Verkeersmak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:04

Hallo
Ik weet niet of ik het hier goed plaats zo nee, sorry

ik heb vandaag een pony bekeken en ik heb haar nu een week op proef
(staat gewoon nog op de manege wat 2 minuten rijden bij huis vandaan is)

Ze was al een maand niet bereden en ze is een half jaar onder het zadel (ze is 4 jaar)
Ze heeft wat dravers bloed.

Vanmorge in de bak heeft ze eerst een paar minuten wat rond gerend (los). zodat ik haar gangen kon zien en zij haar overtolige energie wat kwijt kon. Daarna kwam ze me rustig achterna lopen in de bak om een knuffel te halen. Daarna heb ik haar lekker gepoetst en even bereden. Het was even onwennig (voor haar maar ook voor mij) Ze heeft een voorwaarts tempo maar eigenlijk ook heel rustig Ze kijkt wat om haar heen maar geeft eigenlijk nergens om ( zo leek het)
Ze was in het begin van het poetsen wat ongeduldig en wat gespannen maar dit verdween ook weer snel.

Ze zijn met haar nog nooit naar buiten geweest, nu zou ik graag willen weten hoe ik er het best achter kom hoe ze reageerd op ''vreemde'' dingen zoals auto's fietsers etc.
Kan ik dit het best aan de hand doen?
Of is het handiger om te beginnen met ''enge'' dingen in de bak te plaatsen
En hoe kan ik dit het beste trainen (voor als ik haar wel wil kopen want ik heb hier een heel goed gevoel over)

Een heel verhaal maar hoop dat iemand mij kan helpen

Ziertje_

Re: Verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:44

Het beste is om dit door een ruiter te laten doen die er ervaring in heeft, en dan samen met een 200% verkeersmak paard daar krijgen ze vaak wel vertrouwen in dan :)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 22:52

helaas is daar deze week geen tijd voor..

als ik haar wel koop dan ga ik inderdaad met een kennis op pad die zelf meerdere paarden zadel en verkeersmak heeft gemaakt. en haar paard ook mee natuurlijk

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:54

Hebben ze gezegd dat ze verkeersmak zou zijn?
Als dat zo is kan er mss iemand met de fiets mee gaan.

payo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:54

hebben ze op de manege geen grote parkeerplaats? zodat je daar (samen met een verkeersmak paard/pony) even wat op en neer kunt stappen? kun je in elk geval even kijken hoe ze reageert op auto's

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:13

Wat je zou kunnen doen om te kijken hoe ze reageren op auto's en dergelijke. Is om op de oprit van het erf te gaan staan en wachten tot er een auto voorbij komt. Ga zeker niet te kort staan en zorg dat de pony wel goed kan blijven stilstaan zodat die niet de weg op loopt.

pascalle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:30

Ja ik zou idd gewoon even het erf af gaan en wachten tot er iets langs komt. Als ze hier niet echt op reageert zou ik gewoon een stukje met haar aan de hand gaan wandelen. Als dit goed gaat zou ik pas gaan rijden.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 11:52

ben vandaag weer bij haar geweest en heb op haar gereden
maar ze was nog nooit buiten geweest te rijden (zelfs niet in een buitenbak)
dus vandaag ook maar binnen gereden want ze was al heel ontstuimig..
en helaas bleef dit zo doorzetten. Ze was half in galop en half in draf
Of plots op de rem en stil staan. En dan ineens weer gewoon stappen.
ik kreeg er ook geen grip op. Heb echt heel veel geprobeerd maar het werd echt helemaal niks Helaas
Het was zo'n verschil met gisteren!
Hoe blij dat ik gisteren was, hoe teneer geslagen ik nu ben

En ik zou haar dit best allemaal bij willen leren maar ik beschik niet over een bak (ja de buren wel die ruim 2 km verderop wonen). Maar mijn doel is vooral bosritten maken
en ik heb gewoon niet echt de capasiteiten om haar daar rustig voor klaar te stomen..

helaas

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:23

ik hoop dat je dan ook afziet van de koop..9denk het wel)....en lekker een paardje koopt die dit je wel kan bieden en zeker geen onervaren pony/paard koopt....gewoon eentje die misschien wat ouder is maar op zeker al vaker buiten is geweest.
zo heb je meer lol met je knol :j
/3
veel suc 6 met zoeken... /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:36

Als je twijveld.............nooit tot koop over gaan!!!!
Het scheeld je een hoop verdriet als je verder kijkt naar een andere pony, al lijkt deze misschien nog zo leuk.
Jou doel is lekker buitenritten maken en deze pony is nog nooit het erf af geweest en moet op dit gebied alles nog leren.
Als je zelf afhankelijk bent van een ander (die ervaring heeft met verkeersmak maken)die je zou moeten helpen de pony dit te leren dan zou ik deze pony laten staan.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:35

nee ik ga ook niet over tot koop
baal wel een beetje want gister was het zo leuk fijn en goed. Ze leek zo rustig in het koppie
en ze heeft een perfecte hoogte en ziet er super uit. Maarja dat is niet alles natuurlijk.

Morgen ga ik kijken bij ee 5 jarige D pony die vaak in de bossen bereden word en soms zelfs een dagje naar de zorgboerderij gaat..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:40

Mariska88: het valt me op dat je vooral bij jonge diertjes gaat kijken. Vaak zijn deze nog wel met wat spatjes om te proberen;) en niet altijd direct 100% betrouwbaar. maar dat is eigenlijk bijna geen een paard want het blijft een levend dier met gevoel en karakter;) Maar er zijn wel verschillen hoe ze reageren op dingen. En als je voor je gevoel al een klik hebt gaat het veel makkelijker om te accepteren dat niet alles meteen goed is. Als je niet over de ervaring of mogelijkheden beschikt om een jong diertje verder te trainen of hulp zou ik zeggen pak een iets ouder diertje die al wat meer ervaring heeft zodat je je doel bosritten meteen kunt doen. Let wel een paard/pony moet altijd wennen bij zijn nieuwe plek en bij zijn nieuwe ruiter dus die kans moeten ze ook krijgen. maar als je twijfelt over een paard/pony of je het aan kan of goed komt gewoon niet doen. Er is zoveel te koop op dit moment dat je echt niet meteen de eerste de beste hoeft te kopen.

kom je er zelf niet uit neem dan iemand mee die weet hoe jij bent en rijdt en laat die kijken naar de combinatie en of je dat kan redden met rijden of niet.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:48

ik heb al aardig wat ponys bekeken (ook wel oudere)
en mocht die pony van morgen niks wezen
dan wil ik binnenkort kijken bij een andere (13 Jaar, als ze dan iig nog niet verkocht is)

maar ik vind het nogal wat zeggen dat die pony soms naar de zorgboerderij gaat voor gehandicapte kinderen. maarja eerst maar eens zien en dan geloven..

ik rij al wel een tijd en ik kan wel wat hebben zegmaar. Maar ik wil wel dat het vertrouwd is. omdat ik de weg op wil
en met die pony van gisteren (en vandaag) had ik dacht ik wel een klik. maar na vanmorgen is die weg helaas