Tips gevraagd! (springen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yttel

Tips gevraagd! (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:22

Hallo,

Graag zou ik wat tips van jullie willen ontvangen.

Het zit als volgt:

Om bij het begin te beginnen. Ik ben Nera (zuidhorn x makelaar) begonnen te rijden nadat, ze twee tot drie stil heeft gestaan voor de fokkerij. Ik ben weer helemaal bij het begin gestart. Eerst longeren, rustig erop zitten zonder te veel te vragen en ga zo maar door.

Na een tijdje ben ik gestart met springles en dat ging met ups en downs. Ze werd erg heet, oncontroleerbaar en dus totaal niet meer te rijden. We dachten dat dit kwam doordat, ze zolang heeft stil gestaan en dat het met trainen wel verholpen zou worden. Dit is dus niet het geval.

Toen uiteindelijk toch maar besloten om een zadelmaker er bij te halen en het zadel dus helemaal laten aan te passen. Allemaal gedaan en het paard werd er wel een stukje rustiger door. In tussentijd ben ik nog overgestapt naar een andere instructeur die mij wel de juiste begeleiding kan geven bij zon heet paard. Dit bevalt al een stuk beter en tijdens de lessen springt ze super! Lekker rustig, controleerbaar voor en tussen de sprong. Nou, zou je denken dan is het probleem toch opgelost?

Dus niet! Na anderhalf jaar bb te hebben gesprongen, heb ik sinds kort besloten dat het tijd wordt voor het b springen. Dit kan ze zat aan want, in de les springen we ook deze hoogte. Ik heb nu dus een aantal keer b gesprongen en al deze keren was het (levens)gevaarlijk. Ik neem rustig de tijd om lekker los te rijden en in te springen. Dit gaat altijd erg lekker maar, zo snel als ik in het parcour komt en ze hoort de bel, dan is er geen houden meer aan. Ze begint te stuiteren, dribbelen en haar hoofd er uit te gooien. De eerst sprong gaat goed maar, dan heeft ze de smaakt te pakken en wil ze alleen maar harder en harder. Niet te rijden dus! Mensen staan aan de kant met hun handen voor de ogen! Het is tot nu toe elke keer goed gegaan maar, het gaat ooit een keertje fout. Doordat ze zo hard gaat, zie ik de afstand niet meer en springt ze vaak te vroeg of te laat.

Ik rij haar nu met een dubbelgebroken bitje en met een normaal hoofdstel. Nu is mijn vraag aan jullie:
Wat kan ik hier aan doen? Een kneveltrens of pelham gaan gebruiken? Mexicaans hoofdstel? Stressles geven?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en dat jullie bruikbare tips hebben voor mij.

Groetjes Letty

PS: Paard heeft geen pijn of wat dan ook dus, dat hoef ik niet te horen.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:26

Het paard naar iemand brengen die veel ervaring heeft met probleem paarden?
Voor bepaalde tijd in training zetten
Aangezien je zelf aangeeft dat je het gevaarlijk vindt!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:27

Absoluut niks scherpers erin hangen, vaak worden bloederige paarden dan wel 'controleerbaar' maar puur door enorm veel druk, kortom heb je nog niks aan.
Basisbasis basis en dan nog 200x.
Ik heb verschilldende van die bloedbeesten gereden, en die racete als een gek erop af, of gingen lang kort lang liggen springen qua gallopsprong (vooral als je er wat scherpers in had hangen).
En uiteindelijk enige waar je verder mee kwam is consequent, herhaling en veel adem.
Waarom op 1m zetten.... Laat hem eerst maar eens normaal over balken lopen, dan bouw je richting 60, dan moet hij dat eerst helemaal normaal doen voordat je ook maar 1cm hoger gaat

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:32

@ Michellee33 Het is niet dat ik zelf niet meer durf maar, het is wel zo dat als zij zo heet is het gewoon te gevaarlijk wordt. Een andere ruiter zo het zelfde probleem krijgen.

@ colette_007 Eigenlijk denk ik precies hetzelfde over iets scherpers erin hangen maar, op een gegeven moment ben je toch even ten einde raad. De basis zit er echt super in! Lekker los, over de rug en rustig. Het als een gek op de sprong af gaan en lang, kort, lang springen doet ze dus echt alleen in het parcour. Tijdens les springt ze rustig rond. Zelf denk ik dat het komt doordat, er dan een instructeur in de bak staat en het voor mij wat vertrouwder aan voelt. Maarja, ik kan natuurlijk niet m'n instructeur meenemen in het parcour. :+

Edit: Balkjes en laag springt ze wel rustig. Ik heb trouwens ook contact gehad met de vorige eigenaar. Die heeft haar weg gedaan omdat, ze te heet was. Ze is met haar over het wedstrijdterrein heen gekomen en verschillende momenten met haar gehad. Bij haar is ze naar een (dressur)trainingsstal geweest en die hebben haar terug gebracht. Conclusie: Dit is geen dressuurpaard maar, een springpaard. De eigenaar daarvoor heeft haar altijd met slof gereden en is L springen met haar geworden. Ik wil haar dus totaal NIET met slof rijden. Ben er geen fan van.

Ashley5760

Re: Tips gevraagd! (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:37

Hoevaak spring je per week?
Vaak is het ook een oorzaak dat een paard extreem voorzichtig is, wat vaker springen (dus elke dag of om de dag een kruisje, balkje zoiets niet een heel parcours meenemen) is een optie. Zet hem een keer stil voor de hindernis, draaf erop af, houdt je hand ten alle tijden laag, trekken heeft geen zin, wachten beter ;).
Waarschijnlijk zal hij ook erg hard doorrennen na de sprong? Als dit blijft trek hem een paar keer goed stil, meestal snappen ze het vrij snel en kun je vervolgens met een zachte hand doorrijden... :)
Mijn huidige paard heeft ook 2 jaar geduurd voordat ze een beetje klaar is, nu heb ik eerste BB parcours erop zitten en volgende week start ik BB en B. Als je op wedstrijd bent moet het thuis al foutloos gaan, anders hoef je het op een vreemd (kijkerig) terrein echt niet te gaan proberen ;).
Succes in ieder geval :)

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:43

colette_007 schreef:
Hoevaak spring je per week?
Vaak is het ook een oorzaak dat een paard extreem voorzichtig is, wat vaker springen (dus elke dag of om de dag een kruisje, balkje zoiets niet een heel parcours meenemen) is een optie. Zet hem een keer stil voor de hindernis, draaf erop af, houdt je hand ten alle tijden laag, trekken heeft geen zin, wachten beter ;).
Waarschijnlijk zal hij ook erg hard doorrennen na de sprong? Als dit blijft trek hem een paar keer goed stil, meestal snappen ze het vrij snel en kun je vervolgens met een zachte hand doorrijden... :)
Mijn huidige paard heeft ook 2 jaar geduurd voordat ze een beetje klaar is, nu heb ik eerste BB parcours erop zitten en volgende week start ik BB en B. Als je op wedstrijd bent moet het thuis al foutloos gaan, anders hoef je het op een vreemd (kijkerig) terrein echt niet te gaan proberen ;).
Succes in ieder geval :)

Ik heb één keer in de week springles. Als ik geen les heb probeer ik vaak balkjes of een klein sprongetje mee te nemen. Niet altijd dus. Goed dat je over handen laag houden begint. Op dit moment gaat het een stuk beter maar, soms het ik nog momenten dat ik ze toch stiekem hoog doe en trek. Dit als reactie op het harde rennen van haar. M'n instructeur is er nu ook op aan het hameren dat ik dat niet meer doe. Hij zegt ook altijd dat ik moet durven wachten en dat sluipt er af en toe ook wel eens bij in. Het hard door rennen na de sprong is al een stuk beter dan dat het was. Het is echt niet alleen maar het schuld van het paard maar, van beide kanten. Je hebt gelijk wat betreft dat het thuis foutloos moet gaan maar, ik ben zelf van mening dat kilometers maken ook goed is.

Bedankt voor je tips!

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:48

Zie je B parcours ook gewoon als ''oefenparcours'' als ze dan heel heet wordt zet je haar gewoon op de rem, belonen en weer rustig verder. Ze moet leren dat dit niet anders is al een BB parcours. Misschien handig om eerst gewoon ergens oefenparcoursen te rijden, dan heb je wat meer mogelijkheden.
Ik heb zelf ook een hete, poosje met mexicaanse neusriem gereden maar weer teug naar gewone hoge neusriem met sperriem. Ze is nu 6 heeft al 4 jarige veulen gehad en loopt nu in het M.
Van Pavo heb je nerve control een voedingssup. met vitaminen etc en bepaalde stoffen waar ze rustiger van worden is misschien ook het proberen waard. (dopingvrij)

Succes er mee iig!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:51

Eindeloos veel geduld hebben, ga oefenparcourtjes rijden waar je de tijd hebt.
Galoppeer rustig aan en ga pas op de eerste hindernis af als ze goed rustig is, wordt ze heet tussen de hindernissen dan zet je haar op de volte, rijd haar mooi rond en ontspannen en neem dan pas de volgende hindernis als ze rustig en controleerbaar is. Rent ze onder je vandaan dan zet je haar stil, als het kan voor de hindernis maar trekt ze erover dan zo snel mogelijk erna, paar passen achterwaarts en weer rustig aangalopperen.
Kwestie van eindeloos geduld, desnoods rijd je 10 volte's voor je op de volgende hindernis aan rijd, ze zal eerst rustig zijn voor ze mag springen en GEEN concessie's doen daarin.
Daarom kun je het concoursen rijden beter even uitstellen, uitgebeld worden na de tweede hindernis heb jij ook niets aan.

Thuis vooral veel laag springwerk doen, leg lijntjes neer met een balk op elke galopsprong (bv steil-oxer op 5 galopsprongen met 5 balken ertussen) dan moet ze wel opletten en rustig lopen. Rijd in-uitjes en zet ze ruim zodat ze er rustig over moet en de rug goed moet gebruiken. Simpelweg balken op de grond leggen als parcour kan ook veel helpen, jij hoeft niet bang te zijn dat je verongelukt maar toch kun je oefenen op de controlere en afstanden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:58

Schaf zo'n belletje aan en laat haar daaraan wennen. Klinkt gek, maar volgens mij asocieert je paard het belletje met spanning en snelheid (waarschijnlijk omdat ze in het verleden misschien ook flink werd aangespoord zodra het belletje afging). Want als ik het goed begrijp begint de opbouwende spanning na de bel, maar kan je wel degelijk losrijden/springen voor de wedstrijd?

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:10

dots83 schreef:
Zie je B parcours ook gewoon als ''oefenparcours'' als ze dan heel heet wordt zet je haar gewoon op de rem, belonen en weer rustig verder. Ze moet leren dat dit niet anders is al een BB parcours. Misschien handig om eerst gewoon ergens oefenparcoursen te rijden, dan heb je wat meer mogelijkheden.
Ik heb zelf ook een hete, poosje met mexicaanse neusriem gereden maar weer teug naar gewone hoge neusriem met sperriem. Ze is nu 6 heeft al 4 jarige veulen gehad en loopt nu in het M.
Van Pavo heb je nerve control een voedingssup. met vitaminen etc en bepaalde stoffen waar ze rustiger van worden is misschien ook het proberen waard. (dopingvrij)

Succes er mee iig!!!

Heb je ervaring met Pavo nerve control? Geef je dit gewoon bij de gewone brokken of echt voordat je op concour gaat?

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:14

anneliesdj schreef:
Eindeloos veel geduld hebben, ga oefenparcourtjes rijden waar je de tijd hebt.
Galoppeer rustig aan en ga pas op de eerste hindernis af als ze goed rustig is, wordt ze heet tussen de hindernissen dan zet je haar op de volte, rijd haar mooi rond en ontspannen en neem dan pas de volgende hindernis als ze rustig en controleerbaar is. Rent ze onder je vandaan dan zet je haar stil, als het kan voor de hindernis maar trekt ze erover dan zo snel mogelijk erna, paar passen achterwaarts en weer rustig aangalopperen.
Kwestie van eindeloos geduld, desnoods rijd je 10 volte's voor je op de volgende hindernis aan rijd, ze zal eerst rustig zijn voor ze mag springen en GEEN concessie's doen daarin.
Daarom kun je het concoursen rijden beter even uitstellen, uitgebeld worden na de tweede hindernis heb jij ook niets aan.

Thuis vooral veel laag springwerk doen, leg lijntjes neer met een balk op elke galopsprong (bv steil-oxer op 5 galopsprongen met 5 balken ertussen) dan moet ze wel opletten en rustig lopen. Rijd in-uitjes en zet ze ruim zodat ze er rustig over moet en de rug goed moet gebruiken. Simpelweg balken op de grond leggen als parcour kan ook veel helpen, jij hoeft niet bang te zijn dat je verongelukt maar toch kun je oefenen op de controlere en afstanden.

Het is niet dat ik het parcourtje niet rond kom maar, na de eerste/tweede hindernis wordt ze gewoon extreem heet. Tijdens de les oefenen veel met lijntjes, in uitjes en balkjes. Een balk op elke galopsprong is ook een optie om een keer te oefenen maar, zoals ik al aangaf (missc niet duidelijk genoeg geweest) gaat het tijdens de les en thuis rijden altijd wel lekker. Ze is gewoon heter dan andere paarden maar, dit uit zich echt heel erg in het parcour.

Edit: wat je zegt van het stil zetten en voltes rijden dat werkt erg goed bij haar. Tijdens oefenenparcouren en lessen hebben we dit veel gedaan en met een goed resultaat. Alleen tijdens een officiele is dit geen optie om te doen.
Laatst bijgewerkt door Yttel op 31-05-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:16

unicorn_kiss schreef:
Schaf zo'n belletje aan en laat haar daaraan wennen. Klinkt gek, maar volgens mij asocieert je paard het belletje met spanning en snelheid (waarschijnlijk omdat ze in het verleden misschien ook flink werd aangespoord zodra het belletje afging). Want als ik het goed begrijp begint de opbouwende spanning na de bel, maar kan je wel degelijk losrijden/springen voor de wedstrijd?

Klopt helemaal dat dan de spanning begint! Ik weet dat ik het zelf ook een beetje meeneem maar, niet extreem. Gewoon gezonde spanning. Tijdens het losrijden/springen gaat het ook rustig. Zoals ik hierboven al zei, ze is heter dan ander paarden maar, dat uit zich echt heel erg in het parcour. Missc een optie om met een belletje te oefenen.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:25

Yttel schreef:
dots83 schreef:

Succes er mee iig!!!

Heb je ervaring met Pavo nerve control? Geef je dit gewoon bij de gewone brokken of echt voordat je op concour gaat?

Nee je moet het gewoon dagelijks over het voer geven volgens mij. Ben net mee begonnen dus kan er nog niets over zeggen eigenlijk....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:19

Ik zat ook te denken: maak van die springlessen een officieel parcours voor je paard. Met bel! (Probeer ook verschillende bellen uit, anders reageert ze straks niet op de toon van jouw bel, maar wel van die op wedstrijd!)

En als je zelf traint kun je de tips van de anderen goed gebruiken :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:44

Ik heb zelf ook een jong paard gereden die dit probleem ook had, die wou ook te graag. \
Veel springen is belangrijk bij deze paarden.

Maar wat nog belangrijker is is je eigen houding:
Film je rit eens tijdens de wedstrijd. Daar word je vaak veel wijzer van.

Het zou mij namelijk niet verbazen dat jou paard op jou lichaamstaal reageert. Doe jij je hand omhoog en ga jij trekken zal het paard alleen maar harder terug trekken. Probeer je paard ook zo te trainen dat wanneer jij de afstand niet goed ziet de sprong toch goed gaat. DAt betekend dat jij bij het trainen nooit been moet geven voor de afzet maar het paard het zelf laten uitzoeken ( dus jij wacht gewoon af), je blijft voor de sprong rustig zitten en wacht af.

Rij bijvoorbeeld in uit jes of zet het paard tussen de dubbel een paar keer stil, net zo lang tot het rustig naar de hindernis toe loopt.

Je hebt er veel geduld voor nodig maar mij heeft het ook geholpen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:22

Yttel schreef:
Het is niet dat ik het parcourtje niet rond kom maar, na de eerste/tweede hindernis wordt ze gewoon extreem heet. Tijdens de les oefenen veel met lijntjes, in uitjes en balkjes. Een balk op elke galopsprong is ook een optie om een keer te oefenen maar, zoals ik al aangaf (missc niet duidelijk genoeg geweest) gaat het tijdens de les en thuis rijden altijd wel lekker. Ze is gewoon heter dan andere paarden maar, dit uit zich echt heel erg in het parcour.

Edit: wat je zegt van het stil zetten en voltes rijden dat werkt erg goed bij haar. Tijdens oefenenparcouren en lessen hebben we dit veel gedaan en met een goed resultaat. Alleen tijdens een officiele is dit geen optie om te doen.

Dat zich dat meer uit in het parcour komt door jouw spanning, zo'n gevoelig paard pikt dat heel goed op, wss is ze na de laatste hindernis ook direkt weer controleerbaar?
Ookal gaat het thuis beter, je moet dit toch oefenen, je moet die controle altijd hebben en hoe meer je er onder gunstige omstandigheden op oefent hoe beter dat gaat.
En heel belangrijk; niet je gewone parcours doordenderen omdat je bang bent uitgebeld te worden! Als je altijd ingrijpt behalve in parcour heeft je paard dat snel genoeg door dus ook in normaal parcour gewoon een keer stilzetten of een extra volte, dan heb je maar een keer geen winstpunt, jammer dan.

En zelf beter gaan zitten, op je billen en goed je kont in het zadel drukken, handen laag, been eraan en rustig blijven.

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:44

HBZ schreef:
Ik heb zelf ook een jong paard gereden die dit probleem ook had, die wou ook te graag. \
Veel springen is belangrijk bij deze paarden.

Maar wat nog belangrijker is is je eigen houding:
Film je rit eens tijdens de wedstrijd. Daar word je vaak veel wijzer van.

Het zou mij namelijk niet verbazen dat jou paard op jou lichaamstaal reageert. Doe jij je hand omhoog en ga jij trekken zal het paard alleen maar harder terug trekken. Probeer je paard ook zo te trainen dat wanneer jij de afstand niet goed ziet de sprong toch goed gaat. DAt betekend dat jij bij het trainen nooit been moet geven voor de afzet maar het paard het zelf laten uitzoeken ( dus jij wacht gewoon af), je blijft voor de sprong rustig zitten en wacht af.

Rij bijvoorbeeld in uit jes of zet het paard tussen de dubbel een paar keer stil, net zo lang tot het rustig naar de hindernis toe loopt.

Je hebt er veel geduld voor nodig maar mij heeft het ook geholpen

Bedankt voor je tips! Dat ze op mijn lichaamstaal reageert klopt helemaal. Ze is daar echt heel gevoelig voor. Het paard denkt echt (te) veel met mij mee. Opzich geen probleem maar, als ik dan ook nog begin te denken, dan gaat het meestal mis. Ik ben heel eerlijk dat het rustig zitten en afwachten soms er echt bij in schiet. Het ligt echt niet alleen aan het paard maar, ook aan mij.

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:50

Iedereen bedankt voor hun tips! Leuk dat jullie toch allemaal dezelfde ideeën erover hebben en niet andere conclusies gaan trekken.

Bij alle antwoorden van jullie kan ik mij wil in vinden. Mijn instructeur zegt namelijk precies hetzelfde. Daar in tegen zijn er ook buitenstaanders die er een totaal andere mening over hebben. Zoals: onder de hengst doen, ander bit etc. Daarom kan ik het waarderen dat buitenstaanders die het paard niet kennen en alleen het verhaal horen, toch met de juiste oplossingen komen.

Toevallig heb ik net een pb gekregen van nog een andere eigenaar van Nera. Deze vertelde mij dat ze het paard hebben weg gedaan omdat, ze niet te hanteren was in de galop en op concours. Dit gaat bij mij nu gelukkig al een stuk beter dus, er zit wel vooruitgang in. Ook vertelde ze mij dat het paard scheeft moet zijn in haar bekken en dat ze de fysio erbij hebben gehad. Hier kan ik mijzelf niet in vinden maar, het kan natuurlijk geen kwaad om er iemand na te laten kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:45

Als je toch graag een ander bit wil proberen (kan soms wel helpen) dan zou ik eerder iets zachters kiezen, ik weet niet hoe ze normaal te rijden is? Als ze al heel licht en gevoelig is kan een zachter bitje best helpen meer controle te houden.
Ik zie in je profiel dat je nu rijd met een enkel gebroken watertrens? Dan zou je eens een rubber trens met harde kern, flexibele rubber stang, kunstof bit of rubber/kunststof D trens kunnen proberen.

Let wel op dat je altijd goed mee blijft gaan boven de sprong, ik zie in je profiel dat je paard gehinderd wordt doordat jij teveel vasthoud. Probeer het iets meer los te laten, die rennerige paarden kunnen zich meestal prima redden met de afstanden dus maak je daar niet te druk om maar zorg dat je haar juist niet hinderd. Laat haar in de afzet goed vrij, houd je hand eraf boven de sprong en ga goed mee naar voren.

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 18:49

anneliesdj schreef:
Als je toch graag een ander bit wil proberen (kan soms wel helpen) dan zou ik eerder iets zachters kiezen, ik weet niet hoe ze normaal te rijden is? Als ze al heel licht en gevoelig is kan een zachter bitje best helpen meer controle te houden.
Ik zie in je profiel dat je nu rijd met een enkel gebroken watertrens? Dan zou je eens een rubber trens met harde kern, flexibele rubber stang, kunstof bit of rubber/kunststof D trens kunnen proberen.

Let wel op dat je altijd goed mee blijft gaan boven de sprong, ik zie in je profiel dat je paard gehinderd wordt doordat jij teveel vasthoud. Probeer het iets meer los te laten, die rennerige paarden kunnen zich meestal prima redden met de afstanden dus maak je daar niet te druk om maar zorg dat je haar juist niet hinderd. Laat haar in de afzet goed vrij, houd je hand eraf boven de sprong en ga goed mee naar voren.

Ik rij haar nu met een dubbelgebroken watertrens en dan is het midden een plaatje. Ze is normaal gewoon goed te rijden. Lekker los en houdt totaal het bit niet vast. Wel is ze snel op haar teentjes getrapt als ik wat te hard met de hand erin kom.

De foto's in mijn profiel zijn van mijn eerst concour met haar. Je heb goed gezien dat ik haar vast hou en niet goed mee ga op de sprong. Dit is gelukkig helemaal verbeter door goede hulp van mijn instructeur. Nu laat ik haar (bijna) altijd voor de sprong "los". Behalve dan als ik denk dat ze te hard ga. Dan ga ik haar juist vasthouden en proberen terug te rijden. Dit moet ik niet doen! Ik moet er ook bij zeggen dat ik zelf qua springen en officele concouren wat dat betreft bijna helemaal groen ben. Heb altijd paarden voor anderen door gereden dus, daar kom je niet veel verder mee. Wat jij zegt dat rennerige paarden zichzelf prima redden met afstanden, ben ik helemaal met je eens. Zelf moet ik gewoon muisstil zitten en niks doen. Ik weet gewoon precies hoe het werkt maar, nu nog in de praktijk.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:42

Yttel schreef:
Ik ben heel eerlijk dat het rustig zitten en afwachten soms er echt bij in schiet. Het ligt echt niet alleen aan het paard maar, ook aan mij.

Dit is ook heel lastig hoor, dus maak je niet al te druk.
Probeer er zo veel mogelijk op te letten.