Paard loopt constant naar het hek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Paard loopt constant naar het hek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 23:16

Heb ik weer :+ M'n Baileys is een ge-wel-dig paard! Heb dr nu een week of 3, en ze maakt me telkens weer trots. Met Whoopy in de piste was ze braaf, ze gaat als vanzelf de trailer op, gisteren stapte ze voor het eerst op en af het opstapje naar de piste (ding is gruwelijk hoog, toch een cm of 20) alsof ze het elke dag doet.. *\o/*

Maar dan het rijden 8)7 Ik heb niet eens zin om foto's te laten trekken, omdat ik weet dat het er niet uit ziet. M'n tenen, ja daar hang je je hele klerenkast aan :o Handen staan omlaag _-:( En waarschijnlijk nog een hele boel meer %)

En dat komt dan vaak doordat ze niet voorbij het hek wil. Nu ja, hek.. Zo'n plastieken 'touw' (wit-rood ding dat bestaat uit schakeltjes, de meesten zullen het wel kennen..) Maar langs daar komt ze dus de piste binnen. En daar wil ze ook weer zo snel mogelijk uit ;( Ze is braaf onder het rijden, ik heb dr een nieuw bitje aangeschaft (het vorige leek wel een scheermes := ) en dr neusriem staat voorlopig nog op z'n langste. We hebben ook eindelijk een zadeltje gevonden, en ze doet al bij al vrij goed haar best. Maar.. Dat vervloekte touw!

Het touw is zo'n 3m lang. De ingang van de piste bevind zich aan het begin van de lange zijde (half-open piste). Dus telkens wanneer ik van C de hoek naar H ga, en verder wil naar E, draait ze zich vliegensvlug om (Baileys is volledig western opgeleerd, en je raadt het al.. In fencing 8)7 .) Ik breng haar telkens opnieuw weer naar H, om haar zonder problemen tot bij E te krijgen. Probleem is, dat ik dit met momenten nogal vaak moet doen :+

Om het nog leuker te maken, de piste heeft 3 ingangen. In het midden van de lange zijde, is de doorgang naar de grote piste (ook met zo'n schakeltouw) en op het einde de doorgang naar de buitenstallen (aan de andere kant van de lange zijde is nog een ingang aan de binnenpiste, moest je je afvragen of de paarden die in de buitenstallen staan dan steeds door de half-open piste moeten om in de binnenpiste te geraken :+). Tot zover heeft ze dus ook al die middelste ontdekt, ik vrees voor de dag dat ze ook die laatste in de smiezen krijgt :D

Hoe krijg ik haar dr in godsnaam voorbij?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard loopt constant naar het hek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:22

Wie is er nou eigenlijk met wie aan het rijden? Jij met je paard of je paard met jou?

Ik zou juist voor hij wil gaan draaien zijn aandacht opeisen met een compleet andere oefening zodat ie zijn eigen actie niet kan uitvoeren.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:29

Een goed instructeur om hulp vragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:01

UItgang = einde werk voor paard veranderen in uitgang = hard werken. Kies andere rustpunten in de bak en stap ook niet bij de uitgang af, maar ergens anders en varieer dat.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:07

Hoi,

ik heb vandaag weer gereden, met een iets meer ervaren vriendin erbij. En die heeft me ontzettend goed geholpen!
Het ziet er absoluut niet subtiel uit, hoe ik m'n teugels momenteel begrens en open stel.. Maar het helpt dus wél!

En later werken we wel aan het zicht :D

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:17

Je hebt je paard pas net en jullie hebben nog tijd nodig om aan elkaar te wennen.
Het vertrouwen is nog niet sterk genoeg dus schrikt zij denk ik sneller van rare dingen.
Probeer eens lopend ernaar toe te gaan en rustig te laten kijken of een ander paard dat er niet bang voor is voor je te laten gaan. zo merkt ze dat er niks is om bang voor te zijn.
Ik denk dat jij onbewust toch ook in je houding of zo je paard het idee geeft dat ze inderdaad terecht reageert in die situatie.
Ik heb het in het begin ook gehad met mijn paard en nu vertrouwt ze alles wat ik haar zeg.
Gewoon tegen haar praten en haar overtuigen dat ze het kan. heb geduld dan komen jullie er wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:34

Hi hi hi fencing is wat anders hoor, dat is op een hek afgalloperen en vlak voor je het hek raakt vol in de rem. Helpt bij het aanleren van stopjes, heel wat anders dan ineens een andere kant op scheuren..

Fijn te lezen dat er vooruitgang in zit.

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:24

ik herken het wel een btje, een meisje die ik les geef heeft ook net een nieuwe pony en die heeft iets met een bepaalde hoek in de bak waar ze elke keer na toe rent. Op een gegeven moment weten we wanneer de pony het doet en proberen we de pony af te leiden met andere oefeningen of we blijven wat langer aan de andere kant van de bak werken zodat de ruiter eerst de controle leert te krijgen over de pony en ze leert 'de baas' te blijven over de pony. Zodra de pony begint te onstpannen en zij controle krijgt, is die pony veel minder bezig met die hoek en kan ze gewoon haar voltes rijden zonder dat de pony weg scheurt.
Blijft zeker een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:12

troi schreef:
Hi hi hi fencing is wat anders hoor, dat is op een hek afgalloperen en vlak voor je het hek raakt vol in de rem. Helpt bij het aanleren van stopjes, heel wat anders dan ineens een andere kant op scheuren..

Fijn te lezen dat er vooruitgang in zit.

Ja dat doet ze ook hoor :+

De ene keer scheurt ze vanaf de andere kant van de bak naar het hek, de andere keer kom ik gewoon rustig de hoek uitgereden en blokkeert ze gewoon voor het hek.. Maar ze durft echt wel op volle snelheid naar het hek crossen, om dan met dr borst er 5cm van vol op de rem te gaan staan, waardoor ik al eens voor m'n zadel belandt, en de omstanders onder het stof komen te zitten }>

Maar mijn idee is dus, dat het extra moeilijk af te leren valt, door haar verleden. Fencing dus. En sja, ik heb gewoon een rubberen paard denk ik, da's echt niet normaal hoe soepel die is :+

Maar het gaat stilletjes aan al beter, ben ik al héél blij om =D