Hoe moet je een paard 'verfijnen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_NaNe_

Hoe moet je een paard 'verfijnen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 11:32

Hallo,
Ik heb sinds 3 weken een eigen paardje (trakehner van 12jaar) :).
Hij komt van de manege en heeft 2 jaar als manegepaard meegelopen.
Hierdoor is hij van fijn gereden mooi dressuurpaard, naar een paard gegaan dat niet zo goed meer op benen reageert en niet echt heel gespierd meer is.
Op zich is het niet echt een heel groot probleem, hij maakt z'n overgangen redelijk als ik het vraag enz, maar soms, zeker met het inrijden is hij met geen stokken vooruit te branden. (Na de galop gaat het al beter) Hij loopt nochtans graag.

Ik zou hem graag wat fijner op mijn been laten reageren, maar ik gebruik liever geen sporen omdat ik zelf nog niet heel goed kan rijden en mijn benen nog niet zo stil kan houden als het hoort. Over het algemeen zou ik hem gewoon op alle hulpen wat fijner willen krijgen. Ik weet dat hij het kan en hij leert goed. Maar de vraag is dus hoe doe ik dat?
Laatst bijgewerkt door _NaNe_ op 21-05-11 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Milou

Re: Hoe moet je een paard 'verfijnen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:33

Heel veel overgangen maken, echt heel veel. Schijnovergangen maken, van stap naar galop, weer terug. Zo bezig blijven, denk dat je dan een aardig stukje komt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:39

Les nemen. :j

Het is een kwestie van overgangen rijden, zelf de juiste zit en houding hebben (zodat je je paard niet stoort in zijn bewegingen), en reactie van je paard vragen als je de juiste hulp geeft. Sporen zijn voor verfijning van de hulpen, niet om een paard mee vooruit te "schoppen". Gebruik liever een zweepje.

Het is vragen, duidelijker vragen, tik met zweepje. Bij reactie belonen met stem en lekker doorrijden. Er gaat echt even overheen voordat je paard snapt dat het alle "ruis" die het heeft gekregen niet meer hoeft te negeren, en overal op mag/moet reageren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:43

Angela schreef:
Les nemen. :j

Het is een kwestie van overgangen rijden, zelf de juiste zit en houding hebben (zodat je je paard niet stoort in zijn bewegingen), en reactie van je paard vragen als je de juiste hulp geeft. Sporen zijn voor verfijning van de hulpen, niet om een paard mee vooruit te "schoppen". Gebruik liever een zweepje.

Het is vragen, duidelijker vragen, tik met zweepje. Bij reactie belonen met stem en lekker doorrijden. Er gaat echt even overheen voordat je paard snapt dat het alle "ruis" die het heeft gekregen niet meer hoeft te negeren, en overal op mag/moet reageren.

Idd. Begin in de hulpen eerst met je zit, dus niet gelijk been aanleggen. Paard voelt alles, moet het alleen nog gaan linken!

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 12:16

Alvast bedankt voor deze reacties! Heb er zeker al iets aan, een klein bijkomend probleempje is dat hij op de zweep al bijna minder reageert dan op mijn been. Waarschijnlijk omdat hij de laatste maanden in de manege door alle manegeruitertjes eerder nog met de zweep werd gereden dan op het been. Het beestje had gwn geen plaats genoeg om deftig te lopen, ging dan maar stappen of extreem sloom lopen, resultaat: kloppende zweepjes...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:19

Heel veel schijnovergangen rijden! Dus zachter in draf tot je bijna stapt, dan weer been geven. Geen reactie = tikje. Nog geen reactie = harder tikje. Dat ook in stap en galop doen.
Zo heb ik het geleerd.. :) Succes!!

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 12:19

Idd. Begin in de hulpen eerst met je zit, dus niet gelijk been aanleggen. Paard voelt alles, moet het alleen nog gaan linken![/quote]

Hoe bedoel je eerst met de zit? drijven met de zit en dan been?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:29

Ik ken het probleem,ik heb ook een tijdje geleden een manegepaard gekocht.
Met ongeveer de zelfde problemen en ook nog het feit dat hij helemaal geen aanleuning kende.

Alsie niet regeerd als je een maal je been gebruikt,tik van de zweep.
Reageerd ie niet,harder.
Hij zal het leren,deed de mijne ook en nu gebruik ik geen zweep meer.

Ook helpt het misschien om hem eens een les te longeren (helpt ook bij de ontwikkeling van spieren) of een lekkere wandeltocht te maken,ze bloeien helemaal open!
Bell herkent ik bijna niet meer als het lome,saaie manegepaard van vroeger.

Veel plezier en heel veel succes gewenst & gefeliciteerd met je paardje :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:28

Hoe isie trouwes in de mond?
Mijne was als beton dus ben ik overgeschakeld op een dubbelgebroken.
Hij is nu véél zachter misschien dat je dat ook kan proberen moest het nog niet zo zijn :)

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 13:38

In zijn mond valt het nog goed mee, enkel als hij even met stap-galop een beetje op een loopje gaat reageert gij niet op de teugel, maarja das waarschijnlijk normaal als een paard op een loopje gaat. Ondanks dat hij zijn kaak een keer heeft gebroken gaat het goed met zijn mond.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:39

_NaNe_ schreef:
Idd. Begin in de hulpen eerst met je zit, dus niet gelijk been aanleggen. Paard voelt alles, moet het alleen nog gaan linken!

Hoe bedoel je eerst met de zit? drijven met de zit en dan been?[/quote]
Heb je les? Zoja, zoek een andere instructrice. Een paard hoor je te kunnen rijden op je zit.. (iig voorwaarts er terug).

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 13:42

ZusJacobs schreef:
_NaNe_ schreef:

Hoe bedoel je eerst met de zit? drijven met de zit en dan been?

Heb je les? Zoja, zoek een andere instructrice. Een paard hoor je te kunnen rijden op je zit.. (iig voorwaarts er terug).[/quote]

ja, ik zou nog eens een keer privéles moeten nemen, maar elke instructeur zegt iets anders :s (confusing)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:43

Bij ex-manegepaarden is dat niet zo simpel hoor ;)
Maar het zou idd zo moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 13:45

ZusJacobs schreef:
Heb je les? Zoja, zoek een andere instructrice. Een paard hoor je te kunnen rijden op je zit.. (iig voorwaarts er terug).

Een paard vanuit de achterhand weglaten stappen door je zit is iets wat denk ik TS niet kan (en waarschijnlijk 99% uit dit topic niet)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:01

Asyaa schreef:
ZusJacobs schreef:

Een paard vanuit de achterhand weglaten stappen door je zit is iets wat denk ik TS niet kan (en waarschijnlijk 99% uit dit topic niet)

Dat mensen het niet kunnen oké, maar het hoort wel bij de basis van het rijden. Daarom zeg ik ook dat wanneer je instructrice je dit niet leert, het slim is een ander te zoeken. Je rijd je paard namelijk met je zit en niet met je benen.

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 14:09

Een paard vanuit de achterhand weglaten stappen door je zit is iets wat denk ik TS niet kan (en waarschijnlijk 99% uit dit topic niet)[/quote]
Dat mensen het niet kunnen oké, maar het hoort wel bij de basis van het rijden. Daarom zeg ik ook dat wanneer je instructrice je dit niet leert, het slim is een ander te zoeken. Je rijd je paard namelijk met je zit en niet met je benen.[/quote]

Is het niet zowieso een combinatie van been, zit en teugelhulpen? Maar goed ik wil best geloven dat de zit heel belangrijk is. Zal er ook iets mee doen... Maar daar ging het topic niet echt over ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:15

_NaNe_ schreef:

Dat mensen het niet kunnen oké, maar het hoort wel bij de basis van het rijden. Daarom zeg ik ook dat wanneer je instructrice je dit niet leert, het slim is een ander te zoeken. Je rijd je paard namelijk met je zit en niet met je benen.[/quote]

Is het niet zowieso een combinatie van been, zit en teugelhulpen? Maar goed ik wil best geloven dat de zit heel belangrijk is. Zal er ook iets mee doen... Maar daar ging het topic niet echt over ;)[/quote]
In eerste instantie leer je een paard te reageren op je been (doe je het echt gelijk goed begin je gelijk de zithulp te bevestigen, maar om het makkelijk te maken begin je met been, is namelijk duidelijker bij het beleren van het paard, en bij het leren van de ruiter), maar wil je echt netjes leren rijden doe je meer met je zit dan je benen. Je benen gebruik je uiteindelijk als verduidelijking maar je werkt eerst in met je zit. Dus zit, geen reactie benen, geen reactie meer been, weer geen reactie zweep. Maar ik kan niet uitleggen hoe je jou zit zou moeten gebruiken, hierom heb je een goede instructeur nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:30

ZusJacobs schreef:
_NaNe_ schreef:

Dat mensen het niet kunnen oké, maar het hoort wel bij de basis van het rijden. Daarom zeg ik ook dat wanneer je instructrice je dit niet leert, het slim is een ander te zoeken. Je rijd je paard namelijk met je zit en niet met je benen.

Is het niet zowieso een combinatie van been, zit en teugelhulpen? Maar goed ik wil best geloven dat de zit heel belangrijk is. Zal er ook iets mee doen... Maar daar ging het topic niet echt over ;)[/quote]
In eerste instantie leer je een paard te reageren op je been (doe je het echt gelijk goed begin je gelijk de zithulp te bevestigen, maar om het makkelijk te maken begin je met been, is namelijk duidelijker bij het beleren van het paard, en bij het leren van de ruiter), maar wil je echt netjes leren rijden doe je meer met je zit dan je benen. Je benen gebruik je uiteindelijk als verduidelijking maar je werkt eerst in met je zit. Dus zit, geen reactie benen, geen reactie meer been, weer geen reactie zweep. Maar ik kan niet uitleggen hoe je jou zit zou moeten gebruiken, hierom heb je een goede instructeur nodig![/quote]

Reactie staat lang niet altijd gelijk aan uit de achterhand de overgang maken.
Paarden laten lopen op je zit is zo moeilijk niet, als je een beetje kan rijden doe je dat zo, echter paarden op de achterhand zetten, houden, en van daaruit ook laten lopen, is iets wat maar zeer weinig kunnen met de zit.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:51

Asyaa schreef:
ZusJacobs schreef:

Is het niet zowieso een combinatie van been, zit en teugelhulpen? Maar goed ik wil best geloven dat de zit heel belangrijk is. Zal er ook iets mee doen... Maar daar ging het topic niet echt over ;)

In eerste instantie leer je een paard te reageren op je been (doe je het echt gelijk goed begin je gelijk de zithulp te bevestigen, maar om het makkelijk te maken begin je met been, is namelijk duidelijker bij het beleren van het paard, en bij het leren van de ruiter), maar wil je echt netjes leren rijden doe je meer met je zit dan je benen. Je benen gebruik je uiteindelijk als verduidelijking maar je werkt eerst in met je zit. Dus zit, geen reactie benen, geen reactie meer been, weer geen reactie zweep. Maar ik kan niet uitleggen hoe je jou zit zou moeten gebruiken, hierom heb je een goede instructeur nodig![/quote]

Reactie staat lang niet altijd gelijk aan uit de achterhand de overgang maken.
Paarden laten lopen op je zit is zo moeilijk niet, als je een beetje kan rijden doe je dat zo, echter paarden op de achterhand zetten, houden, en van daaruit ook laten lopen, is iets wat maar zeer weinig kunnen met de zit.[/quote]Volgens mij ging dit topic over verfijning op de hulpen, niet over hoe je het beste je paard kunt rijden op de achterhand..

Ik blijf het herhalen, neem alsjeblieft gewoon heel goed les. Beter 1 dure maar hele goede les in de maand dan 4 x per maand een goedkope en slechte les..
(Betekent niet dat er ook goedkope goede instructeurs zijn hoor, zijn alleen wat lastiger te vinden)..

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:55

Als hij niet goed op de zweep reageert kun je ook nog proberen om het zweepje in de andere hand te houden, of om op een andere plaats een tikje te geven dan dat ze op jou manege doen.