Mijn benen hebben een eigen leven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn benen hebben een eigen leven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:24

Hallo,
Ik rijd nu ongeveer anderhalf jaar paard, en nogsteeds zijn mijn benen het niet met me eens.
Als ik aan het lichtrijden ben (Wat moet bij ons in de les, je mag natuurlijk stukjes doorzitten maar als we draven beginnen we met lichtrijden om balans te zoeken), gaan mijn benen een hele andere kant op.
Mijn bovenbenen/knieën liggen goed in het zadel, maar als ik ga 'staan' gaan mijn onderbenen allebij naar buiten, en als ik zit komen ze weer terug. Ik raak dan het paard niet met mijn hielen dus ik trap niet oid. Ik kan geen riempjes etc. aan beugels/singels/zadels/benen binden want na mij moet er vaak nog iemand op het paard rijden (Of vóór mij.) Heeft er iemand tips om dit probleem op te lossen?

Wat ik al heb geprobeert/doe:
Tenen naar binnen, hakken uitdrukken >Beetje effect, niet veel
Benen om het paard aansluiten >Geen effect, ze gaan er nogsteeds vandoor.
Beugels gaatjes langer/korter >Geen effect,

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:29

Oefenen oefenen oefenen
En ik heb ook gehoord dat je met de beweging van je paard mee moet gaan
Je paard gooit je in de draf op zeg maar
Op maneges leer je braaf staan zitten dus staan zit staan zit en niet de beweging van je paard voelen
Het is erg moeilijk geloof me maar oefenen en het gaat wel beter met mij
Niet hoog/normaal uit het zadel komen maar laag heel laag
Waar ik nu ook aan zit te denken is rij je licht met je heupen of met je benen
Dus strek je je knieën of beweeg je in je heupen
Als je je knieën strekt gaan je benen automatisch vliegen :)

Sunshine80

Re: Mijn benen hebben een eigen leven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:32

Corientjuh geeft al goede tips. Zonder beugels rijden is ook een goede oefening, dan moet je wel je heupen gaan rijden en kun je je benen stiller houden. Misschien kun je een paar zitlesjes vragen bij je instructrice?
Probeer ook goed te checken of je beugels niet te lang zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:36

Bedankt!
Ik rijd al aardig vanuit mijn heupen (Ik ga ook niet echt staan, maar kantel m'n bekken naar voren), Beugels zitten ook goed. Zonder beugels rijden is echt strafbaar hier (Heb een soort van legercommandant-leraar :+ )

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:16

Vraag dan eens een vriendin ofzoo of je even op haar (verzorg/bijrij) pony mag rijden zonder zadel

Jettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:49

Oefenen :+
Ik had 't zelfde probleem, toen stelde mijn instructrice voor om zegmaar servetjes tussen je onderbeen en het zadel te doen en dan moet je proberen dat het servetje niet valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:01

Hallo,
Het gaat niet om de bovenbenen maar enkel om de onderbenen. Het gaat ook om lichtrijden.
Ik steek mijn benen af als ik ga staan, ookal houd ik mijn benen goed om het paard heen.
Servetjes tussen bovenbenen of zonder zadel op mijn vriendins bijrijdpaard gaat niet werken. mede omdat zij geen bijrijdpaard héeft (: