wijken ; discussie over de beenligging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

wijken ; discussie over de beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:56

oke, we hebben hier een (vriendelijke) discussie mbt de beenligging bij het wijken.
nu ben ik benieuwd naar wat jullie mening is, hoe volgens jullie de beenligging hoort te zijn bij het wijken.

optie 1;
wijken voor het rechterbeen , met de rechterkuit druk uitoefenen en het been ter plaatse vd singel en het linkerbeen iets achter de singel plaatsen. (en wijken voor het linkerbeen uiteraard vice versa)

optie 2;
wijken voor het rechterbeen , met de rechterkuit druk uitoefenen en het been plaatsen net achter de singel , en het linkerbeen op de singel.(en wijken voor het linkerbeen uiteraard vice versa)

ik heb het op de manege geleerd volgens optie 2 en mijn vriendin heeft het geleerd volgens optie 1.

wat is volgens jullie de juiste beenligging?

max66

Re: wijken ; discussie over de beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:08

ik ook optie 2. Been achter de singel i.v.m. uitzwaaien van de achterhand

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:10

Volgens mij optie 2.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:12

Optie 1
Hierbij begrens je de linkerkant meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:18

max66 schreef:
ik ook optie 2. Been achter de singel i.v.m. uitzwaaien van de achterhand

De achterhand dien je juist te begrenzen zodat deze niet voor de voorhand komt. Dus buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel, zo heb ik het tenminste geleerd om die reden..

Het paard moet gewoon opzij gaan voor je been, soms zie ik mensen in de ring die zowat op het dekje zitten te porren en nog gaan ze niet opzij.. Dat is dus een kwestie van oefenen, maar hiervoor hoeft het been niet persé naar achteren..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:19

Je kunt het zelf wel beredeneren.

Wat doe je bij het wijken?
- je maakt je paard gehoorzaam aan een eenzijdige beenhulp, hij gaat voor je been opzij
- er is geen sprake van buiging
- er is lichte stelling en de voorhand gaat licht vooraf aan de achterhand

Bovenaanzicht:
Afbeelding

Op welke plek zou het nu logisch zijn om een hulp te geven en waarom?

(edit: plaatje gespiegeld zodat het bij de hulpen past die TS opschrijft)
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 19-05-11 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:21

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:21

Heb zelf optie 2 altijd geleerd, ook met openen van de volte, maar optie 1 klinkt misschien wel veel logischer in verband met begrenzing.

Naar aanleiding van plaatje zou ik zelf voor optie 1 gaan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:31

Leatitia, waarom zou je op grond van het plaatje voor optie 1 gaan? (=binnenbeen op de singel)

En welke hulpen zou je dan geven om deze beweging te krijgen?:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 19-05-11 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:35

optie 2 anders gga ik toch echt de verkeerde kant op!!! ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:37

aan de hand vd plaatjes zou ik bij het eerste plaatje voor optie 2 kiezen, en bij het 2e plaatje voor optie 1.
bij 1e plaatje been wat achter de singel om de achterhand mee zijwaarts te laten gaan, en bij plaatje 2 juist niet omdat de achterhand daar niet recht achter de voorhand staat.

jeetje ik ben zo aan het twijfelen inmiddels dat ik het geloof ik niet meer weet!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:38

lichte kuitdruk iets achter de singel met het been welke kant je op wil wijken. andere been doet niets. in geval van ovh schouder vallen begrenst deze iets achter de singel en verplaats ik m'n gewicht (alleen je gewicht) iets naar binnen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:40

1e prentje 2e optie en vice versa.
Wat ik overigens ook doe is pompend beendruk geven. Altijd als zijn binnenachterbeen naar voren grijpt geef ik een druk met mijn kuit.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 19-05-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:41

Equimotion, je zegt het zelf toch al, een eenzijdige beenhulp.. Dus binnenbeen drijft opzij, op de singel.. Buitenbeen ligt controlerend achter de singel om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait.. Binnenhand zorgt voor stelling en buitenhand begrenst de schouder om te voorkomen dat het paard naar de hoefslag valt. Iets wat je met je binnenbeen doet, moet toch begrenst worden? Anders 'valt' het paard in 3 passen richting hoefslag.

Maar goed, het is ook maar net hoe je het leert.. Net als mensen die sbw met hun binnenbeen achter de singel rijden, dit kan gewoon domweg niet goed zijn omdat je paard juist moet buigen om je binnenbeen en de schouder naar binnen moet zetten ipv de achterhand naar buiten.. Bij wijken ligt dit dus anders..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:42

Relaxed: hoe leer jij een paard om te buigen voor je binnenbeen? En hoe onderscheid je die hulp van een zijwaarts drijvende hulp?

Citaat:
Net als mensen die sbw met hun binnenbeen achter de singel rijden, dit kan gewoon domweg niet goed zijn omdat je paard juist moet buigen om je binnenbeen en de schouder naar binnen moet zetten ipv de achterhand naar buiten.. Bij wijken ligt dit dus anders..

Hiermee spreek je jezelf dus tegen, tenzij je wilt aanvoeren dat wijken een oefening is waarbij het paard gebogen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:47

Het zijwaarts gaan onderscheid ik door bij de inzet mijn gewicht iets te verplaatsen.. Verder spreek ik mezelf niet tegen, ik zeg nergens dat ik stelling met zijn binnenbeen vraag en zeg ook nergens dat er voor wijken buiging nodig is :n

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:48

rachel_j schreef:
aan de hand vd plaatjes zou ik bij het eerste plaatje voor optie 2 kiezen, en bij het 2e plaatje voor optie 1.
bij 1e plaatje been wat achter de singel om de achterhand mee zijwaarts te laten gaan, en bij plaatje 2 juist niet omdat de achterhand daar niet recht achter de voorhand staat.

Nooit aan jezelf twijfelen ;) je redenatie klopt namelijk.

Plaatje 2 is overigens geen oefening uit het dressuurprogramma, ik heb een plaatje van een appuyement (=lengtebuiging) gepakt en dat gedraaid zodat ie de andere kant uit gaat. Het is wat er gebeurd als je probeert om te wijken met buiging. Maar dat is dus niet hoe je het in de proef moet uitvoeren.

@Relaxed: maar waarom zou je dan wijken met je binnenbeen op de singel als er geen buiging vereist is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:51

Omdat dat binnenbeen de zijwaartse hulp geeft.. Zo heb ik het geleerd en altijd gedaan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:56

Ik vind dat heel erg onlogisch, dan kan je dus nooit een verschil maken tussen een hulp voor buiging en een hulp voor zijwaarts gaan. Dan kom je toch enorm in de problemen als je bijv. in een travers een keer wat meer buiging om je binnenbeen wilt vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:00

Nooit problemen mee gehad :n Zoals ik al zei, het is maar net hoe je het leert.. Het is ook niet alleen je binnenbeen, je hebt nog zoveel meer hulpen en de hele combi van hulpen moet je goed uit elkaar houden. Hoe vaak zie je paarden aanspringen bij de inzet van een keertwending, omdat ze het niet uit elkaar houden met de galophulp, ik snap het niet, maar toch gebeurt het..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:06

Binnenbeen achter de singel, het buitenbeen blijft gewoon op zijn plaats (verleg je dus nergens heen).
De buitenteugel vangt het paard op, mocht het met de voorhand teveel naar buiten vallen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:10

Ik heb het ook geleerd volgens optie 2.
Mij is altijd geleerd, en heb bij oa mijn eigen pony ondervonden dat het zo is, dat het paard veel makkelijker over de schouder wegloopt wanneer je wijkt volgens optie 1.

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:14

optie 1 natuurlijk, anders heet het appuyeren!! :+
Heb het zelf vroeger ook verkeerd aangeleerd gekregen, op maneges nemen ze het vaak niet zo nauw, als ze maar opzij gaan is het al gauw goed :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:18

Ik heb altijd geleerd het binnenbeen iets naar achteren te leggen.
In de enkele gevallen dat het paard met de achterhand voor wil gaan leg ik het binnenbeen iets meer naar voren en hou ik de achterhand iets terug met mijn buitenbeen.

Oftewel:achter de singel tenzij anders noodzakelijk.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:25

Optie 2 :j Bij optie 1 kan je paard toch niet correct wijken? Hij moet wijken voor de druk van jouw been, dus bij wijken voor het rechterbeen oefen je druk uit met je rechterbeen.