Tips gevraagd voor Arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

an_ti

Tips gevraagd voor Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:23

Hallo bokkers,

Sinds een aantal maanden rijd ik voor iemand een arabier. Ontzettend leuk natuurlijk! Maar ik ondervind wel problemen met haar enorme spanning, ze voelt als een tijdbom onder mij en dat maakt mij ook gespannen. Dit is al wel verbeterd. Als ik met haar ga galopperen wil ze steeds maar harder en harder. Meestal zet ik haar dan gewoon op de volte tot dat zij weer galoppeert naar mijn tempo.

Voor de afwisseling wil ik zo af en toe een sprongetje maken omdat ik dat ook ontzettend leuk vind! De eigenaresse vertelde mij dat ze tijden lang spring les heeft gehad maar dat springen wel een echte uitdaging vormt en daar ben ik nu ook achter! We zijn laag begonnen en ook laag gebleven. Ik naderde de hindernis gewoon in draf en zij ging dan vanzelf over in galop na de sprong. Wat ik merk is dat zij ontzettend naar de hindernis trekt, en ze gaat in galop (zoals hierboven al eerder gezegd) alleen maar harder. Ik krijg haar bijna niet terug in draf. Het is lastig om voltes te draaien in de springbak omdat het niet heel groot is.

Nu vraag ik bokt om tips om dit probleem op te lossen, les nemen gaat niet! Dit zou ik heel graag willen maar het zit er niet in.
Graag wel een beetje lief reageren, ik doe ook alleen maar mijn best.

suus_toes

Re: Tips gevraagd voor Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:26

kan de eigenaresse je niet beetje helpen??

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:33

Consequent zijn en dus jouw tempo rijden. Als ik mijn merrie laat kiezen gaat het ook in haar tempo. Ik heb het opgelost door eerst in stap en draf steeds weer aan het tempo te werken en daarna pas de galop mee te pakken, van enkele passen steeds verder uitbreiden. Succes.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 19:36

suus_toes schreef:
kan de eigenaresse je niet beetje helpen??

Wij zijn nooit samen aanwezig op stal maar wellicht het proberen waard.
Hilli schreef:
Consequent zijn en dus jouw tempo rijden. Als ik mijn merrie laat kiezen gaat het ook in haar tempo. Ik heb het opgelost door eerst in stap en draf steeds weer aan het tempo te werken en daarna pas de galop mee te pakken, van enkele passen steeds verder uitbreiden. Succes.

Bedankt voor beide reacties, toch zou ik graag nog wat meer commentaar zien.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:40

Proberen elke keer een klein stukje te galopperen. Zeg maar een halve volte of zo.
Daarna weer terug in draf.
Als dat goed gaat een keer een hele volte proberen?
Dan hou jij de controle over het tempo en hopelijk kun je het op een gegeven moment uitbreiden.
Misschien niet meer springen voor je de beheersing over het tempo hebt.
Of alleen balkjes draven (of stappen) en eerst daarin de controle vinden.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 19:44

mika11 schreef:
Proberen elke keer een klein stukje te galopperen. Zeg maar een halve volte of zo.
Daarna weer terug in draf.
Als dat goed gaat een keer een hele volte proberen?
Dan hou jij de controle over het tempo en hopelijk kun je het op een gegeven moment uitbreiden.
Misschien niet meer springen voor je de beheersing over het tempo hebt.
Of alleen balkjes draven (of stappen) en eerst daarin de controle vinden.

Met de voltes probeer ik inderdaad alleen hoe krijg ik haar toch zo snel terug in draf?
Want soms (vrijwel altijd in de springbak) moet ik haar echt in het hek sturen wil ze stoppen.
Als wij gewoon dressuurmatig ons rondje rijden is het minder erg.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:49

Kan het paard overdag haar energie wel kwijt door weidegang o.i.d.?
Hoe zit het met het voer wat ze krijgt?
En de meest gehoorde: past al het tuig goed etc etc
Ik heb geen ervaring met arabieren maar misschien dat dat ook nog kan meespelen?

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 20:37

mika11 schreef:
Kan het paard overdag haar energie wel kwijt door weidegang o.i.d.?
Hoe zit het met het voer wat ze krijgt?
En de meest gehoorde: past al het tuig goed etc etc
Ik heb geen ervaring met arabieren maar misschien dat dat ook nog kan meespelen?

Ze krijgt geloof ik niets bijzonders. 1 schep voer in de ochtend en 1tje in de avond. Wat precies weet ik dan niet.
Ze staat elke dag op de wei, als ik 't goed heb vanaf de ochtend tot een uurtje of 3.
Of het tuig goed past..lastig, ik ben de eigenaresse niet en verstand heb ik er ook niet echt van.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:21

Zoals je zelf eerlijk aangeeft wordt jij zelf ook gespannerder.
Dat werkt dan vaak inderdaad averechts.

Wat veel mensen doen is teugels strakker en paard naar beneden willen rijden en alleen maar terug rijden.Dan krijgt je dus een explosief.

Je kan het dus ook anders doen.
Tempo overnemen en dat betekend dus niet terug rijden maar gas op de plank.
Die spanning moet eruit.
Plus moet het dier vertrouwen in de ruiter krijgen.

Dus niks naar beneden rijden maar vw zonder rem erop laat hem/haar maar lekker op eigen benen vragen.
Je kan wel contact houden maar eigelijk komt het op neer handen naar voren en teugels los :+

Ovegins werkt tot zo ver bij alle Arabische volbloeden die ik reed en heb;)

En niet denken ow jee het is een arabier en dus zijn ze druk en moet ik uitkijken;)