Hoe kan ik het vastpakken van het bit oplossen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eveline77

Hoe kan ik het vastpakken van het bit oplossen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:06

Mijn paardje pakt het bit steeds vast op links waardoor stelling en buiging erg lastig worden.
Wie heeft de gouden tip???

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:12

Hier hem je hem: zelf links loslaten! Wat krijg ik nu? O:)

Het werkt namelijk zo: als je paard aan één kant sterk is, dan wil hij graag dat jij juist die kant gaat vastpakken. De truc is om het precies andersom te doen: zijn makkelijke kant goed begrenzen en zijn moeilijke kant loslaten. Je wilt juist verbinding krijgen op de makkelijke kant (die je paard ontwijkt omdat hij wil dat jij zijn moeilijke kant vastpakt).

Je moet gaan proberen om op buitenteugel en buitenbeen te gaan rijden en hierbij altijd denken aan het op tijd ontspannen van de kant waar je paard wil vastpakken.

Qua oefeningen veel afwisseling in links- en rechtsom: heel veel voltes, lijntjes, wendingen, achtjes, slangenvoltes etc.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:13

Loslaten en met je benen rijden. :D

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:16

Anne_GTI schreef:
Loslaten en met je benen rijden. :D

Juist doordat ze vasthoudt of omdat ze vasthoudt reageert ze ook slecht op mijn been.... :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Hoe kan ik het vastpakken van het bit oplossen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:18

Dan moet je dat eerst oplossen, want daar begint het hele rijden mee!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:19

rijerijerije legt heel mooi uit wat je moet doen. Loslaten, dan kan je paard ook nergens vasthouden.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:20

Dan ben ik op de goede weg want daar zit wel vooruitgang in, ze dendert alleen nog wel eens door mijn linkerbeen heen...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:25

Flink begrenzen met rechts en evt een zweepje voor je linkerbeen. Als ze er nog steeds doorheen loopt: volte linksom openen en sluiten (denk om rechterteugel begrenzen!). Als ze naar binnenvalt een beetje wijken voor je linkerbeen op de volte, ze moet reageren als jij je been aanlegt.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:29

Rijerijerije schreef:
Flink begrenzen met rechts en evt een zweepje voor je linkerbeen. Als ze er nog steeds doorheen loopt: volte linksom openen en sluiten (denk om rechterteugel begrenzen!). Als ze naar binnenvalt een beetje wijken voor je linkerbeen op de volte, ze moet reageren als jij je been aanlegt.

Hier spreekt precies mijn juffie, maar het is zo moeilijk in praktijk... Maar begin nu wel te voelen wanneer het goed en fout is.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:31

Het moeilijkste van paardrijden is het loslaten van die teuges. Onbewust geeft zo ongeveer heel dressuurrijdend nederland teveel teugelhulp.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:41

Het voelt ook heel tegennatuurlijk om de teugels los te laten. Je wilt toch altijd graag dingen oplossen door iets in handen te hebben (letterlijk!). Je moet ooit een keer hebben gevoeld hoe het is om los te laten zonder dat de wereld vergaat :D Daarna kun je dat mooi toepassen op de momenten dat het nodig is.

En het is ook een kwestie van durf: ik laat soms zelfs in de galop de teugels helemaal los, laat paard zelf maar lopen zonder op haar neus te gaan! Maar dat durven veel mensen niet...

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:16

die van mij heeft er ook neiging van en ik ga mee met bovenstaande. vooral op de buitenreugel rijden. mijn instructrice zegt heel vaak. laat je binnenhand maar even naar voren zodat hij op eigen benen moet lopen. en dan vooral de buitenschouder begrenzen. ik weet dat het moeilijk is en het duurt wel even voordat het probleem er helemaal uit is, maar die van mij begint steeds losser te lopen. succes en vooral oefenen en idd het durven om hem los te laten lopen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:50

Leren op je zit en benen te rijden. Loslaten die teugels dus!

Je begint gewoon overnieuw, je mag de teugels in één hand houden en naar links en rechts doen (dus niet strakker pakken alleen teugeldruk tegen de hals en open aan de andere kant) en voor de rest met je zit goed aangeven welke kant je op wilt.

Het kan zijn dat je pony soms naar links gaat wanneer jij rechts wilt, maar dat is niet erg. Gewoon mee blijven bewegen zodat jouw zit en benen en teugeldruk weer kloppen voor linksom. Als je blijft oefenen en merkt dat hij beter gaat reageren op jouw zit en benen kun je wat meer druk op de teugels erbij pakken om het nóg duidelijker te maken. Dus niet vasthouden of dwingen, gewoon duidelijk aangeven.

Nja, het blijft altijd moeilijk uitleggen zo op de pc, maar dit is hoe ik mijn paard zonder teugels heb leren rijden. Wij dressuren nu alleen met neckrope^^

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:51

Ik ga volledig mee met Rijerijerije :j

Het is niet makkelijk,en het is niet van de een op de andere week opgelost, maar loslaten is toch echt de oplossing. Vragen op de sterke kant maakt ze alleen maar sterker.

En plotseling alles los laten wilt je paard nog wel eens laten weten dat de teugels/het bit er niet is om op te hangen (want veel paarden die vastpakken, die hangen ook)

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:09

Rijerijerije schreef:
En het is ook een kwestie van durf: ik laat soms zelfs in de galop de teugels helemaal los, laat paard zelf maar lopen zonder op haar neus te gaan! Maar dat durven veel mensen niet...

Dat is geen probleem, galopperen doe ik regelmatig helemaal los, maar zelfs als ik met een lange teugel uitstap voel ik dat ze links het bit vast heeft.

Het ging vandaag best redelijk! Ga in elk geval niet meer het gevecht van de sterkste aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:52

Ja wat is de gouden tip, die is er niet .
Ja miss toch wel maar die klinkt hard en dat is leren paardrijden en weten waarom je paard zich vast zet en vooral weten waar en met wat je bezig ben dus leer ook de theorie eens.
Dus neem les van iemand die ook weet waar ze mee bezig is en zoek de oplossing niet op het hoofd van het paard, maar in jou hulpen,

Laat ook het paard eens nakijken, miss zit het vast ergens in het lijf en dat komt vaak ook door een verkeerde manier van rijden.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:03

Mijn paard kan dit ook heel goed. Ik heb het overlegd met mijn instructrice en zij gaf aan dat dit probleem pas wordt opgelost op het moment dat de achterkant er goed bij is. Dus niet aan storen, maar van achteren uit gaan rijden. Dan wordt het vanzelf beter.
Wat ik wel af en toe mag doen is: binnenbeen, buitenbeen, binnenbeen (snel achter elkaar) en dan van binnenbeen naar buitenhand rijden. Daarmee pakken ze op de lichte kant steeds meer druk.
Gisteren zelf uitgeprobeerd en ik had zowaar druk op de lichte kant.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:59

Iedere keer als ze vastpakt op links stelling naar links vragen en je rechterbeen lang maken.
Totdat ze loslaat en ook weer contact aanpakt met de rechterteugel, dan rechtmaken en weer verder waarmee je bezig was.
Hou dit heel erg consequent vol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 01:05

Ik vind dit echt een ontzettend nare tik := Die van mij deed het ook, dan liet ik de teugels gewoon los en kreeg ie 'n keer goed been. In het begin was dat dus elke 5 seconden. :+ Nu gaat het beter, maar hangen doet ie nog wel eens. Ik vind het echt zo ontzettend irritant, word vaak ook veel te boos als ie het doet. :+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:53

Ja het is vervelend, maar als je dan bedenkt dat je zelf de oorzaak ben dan is het boos worden naar het paard toe niet eerlijk, dus het is echt een rijtechnische fout.

Ga aan het werk met gymmen/rechtrichten en zorg dat het dier echt pleziet heeft in het werk, dan zul je merken dat het echt over gaat , als hij lekker soepel in het lijf is, een massage wil ook wel eens helpen, dan zal het echt over gaan ze pakken niet zomaar vast er is een rede.

Grietsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:45

Het is inderdaad een rijtechnische fout.. Rechtrichten is de remedie...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:32

Ik denk eerder dat het een lichamelijk probleem is, het overgrote deel van de paarden heeft dit en wordt trouwens ook niet op 2 teugels gereden.

Je paard pakt bv. links vast omdat links zijn sterke kant is.
Wanneer jij stelling naar links vraagt moet het paard zijn rechterkant langmaken, dus zo maak je en rechts sterker (in evenwicht met links) en los je het rijtechnisch op zonder ruzie te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:34

Het is mijn fout, al weet ik niet wat fout doe. Mijn instructrice rijdt er namelijk super op! Hij hangt bij haar wel eens maar dat is puur omdat hij het nog allemaal niet weet.

Mijn paard is door de osteo helemaal goed bevonden :D

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:18

Links loslaten, Veel met de rechterkant gaan oefenen.. hij moet de druk op rechts zien te vinden zodat je hem straks weer op 2 teugels kunt rijden.. li hand veeel ontspannen wanneer hij vastpakt loslaten links.. dan heeft ie namelijk niks vast te pakken.. en dan gewoon weer verder gaan

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:18

Het is inmiddels al vaak gezegd... loslaten, zodat hij niets heeft om druk op te zetten.

Gezien je zegt dat de reactie op been ook niet meer goed is, zou ik met langere teugels rijden eerst hem weer helemaal terug aan het been zetten. Pas als de reactie op het been weer goed is, kan je weer verder. De motor moet eerst aan staan. Het gaat tenslotte van achter naar voren. Als je nu probeert het voor op te lossen, terwijl het achter ook nog niet werkt, ben je verkeerd om aan het rijden. Je rijdt dan van voor naar achter. (en soms zie je mensen die gewoon überhaupt alleen voor bezig zijn...)

Veel succes met al deze tips!