Doorzitten --> Te flexibel in bekken. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

Doorzitten --> Te flexibel in bekken. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:03

Eigelijk altijd al 'last' van gehad als ik terug kijk naar vroeger, maar nooit is er me wat van gezegd.
Nu ik met rijden (eindelijk) op het punt ben dat ik echt dressuurmatig aan de slag kan, ipv maar wat rondjes hobbelen, vormt het toch wel n belemmering.
Met mn instructeur ben ik er nu aan bezig om echt met mn zit het paard te activeren van achter en hij hamert er wel op en hij kan me ook wel zeggen hoe en wat, maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dit zelfde probleem hebben of hadden en me misschien tips kunnen geven om dit te verbeteren?
Oefeningen die ik kan doen of iets dergelijks, want heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 10:00

aeolusnr1

Re: Doorzitten --> Te flexibel in bekken. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:25

Hehe, das eens iets leuks om te zien.
Je ziet heel duidelijk dat jij al wel een beetje kan paardrijden, tis heel mooi hoor, maar je vraag was of er wat verbeterd kon worden, ik ga dus proberen een paar dingen op te noemen.

Op het filmpje was te zien telkens als je in de verte reed dan zie je idd meer je hele silhouet, dat er een beetje een bult op je rug te zien is ter hoogte van je schouders. Ik zou dus zeggen net iets meer je schouders openen, borst vooruit en hoofd net iets meer naar achter, op deze manier zal je silhouet net iets groter lijken en veel rechter.
Op sommige momenten zijn je handen een beetje piano aan het spelen, dus net iets meer die duimen schuin omhoog, en geen knik in de pols, dus je handen in het verlengde van de onderarm.
Eenmaal zag ik je ook door de bocht rijden, op het filpje was dat vooraan rechts, en je rug nam een beetje de vorm van een "S" aan, opletten trachten gewoon recht te blijven zitten.

Maar nogmaals het zag er heel mooi uit hoor, kleine puntjes een beetje bijschaven en het is top.

Jouw paard is duidelijk mooi opgeleid, en loopt rustig en nageeflijk, maar net iets te laag, dus ik zou ook net iets meer oprichting vragen, en zeker ook veel meer die achterhand activeren, want het hoofd van het paard lijkt aan de teugel te lopen maar de achterhand neemt eigenlijk bijna geen gewicht op, die moet er echt veel meer onder komen, dus de moter achteraan meer aan het werk zetten.

succes verder

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 14:45

Heel fijn dat je me wat tips hebt gegeven :)
Had al eerder n topic geopend bij HAW met filmpjes uit een andere les, maar voor de meeste waren de filmpjes te onduidelijk om tips te kunnen geven, wat ik erg jammer vond.
Maar idd, mn houding alleen al is een hoop aan te verbeteren en de tips die je geeft zijn ook zeker de moiete waard om op te gaan letten.
Houding vind ik alleen zo lastig om te verbeteren, mede omdat ik, als ik gewoon rechtop sta, ook zo'n profiel heb.
Hoofd steekt naar voren, schouders hangen naar voren en die 'S' in mn rug klinkt ook heel herkenbaar als ik naar mezelf kijk.

Heb ik het goed als ik denk dat, als ik ik die houding al een stuk verbeter, het doorzitten hiermee ook beter/stiller gaat?
En als gevolg daarweer van ook de achterhand van het paard meer kan activeren door mn zit?

edit: het is trouwens niet mijn eigen paard, maar het paard van de manege eigenaar. Ik rij haar slechts 1x per week en neem om de 2 weken een priveles. Het paard word verder nog 1x in de week door iemand anders gereden in de les en word soms bijgereden door n meid die op de manege werkt. Hoop over een tijdje dit paard te kunnen leasen, zodat we meer samen kunnen gaan werken en er ook makkelijker vooruitgang komt

aeolusnr1

Re: Doorzitten --> Te flexibel in bekken. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:40

En ja idd elke verbetering hoe klein die ook zou zijn zal zijn invloed wel een beetje hebben natuurlijk, maar je zit verbeteren is zeker niet voldoende om ook die achterhand eronder te krijgen, je zal dat paard echt wel even moeten wakker maken, even net iets meer drijven, de energie er net iets meer insteken.
Om de achterhand er een beetje meer onder te krijgen vindt ik persoonlijk dat je veel tempo wisselingen , stops, achterwaarts en dadelijk vanuit die achterwaarts - voorwaarts aandraven, en zo weer stoppen weer achterwaarts en weer aandraven.
Als dat allemaal supper zou gaan kan je dat dan ook idd met galop erbij gaan doen, dus vanuit de achteruit ineens aangaloperen. maar doe dit niet van in het begin, eerst oefenen stap , dan ook de draf en dit doen tot het werkelijk goed werkt.

Maar je zegt dat je eenmaal per week rijdt, dat is veel te weinig om dingen echt te corrigeren, ook in je houding, dat zal nooit echt lukken als je niet meer dan 3x/week gaat oefenen , beter zou zijn 5x/week.
Met eenmaal per week kan je zelfs je niveau dat je nu hebt niet behouden, dit gaat stilletjes aan dan achteruit, om progressie te kunnen maken moet je meer dan 3x rijden/week.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:08

Om je bekken stabieler te houden, kantel je bekken naar achteren door je buik en bilspieren aan te spannen. Met je buikspieren trek je de voorkant omhoog en met je bilspieren de achterkant van je bekken omlaag. Hiermee krijg je een iets bollere onderrug en dus minder “S” vorm in je wervelkolom.

Verder ben ik het grotendeels eens met aeolusnr1. Maar niet dat je niet verder kunt komen met 1x in de week rijden. Daar ben ik zelf het levende bewijs van. Ik reed tussen mijn 16e en 18e met een manegepaard van de B naar de M met 1 groepsles per week. Daarbij mochten we ook nog alleen de wedstrijden die op die manege gehouden werden rijden, en je had nog geen F-proefjes dus we reden gewoon tussen de wedstrijdpaarden. Iedereen heeft zijn eigen handicap. De één heeft een korter been, de ander heeft prestatie-angst en een ander kan maar één keer per week rijden. Je moet roeien met de riemen die je hebt en zorgen dat alle dingen die je wèl zelf kunt regelen in orde zijn. Door te lezen kun je zorgen dat je theorie in orde is. Goed ook van je dat je hier tips vraagt om jezelf te verbeteren.
Je kunt het bekken kantelen “droog” oefenen op een stoel of kruk. (of voor de tv op de bank, of staand of op een schommel) Zo kun je je spieren sterker maken terwijl je niet op een paard zit. Ga bijvoorbeeld wijdbeens op een kruk zitten en kantel de kruk naar voren, daarbij kantel je je bekken. Ook andere oefeningen om je buikspieren sterker te maken zullen helpen.

Als je er tijd voor hebt is het wel een goed idee om bijvoorbeeld een verzorgpaard te zoeken waar je op kunt rijden. Hoe meer oefening hoe beter!
Veel succes! +:)+

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:11

Ik heb veel baat bij oefening op de flexchair. Bepaalde fysiotherapeuten doen dat, en er is ook een programma speciaal voor ruiters.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 13:20

@ Motje:
Bedankt voor je duidelijke uitleg en tips :)
Denk, zo aan je uitleg te lezen, dat ik het gevoel al eens heb gehad dat het de goede kant opging met het doorzitten. Tijdens de priveles op het filmpje waren we hier dus oa aan bezig en zeg ik ook tegen de instructeur dat het toch behoorlikjk wat van mn spieren vraagt :D Dan is het denk ik alleen nu nog het punt dat ik dit ook nog wat verder doorwerk en er gewend aan raak. Die oefening kunnen me hier hoop ik wel bij helpen. Want als ik nu op die manier doorzit is t nog niet echt t prettig gevoel aan mn buik, al die spieren die nu ineens aan t werk moeten |( :P
Denk idd ook wel dat je met 1x in de week rijden vooruitgang kunt boeken, maar dat het wel op n bepaald punt ophoud en je echt meer moet gaan rijden.
Bijrijdpaarden heb ik wel gehad, maar je moet maar net n klik hebben met zo'n paard wil je er echt helemaal voor gaan en met de paarden die ik tot nu toe tegen ben gekomen had ik dat allemaal niet. Maar... er is de mogelijkheid, waar ik rijd, om een paard te leasen. Nu is volledig leasen op dit moment nog geen optie voor me, maar ik heb een mailtje gestuurd met de vraag of er niet een mogelijk is om het paard half te leasen. Ze word verder toch niet in de lessen gebruikt, dus ik dacht ik vraag het gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen :D
Dus wie weet kunnen we over n tijdje wel wat meer trainen en er ook meer aandacht aan besteden.

@ Saswes: Beadnkt voor de tip. Ik zal eens opzoeken wat de flexchair is en wat die allemaal kan doen.