tips om beter te kunnen doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintjebobo

tips om beter te kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 07:16

Hallo allemaal,

Ik rij een paard met een heel beweeglijke rug. Als hij bijvoorbeeld aan de longe loopt zie je zijn rug enorm bewegen. Hoe ontspannender hij is hoe erger het is.

Nu heb ik de fijne tak van sport dressuurrijden gekozen :D, nou dat valt dus echt niet mee om daar op te kunnen doorzitten.
Vorige jaar was het echt een drama, kon ik nog geen volte volhouden. Dan ging ik helemaal verkrapt naar voren zitten en voeten kwamen steeds los uit de beugels, etc. Het gaat inmiddels wel al iets beter, maar het kost zoveel energie om het er een beetje uit te laten zien. En het is zo frustrerend!! Gelukkig heb ik een heel geduldig paard dat gewoon mooi in 1 tempo blijft lopen en in de aanleuning ook fijn blijft ondanks mijn gestuiter op zijn rug. Zonder beugels heb ik wel eens geprobeerd maar daar kan ik eigenlijk nog te kort voor doorzitten om dat te doen en het is nogal een schrikachtig paard dus echt een aanrader is dat ook niet.

Rij nog een ander paard in het M2 en daar had ik in begin ook wel wat problemen mee, maar lang niet zo erg als met dit paard. Nu dat ik die met die beweeglijke rug rij kan ik ook een stuk beter op het M2 paard zitten, want die lijkt nu ineens makkelijk.

Als het paard gespannen is dan kan je beter zitten :n :n , ja ik weet het, heel raar maar dan houdt hij zijn rug wat vaster en is het niet meer zo'n springkussen.

Ik hoop dat iemand een goede tip heeft hoe ik hieraan kan werken om dit te verbeteren...

Marieke_K

Re: tips om beter te kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:18

Hoelahoeppen :D Door met een hoepel je heupen los te maken kan je ook soepeler blijven zitten. En bewuster ontspannen.. Lang maken, door je buik ademhalen, schouders iets naar achteren en zitten. Op een gespannen paard doorzitten is voor het paard namelijk ook niet fijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:20

Mss dat een paar zitlessen helpen? Zelf reed ik vroeger vaak zonder zadel op mijn pony (toen ik nog lichter en kleiner was) en dat heeft onwijs geholpen, maar dat wordt hem niet als je zegt dat je nog niet goed genoeg kunt doorzitten daarvoor.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 07:22

Haha dat is grappig dat je dat schrijft. Heb al van iemand een zumbadvd geleend om aan mijn lossigheid in mijn heupen te werken. Daar dat Zumba is beetje hoog gegrepen voor mijn motorische gesteldheid. Mss is hoelahoeppen wel een beter begin, ik ga het zeker proberen!!

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 07:24

capopjekop schreef:
Mss dat een paar zitlessen helpen? Zelf reed ik vroeger vaak zonder zadel op mijn pony (toen ik nog lichter en kleiner was) en dat heeft onwijs geholpen, maar dat wordt hem niet als je zegt dat je nog niet goed genoeg kunt doorzitten daarvoor.

Nee denk ook dat dat een paar stappen te snel gaat ;) Heb voeger ook zonder zadel op mijn pony gereden en daar leer je idd echt wel van zitten. Maar als je vervolgens weer jaren met zadel rijdt, wordt het je weer makkelijk gemaakt.
Heb ook altijd gesprongen en pas sinds een paar jaar de overstap naar de dressuur gemaakt dus aan dat doorzitten heb ik in mijn paardrijcarriere nooit echt veel aandacht aan besteedt, helaas.

Voor zitlessen heb ik al eens geinformeerd, maar dat is zonder beugels op een vreemd terrein rijden, dat is echt kansloos met dit paard.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:45

Ik kan je niet goed zeggen wat de oplossing is, omdat je zegt dat het paard als hij zijn rug spant, je juist beter kunt zitten.
Dat is juist de omgekeerde wereld en daar klopt iets niet in heb ik het idee.
Juist op een losse, ontspannen rug hoor je lekker te kunnen zitten.
Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken en dat daar iets niet in klopt.
Zoiets is handig om met je instructyie te doen.
En laat die eens zitten en controleren of die rug wel echt los en ontspannen is.

Ga voor jezelf ook eerlijk en kritisch na of je niet met je benen klemt en dan mn je knieeen.
er is ook iets met je zit wat niet lopt, maar het beste is ook weer je instructie daar kritisch naar laten kijken.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 07:49

Trennie schreef:
Ik kan je niet goed zeggen wat de oplossing is, omdat je zegt dat het paard als hij zijn rug spant, je juist beter kunt zitten.
Dat is juist de omgekeerde wereld en daar klopt iets niet in heb ik het idee.
Juist op een losse, ontspannen rug hoor je lekker te kunnen zitten.
Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken en dat daar iets niet in klopt.
Zoiets is handig om met je instructyie te doen.
En laat die eens zitten en controleren of die rug wel echt los en ontspannen is.

Dat is idd erg raar, vind ik ook. BIj mijn andere paard werkt het ook zo, als die gespannen is kan je daar niet op zitten en juist wel als die ontspannen is. Maar bij deze beweegt zijn rug gewoon te veel, van boven naar beneden zeg maar. Als hij wat gezien heeft en zich beetje spant dan wordt die rug stuk stiller en dat zit dan makkelijker. MIjn instructrice heeft er ook keer opgezeten en die vond hem ook echt niet makkelijk en die kan heel goed zitten. En toch vond ik het er nog heel goed uitzien bij haar. Maar zij meent dat het dadelijk ineens wel beter gaat maar dat het nooit een paard wordt waar je makkelijk op kan zitten.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:24

Dan toch maar gewoon volhouden en er het beste van maken?
Het is ook gewoon per paard verschillend.
Ik rij 1 tuiger en die is echt wel heftig om op door te zitten, terwijl mijn eigen paard een relaxte luie stoel is.
Bij die tuiger heb ik het idee dat ik 2 m uit het zadel kom en alle kanten uit ga.
Als zijn rug los is gaat het wel een stuk lekkerder, maar niet zo gemakkelijk als mn eigen paard.
Haha!

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:00

Misschien soms zonder beugels proberen?

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:09

Gwn zo ontspannen mogelijk zittem. Dan ga je mee in de beweging van het paard en hobbel je dus niet zo veel ;) En je beugels langer is idd ook handig dan kan je je lang maken en btr ontspannen.

xx

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 22:16

honey97 schreef:
Gwn zo ontspannen mogelijk zittem. Dan ga je mee in de beweging van het paard en hobbel je dus niet zo veel ;) En je beugels langer is idd ook handig dan kan je je lang maken en btr ontspannen.

xx

Dat "gewoon ontspannen zitten" daar gaat het dus al mis. En ik wil wel proberen ontspannen te zitten maar dat lukt niet. Heb vandaag ook vanuit mijn buik proberen te ademen zoals ik ook als tip had gehad maar het doorzitten opzich is al zo lastig dat je niet echt aan die dingen kan denken. Pfff valt allemaal niet mee, morgen eerst maar eens een hoelahoep kopen ;)

Rosaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:44

Stukje voor stukje. Lichtrijden, paar stappen doorzitten en weer lichtrijden. Een vriendin van mij pakte zich altijd bij het zadel vast met doorzitten. Natuurlijk niet de hele tijd. Alleen het hielp wel bij haar. Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad. Je zou het kunnen proberen, maar het ligt er natuurlijk maar net aan.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:47

Zonder beugels gaan rijden. Ik kon ook echt niet doorzitten. Kon het geen twee passen volhouden. Maar telkens kleine stukjes zonder beugels geoefend en daardoor ga je echt goed diep zitten, waardoor het met beugels ook beter gaat :j

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 18:31

Elise95 schreef:
Zonder beugels gaan rijden. Ik kon ook echt niet doorzitten. Kon het geen twee passen volhouden. Maar telkens kleine stukjes zonder beugels geoefend en daardoor ga je echt goed diep zitten, waardoor het met beugels ook beter gaat :j

Bedankt voor je tip. Deed je de beugels van je zadel of liet je die gewoon los hangen? Want heb vorige week eens geprobeerd gewoon even uit te doen maar dan rammelen die zo en daar reageert hij dan op. Maar om ze er helemaal vanaf te doen, daar gaat het doorzitten nog echt te slecht voor. Daarom had ik vorige week eens de beugels 2 gaten langer gemaakt. Toen ik ze daarna terug in het normale gaatje deed, ging het zitten ook al beter. Dus denk dat ik dat voorlopig eens probeer en wie weet kunnen we over paar weken de beugels er weleens afhalen......

Kan je nu gewoon netjes en stil doorzitten of is het nog beetje een gestuiter?

Yaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:59

bij mij heeft het ooit op een hackney heel erg geholpen om mijn beugels uit te doen en te gaan Joggen.
Dus heel langzaam draven. Vanuit daar een tikkeltje harder en uiteindelijk zat ik zelfs prima door in een uitgestrekte draf! Leer mekaar voelen!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:05

bruintjebobo schreef:
Elise95 schreef:

Bedankt voor je tip. Deed je de beugels van je zadel of liet je die gewoon los hangen? Want heb vorige week eens geprobeerd gewoon even uit te doen maar dan rammelen die zo en daar reageert hij dan op. Maar om ze er helemaal vanaf te doen, daar gaat het doorzitten nog echt te slecht voor. Daarom had ik vorige week eens de beugels 2 gaten langer gemaakt. Toen ik ze daarna terug in het normale gaatje deed, ging het zitten ook al beter. Dus denk dat ik dat voorlopig eens probeer en wie weet kunnen we over paar weken de beugels er weleens afhalen......

Kan je nu gewoon netjes en stil doorzitten of is het nog beetje een gestuiter?

Ik deed ze voor het zadel. Kan nu wel redelijk doorzitten. Paard komt niet meer omhoog. Soms nog een klein dingetje, maar gaat echt veeel beter.

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:19

Ik wil zell alrijd mijn spieren aanspannen maar ontspannen werkt echt beter;) Veder moet ik mijn paard erg los werken anders stuiter ik ook van hier naar Tokio en terug. Tip die bij mij ook werkt: regelmatig zonder zadel of zonder beugels rijden:)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:32

Precies dit heb ik ook. Na heeeeelvveeel buikspieren trainen word het een stuk beter!!!!

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:35

Ik heb goede ervaringen met mensen die ik begeleid als fysio met het losmaken van hun eigen wervelkolom en het aanleren spannen van je stabiliserende buikspieren, de m transversus abdominus. Misschien de moeite waard om een keer langs de fysio te gaan?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:42

Mijn bijrijdster heeft ook nog veel moeite met doorzitten en wij zijn deze week ook begonnen zonder beugels te rijden. Eerst gewoon helemaal lekker losrijden en dan de beugels eraf. (vind voor het zadel zonde van mijn zadel, die rokjes zijn zo mooi plat gebleven en dat wil ik graag zo houden)

Vooral in stap en op de lange zijde af en toe aandraven. Dan ook voor de bocht weer stappen. Eerst maar eens rechtuit oefenen. Als dat goed gaat, gaan we de bochten erbij doen. Stapje voor stapje, we hebben geen haast.

Veel succes met proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:39

zonder beugels/zadel rijden? helpt altijd bij mij

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 06:53

urban_hero schreef:
Ik heb goede ervaringen met mensen die ik begeleid als fysio met het losmaken van hun eigen wervelkolom en het aanleren spannen van je stabiliserende buikspieren, de m transversus abdominus. Misschien de moeite waard om een keer langs de fysio te gaan?

I'm one of those :j

chalinka schreef:
zonder beugels/zadel rijden? helpt altijd bij mij

Dat heb ik ook geprobeerd, alleen is dat niet geschikt voor mensen die hun benen te ver naar voren leggen.... zoals ik ;(

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 07:06

ik ga dit even volgen; heb namelijk exact hetzelfde probleem; alleen daarbij heb ik nog een jong paard welke het niet accepteert als ik zo zit te butsen op haar rug met doorzitten en waardoor zij dus gespannen word; tegen de hand komt en onder mij vandaan loopt.
allemaal dingen die er voor zorgen dat ik gewoon echt iets aan mijn houding moet doen. heb al ruim 23 jaar les en heb dit probleem altijd gehad; soms gaat het iets beter maar het lukt me gewoon niet.
tijdje terug heb ik een voltigeersingel gekocht zodat ik zonder zadel kan gaan rijden om mijn zit te verbeteren en het gevoel van doorzitten te pakken krijg maar helaas ; tot nu toe nog niet gelukt

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 07:19

Je zou kunnen proberen om een stukje verlichte zit te rijden. Dan ga je heeeeeel laaaangzaaam terug naar doorzitten. Als je merkt dat je weer zit te hobbelen, doe je het overnieuw en stop je net voor dat punt. Dat is het gevoel dat je moet vasthouden.

Nog steeds is het aan te raden om buikspier oefeningen te doen, maakt echt heel veel verschil en is een moeite van 10 min. per dag.

Ik zit trouwens ookop voltige, dat zorgt heel goed voor balans en vertrouwen. Maar de houding die je hebt als je zelf rijdt, is toch anders. (met beugels, ed)

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 07:57

Bedankt voor alle reactie's al tot dusver!! Het gaat al steeds beetje beter. Ene dag wel beter als andere. Als ik een dag niet gereden heb dan gaat het de dag erna wel stuk minder weer. Maar als ik bv op maandag echt veel aandacht aan het doorzitten heb besteedt dan gaat het dinsdag iets beter.

Heb ook een hoepel gehaald. Ik dacht dat doe ik wel even, vroeger altijd gedaan. Nou dat valt even tegen!! Dus werk aan de winkel. Laten we hopen als ik weer kan hulahoepen dat het doorzitten ook beter gaat.

De tips van zonder zadel of zonder beugels is bij dit paard niet verstandig ;) hij is daar te schrikachtig voor en daar gaat het doorzitten ook nog veel te moeizaam voor. Mijn andere paard is wel heel rustig en daar doe ik wel af en toe de beugels af. Maar die is veel stiller in zijn rug.

We oefenen gewoon verder en hopelijk gaat het over tijdje beter, want als we naar het L2 moeten, moet dat doorzitten toch wel beetje beter gaan.