak neem hij erg vervelend gaat doen en alleen maar meer gaat trekken

Ben jij je paard dan wel de baas? Als je paard echt zo vervelend gaat doen als je druk in de mond geeft, denk ik aan pijn in de mond OF dat hij gewoon een loopje met je neemt. Hij heeft nu door dat als hij gaat vervelen als jij druk in de mond legt, dat jij hem een los teugeltje geeft. Je schrijft zelf dat dit paard in de jacht gebruikt word. Hier word ook echt met teugels gewerkt!
En als het je niet lukt, zou ik eerst in stap maar eens de teugels op maat nemen, tot dit goed gaat, en onder begeleiding van een ervaren instructie

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:52

DawnFirst schreef:
uhm ik rijd hem met een passoa trens, de eigenaar wil dit zo omdat dit paard vaak in de jacht gebruikt wordt. voorderest ik zou het eens met grondwerk proberen ^_^

Je hebt hier de oorzaak van je probleem te pakken. Veel jachtpaarden hebben nl een soort knopje 'gaaaaaaaaaaaannnnnnnnn' erin zitten. Als hij tijdens de jacht zijn eigen zin mag doen van de eigenaar, dwz. lekker op volle snelheid achter de honden aan, dan heb jij de rest van de tijd je handen vol om hem gewoon dressuurmatig te rijden.

Les nemen, veel dressuurmatig rijden en voorlopig buiten de galop maar even laten zitten (tenzij je op een stuk bent waar je alle ruimte hebt en je zeker weet dat het niet zo'n ramp is als hij er 5 kilometer vandoor gaat).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:11

En daar ben ik het volledig mee eens Apple!
Probleem is denk ik dat de bijrijder en eigenaar niet hetzelfde willen van het paard...eigenaar zegt GAAAAAAN en bijrijder wil meer rust en gehoorzaamheid in de bak!
Word moeilijk verhaal vrees ik!

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 20:04

Dankje wel allemaal!, nou vandaag met de teugels op maat, HET WAS EEN RAMP maar ik geef niet zo snel op! haha, mja het is idd zo de eigenaar van dit paard vindt het erg normaal dat het tempo in galop op middegalop rengalop zit, en ik zit daar niet echt uhm op te wachten haha maar super thnx:3 ik denk dat het gewoon volhouden is *alhoewel het wel schrikken is als hij met volle galop in een haakse hoek vliegt* In ieder geval thnx voor zoveel reacties!!

*btw ik ben mijn paard de baas dat zeker alleen soms heeft hij het in een keer in zijn kop zitten om er voluit vandoor te schieten geh en ja een paard van 1.95m met xx kg erop is niet zo makkelijk om te krijgen ik wouw gewoon tips hebben hoe ik hem hieruit kan halen ^_^

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 20:23

Hey allemaal, ik wouw jullie even laten weten dat het heel goed met ons gaat:D, Yay voor er niet meer vandoor willen gaan en zelfs een handgalop met een lossere teugel!

Thnxx voor alle tips~!:D

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:28

haha.. gefeliciteerd ^^, de aanhouder wint heh ;)