Niet reageren op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michje

Niet reageren op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:51

Hallo wijze bokkers,

Sinds een tijdje rijdt ik een achtjarige ruin, hiervoor heeft meneer een tijd stil gestaan. Zijn vorige eigenaresse was bang voor hem, als hij hinnikte (en dat doet ie graag) stapte ze al af (bij wijze van). Hij staat nu weer bij de fokker, maar die is slecht te been en rijdt hem ook niet. Hij heeft dus nooit echt een 'baas' gehad. Nu probeer ik dat voor hem te zijn, maar dat valt nog niet mee, hij heeft de hele trukendoos al open getrokken. Momenteel zijn we beland bij 'alles-is-eng-en-ik-durf-nergens-langs'. Daar ligt niet het grootste probleem, want uiteindelijk geeft hij dat steeds op.

De reden dat ik dit topic open is dat hij slecht tot niet reageert op been. Niet alleen been = voorwaarts, maar ook been = opzij is een probleem. Als ik hem een flinke 'schop' vooruit geef versnelt hij een paar passen en valt daarna weer terug in een sukkeldrafje. Dit is natuurlijk ook geen oplossing. Ik betrap mezelf er ook op dat ik bij elke pas been geef en dit verergert het probleem waarschijnlijk alleen maar. Een tik met de zweep is hij niet van onder de indruk, niet zachtjes, niet hard, niet op z'n kont en niet achter m'n been. Ik probeer ook veel overgangen te rijden, maar heb (nog) niet het gevoel dat dit werkt.

Ik krijg soms wel hulp van de eigenaar in de vorm van tips en aanwijzingen, en op de momenten dat hij me helpt heb ik daar zeker profijt van. Dit is alleen niet genoeg en daarom vraag ik bokt om hulp.

Hoe krijg ik mijn paard aan het been, zowel voorwaarts als zijwaarts?

mrjlnx

Re: Niet reageren op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:55

Ik lees even met je mee, ik rijd ook een paard wat moeilijk op het been reageert..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:57

En hoe reageert hij op stemhulpen?
Als hij daar goed op reageert, kan je ze langzaam aan gaan koppelen met je been.

Michje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:10

Op stemhulpen reageert hij nog niet echt, is wel iets waar ik mee bezig ben tijdens het loslaten. Hij loopt dan braaf op een volte om mij heen. Ook tijdens het rijden probeer ik mijn hulpen te ondersteunen met mijn stem, maar merk nog niet echt dat hij er op reageert/ze begrijpt.

michel3171

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:27

misschien moet je wel kijken of zijn hoeven in orde zijn?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:35

Die van mij is ook zo'n flegmatieke donder en kan zich ook echt afsluiten als hij geen zin heeft. Dan kan je echt meppen wat je wilt maar hij stopt er dan gewoon mee.
Al gaat het bij mij nu echt een stuk beter, het enige wat ik kan doen is echt consuquent zijn met mn been en zweep. Een keer geen reactie is een flinke tik. Geen aai en niet afwachten.
En dan ook niet 3 passen maar echt een paar rondjes in galop

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:40

Vraag les van mijn instructrice, die heeft hem zo vlug aan het been :D Ik heb nu 2 lessen bij haar gereden en geef al de helft minder been dan voorheen. Hij loopt nu gewoon zelf beter door.

Ik moet gewoon ECHT heel consequent zijn. Been is BAM, been en als hij ook maar een fractie vertraagd, BAM, weer been. Mag niet. En ik schop hem niet verrot, maar ik geef wel echt flink been. Niet reageren = tik en soms wel 5 achter elkaar. Ook weer: niet zo hard je kan hard 1 keiharde mep, maar 5 halve heel snel achter elkaar. Dat vinden ze veel irritanter en reken maar dat ze dan vooruit willen.
Ook heel belangrijk, op het moment dat het goed gaat direct belonen. Braaf is braaf.

Ik merk nu dat mijn paard veel oplettender is nu ik mijn minder vaak maar wel duidelijker gebruik en hij snapt nu ook beter wat de bedoeling is.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:52

Mischien kun je ook opnieuw beginnen met wijken voor druk, en dit zo ver doorvoeren dat hij bij lichte druk al reageert.
Mischien is hij niet sloom omdat hij geen zin heeft. Maar mischien is hij niet goed opgevoed ?

Michje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:32

Oke, nog strenger en consequenter zijn met been = voorwaarts en anders tik. Probeerde dit toch al consequent te doen, maar blijkbaar nog niet consequent genoeg. Ga ik mee aan de slag!

@ Eefjahh, hij is inderdaad niet goed opgevoed en gedraagt zich als een verwende kleuter. Wijken voor druk doet hij prima als ik er naast sta, zowel achterwaarts als zijwaarts, maar niet als ik erop zit. Heb wel het idee dat hij prima weet wat ik van hem verwacht.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:34

Ik had dit ook met mijn vorige bijrijdpony en les is echt de oplossing, want alleen kon ik het niet oplossen :n

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:12

Michje schreef:
@ Eefjahh, hij is inderdaad niet goed opgevoed en gedraagt zich als een verwende kleuter. Wijken voor druk doet hij prima als ik er naast sta, zowel achterwaarts als zijwaarts, maar niet als ik erop zit. Heb wel het idee dat hij prima weet wat ik van hem verwacht.

Oke, Als hij sloom is zou je ook veel overgangen kunnen doen. En dan echt draven en niet heeel hard lopen en dan over gaan in draf. Maar gewoon echt Stap, draf, stap, draf, galop draf, galop. Zo kun je hem ook activer maken.
En ook zoals je al doet, zodra hij langzamer gaat in bijv stap, ga je draven. Na een paar keer oefenen heeft je paard het door. En hopelijk zal hij actiever gaan stappen.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:05

heel veel overgangen rijden , tempo wisselingen.
niet aan je been? geef flink been, valt hij daarna weer gelijk terug weer been, en zo even volhouden.
desnoods een paar rondjes in middendraf en pas weer arbeidsdraf als jij het aangeeft.
als hij goed voorwaarts blijft , been stil houden!

rij een volte en maak hem groter en verklein hem eens. bijvoorbeeld als je de volte groter maakt binnenbeen eraan, buitenbeen zorgt ervoor dat hij niet uitzwaait en voorwaarts houden. buitenteugel begrenzen. binnenteugel houd je ontspannen.

als dat goed gaat probeer je het op een rechte lijn.
afwenden, eerst rechtrichten, richten waar je naar toe wilt, buitenteugel begrezen, en dan pas komt je binnenbeen, buitenbeen zorgt er weer voor dat hij uitzwaait en voorwaarts houden. Doe het eerst maar een paar drafpassen, of eerst in stap . Daarna gelijk weer recht richten en zo kan je beetje bij beetje wat meer doen.

Wissel het af in je training met schoudervoor, klein beetje travers.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:44

Het is een rijtechnisch probleem, dus de fout ligt bij jou, ik zou eens gaan beginnen met grondwerk en longeren, rechtrichten aan de hand en het dier leren wijken voor druk, als hem dat niet geleerd is hoe moet hij dan weten wat jij wil, een paard komt van nature tegen de druk in, dus moet op een geduldige manier uit gelegd worden wat de ruiter van hem wil, met schoppen kom je niet ver, dan krijg je alleen maar een paard wat nog slomer word of gaat staken of juist gaat schrikken van alles wat hij tegen komt, hij moet jou namelijk vertrouwen en ik zou ook de gene die mij schopt en hard behandelt niet vertrouwen toch???

Dus werk aan jezelf en leer je paard dingen aan en verwacht geen wonderen in een week of maand, maar neem de tijd en als je die niet hebt is dit niet het juiste paard voor jou om mee te werken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:36

Michje schreef:
Oke, nog strenger en consequenter zijn met been = voorwaarts en anders tik. Probeerde dit toch al consequent te doen, maar blijkbaar nog niet consequent genoeg. Ga ik mee aan de slag!

Ik zou ook even de tip van Wen_en_Jelle proberen van de 5 'halve' tikjes. Paarden zijn heel ritmisch aangelegd, dus kan me goed voorstellen dat dit paard ook beter zou kunnen reageren op 5 ritmisch snelle tikjes dan 1 harde tik. Je zegt zelf al dat hij niet onder de indruk is van 1 tik.

Ook doordat je het paard niet heel hard raakt, wordt hij attenter. Hoe kleiner jouw signaal, hoe beter hij moet oplettten. Hetzelfde met het been: hoe meer je het gebruikt, hoe minder ze reageren. Zorg er dus voor dat je je been zo min mogelijk hoeft te gebruiken. Als je daarvoor de zweep sneller moet gebruiken is dat in dit geval geen probleem. Je gebruikt hem nu wat meer, zodat je hem daarna minder hoeft te gebruiken.

Edit: dit paard heeft waarschijnlijk geleerd dat hij niet hoeft te reageren op beendruk. Je moet je er dus wel bewust van zijn dat jij hem moet leren dat dat wel moet. Dus dat je zegt dat het paard al weet wat hij moet doen, nee. Hij doet wat hij daarvoor heeft gedaan en geleerd: niet reageren op beendruk. Je moet dus wel héél duidelijk zijn maar elk pasje in de goeie richting belonen. Zo leert een paard het makkelijkst.

Michje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:13

@ crystal1: Stelling en buiging vindt hij erg moeilijk en valt op een volte dan snel door mijn binnenbeen. Ik ben nu aan het oefenen met stelling op rechte stukken om hem te laten begrijpen dat stelling niet afwenden/naar binnen komen betekent. Heb wel het gevoel dat dit iets verbetert. Ik vind het allemaal wel erg moeilijk hoor en raak daardoor snel gefrustreerd. Op zo'n moment moet ik ook staken waar ik mee bezig ben omdat ik anders boos op hem ga worden. Als ik dan weer gekalmeerd ben probeer ik het weer opnieuw.

@ midgie: Ik ben me ervan bewust dat het probleem bij mij ligt, ook al komt dat misschien niet helemaal zo over. Ik ben nu inderdaad begonnen met longeren en merkte dat hij hierin veel makkelijker kon ontspannen dan tijdens het rijden, wat dus ook al aangeeft dat het probleem bij mij ligt.. Wel is hij enorm gericht op andere paarden en aangezien die aan beide kanten van de bak staan, is het voor zowel hem als voor mij moeilijk zijn aandacht bij het werk te houden. Hij is zo snel afgeleid.
Ik heb niet het gevoel dat ik hard voor hem ben, wel dat ik verschillende dingen aan het uitproberen ben om te zien waar hij goed op reageert. Hij kan prima wijken voor druk als ik ernaast sta, hoe kan ik dit uitbreiden naar wijken voor druk als ik in het zadel zit? En wat zou jouw manier dan zijn om hem meer voorwaarts en actief aan het been te krijgen? Veel overgangen rijden probeer ik al, maar hij blijft dan traag in zijn reacties.

@ Sassol: Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat hij niet heeft geleerd te reageren op beendruk. De tip van de 'halve' tikjes zal ik meenemen.

Bedankt voor jullie reacties! +:)+

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:25

Michje schreef:

vergeet niet bij het been geven om je hand te openen, anders leert het paard nooit weg draven.

Zelf gebruik ik deze manier ook, 1 a2 keer kuit druk geen reactie een tik. Ze moeten door krijgen dat wanneer ze wel luisteren geen klap of been druk krijgen.
Gebruik hierbij gelijk je stem zo leert hij deze ook.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:33

Als het verder ook een paard is wat gewoon niet al te graag loopt zou ik ook nog niet te lang rijden en veel stappen.

Als hij namelijk niet graag voorwaarts wilt en jij dat heel veel gaat vragen, krijgt hij steeds meer tegenzin. "Zucht, alweer draven?"

En als je een keer een geweldig mooie draf krijgt laat je hem daarna lekker stilstaan als beloning. "Zo paard jij zult wel moe zijn na die 4 energieke drafpassen, rust maar even uit :+ "

Niet elke keer doen natuurlijk want dan krijg je een paard wat na elke draf stil gaat staan.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:49

Lastig is dat he. Ik rij ook een paard wat echt slecht reageerd op je been en liever lui dan moe is.

Wat ik doe (natuurlijk op advies van instructrice) been geven, geen reactie direct tik met de zweep. Als ik een tempo rij en hij valt terug, geen been, direct zweep. En veel overgangen.

Wat natuurlijk wel belangrijk is dat je buiten het aansporen je been ook heel erg stil houd. Mijn zwakke punt omdat ik zo gewend ben dat ik hem constant aan moet drijven..

Nu is het natuurlijk lastig als het paard niet reageerd op de zweep. Heb je al eens spoortjes geprobeerd?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:56

Zou zeggen ga eens naar dressuurtotaal Dorien Proos zie dat je in zelfde plaats woont. Dan leer je rijden op Chris Irwin stijl en misschien dat je kan helpen. Ze geeft ook les aan huis.

Michje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:04

@ Blabla1980: Spoortjes vind ik geen optie. Sowieso niet omdat ik mijn been daar niet stil genoeg voor vind. Daarnaast denk ik dat dit het probleem verergert en hij op been zonder sporen dan helemaal niet meer reageert. Sporen zijn voor andere doeleinden en daar zijn wij nog niet aan toe.

Het continu aansporen is inderdaad wel iets wat ik moet afleren.

@ Kostolany: De eigenaar van dit paard is absoluut géén fan van Doreen en haar rijden, dus dat gaat hem niet worden. Ik heb als klein meisje wel eens les gehad van haar en heb haar een paar jaar geleden ook les zien geven en vond haar als persoon ook niet echt vriendelijk overkomen...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:07

Ja dat kan ik me voorstellen, al ligt mijn been stiller als ik spoortjes om heb, juist omdat ik me er dan veel bewuster van ben ;)
Maar goed, ik heb de sporen ook af gedaan omdat ik persoonlijk ook denk dat het uiteindelijke doel ook niet gehaald gaat worden met spoortjes.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:26

Inderdaad zoals hierboven gezegd word, probeer ik zulke paarden ook altijd "aan te moedigen" met mijn stemhulp + beenhulp.
Werkt dat niet, stemhulp + bene + tikje met de zweep.

En zodra je paard naar voren gaat/ wil gaan, toetstaan in je hand.
En uiteraard uitgebreid belonen als hij het wel doet.
Als ze eenmaal de link gaan leggen van been= naar voren wordt het een stuk makkelijker.

En veel overgangen rijden, ook altijd met het losrijden een galopje meenemen, wordt je paard vaak wat losser/ actiever van.
Eventueel een klein spoortje omdoen, maarja je wilt ook niet dat ie afgestompt raakt en dalijk nergens meer op reageert, dus daar zou ik nog mee wachten.

succes :)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:29

Wen_en_Jelle schreef:
Vraag les van mijn instructrice, die heeft hem zo vlug aan het been :D Ik heb nu 2 lessen bij haar gereden en geef al de helft minder been dan voorheen. Hij loopt nu gewoon zelf beter door.

Ik moet gewoon ECHT heel consequent zijn. Been is BAM, been en als hij ook maar een fractie vertraagd, BAM, weer been. Mag niet. En ik schop hem niet verrot, maar ik geef wel echt flink been. Niet reageren = tik en soms wel 5 achter elkaar. Ook weer: niet zo hard je kan hard 1 keiharde mep, maar 5 halve heel snel achter elkaar. Dat vinden ze veel irritanter en reken maar dat ze dan vooruit willen.
Ook heel belangrijk, op het moment dat het goed gaat direct belonen. Braaf is braaf.

Ik merk nu dat mijn paard veel oplettender is nu ik mijn minder vaak maar wel duidelijker gebruik en hij snapt nu ook beter wat de bedoeling is.

Dit is inderdaad de enige manier. En heel consequent zijn.
Hij MOET reactie geven.
Een spoortje is niet om aan te drijven, maar het wil wel helpen om die reactie te krijgen.
Dus: drijven met de kuit.
Geen reactie: nogmaals drijven met de kuit, tik met zweep of een keer echt een flinke prik met de spoor. Niet om te drijven, maar wel om die reactie te krijgen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:50

Trennie schreef:
Wen_en_Jelle schreef:

Dit is inderdaad de enige manier. En heel consequent zijn.
Hij MOET reactie geven.
Een spoortje is niet om aan te drijven, maar het wil wel helpen om die reactie te krijgen.
Dus: drijven met de kuit.
Geen reactie: nogmaals drijven met de kuit, tik met zweep of een keer echt een flinke prik met de spoor. Niet om te drijven, maar wel om die reactie te krijgen.

Onzin, voor geen enkel probleem is er maar één oplossing voor elke combinatie van ruiter en paard.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 07:25

@ Sassol: In deze vraagstelling is dit de enige oplossing. Het paard moet en reageren en voorwaarts gaan. En met reageren dan ook direct reageren. Dit is puur conditioneren en voor conditioneren geldt: juiste timing en consequent zijn.

In deze vraagstelling gaan we uit van een paard wat begrijpt wat drijven is, niet van een groen paard wat deze hulp niet kent.
Het zou fijn zijn dat je je antwoord dan ook onderbouwd met welke oplossingen er dan volgens jou nog meer zijn. Alleen zeggen dat er ook andere oplossingen zijn, heeft geen meerwaarde.

ik heb je andere posts gelezen.
Een paard na een paar passen stil zetten om te belonen dat hij het goed doet is een hele vreemde oplossing.
het paard moet nl lopen en geen zin is geen optie.
de beloning zit hem in het feit dat het paard geen drijvende hulp krijgt op het moment dat hij het goed doet.
Het zou anders zijn als het paard pijn heeft oid, maar dan zal stil staan het signaal voor pijn niet zijn.

Ook niet je dat je geen hulp moet geven als het paard het goed doet, zoals je schrijft in een post.
Dat is niet meer dan logisch.
Het is dus ook heel erg belangrijk dat de ruiter zijn been stil houdt.
Helaas denken heel veel ruiters dat ze hun benen stil houden, maar is dit geenszins het geval.
Daar zit dus ook in vrijwel alle gevallen het probleem van een paard wat niet voor het been is.
Een niet consequente ruiter.
En als een paard steeds weer dat been voelt tegen zijn buik, dan komen hulpen idd niet meer door...