paard is "bang" om voorop/alleen te lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

paard is "bang" om voorop/alleen te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:03

Ik heb al 3 jaar een (vind ik een groot) probleem,
Me paard heb ik verkeersmak gemaakt toen ze 4,5 was (aan de hand). Ze is super lief buiten,mits! we met z'n 2e rijden
in me eentje gaat ze omdraaien, achteruit lopen. Loopt er iemand vóór haar is er geen enkel probleem.
Moet onder het zadel dus ook altijd achter iemand aan rijden. Ik kan bijvoorbeeld niet op wedstrijd naar de bak gaan zonder "gebracht" te worden door mijn ouders/ groom.

Ik kan dus nooit alleen op pad. Ze is sinds 2 maanden wel al vooruit gegaan, kon vaak al vooraan rijden, en een ander persoon achter ons *\o/*
maar alleen rijden :n

Maar wat kan ik hier nouw tegen doen? Zodra ze iemand kán volgen doet ze alles super, dan kan je uren met een lang teugeltje overal heen!
Maar alleen lukt het me niet :)

:wave:

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:49

Klinkt alsof ze te weinig vertrouwen in jou heeft als je er op zit. Ik zou dus laten merken dat jij nog steeds te vertrouwen en in enge situaties te volgen bent ook al zit je er op. Hoe doe je dat? Door er af te stappen! (mocht je het denken: nee, je paard zal niet denken dat ze gewonnen heeft)

Rij de komende buitenrit alsof het de eerste buitenrit is die jij en je paard maken. Elke stap wat jouw paard in de goeie richting zet is goed en elke stap die je paard de verkeerde kant op zet is niet erg. Merk je dat als je er op zit, je teveel druk/energie moet gebruiken om je paard de goeie richting uit te krijgen, stap je gewoon even af. Dus geen trekwedstrijd ervan maken, daarvoor al afstappen! Leid het paard erlangs, draaf ook een keertje aan (alleen als je van huis weggaat, niet ernaartoe) en stap vervolgens weer op.

Begin met hele kleine rondjes. Eentje van ong. 10 min. (daar kunnen jullie best al 3 kwartier over doen als het nodig is! Geduld is een schone zaak...)

Blijf vooral positief! Als jij negatief reageert kan je paard slechter leren dan wanneer je het goeie beloond en bij het verkeerde vriendelijk nog een keer laat zien wat je nou precies van haar verwacht.

De beste tip die ik je zo vanachter een pc kan geven.

Edit: misschien handig om ook een halster om te doen en touw mee te nemen voor als je even afstapt en je paard moet leiden, dan zit er niet zoveel druk op het bit.

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:55

lees ff mee heb het zelfde probleem
die van mij is nu een half jaar onder het zadel
hij loopt wel voorop met een ander paard maar alleen krijg ik m niet vooruit wel als ik ernaast loop. . .
had zelf al aan een fietser gedacht die steeds verder weg gaat ofzo..
is zo vervelend is niet altijd iemand in de buurt die mee naar buiten kan. . .

luijs

Re: paard is "bang" om voorop/alleen te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:58

ps zie dat je op tholen woont ik een kilometer over de brug heen
zal t aan de lucht liggen hier haha

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 17:02

Sassol @ bedankt voor je advies, 't nadeel is met afstappen, en op stappen. Ik ben niet lichtgewicht en stap daarom altijd (voor haar rug) op met een krukje. Halster en touw zijn niet nodig. Zodra ik afstap "sjokt" ze gewoon door. Het is ook niet dat ze ergens van schrikt. Maar voor mij gevoel denkt ze 'aah nu moet ik het alleen doen " Het is idd een kwestie van vertrouwen :j aan de hand gaat ze overal blindelings langs :+
Kleine rondjes, van 10 min? zover kom ik geen eens :D

We hebben laatst ook al een overwinning gehad. Ik ging met haar naar het strand, niemand anders kon mee. en ik wou wel heel graag, kon helaas alleen rondom me ouders rijden, maar we kwamen steeds een stukje verder.
Het blijft gewoon erg lastig :j Zodra ze netjes 'naar voren' blijft lopen beloon ik haar ook uitmuntend :D

Terwijl, als ik in de bak rij, en er is écht iets engs, krijg ik haar er wel langs, in de bak vertrouwt ze me :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 17:02

luijs schreef:
ps zie dat je op tholen woont ik een kilometer over de brug heen
zal t aan de lucht liggen hier haha

:') _O-

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:35

Dan weet ik nog een grondwerk oefening. Je paard voorop laten lopen! Ze moet wel gewoon stoppen wanneer jij stopt, naar links gaan wanneer je naar links wilt etc. Ik weet dus niet hoeveel controle je over haar voeten hebt vanaf de grond? Anders kun je dit eerst in de bak oefenen.

Zo hoef je niet af te stappen, ben je erbij maar moet ze wel voorop!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:44

Hoe gaat het als je alleen met haar in de bak rijdt? Dit vond mijn pony namelijk eerst verschrikkelijk en in m'n eentje naar buiten kon ook echt niet...Het rijden in de bak kun je makkelijker 'doorzetten' dan buiten en nu kan ik ook in m'n eentje buiten wandelen, dus we zijn weer een stapje in de goede richting :)

Ook zou ik haar niet uitbundig belonen als ze het wel doet...Dit is meer een bevestiging dat het inderdaad wel heel spannend is allemaal.

Mijn pony wordt heel rennerig en dribbelig als hij alleen is. In de bak vind ik dat ik alleen moet kunnen rijden, buiten wandelen ben ik ook heel blij mee, maar in m'n eentje buitenrijden hoeft van mij niet zo nodig, maar ik wil wel met je meedenken.

Je zegt als er een paard voor haar loopt het geen probleem is, ik zou dan beginnen met z'n 2en naar buiten en haar voorop laten lopen. Heeft ze wel steun aan de ander, maar moet ze het een beetje meer zelf doen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:28

Mijn vriendin had dit eerst ook.
zij heeft dit toen zo opgelost:
Eerst ging ze gewoon met zn 2en buitenrijden, en ging zij even een stukje voorop.
na een tijdje ging dat goed. in galop deed ze het nog niet helemaal maar gewoon extra veel been er bij, en de andere een beetje afremmen. dus dat zij voorop rijdt.
heel vaak oefenen, en het ging steeds beter.
nu kan ze ook alleen rijden (:

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:32

flavlip schreef:
Hoe gaat het als je alleen met haar in de bak rijdt? Dit vond mijn pony namelijk eerst verschrikkelijk en in m'n eentje naar buiten kon ook echt niet...Het rijden in de bak kun je makkelijker 'doorzetten' dan buiten en nu kan ik ook in m'n eentje buiten wandelen, dus we zijn weer een stapje in de goede richting :)

Ook zou ik haar niet uitbundig belonen als ze het wel doet...Dit is meer een bevestiging dat het inderdaad wel heel spannend is allemaal.

Mijn pony wordt heel rennerig en dribbelig als hij alleen is. In de bak vind ik dat ik alleen moet kunnen rijden, buiten wandelen ben ik ook heel blij mee, maar in m'n eentje buitenrijden hoeft van mij niet zo nodig, maar ik wil wel met je meedenken.

Je zegt als er een paard voor haar loopt het geen probleem is, ik zou dan beginnen met z'n 2en naar buiten en haar voorop laten lopen. Heeft ze wel steun aan de ander, maar moet ze het een beetje meer zelf doen.

Dan heb ik geen enkel probleem! zolang ik in de bak ben interesseert het der niet :)
dan doet ze alles :j
zo uitbundig beloon ik haar ook niet, gewoon kriebeld door de manen en 'goedzo ' zeggen :j (zeg ik niet vaak, dus merkt ze goed :D )

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:36

Probeer eerst in de bak, met een volwassen ouder paard, en probeer daarachter vandaan te komen. geef hem NIET zijn zin! xxx.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:40

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn merrie. Als je maar met andere paarden mee gaat, is er niets aan de hand, maar in haar eentje zitten er spoken onder iedere stoeptegel..
Ik probeer nu veel met haar te oefenen, ik ga vaak alleen met haar wandelen, gewoon er naast lopen. Dit is eigenlijk geen probleem. Nu neem ik haar opgezadelt en wel mee naar buiten, terwijl ik loop. Als ik dan op het verste punt ben van mijn rondje, stap ik op. Alleen terug naar huis is namelijk geen enkel probleem. Dan rijden we samen gewoon terug naar huis.
Verder gewoon blijven proberen. Rijd eens met zijn tweeen naast elkaar, dan heeft je paard toch steun aan de ander, maar moet hij toch 'voorop' lopen.
De enige oplossing is heel veel geduld!
Succes!

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:42

Vertrouwen opbouwen met heel, heel veel geduld, eerst een klein rondje alleen buiten aan de hand, dan erop pas als dat kleine rondje (of stukje, rondje is beter) probleemloos gaat dan steeds verder uitbreiden, nieuw stukje altijd eerst aan de hand, uiteindelijk gaat het paard erop vertrouwen dat er niks engs is en jullie altijd weer terug naar haar vertrouwde stalletje gaan. Succes en veel geduld toegewenst.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:54

Liesj1998 schreef:
Probeer eerst in de bak, met een volwassen ouder paard, en probeer daarachter vandaan te komen. geef hem NIET zijn zin! xxx.

In de bak héb ik geen problemen

doriss @ dat is idd slim ja!,dat moet ik eens proberen! :D
Bedankt voor je tip :j

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:07

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:58

Sommige paarden zijn geschikt om voorop te lopen sommige niet dat zit gwn in hun karakter dan kun je niet zo heel veel aan doen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 19:42

Ja maar erg onhandig als ik dalijk bijvoorbeeld in de M dressuur een rondje, OM de bak moet doen :D Er in (in de bak) gaat makkelijk :+ maar erom heen niet :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:34

Ik heb dit probleem ook met mijn paard en zij gaat dan ook nog steigeren, ik had hier een tijd geleden ook een onderwerp over gepost.. ik ben nu heel rustig aan het opbouwen met een clubje waar we elke week mee buiten rijden. We gaan steeds hetzelfde rondje. De eerste keer heeft ze achteraan gelopen. Daarna opgebouwd door steeds iets verder voorop te gaan, al is het maar een neuslengte voor het tweede paard. Nu durft ze dit hele rondje voorop te lopen en heeft ze toch steun aan de club voor als er iets heel engs is, dan kan ze weer tussen de anderen.
Alleen rijden ben ik nu aan het opbouwen. Ik neem een persoon lopend mee, ik heb het halster over het hoofdstel met een touw eraan. De persoon die mee loopt houdt het touw vast. Als het goed gaat, laat deze persoon het touw los en pak ik het touw er zelf bij. Hier ben ik tot nu toe gekomen, de hele terugweg naar stal kan ik 'los' rijden. Volgende stap is dat die persoon meer achter mijn paard gaat lopen.
Ik ben hier ondertussen een half jaar mee bezig en het gaat steeds iets beter. Mijn advies is dus, doe het in hele kleine stapjes.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:48

Ik zou het eerst met iemand in de bak doen. Met z'n tweeen, paard achter jou paard, jou paard dus aan kop.
Wat je ook kan proberen is eens met z'n vieren naar buiten te gaan, en dan 2 aan 2 gaan rijden. Jou paard, SAMEN met een ander paard voorop. En 2 paarden erachter. Ik reed laatst ook op een paardje (manege les), dat niet voorop durfde. Wij rijden normaal gewoon los in de bak, en niet in een rijtje, maar we gingen carroucellen, en we hadden 2 voorpaarden nodig. Ben dus met een vriendin dat ook op een 'nietvooroppaard' zat voorop gaan rijden. Het begin was het wat rommelig, en probeerde ze weg te 'vluchten' maar toen we doorvroegen, en lieten weten dat er niks engs, of wat dan ook was, ging het super! Heel relaxed!
Dit kan je dus ook eens proberen, maar dan buiten.
Succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:49

Sorry! had het berichtje dat je in de bak geen problemen had, over het hoofd gezien!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:56

Ik denk dat je al heel wat hele goede tips hebt gekregen inmiddels van oa Sassol.
Een tijd terug had ik hetzelfde probleem, het probleem zat 'm voornamelijk tussen de oren bij mij.
Want, hoeveel vertrouwen heb jij in je paard? Ik had dat dus niet.. Nu krijg ik steeds meer vertrouwen en wat is het resultaat? Een paard die nu wel weer zelfstandig naar buiten durft! Komt met jullie vast ook goed! Succes ;)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 12:01

Klopt heb al veel goede tips gekregen :D
Ben ze ook iedere keer aan het 'uitproberen'

Duurt vast een hele tijd :+ , als er maar uiteindelijk verbetering in zit :j

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:09

Je kan eventueel ook schriktraining doen in de bak.. Dan leren ze je ook te vertrouwen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 12:11

Hé dat is een goed idee :j
aan de hand is het niet eng, maar ohz wel. zo is ze toch 'opgesloten' in de bak :j
Goed idee! ga ik zeker doen ! :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:12

Haha succes :D