Ik geef exact dezelfde hulpen als mèt zadel en hoofdstel. Voor wijken voor het rechterbeen: eerst rechtuit, dan plaats ik mijn gewicht op mijn linker zitbeenknobbel, rechterhand met halsriem iets van de hals, linkerhand naar de hals toe waardoor de halsriem de linkerschouder begrenst. Ik kijk waar ik heenga, dus waar ik op de hoefslag aan zal komen. Rechterbeen drijft achter de singel, linkerbeen drijft voorwaarts. Mijn gewicht is het belangrijkste, daar gaat hij naartoe. Als ik geen hand en been erbij zou gebruiken dan loopt hij gewoon recht op de plek af waar ik met mijn gewicht heen stuur. Door met de halsriem de schouder te begrenzen en met mijn rechterbeen de achterhand me te nemen houd ik zijn lichaam enigszins paralel aan de hoefslag.
Als Otto een nieuwe oefening geleerd heeft (met zadel en hoofdstel) dan kan hij dat eigenlijk ook meteen met de halsriem, behalve dan dat hij niet nageeflijk loopt.
(ik ben wel benieuwd waar je dit topic in eerste instantie geplaatst hebt, dat kan ik nu niet meer zien...)
Succes ermee!