shetlander zelfopleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

shetlander zelfopleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 16:38

hallo, ik heb 2 shetlanders van 2jaar en 2maanden. En ik zou graag volgend jaar mee met de koets rijden.
Maar mijn vraag is kan/mag ik dat zelf doen. Want ik zie dat veel kinderen-mensen hunn shetten zelf opleren.
Onglangs heeft een vriendin van mij haar shet laten opleren, en in 3weken was hij perfect op te leren. Die
vriendin raadt het mij ook aan om mijn shetten daar ook naar toe te brengen. Ik weet niet of ik dat wel wil
het is toch heel plezant om je eigen pony op te leren.
ik wil ze graag volgend jaar opleren als ze 3jaar zijn.

ps: even vooor de duidelijkheid ik ben 15jaar heb toch al ervaring met jonge ponys(heb mijn ponys toen ze veulens waren
enn heb ze ook alles geleerd). Ben ook bezig (op raad van die meneer die de shet van mijn vriendin heft op geleerd) om
ze te longeren en dit lukt heel goed
( heb dit nog maar 1keer gedaan hoor, ik vind zo oook nog vrij jong voor het 'harde'
werk). Ik heb vorig jaar ik een c-pony hengst bijna volledig opgeleerd(moest nog wat doorgerede worden).

Wat denken jullie?

alvast bedankt

Happie

Re: shetlander zelfopleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:38

Ik zou zeggen niet doen. Het is veel makkelijk om een pony iets aan te leren dan om het weer af te leren.
Daarnaast heb je wel wat ervaring maar in mijn idee nog lang niet genoeg om dat zelf allemaal te doen. Wellicht kan je iemand vinden die je pony koestmak maakt dat je zelf mag kijken en dat hij of zij je ook het een en ander kan uitleggen? Vind 3 weken tijd wel erg kort om een pony voor de kar te zetten.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:14

Happie schreef:
Ik zou zeggen niet doen. Het is veel makkelijk om een pony iets aan te leren dan om het weer af te leren.
Daarnaast heb je wel wat ervaring maar in mijn idee nog lang niet genoeg om dat zelf allemaal te doen. Wellicht kan je iemand vinden die je pony koestmak maakt dat je zelf mag kijken en dat hij of zij je ook het een en ander kan uitleggen? Vind 3 weken tijd wel erg kort om een pony voor de kar te zetten.

ik weet mensen die ze opleren voor d koets van mijn vriendin. En hij was perfect beleerd in 3weken( vind ht zelf ook wel kort). mar ze verblijven daar ook.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:24

roxy_ZharaX schreef:
Happie schreef:

ik weet mensen die ze opleren voor d koets van mijn vriendin. En hij was perfect beleerd in 3weken( vind ht zelf ook wel kort). mar ze verblijven daar ook.

Toch blijft 3 weken erg kort in mijn idee je zal toch eerst aan de slag moeten met lange lijnen dan langszaam gewicht er achter inspannen en een kar er achter. Zou zelf niet mijn voorkeur hebben

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 06:40

Citaat:
Toch blijft 3 weken erg kort in mijn idee je zal toch eerst aan de slag moeten met lange lijnen dan langszaam gewicht er achter inspannen en een kar er achter. Zou zelf niet mijn voorkeur hebben

is dit het goede moment om te leren langlijnen? Als ze 2jaar zjin leren ze heel gemakkelijk. Of is het nog te vroeg.
Ik denk dat langlijnen geen kwaad kan omdat je toch alleen rechte stukken doet(bijna dan).
Het is toch gewoon wandelen(dat doe ik ook veel met hun) maar je loopt erachter. Of heb ik het mis?
Citaat:

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:02

Mijn shet was nog veel te jong met 3 jaar. Als ik jou was zou ik nog een jaartje wachten. Dat kleine beetje geduld geeft een hoop terug later.

het gata meer om de geestelijke gezondheid van je pony (korte aandachtsspan) dan het lichamelijke, hoewel dat ook belangrijk is natuurlijk.

kinel

Re: shetlander zelfopleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 07:30

heb mijn shet ook zelf beleerd, maar moet wel erbij zeggen dat hij zowel onder het zadel als voor de kar nog geen stap verkeerd heeft gezet. mijn dochterje van toen 4 reedt er zo mee weg. en nu inmiddels bijna 7 doet ze dat nog steeds. vorig jaar voor de kar gezet en kon er zo de weg mee op. bij eerste keer wel iemand ernaast gelopen.