Paard komt van de een op de andere dag omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Paard komt van de een op de andere dag omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 07:40

Hai!

Toen ik gisteren weer ging rijden, kwam m'n paard opeens mhoog.
Bij het opstappen begon ze al, ik stap altijd in de bak op, en dan blijft ze altijd wel staan, ook als ik net zit.
Nu bleef ze dus niet staan toen ik net in het zadel zat, en ik maak dus een ophouding, om haar stil te laten staan.
Toen ze stilstond, kwam ze ineens omhoog, niet erg hoog ofzo, misschien maar een halve meter, maar toch.
dit bleef gedurende 5 minuten doorgaan, dus ben ik er weer af gegaan, zadel er opnieuw opgelegd, maar ze bleef omhoogkomen.
Toen heb ik haar gedurende 45 min. intensief gereden, na advies eigenaar, en dit ging goed.
Als ik ga uitstappen, doe ik dat altijd in het land, gaat altijd goed, nooit problemen mee gehad, maar eerst moet ik een beton pad over, niet erg lang, zo'n meter of 50-80 denk ik.
Maar toen ik gisteren wilde uitstappen, kwam ze weer omhoog, maar nu op het beton pad.
Nu wordt ik er niet warm of koud van als een paard omhoog komt, maar ik vind het wel link wanneer het op een betonpad gebeurd.
Toen heb ik haar opnieuw op het betonpad gezet en met wat meer druk weer richting het land proberen te gaan, nu kwam ze eerder, en hoger omhoog.
Na de derde keer omhoog komen(en ook steeds hoger) ben ik richting stal gegaan, en zadel eraf, en er naast lopen richting het land.
Nu kwam ze alwéér omhoog, maar nu dus aan de hand.
Toch vond ik dit wel erg link, maar ik snap niet dat dit van de één op de andere dag kan?

Iemand verdere ervaringen? of misschien mensen die me kunnen helpen?

Alvast bedankt :D

midgie

Re: Paard komt van de een op de andere dag omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:48

Ervaring met steigerende paard wel ja, maar mijn ervaring daarbij is dat er altijd wel iets is, een paard steigert niet zomaar , ik zou het zadel eens na laten kijken het gebit de rug ook eens laten behandelen als dat niet eerder is gedaan, zeker als het paard nooit omhoog komt en nu wel is er wel degelijk iets aan de hand, ik zou hem dan dus ook niet door rijden, maar gelijk afstappen om op onderzoek uit tegaan, het paard maakt jou iets duidelijk, luister daar naar.

payo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:51

idd een klaagt die vaak voorkomt bij paarden die steigeren is ; het gebit!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:54

Hoi,

Ik weet niet of dit een jong paard is. Die van mij heeft dit ook gedaan, maar die was aan het puberen. Mijn toemalige bijrijder was nogal angstig. Die belde mij ineens op dat mijn paard bleef stijgeren. Huhh, heeft hij nog nooit gedaan. Ik er meteen heen, en idd kwam ze steeds omhoog.Maar ik word net als jij hier niet warm of koud van, dus even aangepakt en flink door laten lopen, daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Maar helaas durfde mn bijrijder er niet meer op. Wat ik ermee wil zeggen is dat het misschien uitproberen is van het paard. Maar kan ook goed zijn dat ze misschien spierpijn heeft ofzo???

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:00

Jammer dat de eigenaar je heeft geadviseerd door te rijden...een paard wat dit nooit eerder heeft gedaan,wil je duidelijk iets vertellen.

Ik ga met Midgie mee...eerst uitsluiten dat er geen lichamelijke klachten zijn of defect aan het tuig voordat je een paard "aan gaat pakken".

Paarden steigeren niet zomaar,wij hebben er ook wel eens een gehad die net op stal was.Heel braaf ding in de omgang maar hij explodeerde als je in het zadel ging zitten.
Dat klopte niet met zijn gedrag in de omgang dus zijn rug onderzocht...die was zo verzuurd dat je er een spijker op stuk kon slaan.
Na weken lang behandeld te zijn met massage en warme doeken en stapwerk is dit weer goedgekomen.Nu is het weer een schat om op te rijden,arme beest had veel pijn.Was compleet vastgereden door degene die heb daarvoor in handen heeft gehad,gelukkig is hij nu bij zijn nieuwe baas in goede handen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 08:06

Dit zal erg dom klinken, maar van de een op de andere dag overal last van??

@risje, Ik durf haar ook door te pakken, maar op het moment dat ze omhoog komt tijdens het uitstappen op betonpad, doe ik dat liever niet, want als ze achterover klapt, ben ik het bokje, want ik lig er dan onder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:08

Hoe oud is dit paard en hoe lang al onder het zadel?

mysecrets

Er hoeft niet ALTIJD wat met je paard te zijn. Als mijn paard haar zin niet krijgt, komt ze ook omhoog... Als ze langs haar vriendjes in de wei moet stappen, komt ze ook omhoog. Ze is van top tot teen nagekeken en 100% gezond, rug, tanden, nek, passend tuig, noem alles op. Hier is het dus gewoon protest omdat ze haar zin niet krijgt, verder doet ze het nooit.

Tinky12

moelly schreef:
Dit zal erg dom klinken, maar van de een op de andere dag overal last van??

@risje, Ik durf haar ook door te pakken, maar op het moment dat ze omhoog komt tijdens het uitstappen op betonpad, doe ik dat liever niet, want als ze achterover klapt, ben ik het bokje, want ik lig er dan onder..

Ja...jij kunt ook van de een op de andere dag rugproblemen hebben...

Misschien verkeerd terecht gekomen met bv vallen in de wei of in de box

Hoeft niet lichamelijk te zijn maar moet wel worden uitgesloten...tuig moet ook 100% zijn

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 08:12

paard is nu zo'n 8 of 9 jaar oud, en ik rijd haar sinds een 2 maand.
Ik dacht inderdaad ook al dat het pubertijd(verlate) kon zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:15

Die sluit ik ook niet uit idd, maarrrrrrr..... de meeste "pubertijdreacties" zijn denk ik toch gericht op protest tegen de belasting omdat er op een gegeven moment toch een spiertje zeer doet of de rug even een beurtje van de osteo nodig heeft.
Tuurlijk probeert een paard je regelmatig uit, een vaststaande hierarchie daar geloof ik niet in. Maar zó'n heftige reactie ineens doet me toch vermoeden dat hij wel een reden heeft om zo heftig te reageren. Ik denk wel dat hij je echt wat wil vertellen hiermee.
ff checken kan nooit kwaad, niet?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:19

dat het aan het zadel ligt lijkt me iig sterk.. (nakijken kan nooit kwaad) maar ts zegt dat ze hem uiteindelijk heeft afgezadelt en dr paard toen alsnog omhoog kwam... zadel KAN dan nergens meer drukken (ze liep er ook naast toen)

maar zou lichamelijk toch ff controleren idd. Ken wel een paardje die dit deed met opstappen omdat er ergens wat mis gegaan was met t zadelmak maken/inrijden. Ze was dan zo opgewonden dat ze niet stil kon staan en er vandoor wou schieten, als je dr dan op dr plek wilde houden zonder iemand die dr vast hield ging ze de lucht in..dit duurde altijd heel kort, erna was alles in orde

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 08:21

Nakijken kan zeker geen kwaad nee, maar het is niet MIJN paard.
En wat ik dan zo raar vind is dat het die 45 min. wél goed is gegaan en ze hardstikke bewerkbaar was.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:22

Maar het is toch raar dat wanneer ze aan het werk is, er geen gestaak is en bij lange teugel wel. Ik vind het sowieso NIET handig om van je paard af te stappen als ze overeind komt. Daarmee geef je je "gewonnen". Of dat steigeren nou vanuit gedrag of reactie op pijn (oid) komt. NIET afstappen. Gewoon streng zijn. Dan stap je maar even niet meer naar het land over dat betonnen pad, maar hij moet wel naar je luisteren. Gewoon met je been doorkomen. Een paard moet altijd voorwaarts denken.

Want als ze dit geintje eenmaal doorheeft (denk niet dat het iets lichamelijks is, omdat het 1) out of the blue is 2) tijdens het werk niks aan de hand is en 3) hij aan de hand ook omhoog komt.)
Als 'ie doorheeft dat 'ie van je af is als 'ie overeind komt.... Dan heb je best wel een groot probleem, want het is niet zo makkelijk dat er dan weer uit te rijden.

Gewoon een ordinaire schop naar voren geven en dan opnieuw laten halthouden, nageven en rijden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:21

Het land waar je uitstapt is dat hetzelfde land als waar ze overdag staat?

Het lijkt mij niet dat dit door tuigage komt. Het kan dat het paard uitgegleden is op de wei en ergens last van heeft. Maar dan vind ik het raar dat ze dan 45 min. lang niet meer protesteert. (Of heeft ze dat in lichtere mate wel gedaan TS, even goed nadenken?)

Hoe dan ook, een paard kan 6 kanten op. Naar voren, achteren, links rechts, omhoog en naar beneden.
Om naar omhoog en beneden te kunnen moet een paard eerst stilstaan.

Zorg er dus voor dat je paard niet stil komt te staan! Dan maar van links naar rechts ipv naar voren. Dan kan ze niet steigeren en blijft aan het been. Dus zal ze misschien na wat links en rechts te zijn gegaan, toch naar voren gaan. Naar achteren is in dit geval niet zo handig omdat je daarvoor eigenlijk ook stil moet staan.

Verder lees ik dat je meer druk zette en je paard nog vaker en harder omhoog kwam. Had je van spanning je teugels niet te strak? Dat het paard naar voren niet als optie zag en dus maar meer omhoog kwam? (Dat zou namelijk betekenen dat ze wel aan het been is, maar jij onbewust de verkeerde opdracht vraagt)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 09:46

Sassol schreef:

Het lijkt mij niet dat dit door tuigage komt. Het kan dat het paard uitgegleden is op de wei en ergens last van heeft. Maar dan vind ik het raar dat ze dan 45 min. lang niet meer protesteert. (Of heeft ze dat in lichtere mate wel gedaan TS, even goed nadenken?)

Hoe dan ook, een paard kan 6 kanten op. Naar voren, achteren, links rechts, omhoog en naar beneden.

Zorg er dus voor dat je paard niet stil komt te staan! Dan maar van links naar rechts ipv naar voren. Dan kan ze niet steigeren en blijft aan het been. Dus zal ze misschien na wat links en rechts te zijn gegaan, toch naar voren gaan. Naar achteren is in dit geval niet zo handig omdat je daarvoor eigenlijk ook stil moet staan.

Verder lees ik dat je meer druk zette en je paard nog vaker en harder omhoog kwam. Had je van spanning je teugels niet te strak? Dat het paard naar voren niet als optie zag en dus maar meer omhoog kwam? (Dat zou namelijk betekenen dat ze wel aan het been is, maar jij onbewust de verkeerde opdracht vraagt)

nee een ander land.
Ze heeft heerlijk gelopen die drie kwartier, echt NIKS aan de hand, galopje ging ook goed, ik kon haar fijn rijden :)

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt ;)
ik bedoel met meer druk, mijn been.
ik stapte uit aan een lange teugel

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:35

Had je tijdens alle 3 de keren dat ze omhoog kwam een lang teugeltje?

Vind het maar een beetje gek verhaal. (Geloof je wel hoor, maar snap paard niet helemaal :\ )

Voor de zekerheid toch even checken of ze reageert bij druk op haar rug etc.

Ze is niet hengstig? Sommige paarden kunnen daardoor heel erg veranderen. (Mijne wordt gelukkig alleen knuffelig^^)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:31

nee, alleen tijdens het uitstappen een lange teugel, tijdens het halthouden toen ik opstapte, een 'normale' teugel.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:38

Vandaag weer hetzelfde liedje, tijdens het opstappen kom ze omhoog en heb ik haar even gecorrigeerd met een zweep, daarna was ze erg fijn te rijden, op het uitstappen na dan, toen begon ze weer.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:44

Sassol schreef:

Hoe wilt een paard naar beneden gaan dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:49

Hoe wilt een paard naar beneden gaan dan?

Gaan liggen. Heb ik ook wel meegemaakt, paard dat bij het opstijgen gewoon door de benen zakt en op de grond ploft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:54

Inderdaad rien10.

Toch lijkt het me sterk dat je paard vanuit het niets gaat steigeren. Geen kleinere signalen die jij mist?

Kan ze bijv: met lange teugel ontspannen blijven staan als je wilt opstappen?

Gebruik je een krukje?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:57

moelly schreef:
Vandaag weer hetzelfde liedje, tijdens het opstappen kom ze omhoog en heb ik haar even gecorrigeerd met een zweep, daarna was ze erg fijn te rijden, op het uitstappen na dan, toen begon ze weer.

Ik denk toch dat het probleem bij jou ligt, jij pikt de signalen niet op die het paard je wel degelijk geeft, hoe eerlijk is het een paard een tik met de zweep geven als hij miss wel pijn heeft of een verkeerd zadel of een te harde ruiter?

Wat doet het paard b.v bij een andere ruiter of als je zonder zadel en bit rijd?
Ga eens op onderzoek uit .
Het kan jou paard wel niet zijn maar wat zegt de eigenaar ?
En wil jij op een paard rijden wat niet lekker in zijn vel zit , hou er rekening mee dat het een dier is wat ook gevoel heeft en alleen zijn natuurlijke instinct kan volgen als er niet iets in orde is en dat doet deze door omhoog te komen.

Ik geloof niet in puber gedrag , maar meer in verkeerd gedrag van de ruiter naar het paard toe, waardoor het paard weer dit gedrag laat zien.

En wat is bij jou een normalen teugel?
Kun je op stappen als je de teugels gewoon los hebt hangen??
Als dat niet het geval is zou ik daar eerst een een aparte oefening van gaan maken,

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:46

Las het nu nog een keer. Paard steigert dus bij begin en het einde. Hmm...

Helpt het als je haar vantevoren op de grond al laat bewegen (ontspannen) voordat je opstapt? En als je nou eens naar dat 'uitstap-land' draaft? (Alsof je dus nog bezig bent?)

Overigens zou ik pijn ook niet uitsluiten, genoeg paarden die pijn hebben en tijdens het rijden braaf lopen omdat het dan toch geen zin heeft om te uiten.

Aangezien jouw paard vantevoren (nee, je mag er niet op!) steigert, na een tik (sorry baasje, ik hou het wel voor me) braaf doorloopt en aan het einde (uitstappen, meer vrijheid) het nog een keer probeert (kun je niet gewoon af wil stappen?).

Een keer bitloos rijden om zeker te weten dat het niet aan de tanden ligt kan altijd. Pak gewoon een stalhalster, 2 touwtjes eraan en rijden zonder teugels oefenen maar! (Een stalhalster is namelijk niet gemaakt om mee te rijden en geeft maar één signaal door: remmen)

Doet ze het bij de eigenaar ook TS?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 10:29

Eigenaar rijdt er niet (meer) op.
Verder geen kleine signaaltjes, eigenaar zegt dat het uitproberen is. dat is dus ook mijn gedachte.