Met meerdere paarden in de bak rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Met meerdere paarden in de bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:46

Ik heb een probleempje, de pony die ik rijd wordt nogal heet als er een andere pony bij ons in de bak rijdt.
Ze staat aan huis met nog een andere pony maar ik ga alleen rijden als die andere pony niet gereden wordt aangezien het rijden dan helemaal niet goed gaat. Ik wil haar wel leren dat ze gewoon rustig is als er een andere pony bij haar in de bak rijdt, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Iemand tips? Of iemand met hetzelfde probleem? Ik zal mijn instructrice ook gaan vragen dinsdag.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:47

Gewoon doen, niks anders dan anders.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:47

Gewoon voltes rijden en duidelijk maken zat ze zich aan joun tempo moet rijden.
zelf rij ik altijd met meer mensen in de bak en daar wen je heel snel aan hoor :D

M_erell

Re: Met meerdere paarden in de bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:48

maar ze luistert dan ook slechter dus dat gaat wel lastig.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:49

Flink bezig houden en de aandacht bij jou proberen te houden. Figuren rijden, tempowisselingen, dicht bij de ander en verder weg. Langzamerhand (dagen/ weken) zal je pony eraan wennen en rustiger worden. Misschien vindt ie het gewoon erg gezllig, wordt ie enthousiast?
Doorzetten, rustig blijven, geduld hebben!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:55

ja ze heeft dr aandacht er dan gewoon niet bij, dat heeft ze heel snel hoor en ze wordt gewoon fanatiek dat is ze heel snel, ze wil heel graag voor je werken maar door een andere pony wordt ze dan toch weer een beetje afgeleid.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:42

Ik ken het probleem. Mijn pony rijdt ook beter wanneer ik alleen rijd dan wanneer er andere pony's bij rijden.
Dat is ook één van de redenen waarom ik meestal ga rijden op momenten dat er weinig volk op stal is.
Heel erg veel kan je er niet aan doen. Gewoon regelmatig rijden wanneer er ook andere paarden zijn. Ga het niet uit te weg als je je paard wil leren rustig te blijven, want als je het uit de weg gaat, leert ie zeker niet dat ie rustig moet blijven. Schenk er zelf niet te veel aandacht aan dat er ook andere paarden zijn. Hoe meer aandacht jij eraan schenkt, hoe meer aandacht je paard eraan zal geven. Doe gewoon hetzelfde als wanneer je alleen rijdt. Zorg dat je zelf niet gespannen raakt van het feit dat er andere paarden zijn.
En verder zou ik, net zoals al gezegd is, je paard gewoon goed bezighouden. Veel oefeningen rijden. Niet te veel tijd tussen de verschillende oefeningen laten. Geef haar niet de kans om afgeleid te raken. Blijf zelf geconcentreerd en zet je paard goed aan het werk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:10

Oefenen, oefenen, oefenen, dat is het enigste wat je ermee kan gaan doen.
Aangezien ze het ooit toch zal moeten leren, om met 1 en zelfs meerdere paarden in een bak te lopen.

Natuurlijk is dat in het begin moeilijk, maar uiteindelijk wordt dat wel beter.
En je instructeur vragen je daarvoor gericht tips te geven, desnoods met de ruiter van het andere
paard afspreken dat ze tijdens jouw les, expres in de bak gaat rijden,
zodat je instr. het kan zien.

kersxtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:00

Ik zou haar eerst gewoon iedere dag een beetje meer laten wennen, je moet duidelijk maken dat dit een gewoonte is.
succes

Cosmo2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:02

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn haflinger.
Je moet het niet uit de weg gaan, ik zou gewoon twee keer in de week met andere paarden of met 1 paard de bak in gaan.
En dan veel overgangen gaan rijden, stap,draf, halt enz.
Op een gegeven moment worden ze dan over het algemeen een stuk rustiger en gaan ze ontspannen lopen.
Denk niet dat dit in 1 keer over is, mijn haflinger doet nog wel eens druk met andere paarden maar zodra ik hem veel ga vragen om op mij te letten is het eigenlijk zo over.
Belangrijk is ook dat je zelf ontspannen blijft.

Succes ik ben benieuwd

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:29

Wat al gezegd is oefenen oefenen oefenen. Je pony moet leren dat het nog steeds op moet letten als er iemand anders bij is. Als je het steeds uit de weg gaat, leert je pony nooit dat het normaal is.