Wat bedoeld met aantal sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies1996

Wat bedoeld met aantal sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:54

Hee!

Ik had een vraagje, weet niet of het goed staat, maar vroeg me af of jullie me kunnen uitleggen wat er bedoeld wordt met het aantal sporen in een zijgang.
Ik weet dat schouderbinnenwaarts op drie sporen moet en travers op vier, maar wat wordt er bedoeld met die aantal sporen?
Alvast bedankt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:57

Een normaal rechtdoor lopend paard loopt op twee sporen: de afdruk van het achterbeen valt in/voor de afdruk van het voorbeen. Net als het spoor van een trein maar twee rails heeft.
Een paard dat schouderbinnenwaarts loopt, loopt op 3 sporen: het buitenachterbeen op 1 spoor, het binnenachterbeen en buitenvoorbeen op 1 spoor en het binnenvoorbeen op 1 spoor. Van achteren gezien dus drie sporen naast elkaar. Bij travers is dat zelfs vier sporen, alle benen lopen in hun eigen spoor.
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 23-05-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:57

Als je voor een rechtuit stappend paard gaat staan, dan zie je 2 sporen: die van zijn linkerbenen, en die van zijn rechterbenen.
Een paard dat schouderbinnenwaarts loopt, loopt op 3 sporen: in het eerste spoor zie je het buitenachterbeen, in het tweede spoor het binnenachterbeen en het buitenvoorbeen, en in het derde spoor het binnenvoorbeen.

Snap je het zo?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:01

Afbeelding
Afbeelding van schouderbinnenwaarts!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:05

kleinvosje schreef:
Een normaal rechtdoor lopend paard loopt op twee sporen: de afdruk van het achterbeen valt in/voor de afdruk van het voorbeen. Net als het spoor van een trein maar twee rails heeft.
Een paard dat schouderbinnenwaarts loopt, loopt op 3 sporen: het buitenachterbeen op 1 spoor, het binnenachterbeen en buitenvoorbeen op 1 spoor en het binnenvoorbeen op 1 spoor. Van achteren gezien dus drie sporen naast elkaar. Bij travers is dat zelfs vier sporen, alle benen lopen in hun eigen spoor.

je plaatje klopt wel maar je omschrijving niet klein vosje,je verwart er twee met elkaar ;) sonja omschrijft t goed bij t plaatje

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:06

knollentuin schreef:
kleinvosje schreef:

je plaatje klopt wel maar je omschrijving niet klein vosje,je verwart er twee met elkaar ;)

Nee, ik heb het al aangepast, ik was ondertussen druk bezig met mijn werk en tikte de woorden verkeerd om. Excusus, maar nu staat het er goed!

knollentuin

Re: Wat bedoeld met aantal sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:08

haha je kan ook niet werken tijdens het bokken,leidt veel te veel af,dat werk :+

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:08

Oh okee, het is nu wel zo goed als duidelijk, om het even makklijk te zeggen het aantal benen wat je van de achterkant of voorkant ziet?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:09

Ja precies, jij snapt em...

TS, ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:09

Marlies1996 schreef:
Oh okee, het is nu wel zo goed als duidelijk, om het even makklijk te zeggen het aantal benen wat je van de achterkant of voorkant ziet?

:j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:10

+:)+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:15

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:29

Okee mooi bedanktt

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:34

Goed dat je hem begrijpt!! En dan nu goed gaan oefenen Marliesje!.