Wie weet er oefeningen om je oog te trainen voor de sprong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Wie weet er oefeningen om je oog te trainen voor de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 23:48

Ik spring met mijn paard en heb dan op wedstrijden het probleem dat ik de afstand niet kan zien.

Ik zou graag mij oog willen trainen alleen weet ik niet hoe?

Iemand tips? >

Geryon

Re: Wie weet er oefeningen om je oog te trainen voor de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:52

Veel oefenen en instructie die je erbij helpt en je het leert zien, veel uitleg geeft over het inschatten, de galop richting de sprong, ritme etc etc.

Volgens mijn instructie kan je het wel aanleren, maar je moet er wel oog voor hebben. Sommige mensen hebben dat nou gewoon eenmaal niet volgens hem..

Ik kon het in het begin ook niet echt hoor, maar bij mij was het gewoon een questie van oefenen, kijken, 'uitproberen' en instructie die je erbij helpt. Nu kom ik zowat altijd uit. (tenzij me paard opeens even niet reageert op mijn been- of teugelhulp :P)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:52

veel meters maken.
Galopeer dagelijks over balkjes en cavaletti's en tel in het ritme van de galop mee, door te tellen leer je de galopsprong beter aanvoelen.
Zorg dat je altijd in hetzelfde ritme en tempo rijd, als je altijd dezelfde galopsprongen hebt, dan ga op den duur de afstand zien. Ga dus ook nooit trekken of vooruit rijden als je de afstand niet ziet, als je in een voorwaarts ritme rijd, kan je paard het bijna altijd voor je oplossen, als je hem er niet bij stoort.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:10

Ik heb een goede instructeur, maar die zegt altijd dat het vanzelf wel komt. Je moet je er vooral niet naar om maken zegt hij. Gewoon ritme houden.

Bij hem trainen we de paarden zo dat ze zelf mee kijken. Dit doen we door ze niet te helpen met springen thuis. De paarden gaan dan wel opletten, maar ik wil zelf mijn oog ook trainen.

Ik ga vanmiddag met de cavalletti's aan het werk.

Wie nog meer tips heeft over oefeningen, die zijn welkom!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:42

Niet elk paard gaat vanzelf opletten zodat ze goed uitkomen.. Met name paarden die niet tot de sprong aantrekken.

Ik vind trouwens dat je je paard best mag helpen thuis. (Als jijzelf er oog voor hebt, anders ga je bijvoorbeeld onnodig toerijden of terugrijden en word het juist alleen maar onduidelijker voor je paard) Zo leert hij ook om het te zien. Tuurlijk letten ze zelf wel op, ze maken een een klein galopsprongetje of springen groter dan normaal, maar dat willen we juist niet toch?
Het paard dat ik rijd zag de afstanden ook niet dat ging nooit helemaal vlekkeloos. En dat bleef zo doorgaan. Nadat wij veel aan de gang zijn gegaan met het goed uitkomen op de sprong, en ik hem er veel bij heb geholpen, springt ie met een goed ritme 9 van de 10 x zonder dat ik hem hoef te helpen, gewoon goed over de hindernis.
Een tip van mijn kant is; ken de galop van je paard. Tel mee met zijn galopsprongen en kijk dan voor je uit, zie de afstand en bepaal of die afstand goed is voor de galopsprong voor jouw paard. Je moet dus al voorruit kijken en kijken of het past.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:55

Dan moet je dus wel eerst de afstand zien...

Ik zie veel ruiters op concours die het niet zien en dan dus maar gaan trekken. Daarmee brengen ze het paard uit balans en word het hem op die manier onmogelijk gemaakt zichzelf en de ruiter over een hindernis te 'redden'.

Als je de afstand eenmaal ziet, dan kun je idd je paard gaan plaatsen. Dan nog is het het prettigste om constant in hetzelfde ritme te rijden en je afstand vroeg te bepalen, dus niet de laatste drie galopsprongen ineens vooruit of terug te moeten.

Bij de paarden die teveel aantrekken naar de sprong en daardoor een slechte afstand krijgen, is vaak toch de ruiter de oorzaak. Die heeft het paard geleerd naar de hindernis te rennen, of het paard is dit zelf gaan doen, doordat de ruiter juist te veel terug rijd voor de sprong. Laat je dit paard losspringen dan zul je zien, dat ze het zichzelf echt niet zo moeilijk maken zonder ruiter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:45

schoentje schreef:

Ik zie veel ruiters op concours die het niet zien en dan dus maar gaan trekken. Daarmee brengen ze het paard uit balans en word het hem op die manier onmogelijk gemaakt zichzelf en de ruiter over een hindernis te 'redden'.

Als je de afstand eenmaal ziet, dan kun je idd je paard gaan plaatsen. Dan nog is het het prettigste om constant in hetzelfde ritme te rijden en je afstand vroeg te bepalen, dus niet de laatste drie galopsprongen ineens vooruit of terug te moeten.

Bij de paarden die teveel aantrekken naar de sprong en daardoor een slechte afstand krijgen, is vaak toch de ruiter de oorzaak. Die heeft het paard geleerd naar de hindernis te rennen, of het paard is dit zelf gaan doen, doordat de ruiter juist te veel terug rijd voor de sprong. Laat je dit paard losspringen dan zul je zien, dat ze het zichzelf echt niet zo moeilijk maken zonder ruiter.

Dit is inderdaad precies wat ik bedoel :)

TS, wat is precies jouw probleem dat je niet uitkomt?

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:39

2 balken op de grond leggen met een afstand voor 6 galopsprongen, ga hier in galop overheen en probeer er (als het goed gaat) later eens 5 sprongen van te maken door de galop te sluiten, en als dat goed gaat ook eens een paar keer 7, zo kun je een beetje varieren en als het helpt kun je hardop meetellen met de galopsprongen.. dit heeft voor mij heel goed gewerkt! als dit allemaal lukt kun je ze natuurlijk een beetje opbouwen..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:32

Bij 5 galopsprongen in plaats van 6 moet je toch juist de galop groter maken ipv sluiten? Of zie ik dat nou verkeerd? Het idee op zich is wel een hele goede denk ik! *leest weer braaf verder mee :o *

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:37

schoentje schreef:

Dit is inderdaad ook mijn visie op het springen, zo worden de paarden ook getraind.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:42

schoentje schreef:
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel :)

TS, wat is precies jouw probleem dat je niet uitkomt?

Ik vind het vervelend dat ik niet zeker ben van de afstand als ik toerij. Ik trek een paard absoluut de laatste galopsprong niet aan zijn mond, omdat je het daar toch niet mee oplost.

Bij het toerijden van een hindernis kan ik niet zien of ik de juiste afstand heb, ik kan nog zo vroeg kijken maar dat veranderd niets.
Nu probeer ik soms te onthouden waar ik ben afgewend en dan de volgende keer ( mocht het niet passen,) een andere lijn te rijden. Alleen vergeet ik vaak waar ik ben afgewend.

Ik had vrijdag een wedstrijd in de B ( 2x met dit paard) en toen kwam ik 2 keer ongelukkig bij een hindernis, er onder zeg maar. Ik vind dit zelf iets wat ik graag wil leren en kunnen.
Daarom wil ik er thuis ook mee aan het werk, alleen weet ik niet goed hoe.

Ik heb vanmiddag 2 balkjes op 8 meter neergelegd en heb hier overheen gegaloppeerd. Dit ging opzich aardig goed, ik had een paar keer een foute afstand. ( tussen de balkjes heb ik geen probleem.)
Maar ik zou graag nog wat meer oefeningen willen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:43

Maggie_Eddy schreef:
Bij 5 galopsprongen in plaats van 6 moet je toch juist de galop groter maken ipv sluiten? Of zie ik dat nou verkeerd? Het idee op zich is wel een hele goede denk ik! *leest weer braaf verder mee :o *

Klopt inderdaad, hoe minder galopsprongen hoe groter ze moeten zijn.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:09

Waar kijk jij naar wanneer je op een hindernis aan rijd? Mij is altijd geleerd om over de hindernis heen te kijken. Zeker op momenten dat ik zelf onzeker ben over de afstand of hoogte (waarbij ik wel eens naar voren wil vallen) dwing ik mezelf over de hindernis heen te kijken naar waar ik naartoe wil. Dat helpt voor mij heel erg om te wachten en wel goed uit te komen. Het scheelt misschien ook dat ik een paard heb die het klappen van de zweep al kent en ik dus erg op haar kan bouwen. Ik moet alleen oppassen dat ze niet te fanatiek wordt, dan wil ze wel eens te vroeg springen, maar zolang ik zelf wacht doet ze dat eigenlijk zelden.

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:22

haha sorry dat klopt ja! ben weer lekker blond bezig :P maargoed, je snapt m'n idee :P

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:51

Ik kijk altijd achter de sprong omdat je vooruit moet kijken naar de volgende sprong.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:08

Je zal toch eerst over de eerstvolgende sprong moeten. Pas op de sprong kijk je naar de volgende...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:41

Ik denk dat daar je 'fout' (ook) in ligt, dat je achter de sprong kijkt.

Je moet naar de sprong kijken, en zo kun je de afstand bepalen vanaf de plek waar jij rijd, en de hindernis. Je moet natuurlijk eerst wel de afstand zien, anders kan je ook niet bepalen of je eventueel toe moet rijden of de galop weer wat wilt sluiten.
Het is ook belangrijk dat je niet zomaar toe gaat rijden. Stel je hebt een relatief korte lijn naar de volgende hindernis en jij gaat zomaar toerijden omdat je de afstand niet ziet, kan het zo zijn dat de lijn daarna te kort is om hem te kunnen corrigeren, en dus daar ook niet goed uitkomt.

Als het goed is weet je de lijnen die je moet rijden, dus kan je boven (of het moment waarop je de sprong neemt, het ligt dicht bij elkaar) de sprong pas kijken naar de volgende.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 11:00

Ik heb erop gelet vandaag, en ik kijk toch wel naar de sprong. Alleen kan ik niet van te voren zien of ik goed zit.

Wie heeft hier nog oefeningen voor.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:25

alles wat al gezegd is. We kunnen gaan herhalen, maar lees het topic nog maar eens door.
Er bestaat geen foefje om ineens je afstand te gaan zien, gaat gaat geleidelijk komen door veel sprongen te maken.