Inspiratie gezocht met balkjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Inspiratie gezocht met balkjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:29

Omdat zowel paard als ik ontzettend veel lol beleven (en stiekem zij ook steeds sterker wordt ervan) aan balkjes op de grond, zijn we nu al een paar weken bezig. Echter... 4 balkjes achter elkaar, 2x 4 op een gebroken lijntje dat kennen we nu wel. In galop gaan we nog even niet over de balkjes gezien haar enórme niet aanwezige springtalent, maar in stap en draf kan het best gekker.

Dus wij zoeken inspiratie met balkjes!

Het mag best gek zijn, of juist heel serieus om te oefenen, en liefst ook zo dat een shetlander mee kan doen.

Pommier

Re: Inspiratie gezocht met balkjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:35

Waarom zou het niet in galop kunnen? Juist hier leren ze ritme van krijgen en jij krijgt oog voor de sprong. Het is juist de bedoeling dat het paard rustig over de balken galloppeerd en niet springt.

Voor de draf kan je drie balken aan het begin van de lange zijde en drie balken aan het eind van de lange zijde leggen en tussendoor een volte draaien van 10 meter.

Drie balken op de E-B lijn.

Balken toevoegen aan figuren zoals een slangenvolte.

Bedoel je dit soort oefeningen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:38

Ja leuk dank je wel dat is precies wat ik bedoel!! Het is een nogal lompe Friezel wat de balkjes betreft, ze moet ook altijd eerst alles aantikken voor ze doorheeft dat er iets ligt ook al ziet ze ze liggen... :D

De laatste keer hebben we cavaletti geprobeerd, en ze kreeg het voor elkaar ze dwars tussen haar benen te krijgen. :+ Nu blijft ze dan wel rustig staan, maar zie daar waarom ik het in galop nog even niet aandurf zelf. :D

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:40

Balken in een volte leggen kan ook.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:44

__denise schreef:
Balken in een volte leggen kan ook.

En als je toe bent aan galop kan je op de volte vier balken leggen en dan tussen elke balk 3 á 4 gelijke galopsprongen maken. Is moeilijker dan het lijkt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:47

Ik leg wel eens een aantal balkjes in een soort 'waaier'. Dan heb je dus aan de binnenkant minder ruimte dan aan de buitenkant. Hierdoor kan je op een volte wat passen verruimen, passen kleiner maken enz. Ligt er aan op welk gedeelte van de balkjes je af stuurt. Hierdoor kan je Shetlander ook prima mee doen :)

http://mycontender.web-log.nl/photos/un ... aletti.jpg
Dit idee, maar dan doe ik het vaak met meerdere balkjes. Kan zowel aan de longeerlijn als erop.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:50

Nou vooruit, daar gaan we!
Leg de balkjes op de A-C lijn, verander elke keer als je erover heen gaat van hand.
In elk geval een balk meer neer leggen, dus een oneven aantal is beter.
Dan kan je....vanuit stap aankomen en dan op de a-c lijn vlak voor de balkjes gaan draven, een keer halthouden een pas of wat voor de balkjes en dan weer weg draven, na de balkjes een volte rijden, of na de balkjes in galop aan springen en dan een volte in galop rijden. Dat kan je natuurlijk net zo gek maken als je wil, dus een keer achterwaarts en dan voorwaarts in draf over de balkjes, een keer halthouden na de balkjes........zoiets dus!?
En als paard het goed heeft gedaan een keer 2 cavalettie 's op elkaar en dan een sprongetje na de balkjes!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:51

wat ook leuk is is halt houden met de voorbenen over de balk en de achterbenen er nog achter. Verder kan je de balken juist op een wat onhandige afstand leggen zodat ze goed moet kijken, of net iets van de hoefslag zodat je er zowel omheen kunt als erover (dan moet jij echt goed sturen).
Of als je wilt beginnen met balkjes galopperen gewoon 1 aan het begin van de zijde en 1 aan het einde (dan kan je ze eerst in stap of draf doen zonder dat je eraf hoeft....

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:52

Of balkjes op de binnenhoefslag leggen, meerdere oefeningen in een keer (over de balkjes heen, geen aanleuning zoeken bij het hek, recht blijven enz.) Is ook moeilijker dan het lijkt ;)
Edit: Ik krijg steeds meer goede ideeën; je kan ook 8 balkjes rondom de X leggen (Dus 2 richting de E, 2 naar de C, 2 naar de B en 2 naar de A) zodat je nog tussen twee balkjes door kunt rijden. Dan kan je bijvoorbeeld bij de A afwenden, op X naar links en E naar rechts. Zo kan je allemaal verschillende oefeningen doen. Je moet heel erg verzamelen om de krappe bocht te kunnen maken. Je kan de balkjes in het begin wat wijder leggen.
Laatst bijgewerkt door Marloes op 25-05-11 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:54

Doolhofje is ook wel leuk.
Hebben wij laatst in de les gedaan, dan moet je heel erg verzamelen/naar rustige draf om in draf door doolhofje te gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:59

Wel even een tip!!!! Zorg dat je afstanden kloppen voor je paard, zeker in galop! Anders kunnen er lelijke ongelukken gebeuren, voor zowel de ruiter als het paard!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 17:28

Dank jullie wel allemaal, echt superleuke ideeën zitten ertussen, ga er een aantal opschrijven en morgen meteen uitproberen. :j *\o/*

Aerdenhout bedankt voor de tip, tegen de tijd dat we aan de galop toe zijn ga ik dat zeker navragen bij de springruiter bij ons op stal. Dat is ook één van de redenen dat ik nu nog niet in galop ga, das zeker nu nog vragen om ongelukken.

tessatess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:38

Balkjes in de cirkel tijdens het longeren !,
is leuk, leerzaam, en beter voor het gangwerk !

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 07:23

Nou, afgelopen donderdag hebben we de waaier uitgeprobeerd nu eerst nog met één kant zo'n beetje tegen elkaar aan (ook voor de shet) maar dat was nét iets te krapaan. De buitenkant kon ze in draf aan, meer naar het midden alleen in stap. Daarbij de drafbalken op de hoefslag, die gingen zo goed dat ik op een gegeven moment wat gas bij gaf en tadaaaaaaa! Keurig netjes in galop erover! *\o/* Ik voelde me helemaal Penny. :D Die hebben we 2x gedaan ter bevestiging, en daarna gestopt. Een half uurtje vond ik best, we hadden ook piloontjes neergezet in een vierkant zodat we alemaal voltes groot en klein konden rijden, en een lijntje met piloontjes.

Volgende week proberen we er weer uit, ik heb al jullie tips op stal liggen nu.