Problemen met korte wendingen/ kleine voltes, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Problemen met korte wendingen/ kleine voltes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:35

Mijn paard heeft op het moment erg veel moeite met korte wendingen of kleine voltes.
Het gaat erg houterig en ik denk dat ze niet sterk genoeg is om het achterbeen er goed onder te zetten.
Heeft iemand tips of oefeningen om dit te verbeteren?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:46

Misschien is je paard niet los genoeg... Oefeningen die je kan rijden om hem losser te laten komen zijn voltes, slangevoltes, rechtdoor rijden op de hoefslag met binnenstelling / buitenstelling, regelmatig stelling wisselen, volte op de rechterhand met linkerstelling (of omgekeerd),....

Geryon

Re: Problemen met korte wendingen/ kleine voltes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:50

Ik denk dat hij als een plank door jouw binnenbeen heen loopt.

Werk aan je beenhulpen (en dan bedoel ik niet harder/langzamer, maar wijken voor druk etc.) en aan stelling en buiging. Als je dat voor elkaar hebt en hij is losser in zijn lijf, kan je hem in een bocht mooi (met stelling) om je binnenbeen heen buigen. Dan is het niet houterig meer en word de bocht zelf veel mooier!

Nibbit

Re: Problemen met korte wendingen/ kleine voltes, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 07:57

Bedankt voor jullie reacties!
Ik doe al veel buigingswerk, dus ga daar dan gewoon mee door.
Beenhulpen beter maken is ook een goeie, ik had er niet aan gedacht maar dat is wel zo ze valt gewoon naar binnen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:23

Geryon schreef:
Ik denk dat hij als een plank door jouw binnenbeen heen loopt.

Dat denk ik eigenlijk ook. Mischien om het jezelf heel even makkelijk te maken is om de voltes en wendingen iets rustiger in te gaan zodat ie ook beter kan blijven dragen en jij heel bewust je hulpen kan geven. Als het beter gaat dan kan je natuurlijk weer terug gaan naar basistempo.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 15:58

Superbedankt dames *\o/* ik heb vandaag echt opgelet of ze goed wou buigen/wijken voor mn binnenbeen, en dat ging veel beter dan anders, draf ging soepeler en heb daarna zowaar in galop een volte van ca 12 meter gereden!!

Superbokkers!

( Ik heb meestal 2x per week les, maar zulke dingen sluipen er dan in en zijn voor iemand die het zo leest blijkbaar heel logisch :D )

lytje0horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:13

jaaah ik heb dit ook al eens gehad maar dit heeft mij eg geholpen dus.... `t lukt echt wel