pony moeilijk nageeflijk met overgangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

pony moeilijk nageeflijk met overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 09:27

Hallo Bokkers :wave:

Ik heb even jullie hulp nodig. Ik rij nu ongeveer 6 maanden op een hele leuke D pony. Waarmee we telkens wat vooruit gaan. Ook maken wij op 4 juni ons wedstrijd debuut in de B :).

Alleen nu loop ik toch tegen een probleem aan, en dat is wanneer ik de overgang stap - draf maakt hij het erg moeilijk vind om nageeflijk te blijven. Dat is ook zo met de overgang van draf naar galop.

Heeft iemand misschien tips wat ik hier aan kan doen?
Ik ben bezig met het zoeken van instructie, maar vroeg me af of hier iemand misschien een paar kleine tipjes had :).

Groetjes Jasmijn

Marchador

Re: pony moeilijk nageeflijk met overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:17

Zie centrale aan de teugel topic. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:18

Ik denk dat je de overgang niet goed voorbereid, waardoor je je paard eigenlijk "verrast" met je verzoek. Hoe rijd je de overgangen nu?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:25

MLoeser schreef:
Ik denk dat je de overgang niet goed voorbereid, waardoor je je paard eigenlijk "verrast" met je verzoek. Hoe rijd je de overgangen nu?

Dat zou idd kunnen, overgang stap - draf door hem er iets bij te pakken en aan te drijven. En overgang draf - galop door iets voor de hoek te gaan zitten, stelling aannemen en binnen been op de singel buitenbeen achter de singel.
Hoe zou ik het anders kunnen doen? :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:26

En hoe lang doe je daar over? pak je hem op en in dezelfde handeling meteen been? dito zitten -> galopshulp?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:27

Ja, er zal misschien een pas tussen zitten.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:30

Lijkt alsof je pony voor aan de teugel loopt, maar niet over de rug, dus op het oog lijkt het ahw aan de teugel. Dan drukt de pony de rug weg, bij overgangen. Daar kunnen heel veel oorzaken aan ten gronde liggen. Filmpje kan helpen, dan zien we wat.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:32

Dat is dus vrij kort op elkaar :j wat men graag wil zien, als er bijvoorbeeld een overgang op B wordt gevraagd, dat je bij F al begint met je hulpen, niet het aandrijven an sich, dat doe je bij de B, maar de voorbereiding. Je maakt een halve ophouding en vraagt hem wat naar voren, rijd hem nog een keer goed naar de hand, daarna maak je de overgang. Als ze dan met een huppeltje aandraven zijn ze teveel op de voorhand, en moet je meer verzamelen, hetzelfde geld voor een onzuivere overgang.

Galop: Zorg dat je een goede rondgereden draf hebt, met juiste aanleuning, maak een halve ophouding, vraag stelling, leg je benen in de goede positie en drijf aan.

Gaat dit niet meteen goed: even terugvragen, rustig de ontspanning weer opzoeken en opnieuw voorbereiden en vragen.

Doe hij de overgangen terug wel goed?

Edit, bakletters zijn ook een kunst doe bij toch maar Frikandellen en de Boerenhap :')
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 23-05-11 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:48

Filmpje ga ik proberen te maken :).
Mloeser bedankt voor je tips! Ga het zeker uitproberen!

Ja overgangen terug doet hij wel gewoon goed!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:51

willemlover schreef:
Ja overgangen terug doet hij wel gewoon goed!

Dan denk ik namelijk al minder snel aan een algemeen aanleuningsprobleem :) ik zou inderdaad eens proberen de overgangen goed voor te bereiden het liefst onder begeleiding van een instructrice :) Als het dan niet meteen lukt kan ze zien waarom.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 10:58

Ben op dit moment hard op zoek naar een goeie paardvriendelijke instructrice, dus ga m'n best doen! :) Ga in ieder geval joun tips meenemen in mijn training!
Dankjewel! :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:16