Vast in haar nek, wie kan me helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SylvieG

Vast in haar nek, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:25

Hallo,

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuw paard. Toen ik haar kocht, had ze 2 jaar stil gestaan. Ze was in het begin erg slap en had moeite om in haar tact te blijven lopen. Ook vond ze het niet fijn wanneer er druk op haar mond kwam te staan, ze begon dan heel kort te lopen en stilstaan en de teugels uit je handen trekken. Nu een aantal maanden later, merk ik dat ze een stuk sterker is geworden, ze is lekker voorwaarts, loopt goed in haar tact, geeft fijn na. MAAR wanneer ik haar ronder wil rijden in haar hals, pakt ze het bit vast en trekt ze de teugels uit mijn handen (ze doet dit ook bij anderen, nog erger zelfs). Dit is eigenlijk vooral op de rechterhand, al rijd ik met losse teugels en stuur ik haar de wending in, dan pakt ze het bit en trekt ze zich meteen los. Het lijkt alsof ze haar grens aangeeft en het voor haar niet prettig voelt.
Nu zat ik te denken aan een kraker te laten komen, om te kijken of er misschien een spier bekneld zit ofzo. Heeft iemand hier ervaring mee? Of hebben jullie andere tips?

Ik rijd overigens met een dubbelgebroken, koperen watertrens. Ik weet niet of een ander bit kan schelen??

Tips zijn erg welkom!

Groetjes Sylvie

Anoniem

Re: Vast in haar nek, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:33

Ik heb een fysio laten komen, linda veer. Die heeft echt heel goed geholpen, mijn paard doet het weer!
Een ander bit heeft er niks mee te maken i.m.o.

miesje_lh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:36

Hmm vervelend probleem! Mijn paard heeft vorig jaar een rugblessure gehad, maar problemen in de aanleuning kunnen wel hierdoor komen? Misschien is het inderdaad verstandig haar eens na te laten kijken door een fysiotherapeut of een kraker. Ik ben destijds bij Rodinde Hoogenraad geweest, heeft me ontzettend geholpen. Bit zou een reden kunnen zijn, maar aangezien ze voorheen veel stil gestaan heeft, is het misschien toch handig haar even te laten checken! Succes!

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:39

Dit klinkt inderdaad als stijfheid en vastzitten...
Een fysio laten komen lijkt me in dit geval een heel goed idee. Dan pak je meteen de basis goed aan.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:39

Kun je niet eerst proberen met rechtrichten dmv grondwerk? Dat heeft bij mijn paard goed geholpen! Waarschijnlijk vindt hij het gewoon moeilijk om recht te lopen en dus ook om stelling aan te nemen. Op http://www.paardenbegrijpen.nl staan een heleboel oefeningen.
Als je het echt niet vertrouwt, dan zou ik een osteopaat laat komen.

SylvieG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:46

Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik ben al bezig geweest met rechtrichten en grondwerk, dat doet ze heel goed, het is echt op het punt dat ik haar oppak en haar net dat beetje door wil rijden in haar hals.

Maar wat is het verschil tussen een fysio en osteopaat?? Wat is beter? En weten jullie een goede?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:13

Het is niet zo dat een fysio beter te noemen is dan een osteopaat, maar vooral anders..
Een osteopaat werkt meer op de functionaliteit van de organen (die weer invloed hebben op het hele lijf) terwijl een fysio meer bezig is met de werking van de spiergroepen an sich.
Wij hebben zelf goede ervaringen met Dewi van Mechelen: www.dierfysio-dewi.nl

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:00

Rechtrichten? rij met buitenstelling en als je voelt dat haar hoofd wil zakken dan laat je zakken tot voor de bocht, neem je terug op en buitenstelling en geef je mee doorheen de bocht zo valt ze niet op de schouder

moeilijk om uit teleggen via pc en mits ik het zelf allemaal nog niet zo goed ken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:13

SylvieG schreef:
Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik ben al bezig geweest met rechtrichten en grondwerk, dat doet ze heel goed, het is echt op het punt dat ik haar oppak en haar net dat beetje door wil rijden in haar hals.

Maar wat is het verschil tussen een fysio en osteopaat?? Wat is beter? En weten jullie een goede?

linda veer is fysio en chiropractor!