pony is heel sterk! wat kunnen we eraan doen?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

pony is heel sterk! wat kunnen we eraan doen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:39

een vriendin van mij heeft een hele lieve new forrest pony maar met rijden is ze ontzettend sterk.
ze trekt de teugels uit je handen waardoor we steeds bloed blaren op onze handen hebben.
bijna niet terug te rijden, je mag hopen dat ze stopt.
ze wil echt alleen maar hard!!
ze heeft het zowel in de bak als buiten.
ik dacht dat het wel mee viel totdat ze zij stap jij er maar eens op nou ik heb het geweten het is een bom onder je.
ze rijd 5 dagen in de week is dus ook niet teveel energie.
en loopt gewoon dag en nacht buiten.

HELP!!!
wie kan mijn vriendin helpen want zo rijden is gewoon niet leuk meer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:21

les nemen van een gediplomeerd EN ervaren instructeur/trice?

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:22

misschien pijn in haar mond?het kunnen zoveel oorzaken zijn.maar je moet dingen gaan uitsluiten.
is het een te scherp bitje?het kan zoveel zijn.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 20:02

nee er hangt een dubbel gebroken watertrens in moet toch niet te scherp zijn naar mijn idee

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: pony is heel sterk! wat kunnen we eraan doen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:12

NF---> RT-P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:14

wanneer is de laatste keer dat ze naar een tandarts is geweest? of helemaal gecontroleerd dat ze zich zo gedraagd? Als ze gezond is, zou ik helemaal vanaf het begin beginnen. Vanaf de grond dus!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:38

ze is pas bij de tandarts geweest vorige maand.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:39

Heeft ze les? ik denk dat het haar aan timing ontbreekt, en daar heb je instructie voor nodig :)

PaprikaChips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:41

Ik denk dat je niet alleen maar aan de teugels moet trekken, daar worden de meesten alleen maar sterker van, rijd ze wel genoeg op haar zit?
Ik denk verder dat les ook nog wel eens goed wil helpen! :)
succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:44

Wie niet sterk is, moet slim zijn...
En aangezien de meeste pony's en paarden toch al snel sterker zijn dan mensen, moet je slim zijn.

En daarom trek ik (wellicht te kort door de bocht) de conclusie dat het een kwestie van rijvaardigheid is, ruiter is nog niet voldoende rijvaardig om dit op te lossen.
Daarom is het verstandig om een ervaren instructrice erbij te halen, die de situatie het beste kan beoordelen en die je vriendin op het juiste moment de juiste actie kan laten uitvoeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:03

reballanceren op je zit ipv aan de voorkant trekken. Voorwaarts rijden en gewicht naar achter proberen te verplaatsen (dus achterbeen eronder).
Klinkt als dat de pony uit balans op de voorhand gewicht in de strijd gooit, jullie voor trekken, zij nog meer uit balans raakt (hiermee rem je juist de achterbenen en creeer je spanning in de rug) etc.
Hoe je met je zit een halve ophouding kunt maken en je pony meer in balans kunt brengen kun je leren van een goede instructeur

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 00:25

oke nou bedankt voor de tips allemaal nou is het zo dat ze alleen nog maar buiten kan rijden vanwege haar rug ze mag abosluut niet meer lessen etc
we gaan kijken of het buiten beter word en anders ga ik erop lessen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:11

Je zegt het zelf al, haar rug, van buitenrijden zal die op deze manier echt niet beter worden...
Als ze zodanig last van haar rug heeft ga er dan niet meer opzitten, kan het nog verbeteren neem dan goed les, en dan niet van iemand die begint over spelen om aan de teugel te rijden vaak getuigd dit niet van de juiste ervaring en maak je de pony er niet beter mee.
Leer het dier zijn achterhand rijden en dan komt voor vanzelf wel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:19

lisetteexx schreef:
oke nou bedankt voor de tips allemaal nou is het zo dat ze alleen nog maar buiten kan rijden vanwege haar rug ze mag abosluut niet meer lessen etc

Ze mag niet lessen, maar wel als een idioot door het bos crossen? Lijkt me een beetje raar. En als een paard last van z'n rug heeft ga je daar niet bovenop zitten, lijkt me nogal logisch.

Wat heeft ze precies aan d'r rug TS?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:54

nee me vriendin zelf heeft last van de rug het paard mankeert niets hoor.

en nee we rijden niet door het bos alleen maar langs de weg stap rondjes en af en toe draven

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:59

lisetteexx schreef:
nee me vriendin zelf heeft last van de rug het paard mankeert niets hoor.

en nee we rijden niet door het bos alleen maar langs de weg stap rondjes en af en toe draven

Aha oké ik dacht al :P

Maar het enige wat werkt tegen een paard is loslaten. Dus ik zou een longeerlijn meenemen (aan het halster vastmaken, niet aan het bit) en er naast gaan lopen. Als ze dan harder wil kan dat, maar dan moet ze op de volte (zo groot maken als mogelijk). Als ze rustiger wordt ga je weer rechtuit. Zo hoef je het paard nooit in de mond te zitten, hoeft zij zich niet sterk te maken en kun je een buitenrit zo rustig opbouwen. (Opgegeven moment zelf met losse teugels meesturen en zo opbouwen tot jij met contact kan sturen)

Edit: misschien een halster met bontjes pakken om het zo aangenaam mogelijk te houden met al dat tuig om d'r hoofd.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:07

oke nou ik ga even met me vriendin dit bespreken en zal het een en ander proberen.

hoop dat het gaat werken ik ben niet iemand die er allemaal hulp teugels aan hangt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:13

Als ze het opgegeven moment zonder de longeerlijn kan, kan ze ook moeilijkere dingen vragen waardoor het paard sneller ontspant. (Paar pasjes wijken, slangenvoltes etc.)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:26

als ik het goed begrijp is eigelijk het beste om weer lekker met grondwerk te beginnen?

lourdian1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:36

Wellicht al eerder genoemd :o, maar ligt het bit wel goed in de mond, of is het misschien beschadigd (kleine braampjes) waardoor de pony pijn in de mond heeft?
En het zadel, ligt dit goed, is de boom niet gebroken?

Mijn pony begon op een gegeven moment als een gek te bokken, dat was gewoon niet leuk meer, tot we erachter kwamen dat de boom van het zadel gebroken was, wat voelde ik me slecht dat ik al die tijd gewoon doorgereden heb onder het mom van: dat beest moet eens goed aangepakt worden... |(

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:45

T is al eerder genoemd hierboven ook al maar misschien ligt het bit niet lekker.

heb precies zon zelfde situatie gehad met mijn verzorgpony, alleen maar rennen, teugels uit je handen trekken en noem maar op! ;( toen heb ik eerst een ander bitje gekocht, daar ging het al beter mee maar ze deed t nog steeds.
Toen dacht ik, ik probeer het eens zonder bit dan heeft ze niks om zich tegen te verweren, en dat ging perfect! :D

misschien helpt t niks hoor kan best wie weet heb je er wat aan ;)
hopelijk vind je snel een oplossing

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:51

als we ervan uitgaan dat het paard niets mankeerd en het tuig ook niet, is een tiedemann teugel dan niet te proberen? je moet er dan wel op letten dat je niet aan de teugels gaat lopen hangen/trekken. ik heb er zelf ook een tijdje mee gereden. en kan nu weer zonder.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:20

ze rijd met een boomloos zadel dus aan de boom van het zadel kan het niet liggen
nou we gaan het proberen en we zien wel even word het niet snel beter ga ik haar aanraden on de pony even na te laten kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:39

lisetteexx schreef:

Dan moet ze een rustige pony opzoeken, want van dit soort wordt haar rug zeker niet beter... :n

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:13

ze heeft een hele sterke band met de pony dus gaan we eerst even alles nakijken voordat ze hem zomaar verkoopt