Galopperen op de rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Galopperen op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:35

Voor anderhalf jaar ben ik nu eigenaresse van Pino. Een NRPS die nu net vijf is geworden.
Toen ik hem kocht, was hij dus drie. De basis voor stap en draf zat er in. Hij heeft een tijdje moeite gehad met balans, maar dat is er gelukkig bij stap en draf eruit. Het galopperen moest hij nog wel even goed aanleren. De hulpen gaan nu gelukkig goed.

Nu is het zo dat op de linkerhand galopperen uitstekend gaat. Hij heeft mooi stelling als ik dat vraag, galoppeert mooi rustig en luistert goed. Maar eenmaal op de rechterhand is dit totaal anders. Vaak bij de eerste keer aanspringen wilt hij nog wel eens vluchten door er keihard vandoor te gaan. Wanneer ik hem terug neem en opnieuw aanspring, gaat dat een stuk beter. Hij springt wel gelijk in de goede galop aan, maar hij heeft enorm veel stelling naar buiten. Ik hoorde ook nog van mensen die keken dat hij in een soort van travers loopt.
Ik rijd veel voltes met hem rechtsom en dat gaat over het algemeen goed in stap en draf. Alleen bij de galop is het zo erg.

Heeft iemand verder nog tips van hoe ik dit kan aanpakken om het te verbeteren?

Candeletta

Re: Galopperen op de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:54

Je kan proberen door middel van bijzetten tijdens het longeren. En hem dan gwn een tijdje laten galopperen, zodat hij zelf zijn balans kan vinden. want als ik het zo lees, heeft hij in de rechtergalop nog moeite met zijn balans. Ik heb zelf nu een 4 jarige, en die heeft er ook nog een beetje problemen mee. Bij haar oefen ik ook hele kleine voltes. Dus, wanneer je erop zit, zou ik in de draf en galop spiraaltjes oefenen, en miss af en toe denken aan pirouettes voor de lol, gaat hij heel goed zijn binnenachterbeen van leren gebruiken..
suc6 ermee!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 12:11

Bedankt voor je reactie!
Ik zal het zeker mee gaan nemen! :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:35

ik heb precies hetzelfde, ook een NRPS'er die in het begin veel moeite had met zijn balans, en dat is waarschijnlijk nog steeds met jouw paard aan de hand, rechtsom is waarschijnlijk zijn moeilijke kant en daarin heeft hij gewoon nog niet genoeg balans. Die van mij trok ook zijn hoofd extreem naar rechts, ook op zon manier dat je eigenlijk niets meer te zeggen had. Ik ben aan de gang gegaan met verschillende bijzetteugels voor het longeren, maar daarlangs ook heel veel zonder touwen of hoofdstel, verder heb ik onder het zadel gewoon heel veel op de rechterhand getraind om die sterker te maken. Veel overgangen, wijken, schouderbinnenwaarts (instap). ik heb ook gelongeerd met balken, cavaletti's die aan de binnenkant van de volte wat hoger zijn. En ik weet niet of dat er iets aan hielp, maar mijn paard werd stukken sterker en kreeg een betere balans door hem elke week even te laten vrijspringen. succes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:55

Iig, geen bijzets oid eraan hangen, daar word je pony echt niet losser van in zijn lijf ;)
Probeer je buitenteugel goed erbij te houden, dus strakker dan je binnenteugel.
Met de binnenteugel vraag je stelling, die zet je helemaal naar binnen zodat je het wat makkelijker maakt voor jezelf.
Reageert hij goed op je rechterbeen? hou die er dan aan en als je met zweepje rijd neem die dan in de rechterhand.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:41

_Amigo schreef:
Iig, geen bijzets oid eraan hangen, daar word je pony echt niet losser van in zijn lijf ;)
Probeer je buitenteugel goed erbij te houden, dus strakker dan je binnenteugel.
Met de binnenteugel vraag je stelling, die zet je helemaal naar binnen zodat je het wat makkelijker maakt voor jezelf.
Reageert hij goed op je rechterbeen? hou die er dan aan en als je met zweepje rijd neem die dan in de rechterhand.

Volgens mij lees je het verkeerd, want het paard is niet stijf, maar heeft nog niet zo'n goede balans.. dus door het longeren met bijzetteugels train je hem daarop..

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 17:51

In de rechter galop heeft hij juist extreme stelling naar buiten toe in plaats van naar binnen.
Ik ben zelf niet zo van de bijzetteugels en heb ze dus ook thuis niet liggen, maar ik ga zeker eerst de andere dingen die zijn genoemd uit proberen! :)