Niet lekker in mijn vel, het rijden wil niet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Niet lekker in mijn vel, het rijden wil niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:19

Momenteel spelen er binnen mijn persoonlijke kring een aantal dingen. Hierdoor zit ik niet echt lekker in mijn vel.
Ik merk aan mezelf dat ik wat gespannen ben en heb een vrij kort lontje. Mijn paard is heel erg gevoelig en reageert erg op mijn stemming, door haar reactie op mij wil het rijden niet de laatste 2 weken. Ze is heel erg gespannen en reageert vrij heftig wanneer ik boos op haar word of wanneer ik haar even door pak.
Ik weet eigenlijk bijna zeker dat deze dip door mijn humeur komt. Ik probeer daarom wat vaker in de week met haar te gaan wandelen en haar lekker te vertroetelen zodat ze deze dagen minder last heeft van mijn spanning.
Vandaag wou het rijden ook weer niet, we begonnen heel gespannen maar op een gegeven moment ging het wel weer wat beter gelukkig. Ik vraag me af of ik er goed aan doe om gewoon door te trainen of kan ik het échte trainen beter even op een laag pitje zetten tot dat ik me weer wat beter voel?
Op dagen dat ik me echt niet goed voel rij ik sowieso al niet omdat ik weet dat het een onmogelijke taak zal worden dan.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:57

Ik denk dat je aanpak nu wel goed is, dat je niet gaat rijden als je je een dag even helemaal niet lekker in je vel zit. Ik heb het zelf ook wel gehad, dat het rijden een tijdje wat minder goed ging omdat ik echt slecht in mijn vel zat en die geestelijke spanning zeg maar overliep naar lichamelijke spanning en dat komt het paardrijden natuurlijk niet ten goede. Wat zou kunnen werken is om voor het rijden even helemaal tot rust te komen en de dingen waar je mee zit van je af te zetten. (Dat kan natuurlijk ook vaker, hoeft niet per se alleen voor het rijden.) Ontspanningsoefeningen zouden misschien kunnen helpen om je lichaam te laten ontspannen zodat de spanning die je ervaart vanwege de dingen die spelen niet meer via je lichaam overgedragen worden naar je paard. Door je lichaam te ontspannen en je echt te concentreren en vooral te genieten(!) van het rijden en het omgaan met je paard, wordt de spanning tussen jou en je paard hopelijk minder en het rijden weer beter. Het echte trainen zou je inderdaad even kunnen laten en gewoon doen wat goed voelt, vooral plezier hebben met je paard :) Sterkte met alle dingen die nu spelen, hopelijk voel je je snel wat beter :(:)
Laatst bijgewerkt door Girassol op 31-05-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:58

Als ik mij niet goed voel ga ik meestal eerder in het bos rijden, gewoon alleen, mijn paard en ik. Eens goed nadenken tijdens een stapbosje of juist alles eruit gooien tijdens een goeie cross, dat kan mij enorm deugd doen. Gisteren nog gedaan, had erg veel zorgen, hoofd stond op ontploffen, ben in de storm naar buiten gegaan en eens goed doorgegaloppeerd met de wind die rond mijn oren suisde, wat een ontlading... Trainen doe ik niet als ik mij slecht voel. Is misschien een tip? Dan kan je rijden, maar op een relaxte, zelfs therapeutische manier ;) Dan moet je paard wel braaf zijn buiten natuurlijk, anders raak je nog meer gefrustreerd.
Sterkte!

anjaenrene

Re: Niet lekker in mijn vel, het rijden wil niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:04

Hoihoi, Ik heb hetzelfde. Zit nu in een burn out en kom regelmatig huilend thuis omdat het rijden een drama is! Mijn paard voelt feilloos aan tot waar ze me kan duwen om over het randje te gaan. Heb nu na een goed gesprek met mijn vriendin ingezie dat niets moet alleen genieten en ga dus gedurende de zomer niet meer lessen en alleen maar buitenrijden. Het idee alleen al maakt me blij!! Gewoon dat ik niet hoef in de bak. Had ik zelf ook kunnen verzinnen natuurlijk???!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:34

misschien een bach rescue snoepje voor het rijden en gaan rijden voor je ontspanning, verstand op nul en even lekker samen met je paard zijn. Dan maar even geen perfecte training. Probeer alle ellende gewoon even lekker los te laten, al ga je een uur lang met lange teugel stappen en tegen je paard l ullen.

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:39

Als je echt een slechte dag hebt, kun je beter niet rijden inderdaad zoals je nu ook al doet.
Wat bij mij nog wel eens wilt helpen, eerst even een momentje voor jezelf voordat je naar je paard gaat. Lekker ontspannen een boek lezen, een warme douche/bad nemen, en dan gewoon relaxed bezig gaan met je paard, als je op stap en je voelt dat je weer een slecht humeur krijgt, dan ga je gewoon even stappen aan een lang teugeltje, of een stukje buiten stappen. Wie weet ontspan je daarna wel meer, en kun je daarna nog even fijn trainen. Succes :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:42

Alleen maar buitenrijden gaat 'm niet worden ben ik bang. Mijn paard durft niet alleen naar buiten en er is helaas niet zo vaak iemand die samen met me naar buiten wil. Daarom ben ik nou af en toe aan het wandelen met haar omdat ze dan wel alleen naar buiten durft.
Als ik haar dan een paar dagen vrij geef voel ik me weer schuldig omdat ik het gevoel heb dat ik te weinig met haar doe...
@ Girassol: Wat voor ontspanningsoefeningen bedoel je? Als ik even moet ontspannen tijdens het rijden ga ik meestal met een lange teugel stappen en even met iemand praten ofzo..
@ Ziertje_: Dat vindt ik wel een goeie tip! Ga ik zeker proberen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:42

Niet rijden kan een oplossing zijn, maar bij mij geldt toch wel vaak " afgeknapt er op, en opgeknapt weer er af". Ik train dan echter niet, ik geef dan alleen beweging en/of ga lekker het bos in.
Kan ook juist een heerlijke manier zijn om je zinnen te verzetten als je niet lekker in je velletje zit.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:46

Same here! Als ik gespannen hoef ik niet op te stappen, want dan stap ik nog gefrustreerder af. Als ik een beetje gespannen ben, dan is paardrijden voor mij een goede manier om juist te ontspannen. Dan maak ik het mezelf en Femma heel moeilijk in stap, zodat ik de dingen waar ik me druk over maak vergeet en daardoor kan ik ontspannen en daarna normaal verder rijden.
Denk dat het voor jezelf en je paard gewoon even zoeken is, wanneer de spanning nog af te vloeien is of dat het alleen maar escaleert. Daar kunnen wij niet over oordelen vanachter de computer. Jij maar ook je paard moeten het leuk blijven vinden om te gaan rijden. Dus misschien nu inderdaad even niet rijden en andere dingen doen, waarbij je de spanning minder op hem overbrengt.
Kun je haar niet lekker losgooien in de bak, zodat ze wat beweging krijgt en misschien met een grote bal spelen of een beetje vrijheidsdressuur.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:51

Beweging krijgt ze genoeg, ze staat momenteel dag en nacht op de wei samen met haar vriendjes en vriendinnetjes :) . Vrijheidsdressuur doe ik ook af en toe.
Ik denk dat ik de komende tijd weer wat terug ga naar de basis en gewoon lekker ontspannen probeer te rijden al dan niet met een lang teugeltje. :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:58

Herkenbaar :).

Ik probeer de lat dan niet te hoog te leggen en niet teveel eisen te stellen. Accepteer dat het rijden even niet zo lekker gaat, het is dan even niet anders. Je zou ook kunnen proberen een uurtje de knop om te zetten zodat je paard zo min mogelijk last heeft van jouw gemoedstoestand. Wat ik ook wel eens doe is juist de dingen opzoeken die ik vrij gemakkelijk kan en waarbij mijn stemming niet zoveel invloed heeft, zodat ik in ieder geval met een tevreden gevoel afstap.

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:01

Klinkt misschien een beetje banketstaaf maar ik vind dat je zeker moet blijven rijden.
Het zit je niet mee en je zit niet lekker in je vel. Moet je dan ook de leuke momenten van het rijden missen? Ga je je echt niet beter van voellen.
Voor je gaat rijden zoveel tijd als je nodig heb nemen om je lichaam en hoofd tot rust te laten komen.
Ga schelden. schreeuwen, janken of boksen tegen een hooibaal. Kan verschrikkelijk opluchten en je doet er niemand pijn mee. Dan lekker gaan tuttelen met je paardje en samen gaan rijden.
Begin klein (met je basis oefeningen). Gaan die goed werk je naar een stapje hoger. Lukt het niet ga je lekker wandelen.
Hopelijk gaat het snel wer beter met je.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:20

TS, knap van je dat je inziet dat je stemming invloed heeft op het rijden. Ik denk dat je daarmee al heel veel hebt gewonnen.
Ik ga mee met voorgaande tips.
Wat je ook kunt doen is de oefening zo simpel maken dat de kans op succes en plezier voor jou en je paard groot is. Bijv. balkjes lopen, een sprongetje maken, gymnastische oefeningen voor jezelf.
Je kunt ook wat korter gaan rijden. Even voelen wat er is en dan weer stoppen.
Sterkte met alles.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 06:03

Wat ik altijd doe als ik me niet happy voel is er op gaan zitten zonder enige verwachting, ik ga dan ook niks vragen van mijn paard wat moeizaam gaat, gewoon een beetje vw-nw rondsturen en een beetje schakelen. Ik let niet op mijn houding of die van mijn paard. Dat helpt bij mij meestal al genoeg om de knop om te zetten in de "rij-modus", ik ben dan alleen nog met mijn paard bezig, mijn hoofd is helemaal leeg. Mooie is dat ik op die manier mijn paard ook naar ontspanning rij waardoor hij daarna heel fijn te rijden is en het rijden zelf weinig moeite kost. Heeft bij mij ook heel lang geduurd hoor voordat ik dat kon, daarvoor ging ik juist als ik niet lekker in mijn vel zat heel fanatiek proberen te rijden waardoor het juist helemaal niet ging.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:58

Idd niet rijden als je je niet lekker voelt, het paard spiegelt en heeft altijd door hoe jij je voelt,
Vaak word je dan idd boos en is dat eerlijk tegen over het paard.
Maar al te vaak word een paard hard behandelt omdat de ruiter zijn dag niet heeft en dan het paard overal de schuld van geeft terwijl het paard precies doet wat de ruiter vraagt en dat is op dat soort dagen dus alleen maar negatief.

Als ik zo`n dag heb, doe ik niks of ga lekker poetsen of wandelen aan de hand, maar rijden niet want dan krijg je idd alleen maar ruzie met je paard en jezelf en het ;laatste wat een ruiter moet doen is ruzie krijgen met zijn paard want dat zet je lager in de rangorde.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:28

Als ik alleen al chaggerijnig ben stap ik er niet op! Ik weet dat ik dan minder geduldig reageer en het nóg vervelender vindt als iets niet goed gaat. Terwijl ik normaal gesproken zou zeggen: 'maakt niet uit hoor paard, wil best nóg een keer uitleggen hoe je een ronde volte rijdt :+'

Vaak wordt ik van het poetsen en knuffelen al wat rustiger en spring ik er alsnog op. Maar dan met neckrope. Dan kun je alleen maar vragen en op een vraag kun je twee antwoorden verwachten: ja en nee. Beide zijn prima antwoorden.

Je kunt best gaan rijden als je maar niks verwacht. Hoe minder je verwacht, hoe meer je krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:33

Je schuldig voelen naar je paard als je weinig met haar doet heeft helemaal geen zin. Ten eerst staat ze de hele dag lekker op de wei, ten tweede heeft ze meer aan een dagje rust dan aan een gefrustreerde ruiter die door een kort lontje niet altijd zo zal reageren als hoort.
Ik zou dus gerust dagjes vrij geven, en bijvoorbeeld alleen poetsen, of wandelen wat je al doet.

Zelf doe ik hetzelfde als Sassol, als ik me niet fit voel doe ik iets heel anders dan serieus dressuur proberen te rijden. Dat kan een dagje vrij zijn, maar ook bijvoorbeeld een intervaltraining (minuut stap, minuut galop afwisselen) waarbij ik alles aan de losse teugel en in verlichte zit rijd, een buitenritje, rijden zonder hoofdstel, longeren, vrij springen etc.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:35

Even een vraagje tussendoor, wat houdt zo'n intervaltraining juist in en wat is het nut ervan?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:59

Longeren is volgens mij ook nog niet genoemd. Als ik niet lekker in mijn vel zit ga ik vaak even longeren.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:34

Probeer bij het rijden niet allemaal doelen te behalen. Denk bij jezelf dat genieten al genoeg is.

Ik heb dit ook een tijdje ervaren en wanneer je de doelen het rijden niet laat beheersen, gaat het een stuk beter. Ga lekker de bossen in ofzo. GENIET van je paard!