Hoe met galop beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Hoe met galop beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:13

Hai!

Sinds een kleine 2 maand rij ik een paard bij voor iemand.
Nu is het mijn bedoeling geweest eerst de draf een beetje vertrouwelijk te krijgen. dit is nu dik voor mekaar, maar nu wil ik graag met de galop beginnen. nu is mijn vraag:

Hoe zouden jullie met de galop beginnen?

Op de volte?
Ik heb eergisteren even een galopje geprobeerd, gewoon 2 rondjes en daarna lekker belonen en wat anders gaan doen. ze is namelijk erg gespannen dan, dan is ze echt een energiebom.

Ik hoop dat een van jullie me kan helpen ;)

moelly

Re: Hoe met galop beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:13

niemand die een advies heeft?

ohja, ik zit op les ;)
Maar ik zou graag willen weten hoe jullie dat oppakken?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:14

Moet paard de hulpen voor de galop nog leren of kent het paard deze al en is het voor jou nieuw op dit paard?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:22

Zilfstar schreef:
Moet paard de hulpen voor de galop nog leren of kent het paard deze al en is het voor jou nieuw op dit paard?

nee, het paard moet alles nog leren.

Maar eigenlijk heb ik nog een klein vraagje:

Moet ik haar eerst opsluiten?dat lijkt me niet, want dan weet ze niet meer wat ze moet.. maar het is maar een vraag :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:27

Dan zou ik eerst de galop aanleren aan de longe op stemcommando. Dan kun je dat als ondersteuning gebruiken bij je beenhulpen en zithulp onder het zadel.

Maar zo te lezen krijg je haar wel in de galop. Snapt ze de beenhulpen etc dus wel al?

Ik zou zeker geen voltes gaan draaien meteen. Lekker de lange zijdes opzoeken en de balans laten vinden in de galop. Dan kun je later als dat er goed in zit over gaan op figuren rijden zoals de volte. En dus ook nog niet opsluiten etc. Eerst tijd besteden aan galop erop zetten. Dan kun je daarna moeilijkere dingen gaan vragen van d'r.

Maar dat is mijn gevoel hoor. Miss weten anderen het beter (niet vervelend bedoeld dus ;) ) Hou oud is paard?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:34

dat is inderdaad een goed idee, ja.. maar nu zit ik te denken.. kan het dan aan de longe(op de volte) geen kwaad?
ze is nu 8 of 9 jaar oud en is laat beleerd en heeft een tijdje stil gestaan(lees: 3 of 4 maanden). de conditie gaat er goed op, zonder dat ik erg overhaast.

de snapt de beenhulpen wel, maar het is één grote energiebom.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:42

Poeh dat is een goeie. Jonge paarden moeten niet lang op de volte gehouden worden, maar deze is 8 of 9 zeg je. Dus al goed uitgegroeid. Volgens mij kan longeren dan geen kwaad. Kijk met jou erop heeft ze meer massa door die volte te slepen zeg maar en dus meer onbalans mogelijkheden.

Wrs gaat ze rennen en bedoel je dat met energiebom? Dat komt dan idd door het zoeken naar de balans. Ze hebben het idee dat als ze gaan rennen (dus meer vaart) dat ze dan minder snel vallen. Ze rennen als het ware weg voor de onbalans. Aan de longe (evt in grote bak zodat je een grotere volte hebt) kan ze dat beter leren zonder dat ze ook moet compenseren voor jou veranderende gewichtspunt. Wrs vind ze de bochten het moeilijkste met de galop?

Mijn paard is bijna 8 en we zijn bezig op een geheel andere manier (qua houding etc) dan wat hij gewend was en een ander zadel. En daar merk ik dus ook bij dat de bochten het moeilijkst zijn. Ging eerst ook rennen. Heb veel aan de longe gewerkt met hem, ook heel kleine voltes om me heen en mul zand (het is een Fries, dat kan wat hebben :D ) en ik merk nu onder het zadel dat hij de bochten makkelijker kan nemen. Is nog wel licht onbestuurbaar en je merkt dat ie bang is om om te vallen in de bochten :+ Hij valt dan naar binnen en wil zo snel mogelijk rechtuit. Ik ben met hem dan ook eerst begonnen met aanspringen in de hoek en dan alleen de recht zijde te galopperen en terug te nemen. Nu laat ik hem steeds vroeger aanspringen en heb gisteren voor het eerst de hele bak rond kunnen galopperen zonder terug te vallen (op korte zijde nam ie duidelijk gas terug). Aan voltes is ie nog niet toe.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 18:47

Zilfstar schreef:
Poeh dat is een goeie. Jonge paarden moeten niet lang op de volte gehouden worden, maar deze is 8 of 9 zeg je. Dus al goed uitgegroeid. Volgens mij kan longeren dan geen kwaad. Kijk met jou erop heeft ze meer massa door die volte te slepen zeg maar en dus meer onbalans mogelijkheden.

Wrs gaat ze rennen en bedoel je dat met energiebom? Dat komt dan idd door het zoeken naar de balans. Ze hebben het idee dat als ze gaan rennen (dus meer vaart) dat ze dan minder snel vallen. Ze rennen als het ware weg voor de onbalans. Aan de longe (evt in grote bak zodat je een grotere volte hebt) kan ze dat beter leren zonder dat ze ook moet compenseren voor jou veranderende gewichtspunt. Wrs vind ze de bochten het moeilijkste met de galop?

Mijn paard is bijna 8 en we zijn bezig op een geheel andere manier (qua houding etc) dan wat hij gewend was en een ander zadel. En daar merk ik dus ook bij dat de bochten het moeilijkst zijn. Ging eerst ook rennen. Heb veel aan de longe gewerkt met hem, ook heel kleine voltes om me heen en mul zand (het is een Fries, dat kan wat hebben :D ) en ik merk nu onder het zadel dat hij de bochten makkelijker kan nemen. Is nog wel licht onbestuurbaar en je merkt dat ie bang is om om te vallen in de bochten :+ Hij valt dan naar binnen en wil zo snel mogelijk rechtuit. Ik ben met hem dan ook eerst begonnen met aanspringen in de hoek en dan alleen de recht zijde te galopperen en terug te nemen. Nu laat ik hem steeds vroeger aanspringen en heb gisteren voor het eerst de hele bak rond kunnen galopperen zonder terug te vallen (op korte zijde nam ie duidelijk gas terug). Aan voltes is ie nog niet toe.

Oké, bedankt voor je reactie! Ja, de merrie is ook een Fries(Tsjerk) ik zal dat eens gaan proberen, want ze begint inderdaad erg hard te rennen eerst hard in de draf, vandaar de vraag of ik haar op moest sluiten..

Ik zal het morgen eens proberen. en ik snap dat daar misschien wel een aantal maanden overheen gaat ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:47

Ik vind het niet logisch voor een paard om galop aan te leren op een volte of aan longeerlijn. Als mijn paard galop zou moeten leren zou ik kiezen voor een lang recht stuk ofzo, zodat het voor het paard ook logisch is om te versnellen.
Als je bang bent moet je er niet op gaan zitten lijkt me. :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:56

Denk niet dat TS bang is maar gewoon wil weten hoe zij het beste op een normale manier galop kan aanleren waarbij de merrie ook durft te ontspannen :j

Ik ga voor een groot deel met Zilfstar mee :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:57

Galop is ook moeilijk hoor voor de meeste Friezen! En in de draf kennen ze wel 5 versnellingen. Moet altijd lachen als de hele kudde in galop de wei af komt racen en Jippe loopt ernaast te draven en houdt ze gewoon bij... Nu staat ie met 3 Friezen totaal en ze draven allemaal het liefst de wei af.

antje_vip: een paard hoeft de galop niet te leren, dat kennen ze al van geboorte. Ze moeten alleen leren dat ze het op commando moeten doen. Ik zie er geen probleem in om een stemcommando aan de longe te leren (zeker bij een volwassen uitgegroeid paard) zodat je dat daarna als ondersteuning kan gebruiken onder het zadel. Je geeft de beenhulpen en zegt erbij galop! Het stemcomm kennen ze dan van longeren en zodoende zullen ze deze kunnen koppelen aan je beenhulpen en je zithulp. En dan kun je de stem langzaam weglaten.

Onder het zadel zou ik dan zeker eerst beginnen met rechte stukken (buiten rijden zou volgens mij nog beter zijn, kun je langer rechtuit) zodat ze balans kunnen vinden. En dan die hoeken pas en dan daarna de volte pas.

Jippe wil ook nog wel eens gaan rennen in draf als ik de galophulpen geef. Ik neem hem dan weer helemaal terug naar een rustige draf en probeer het opnieuw. Vanuit rennen de galop in laten vallen lijkt mij niet de goede manier.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:58

S_uus schreef:
Denk niet dat TS bang is maar gewoon wil weten hoe zij het beste op een normale manier galop kan aanleren waarbij de merrie ook durft te ontspannen :j

Ik ga voor een groot deel met Zilfstar mee :)

Ben benieuwd met welk deel niet (vul me aub aan hoor als ik het mis heb!!) :D

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:01

Ik zou adviseren om op een recht lang stuk achter een ander paard aan te galopperen. In het begin is het gemakkelijker voor een paard om iets boven z'n tempo te galopperen, de controlen + nageeflijkheid etc. komt in een later stadium.
Succes!

dmii95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:19

Ik ben op t moment ook goed bezig met galop want mijne wil ook te snel,
dit is waarschijnlijk ook omdat ze de balans niet kan vinden. Ze is ook genijgt nog veel gewicht op der voorhand te plaatsen.
Mij is geadviseerd het eerst niet zonder hulp te doen, dat iemand, bijv. je instructrice, goed kan mee kijken hoe je paard zich beweegt.
Ik heb dus namelijk ook het probleem met dat ze te snel wil,
en een volte lukt me ook niet goed of ze wijkt helemaal af van de baan.

Ik lees ook nog even mee!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:05

oké dank jullie wel voor de leerzame reacties!
Ik ben inderdaad zéker niet bang, maar omdat mijn vorige bijrijdpaard altijd erg gespannen was, en zij juist altijd lekker ontspannen loopt, wil ik dit niet verprutsen.. ik wil graag dat ze lekker kan ontspannen.

en op het moment dat ze uit balans raakt, weer terug nemen?

bochten vindt merrie inderdaad erg moeilijk..

MiszMarrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:16

doordat ze gespannen is moet je je juist galloperen zodat ze eraan wend :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:57

Vandaag ging het al stukken beter!