In-uitjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

In-uitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:35

Sorry als het hier verkeerd staat, kon geen ander forum vinden

Ik heb gisteren in-uitjes gesprongen met mijn pony. Nu lees ik hier op bokt heel veel: 'mijn paard vind in uitjes moeilijk omdat hij zich dan moet rekken'. Nu heb ik de hindernissen juist dicht bij elkaar gezet omdat mijn pony veeel te breed springt. Mijn pony vind de in uitjes dus wat lastiger omdat ze korter moet springen. Dat kan toch ook? Of moet ik dat op een andere manier oplossen? :+
Begon even aan mezelf te twijfelen :+

LoveUggs

Re: In-uitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:12

Waarom zet je hindernissen dichter bij elkaar?
Als je paard te ruim springt zit ie dalijk al in de volgende hindernis!
Waarom heb je ze niet gewoon op een normale afstand staan?
Als je paard al heel ruim springt, ga je de hindernissen toch niet dichter bij elkaar zetten?
Dit is juist een voordeel voor je paardje. Als je gaat oefenen met hindernissen die dichter op elkaar staan, met in- uit jes, en je gaat een wedstrijd doen en ze staan op een normale afstand, zal je paardje ongetwijfeld in de war raken, en een fout maken.
Het kan best dat je paardje ruimer spring, dat is geen enkel probleem, lijkt mij.
Dan zet ie een kleiner pasje tussen de hindernissen door.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:58

LoveUggs schreef:
Waarom zet je hindernissen dichter bij elkaar?
Als je paard te ruim springt zit ie dalijk al in de volgende hindernis!
Waarom heb je ze niet gewoon op een normale afstand staan?
Als je paard al heel ruim springt, ga je de hindernissen toch niet dichter bij elkaar zetten?
Dit is juist een voordeel voor je paardje. Als je gaat oefenen met hindernissen die dichter op elkaar staan, met in- uit jes, en je gaat een wedstrijd doen en ze staan op een normale afstand, zal je paardje ongetwijfeld in de war raken, en een fout maken.
Het kan best dat je paardje ruimer spring, dat is geen enkel probleem, lijkt mij.
Dan zet ie een kleiner pasje tussen de hindernissen door.

Ik denk dat TS haar paard wat korter wil laten springen, zodat hij bij een normaal in-uitje goed uitkomt.
Verder lijkt het me juist de bedoeling dat je paard geen kleiner pasje tussendoor zet. Het wordt dan eerder vlak voor de hindernis, door het ruime lopen komt hij niet uit. Dat wil TS denk ik proberen op te lossen door in-uitjes.
Ik denk, TS, dat je beter je in-uitjes op gewone afstand kan houden en ook vaker een laag parcourtje oefent met een aantal dubbels, op normale afstand, zodat je paardje beter afstand kan schatten. Dan wordt het ook minder een probleem dat ie ruim springt. Verder is ruim springen soms wel handig als je niet goed uitkomt, maar goed uitkomen is natuurlijk altijd het beste.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:07

Juist goed TS, varieren.

Doe ik altijd, in/uitjes verschuiven. Laat ze groot springen, klein springen. Rekken en inkorten. Harstikke goed voor ze!

Doe ik met de springlessen ook wel eens, een keer er kort onder rijden etc.

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:27

het verschuiven en het afwisselen is inderdaad erg goed voor ze.
dus neit laten staan op dezelfde afstanden maar schuiven inderdaad, zelfs in 1 sessie gewoon mee schuiven bv!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:07

Yep, geen probleem!
in-uitjes kan je paard goed helpen om wat korter te leren landen. Een balk of cavaletti achter de sprong kan ook helpen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:53

T gaat er inderdaad om dat ze korter springt, en ik denk dat ik inderdaad maar eens ga beginnen met verzetten inderdaad :D

Dank jullie voor de tips!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:34

Verzetten is indd juist goed voor je paard, zo leert hij/zij goed om kortere/langere passen nemen tussen de hindernissen :)

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:16

Mijn paard springt vaak te laat dus ook ik gebruik zulke oefeningen om te varieren. Niks verkeerds aan in mijn ogen!