wegrennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

96Laura

wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:16

Hee!

Ik vroeg me af of jullie konden helpen met mijn probleem. Mijn paard rent namelijk soms weg. Ene keer erger dan de andere. Vooral in de wei waarin ik dinsdag reed. Als je dan aan het rijden bent, gaat ze harder lopen en binnen 3 sec. is ze weg. Ik kan dr ook niet tegenhouden ofzo, ze rent gewoon keihard door me heen. Zoals je op het filmpje ziet trekt ze ook heel erg, dus moet ik ook nog proberen te blijven zitten :+ Meestal rent ze richting het hek en maakt ze daar een noodstop, ik ben allang blij dat ik haar nu daar vandaan gestuurd krijg en dan krijg ik haar meestal ook wel terug :j Maar ik vroeg me af of jullie nog tips hebben? Omdat ik de komende tijd sowieso nog in dit weiland moet rijden :+

Les word al geregeld!!

xxx Laura.

Amiigo

Re: wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:25

Een bak uitzetten in het weiland? En niet meer achterin komen voordat je les hebt gehat?
Lijkt me vrij simpel :)
Gewoon voorin de wei bij het hek een bak uitzetten, met bijv. bordjes of paaltjes oid en daar dan maar inrijden..
Kun je ook veel beter rechte lijnen rijden, voltes etc.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:26

_Amigo schreef:
Een bak uitzetten in het weiland? En niet meer achterin komen voordat je les hebt gehat?
Lijkt me vrij simpel :)
Gewoon voorin de wei bij het hek een bak uitzetten, met bijv. bordjes of paaltjes oid en daar dan maar inrijden..
Kun je ook veel beter rechte lijnen rijden, voltes etc.
de wei is al bakvormig, had nu geen tijd/zin om letters in te zetten, maar normaal staan er ook letters! :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:27

Ligt het aan mij of heb je jou teugels erg lang? Geen contact en je paard niet goed bezig houden. Maar ja dat kan best fout zijn omdat de kwaliteit van het filmpje niet zo goed is ;) Top dat je les gaat volgen!

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:31

StillAngel schreef:
Ligt het aan mij of heb je jou teugels erg lang? Geen contact en je paard niet goed bezig houden. Maar ja dat kan best fout zijn omdat de kwaliteit van het filmpje niet zo goed is ;) Top dat je les gaat volgen!
nou daar achterin kan ik het niet goed zien, maar als ik dichterbij heb, heb ik ze inderdaad aardig los, zodat ze mij niet helemaal mee kan trekken. Als ik ze namelijk op maat heb lig ik er gegarandeerd naast als ze trekt :+

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:33

Je zegt dat je wei al bakvormig is, maar op je filmpje is duidelijk te zien dat je wei te groot is. Zet inderdaad een stuk af en dan niet allen bordjes neerzetten maar afzetten met prikpaaltjes en lint bijvoorbeeld..
In eerste instantie zou ik iets meer dan een grote volte uitzetten en als dat na een tijdje goed gaat, je afzetting vergroten.
Verder zou ik wel prberen contact te houden, je teugels losgooien omdat ze je anders uit het zadel trekt, geeft aan dat je niet onafhankelijk kunt zitten, dus is zitles aan de longe geen overbodige luxe.
Ik ben ook van mening dat als je paard er vandoor gaat, je best een keer streng mag zijn met je hand, ho is ho.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:44

Ik kan niet goed zien wat voor teugels je hebt, maar misschien is het handig als je met teugels met van die 'blokjes' rijdt, dan trekt ze misschien de teugels minder snel uit je handen.
Ik heb net als cinny1 hier boven mij, van mening dat ho, HO betekent. En dat je dan best wel eens streng mag zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:16

Tjaaaaa , les volgen is gewoon een noodzaak, zonder kan het echt niet hoor.
Met wat de anderen hier zeggen van een soort bak af te zetten met paaltjes, tjaaaa het ziet er dan idd meer als een rijpiste uit ,maar verder maakt dat eigenlijk geen moer uit hoor.jouw paard gooit zijn hoofd een beetje omhoog, gaat trekken, en vliegt er dan ineens idd vandoor.
En wat doe jij op dat moment ????? eigenlijk zeg je op dat moment braaf paardje vlucht maar goed weg, je geeft je teugels toe, je gaat naar voor hangen waardoor je echt niet meer op je kont zit, dus je geeft daarmee je paard helemaal de vrijheid van ga maar.
Dit is niet paardrijden, je bent ghelemaal verkeerd bezig nu.
Ten eerste blijven zitten, corecties geven en ook de goede richting aanwijzen, en dit zowel met je hand als met je lichaam.
En werken aan de nageeflijkheid, een paard dat het bit vastneemt, en gaat hangen, verstijfd in heel zijn lichaam, en is dus onmogelijk nog goed te sturen.
De fout zit niet bij het paard, het paard schrikt echt niet hoor, het probleem zit niet bij het paard , maar het probleem zit bij de ruiter.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:44

Goed dat je les hebt geregeld :j Ik denk dat een goede instructeur jou prima kan helpen door je te zeggen waar het mis gaat en hoe je op zo'n moment moet reageren.
Dat je nu je paard teveel vrijheid geeft klopt, het is voor het paard nu echt prettig om er tussenuit te knijpen. Maar het alternatief is zandhappen begrijp ik? Daar zou ik ook niet voor kiezen.

Een instructeur gaat jou helpen de signalen vroeg te herkennen zodat je het paard al kunt corrigeren nog voor het de benen neemt. Een afgebakend stuk kan daarbij trouwens inderdaad heel goed helpen! Het is minder uitnodigend dan om een spurt te trekken en ze heeft minder mogelijkheid. Maar wat ook wel telt is dat je dan je paard meer afleiding zal geven omdat een rondje snel gemaakt is en je toch wat meer bezig wilt zijn. Daardoor zal het paard meer op jou letten en minder etteren.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:49

Ik vind dat je het keurig oplost niet trekken in de mond (is meestal juist de eerste reactie van ruiters) en je gebruikt je stem er mooi bij +:)+

Inderdaad wat Delerium al aangeeft.
Je moet leren aanvoelen wanneer je paard zoiets gaat doen en hem slimmer af zijn.
Meestal helpt gewoon aan het werk zetten en geen tijd geven om ergens anders aan te denken (overgangen, schijnovergangen, stelling etc.).

Wanneer je te laat bent oplossen hoe je het nu doet en gewoon weer rustig verder gaan waar jullie gebleven zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:52

Je paard geeft waarschijnlijk iets aan, is het zadel en zijn rug wel eens na gekeken?
Het gebit gecontroleerd?
Ook dat hij steeds naar beneden duikt met zijn hoofd zegt iets.
Dit kan je niet oplossen door een bak in de wei te maken, maar zelf rijtechnisch beter worden en gaan rechtrichten, je paard moet netjes zijn rug gaan gebruiken, nu loopt hij met weg gedrukte rug zoals je op het filmpje kan zien, dus grote kans dat hij weg rent omdat hij pijn heeft.
Dus neem les in het rechtrichten/gymmen en dan weet ik zeker dat je ook op een hele grote weide je paard netjes kan rijden.

Het paard probeert echt iets duidelijk te maken aan jou de taak dit uit te gaan zoeken en niet proberen slimmer te zijn, maar juist op onderzoek uit te gaan waarom hij dit doet.
Teugels met blokjes zou ik nooit nemen, daar kun je je handen op vast zetten en dat is nooit de bedoeling van het paard rijden, het is ook geen etteren van het paard, het paard kan alleen op deze manier iets vertellen, jij kan praten en vertellen wat er is, maar het paard kan dat niet en gilt het waarschijnlijk uit op deze manier maar als jij hem niet hoort dan zal het van kwaad naar erger worden of het paard geeft het op en sluit zich af.
Komt hard over maar heel veel ruiters hebben geen idee dat een paard dingen duidelijk maakt door de dingen die ze doen wat wij niet als gewenst zien en rot gedrag vinden, maar wij mensen zijn de oorzaak , dus los het op zoals jij behandelt zou willen worden met respect.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 08:28

Bedankt voor de vele reacties! :j

Onlangs is de paardenfluisteraar geweest en die heeft ontdekt dat er een wervel verkeerd zit in haar rug.
We hebben de osteopaat al gebeld maar die heeft het heel druk en heeft nog niet teruggebeld.
We hebben gevraagd of ze nog wel gewoon onder het zadel kon, maar ze zeiden dat dat best kon.
Ikzelf vond het wel een beetje zielig, dus ik heb het aantal keren rijden in de week vér naar beneden geschroefd.
Dit was de eerste keer in 2 weken..
Als je haar longeert loopt ze wel mooi op de achterhand, ontspannen, oortjes naar voren.
Dus toen was ik er dinsdag eventjes opgekropen, gewoon met het idee om een paar rondjes te stappen.
Maarja toen zij de hele tijd wegrende moet ik haar toch even aanpakken :o

De paardenfluisteraar heeft ook ontdekt dat ze last heeft van haar rechterneusslijmvliezen, en deze word nu elke dag ingemasseerd met een speciaal medicijn. En ikzelf zie al veel vooruitgang komen, dus hoop dat het nog beter word :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:07

Een paardenfluisteraar is niet voor een rug .

Ik zou er zeker niet meer op gaan als je weet dat ze pijn heeft, jij trekt toch ook geen schoenen aan je voeten als je voeten zeer doen.
Aanpakken heeft totaal geen zin als je paard pijn heeft dat zou de zogenaamde fluisteraar jou moeten hebben kunnen vertellen.

Waarom wil je perse op de rug van het paard as je weet dat hij pijn heeft ????

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:21

midgie schreef:
Een paardenfluisteraar is niet voor een rug .

Ik zou er zeker niet meer op gaan als je weet dat ze pijn heeft, jij trekt toch ook geen schoenen aan je voeten als je voeten zeer doen.
Aanpakken heeft totaal geen zin als je paard pijn heeft dat zou de zogenaamde fluisteraar jou moeten hebben kunnen vertellen.

Waarom wil je perse op de rug van het paard as je weet dat hij pijn heeft ????

het is niet míjn paard dus ik bepaal niet welke mensen er langs komen. Paardenfluisteraar komt elk jaar. En de osteopaat heeft gezegd dat ik er nog best op kon! En ze liep met longeren ook gewoon goed, dus ik denk ik kan er wel gewoon op stappen. En het is wel een beetje aanstellerij van haar, want in het andere weiland doet ze het nóoit. En met gewoon stappen/ draven heeft ze geen pijn. Ik heb nog wel fotos van dinsdag en dan kun je ook gewoon zien dat ze ontspannen loopt mét mij erop. Pas als ze weggallopeerd krijgt ze pijn ja, met stappen/draven trekt ze ook niet meer, alleen als ze zo wegracet.

hier zie je best duidelijk dat ze het leuk vind om te racen .. hier kon ik haar nog op de volte sturen geloof ik :)
http://i52.tinypic.com/mhwvvn.jpg

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:23

Het paard loopt gewoon uit balans en valt naar binnen, dus het is ook een erge rijtechnische fout,

En ook zou ik een andere osteo kiezen, want geen een zegt als een paard last heeft van de rug ga er maar op.
En zou wel eens willen weten wie die zogenaamde fluisteraar is?

Het weg race zegt heel veel een goed gereden paard en een paard zonder pijn doet dat niet,
Een paard stelt zich ook nooit aan, maar dat zou de zogenaamde fluisteraar ook moeten hebben verteld, anders klopt zijn bijnaam ook niet.
En waarom zou je op een paard gaan zitten waar je van vermoed dat hij pijn heeft, is dat eerlijk? of is dat egoïstisch ?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:24

xSetjeslover schreef:
Onlangs is de paardenfluisteraar geweest en die heeft ontdekt dat er een wervel verkeerd zit in haar rug.

En jij denkt dan: oh, laat ik op die wervel gaan zitten? De osteopaten hebben nog niet eens gekeken maar konden je al wel vertellen dat het gewoon kon... dat vind ik toch ook raar. Beetje zelf na blijven denken hè, niet alles aannemen van de vakmensen.

Dat het met longeren goed gaat is omdat er dan geen gewicht op die wervel zit. Dat ze dus ging racen toen jij er op zat was omdat ze pijn had. (Paarden proberen te vluchten van pijn) Dus ze had al pijn van het stappen en draven met jou en dáárom racet ze weg en trekt de teugels uit de handen. Dus niet andersom (ze heeft alleen pijn als ze racet, want alleen dan trekt ze)

Ik zou er écht niet meer op gaan zitten totdat er iets aan die wervel is gedaan!

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:39

Ik vind het superknap van jullie dat jullie het allemaal 100% zeker weten terwijl jullie haar nog nooit hebben gezien. En ik bedoelde dat ze met longeren mét zadel gewoon lekker liep. Heb nog wel fotos waar ze ontspannen loopt mét mij erop. Het was ook helemaal niet de bedoeling om haar aan het werk te zetten of iets, alleen maar even een rondje uitstappen, zover ik kon merken had ze toen geen pijn, oortjes naar voren netjes luisteren, maar toen we bij de weg kwamen waar mensen stonden te kijken rende ze weg. Meer uit schrikreactie dacht ik? Maar daarna deed ze het de hele tijd. Misschien heeft dat ook een link?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:45

xSetjeslover schreef:
De paardenfluisteraar heeft ook ontdekt dat ze last heeft van haar rechterneusslijmvliezen, en deze word nu elke dag ingemasseerd met een speciaal medicijn. En ikzelf zie al veel vooruitgang komen, dus hoop dat het nog beter word :)

Dit moet een grapje zijn :).

Wat het rijden betreft wordt het wel een beetje tijd dat je wat meer je best gaat doen en ook de leiding neemt in het rijden. Als ik het filmpje zo bekijk dan doet het paard een heleboel dingen die je als ruiter niet moet willen en er wordt helemaal niet ingegrepen door de ruiter. Daarom doet dat paard maar gewoon waar die zin in heeft, lekker makkelijk voor 'm.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:48

Lovely schreef:
xSetjeslover schreef:

Dit moet een grapje zijn :).

Wat het rijden betreft wordt het wel een beetje tijd dat je wat meer je best gaat doen en ook de leiding neemt in het rijden. Als ik het filmpje zo bekijk dan doet het paard een heleboel dingen die je als ruiter niet moet willen en er wordt helemaal niet ingegrepen door de ruiter. Daarom doet dat paard maar gewoon waar die zin in heeft, lekker makkelijk voor 'm.
Hoezo is dat een grapje? Ze heeft gewoon hele gevoelige rechterneusslijmvliezen, en briest ook de hele tijd in de wei, op stal is het nooit zo erg geweest. Dus vind dit nogal een rare opmerking ?

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:48

Je hoeft een paard niet te hebben gezien! Je vertelt zelf dat er een wervel niet goed staat en de kans is dus groot dat ze daar last van heeft. Je moet er dus gewoon niet op stappen. En als ze aan de longeerlijn wel goed loopt met zadel, komt omdat er dan geen druk is. Weet je waar die wervel zit waar ze last van heeft????? Misschien zit ie wel precies op een plek waar het zadel drukt als jij er op gaat zitten.
Jij laat toch ook niet iemand op je rug zitten als je last hebt van je rug......

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:52

Okee we kunnen nu wel allemaal wel doorzeuren, maar daar heb ik niet zoveel aan.
Het antwoord is : niet meer rijden tot de osteopaat komt.
Okee bedankt voor de "tips"

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:32

Ja idd wachten met rijden tot het paard is nagekeken en vooral je in de tussen tijd gaan verdiepen in wat een paard nu echt is en weten waar je op zit welke spieren een paard moet gebruiken om jou te kunnen dragen en hoe je die traint, dus les nemen van iemand die ook weet waar mee bezig te zijn,

MiszMarrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:11

wat op het begin ook word gezegt, je hebt de teugels los.. als je weet dat je paard altijd op hetzelfde stuk weg vliegt, kan je je dus al voorbereiden :) goed been eraan (binnenbeen) en goed contact houden met de mond

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:18

Een paard rij je niet op zijn mond, denk dat juist de ruiter de basis kennis niet heeft en het paard problemen in zijn lijf heeft en dat zal eerst op gelost moeten worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:39

wat goed dat je les gaat krijgen!
Dat zal wel helpen denk ik :o