Gewoon niet reageren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Gewoon niet reageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 17:59

Haii
ik heb een probleem, als ik rijd en ik geef been luistert ze een beetje, maar moet soms met mn spoortjes aan de gang,
Maar als ik been geef om m te sturen of ik wil mn paard's hoofdje een stukje naar beneden krijgen dan krijg ik gewoon geen reactie, net alsof ik niks doe.
Hebben jullie tips? Kunnen jullie mij aub helpen?

heel bedankt :)

gr lisa ;)

ZusJacobs

Re: Gewoon niet reageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:03

Eeeeh, wat dacht je van les?
Daarbij is het misschien slim om de spoortjes om te ruilen tot een zweepje. Denk namelijk met wat ik hier lees dat jij nog lang niet klaar bent voor spoortjes.. En paard rijd je namelijk niet naar beneden met je handen. Dus in jouw geval is les zoeken een goede oplossing. :)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:04

Ik deed per direct de sporen af! Nam een goede zweep van 1.10 / 1.20 in de hand.
Voor/waarts neerwaarts rijden, overgangen rijden, figuren rijden, en nog meer overgangen rijden.
En een goede instructeur doet wonderen :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 18:08

@ maradhja idd ben al opzoek naar langere zweep want ze was bang voor lange zweep, rijd nu ook met springzweep
@zusjacobs ik heb al veel les en als ik geen sporen heb word het zeker 10 x niks ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:10

Nog harder schoppen totdat ze wel genoeg reactie geeft en dan heel goed belonen. Veel schijnovergangen maken, en haar continu bij de les houden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:10

is het een jong paard? Misschien kent ie nog niet alle hulpen? In ieder geval weg met die sporen zou ik zeggen!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:13

Nog harder schoppen zou ik niet doen.
Zou eerder een tikje met de zweep geven als ze niet reageert. En dan meteen. Dus: drijven. Geen reactie? Tik.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:16

Een kind van 10 met sporen? En een advies 'nog harder schoppen'? Overgangen rijden, voltes rijden en dat soort dingen zodat je hem wat voorwaartser krijgt lijkt me een beter idee.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:22

Coby schreef:
Nog harder schoppen totdat ze wel genoeg reactie geeft en dan heel goed belonen. Veel schijnovergangen maken, en haar continu bij de les houden.

Pardon? Meen je dit nu serieus? :\
Dat is absoluut geen oplossing. Ik zou eerst eens rustig na gaan denken en eens goed naar je paard gaan luisteren en kijken waaróm ze niet reageert? Er ís een reden voor, wanneer je die kunt vinden kun je het probleem bij de kern aanpakken, in plaats van symptomen te gaan bestrijden met onnodig druk, dwang en geweld. Hier bereik je namelijk niets mee.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:25

Goed les nemen. :j

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:29

Inderdaad les nemen.
En die sporen af!

Veel overgangen rijden.
1x been, geen reactie, tikje met de zweep. Dus je hoeft niet te gaan slaan ofzo. Gewoon een tikje achter je been.
Net zo lang herhalen tot ze doorheeft, 'o, been geven is voorwaarts'.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:10

Ik zou ook als advies willen geven, dat je zonder sporen moet gaan rijden. Sporen zijn echt niet bedoeld om je pony door te laten lopen. Daar heb je je benen voor en als dat niet werkt je zweepje. Als je instructrice (degene waar je les van hebt) zegt dat je daar wel je sporen voor moet gebruiken, zou ik toch aan je ouders vragen om daar iets van te zeggen. Dat jij het zonder sporen op wilt lossen, zoals het hoort.

Als je pony bang is van een zweepje, dan is in het begin een springzweepje ook prima, maar ik zou toch ook oefenen met een langere zweep. In het begin gewoon alleen maar vast houden en niet eens gebruiken. Wat doet je pony op een langere zweep?

En dan oefenen. Zorg dat je op het moment dat je pony goed loopt je je benen stil houdt. Dus niet steeds blijven drijven, alleen 1 of 2 keer als het echt nodig is. Als je een overgang wilt maken vraag je het eerst een keer met alleen je kuiten. Lukt dat niet, dan vraag je het nog een keer met je benen en tik je tegelijkertijd een keer rustig met je zweepje. Hoeft niet hard, raken is genoeg. Als je dat iedere keer doet als je een overgang maakt, leert je pony al snel dat het beter de overgang kan maken op je been. Als een overgang van bijvoorbeeld stap naar draf niet goed ging, weer gaan stappen en opnieuw proberen. Pony's zijn echt wel slim, dus dat begrijpt hij snel genoeg.

Hetzelfde als je pony binnen een gang te langzaam gaat lopen. Eerst vragen met je kuiten. Geen reactie? Dan kuiten en een tikje. Dan weer je benen stil. Zakt je pony weer terug, herhaal je het weer. Net zo lang totdat je pony uit zichzelf blijft lopen in het tempo dat jij wilt.

Veel succes!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:45

Dankjewel!
Eerst ga ik met lange zweep"proef" rijden als ie alles netje en braaf doet gebruik ik de springzweep voor het springen;)

PriscaZ schreef:
Ik zou ook als advies willen geven, dat je zonder sporen moet gaan rijden. Sporen zijn echt niet bedoeld om je pony door te laten lopen. Daar heb je je benen voor en als dat niet werkt je zweepje. Als je instructrice (degene waar je les van hebt) zegt dat je daar wel je sporen voor moet gebruiken, zou ik toch aan je ouders vragen om daar iets van te zeggen. Dat jij het zonder sporen op wilt lossen, zoals het hoort.

Als je pony bang is van een zweepje, dan is in het begin een springzweepje ook prima, maar ik zou toch ook oefenen met een langere zweep. In het begin gewoon alleen maar vast houden en niet eens gebruiken. Wat doet je pony op een langere zweep?

En dan oefenen. Zorg dat je op het moment dat je pony goed loopt je je benen stil houdt. Dus niet steeds blijven drijven, alleen 1 of 2 keer als het echt nodig is. Als je een overgang wilt maken vraag je het eerst een keer met alleen je kuiten. Lukt dat niet, dan vraag je het nog een keer met je benen en tik je tegelijkertijd een keer rustig met je zweepje. Hoeft niet hard, raken is genoeg. Als je dat iedere keer doet als je een overgang maakt, leert je pony al snel dat het beter de overgang kan maken op je been. Als een overgang van bijvoorbeeld stap naar draf niet goed ging, weer gaan stappen en opnieuw proberen. Pony's zijn echt wel slim, dus dat begrijpt hij snel genoeg.

Hetzelfde als je pony binnen een gang te langzaam gaat lopen. Eerst vragen met je kuiten. Geen reactie? Dan kuiten en een tikje. Dan weer je benen stil. Zakt je pony weer terug, herhaal je het weer. Net zo lang totdat je pony uit zichzelf blijft lopen in het tempo dat jij wilt.

Veel succes!

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:51

Ik gebruik een een kort zweepje. Paard is echt super voorwaarts en luistert super als ik
met een zweepje rijd. Ik hoef hem niet eens te gebruiken.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:55

ik zou als ik hem nageefelijk wil rijden, zachtjes drijven en vanvoor opsluiten. als je dan merkt dat hij langzamer gaat lopen, dan drijf je nog een keer, als er dan niks komt, schop je zo snel mogelijk achter elkaar, tot er reactie komt.. desnoods pak je je teugels in 1 hand en gebruik je zweep...
dit klinkt miss een beetje hard, maar het werkt wel. bij mijn pony hoefde ik soms enkel mijn teugels nog maar in 1 hand te pakken, en ze wist dat ze al moest lopen...
suc6 ermee!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:02

Of je stompt je paard er mee af voorgoed, Candeletta. Ik begrijp nooit zo dat dit advies wordt gegeven.
Ik kan zo niet zien wat er gebeurd, hoe is de lichaamshouding van jou en van je paard? Rem je met je zit je paard volledig af? Hou je hem te kort? Geef je gas en rem je tegelijk?
Waarschijnlijk heb je een langere tijd inconsequente hulpen gegeven waardoor je pony zich meer en meer voor je afsluit. Terug naar de basis dus. Neem een goede instructeur die naar jou en je pony kijkt. Zo is dat niet te zeggen, of je kan het laten filmen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:05

Candeletta schreef:
ik zou als ik hem nageefelijk wil rijden, zachtjes drijven en vanvoor opsluiten. als je dan merkt dat hij langzamer gaat lopen, dan drijf je nog een keer, als er dan niks komt, schop je zo snel mogelijk achter elkaar, tot er reactie komt.. desnoods pak je je teugels in 1 hand en gebruik je zweep...
dit klinkt miss een beetje hard, maar het werkt wel. bij mijn pony hoefde ik soms enkel mijn teugels nog maar in 1 hand te pakken, en ze wist dat ze al moest lopen...
suc6 ermee!

En dat rijdt M1, nee dat zegt alweer genoeg over de dressuursport in nederland, bah zeg!

@TS: Sporen af en les nemen alsjeblieft!

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:06

Pauline schreef:
Of je stompt je paard er mee af voorgoed, Candeletta. Ik begrijp nooit zo dat dit advies wordt gegeven.

Heb je zelf dan wel eens een paard gehad dat helemaal niks deed? Je moet zelf natuurlijk wel opletten dat je hem niet afstompt, maar je geeft toch eerst gewone hulpen?! en als hij daar dan niet op reageert dan zorg je dat hij wel ff moet lopen..

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:09

Sodeletuut schreef:
Candeletta schreef:
suc6 ermee!

En dat rijdt M1, nee dat zegt alweer genoeg over de dressuursport in nederland, bah zeg!

@TS: Sporen af en les nemen alsjeblieft!

sorry hoor, maar bij sommige paarden werkt zo'n aanpak. Bij mijn M1 paard hoef ik dat nooit te doen, want die is meestal wel voorwaarts, maar als ze soms ff niet luistert, dan prik ik dr ook ff wakker...
wat zou jij dan doen??!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:10

Overgangen rijden, aan het been krijgen ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:13

Candeletta schreef:
sorry hoor, maar bij sommige paarden werkt zo'n aanpak. Bij mijn M1 paard hoef ik dat nooit te doen, want die is meestal wel voorwaarts, maar als ze soms ff niet luistert, dan prik ik dr ook ff wakker...
wat zou jij dan doen??!

Kom op joh, je hoeft toch niet je paard vooruit te schoppen. Logisch als jij aan de voorkant gaat zitten trekken dat een paard dan niet door wil lopen. Dat is niet de manier om een paard te laten nageven, en ook niet de manier om een paard voorwaarts te laten lopen. Nageven is een gevolg van goede rechtgerichtheid, aanleuning en ontspanning. Voorwaarts wordt een paard niet van schoppen, maar van veel overgangen en schijnovergangen rijden. Nooit met geweld.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:15

Lieshorses schreef:
@ maradhja idd ben al opzoek naar langere zweep want ze was bang voor lange zweep, rijd nu ook met springzweep
@zusjacobs ik heb al veel les en als ik geen sporen heb word het zeker 10 x niks ;)

Dat is geen excuus. Begin op de grond met vertrouwen winnen en uiteindelijk kun je beginnen met haar aan het been krijgen. En tja, daar gaat nou eenmaal tijd inzitten :D

Mijn vorige paard kwam uit de handel en we denken dat ze vroeger geslagen is. Ze was dood en doodsbang voor de zweep. Ik heb veel grondwerk met haar gedaan. Ze kende ook geen beenhulpen niks. Ik had goede begeleiding en na een aantal sessies begon ze het te snappen en naar een paar maanden reed ik zonder zweep :)

Mijn nieuwe paard kent ook geen beenhulpen, zelfs geen basisdressuur. Maar zij is niet bang voor de zweep. Ik pas dezelfde techniek toe en ze reageert er super op :)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 20-05-11 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:16

Sodeletuut schreef:
Kom op joh, je hoeft toch niet je paard vooruit te schoppen. Logisch als jij aan de voorkant gaat zitten trekken dat een paard dan niet door wil lopen. Dat is niet de manier om een paard te laten nageven, en ook niet de manier om een paard voorwaarts te laten lopen. Nageven is een gevolg van goede rechtgerichtheid, aanleuning en ontspanning. Voorwaarts wordt een paard niet van schoppen, maar van veel overgangen en schijnovergangen rijden. Nooit met geweld.

Wie zegt dat ik het met geweld doe.. ik maak mijn paard nageefelijk door middel van te verruimen en te verkleinen, maar als hij dan soms niet reageert op mijn been, dan geef ik hem wel een schopje van dat hij wakker moet worden.. hoe was jij dat dan van plan te doen..??

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:17

Dat al dat geschop en getrek überhaupt nog toegestaan is in dit land vind ik echt een domper.. :n
Als iemand een kat of een hond schopt dan staat gelijk de dierenbescherming op de stoep, maar bij paarden is het allemaal maar normaal...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:18

Alma schreef:
Dat al dat geschop en getrek überhaupt nog toegestaan is in dit land vind ik echt een domper.. :n
Als iemand een kat of een hond schopt dan staat gelijk de dierenbescherming op de stoep, maar bij paarden is het allemaal maar normaal...

Dat valt vies tegen hoor. Heb vaak zat meldingen gedaan van mishandelde/geslagen katten en honden en daar deden ze geen ene *@^$ aan ;)