driesprong/vraag aan spring (profi´s)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muc

driesprong/vraag aan spring (profi´s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:08

Ik rij een paardje van iemand anders in het Z/ZZ (in Duitsland).
Het is een 10 jarige merrie, een klein ding van 1.58 m. maar kan gigantisch springen en heeft veel lef. _/-\o_
(Foto van dat kleine bruintje in mijn profiel)

Nu komt mijn "probleem". :7

Nu het buiten seizoen weer begonnen is komen de driesprongen weer volop. Aangezien de galop van dit paardje niet erg ruim is en ze al zo klein is, is dit echt wat moeilijk voor haar. Nu heb ik gemerkt dat ze rechtsom wel normaal de driesprong springt maar linksom (haar moeilijke kant) enorm schieterig wordt en soms ook er uit rent aan de linkerkant. Ze springt dan dus scheef weg.
Dat dit linksom gebeurt heeft natuurlijk ook een dressuurmatige achter grond.
Dat is haar moeilijke kant. Qua dressuur matig rijden is ze goed voor elkaar, loopt (meestal) netjes over haar rug. Je kan pirouetten draaien in galop, travers, zijwaarts, vliegende galopwisseld etc. Alle knopjes zitten erop. Wel blijft linksom duidelijk haar moeilijk kant en ze probeert ook in training graag wat scheef te galoperen (Is wel makkelijk te corrigeren)

Wat zijn nou goede oefeningen om zo´n paard linksom sterker te maken door middel van dressuur EN springoefeningen?

Ik heb al een rij van 5 stijlsprongen neergezet met elke keer 1 galopsprong er tussen met een normale afstand er tussen (7meter) zodat ze niet enorm hoeft te rekken zoals soms op concours. Naar mijn gevoel heeft ze juist een stukje vertrouwen nodig dat het niet altijd moeilijk is.
Natuurlijk de normale driesprong in allerlei varianten en niet te hoog.
In uitjes op een cirkel en deze (veel) linksom oefenen.

Hebben jullie nog meer tip´s en oefeningen die ik kan doen om haar meer vertrouwen te geven en haar sterker te maken linksom?

p.s Om mezelf vooraf in te dekken... ze is bij de tandarts geweest, het zadel past etc etc. :D

Anoniem

Re: driesprong/vraag aan spring (profi´s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:02

Ik denk dat je al heel goed bezig bent. Wat je als simpele oefening nog kunt doen is buiging vragen om je linkerbeen zodat ze het linkerachterbeen extra onder kan plaatsen. Dit kun je ook in galop doen.
Wat doe je als je haar naar links weg voelt springen?

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:50

lastig probleem, maar dat schieten en eruit rennen heeft vooral met vertrouwen te maken. Voor zo'n klein paardje met niet al te veel galoppade is zo'n driesprong gewoon een enorm ding om te overbruggen.

Wat misschien wel een leuke oefening kan zijn:
Zet ipv een rij steiltjes juist op 1 galopsprong een stuk of 5 lage brede oxers neer. Ik denk dat je haar vooral veel rek moet trainen OP de sprong. Bouw dit wel op, dus niet meteen beginnen met 5 van die oxers achter elkaar, maar eerst 2, dan 3 etc.

Verder wil het in je dressuurtraining helpen om veel in contragalop te rijden, daarmee maak je een paard recht en train je de moeilijke kant.

En leg een cirkel van cavaletti neer waar je in draf en galop overheen kunt. Zeg maar balkjes lopen op de volte, maar dan waarbij ze haar benen wat meer moet optillen. In galop er ook gewoon overheen galopperen, dus geen inuitjes van maken (begin met de balkjes op de grond en maak ze dan telkens een beetje hoger)

Probeer je ook niet teveel op links te focussen, het is een kwestie van gelijkmatig trainen en niet juist de spieren links extra belasten, want daarmee spant ze waarschijnlijk alleen maar meer. Dus rijd een oefening rechtsom en probeer dat gevoel mee te nemen naar links en daar hetzelfde te doen.

Succes ermee!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:52

@ Joolien,
Als ze links weg springt in de driesprong stuur ik (natuurlijk) automatisch tegen. Dus rechterhand iets van de hals, linkerhand tegen de hand. Linker been. Maar dit gaat heel snel en eigenlijk meer automatisch.

Ik moet eerlijk zeggen dat ze bij mij nog niet eruit is gevlogen in de driesprong. Ik heb dit met haar vorige ruiter wel veel gezien (1.5 jaar geleden) Wel voel ik dat het bij mij ook wel eens zou kunnen gebeuren als ik niet oplet of er verder geen aandacht aan ga besteden.

Wat betreft je dressuur tip, Dat doe ik ook veel, maar zoals gezegd kan ik zelfs pirouetten galoperen zonder daar problemen mee te krijgen. Het kan natuurlijk altijd beter maar eigenlijk is ze wel goed voor elkaar dressuurmatig.... (moeilijk hé?) ;-)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:00

@ carmen, Contragalop ga ik proberen, dat vindt ze zowizo niet leuk om te doen dus zal daar wel mee te maken hebben. ;-)

Wat bedoel jij met die balken op de cirkel maar geen in uitjes. Hoeveel meter heb jij tussen de balken? Bedoelen we niet hetzelfe? (Ik bedoel dat het als een beetje als een waaier ligt... )

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:12

ik bedoel inderdaad ook in een waaier, maar dan zo groot dat het echt een cirkel vormt zo groot als een volte van ongeveer 15 meter. Is misschien wat lastig uit te leggen. Ik heb dit geleerd toen ik in America hunters trainde, de eerste x dat ik het deed dacht ik echt "dat kan noooooit". Het is als het ware balkjes lopen op een doorlopende volte in draf en in galop.

De binnenkant heeft een doorsnee van iets meer dan 10 m. Als je aan de binnenkant draaft is het gewone draf afstand, de buitenkant ligt zo ruim uit elkaar dat het precies een galopsprong is. Dus ik denk ong 6 of 7 cavaletti op een volte. (meters weet ik niet, leg ze gewoon op gevoel neer.. en omdat buiten ruimer is dan binnen kun je zelf bijsturen tot het logisch voelt met de pas van je paard)
Als je dit met balken op de grond doet is het niet zo lastig, maar als je de cavaletti zo draait dat ze hoger worden, dan maak je het steeds moeilijker.

En wat betreft die contragalop is echt een ouderwetse oefening om paarden rechtgericht te krijgen. Ze moeten dan alle spieren aanspreken en worden er echt heel los van. En ze zal het vast niet leuk vinden omdat ze het zo moeilijk vindt.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:17

We bedoelen hetzelfde met de waaier in/uitjes/balkjes... :D
(Ik heb ook in USA hunters getrained en op wedstrijd gereden, waar in de USA was je? Ik was toen in Califonia, van San Fran. tot Sacramento en alles daartussen ongeveer. Gave tijd!)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:28

haha, lekker handig :-) maar wel een goede oefening (zijn we het met elkaar eens!)

Ik zat op op een stal ong 150 km ten noorden van New York. Zij hadden vooral jumpers en hunters uit nederland om daar weer te verhandelen. Echt een onwijs gave tijd gehad en heeeeel veel geleerd.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:49

Okay leuk, helemaal aan de andere kant van de US.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:30

Als ik het goed begrijp valt ze dus een beetje door je linkerbeen. Dressuurmatig dus oefenen dat ze goed om je linkerbeen kan buigen, zonder te veel linkerhand te gebruiken. Waarschijnlijk pakt ze links het bit wat vast en wil ze rechts niet goed aannemen, probeer dus steeds je paard met je linkerbeen naar je rechterteugel de drijven, zodat je links kunt onstpannen.
Het scheef springen kun je verbeteren door een kruisje aan de linkerkant bovenin te leggen en rechts laag. Als je dan linksom over dat kruisje spring in een grote volte kun je hem zonder veel druk uit te oefenen makkelijker in het midden laten springen. Doe je dat op een rechte hindernis, dan moet je heel veel linkerbeen gebruiken en zullen ze vaak alsnog naar links springen.
Voor de galopsprongen in de driesprong kun je het beste veel oefenen met galopbalkjes ertussen, op die manier moet hij de galopsprong rekken om de afstand te halen. Spring thuis vaak lage combinaties en houd de oxers oplopend, door het lage krijgt hij vertrouwen en door de oplopende oxers leerd hij zich rekken naar de 2e paal.

Succes

muc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:21

Thanks Schoentje, ik ga ermee aan de slag. (We hebben wel van het weekend gewonnen van 50 starters, maar zonder driesprong :D)