Waarschijnlijk wordt dit een heel lang verhaal, maar als er iemand ervaring heeft met rugproblemen, zou ik graag tips willen.
Ik zit altijd op bokt en bekijk eens hier en daar een topic, toch maak ik nu zelf maar eens een aan, want ik zou erg graag advies willen.
Hier begint het lange verhaal. Ik heb altijd op een C pony gereden op een boerderij. Helaas ben ik daar te groot voor geworden, maar heeft er al die tijd ook een E pony gestaan waar ik wel op kon rijden. Een QuarterxArabier, bouw van een quarter met een arabieren hoofdje. Zoals ik me kan herinneren (4jaar) heeft er enkele keren iemand fatsoenlijk op hem kunnen rijden. Om een heel lang verhaal kort te maken; hij bokte iedereen eraf, was bang en meestal ook gemeen. En toch werd hij soms even 'gebroken', en kon hij normaal bereden worden. Een keer is hij achterover geklapt, en sindsdien kon er op hem gereden worden. Af en toe, heel normaal stap draf. Meestal met westernzadel want dat vindt hij erg lekker liggen op zijn rug. Toen heeft hij een tijdje stil gestaan, en het was weer raak. Je kon er niks mee. Daarna heeft de eigenaresse hem een keer meegenomen naar een clinic, en het bleek dat ie he-le-maal VAST zat. Dat bevestigde wat we eigelijk al vermoede. Veel longeerwerk was het advies en loswerken. Z'n spieren(vooral rug) waren stijf en moesten los. Dit een jaar gedaan, met een kleine verbetering. Toen 4 maanden geleden een masseur erbij gehaald die hem op bepaalde spierpunten masseerde, het was net een wonder. Hij werd losjes, loopt lekker door zijn lijf en haalde geen rare streken meer uit (sommige nog wel, maar dat is typisch hem en minderd al als je hem er op wijst), het werd echt een lieve geduldige pony die ik zelf het land uit durfde te halen. Overigens kon je hem nooooit vast zetten, je moest het niet in je hoofd halen, want hij ging vreselijk hangen, nu blijft ie keurig staan. Hij is veel minder snel bang, kortom, compleet andere pony. Maar nu het volgende. We zouden dus het rijden heel graag weer met hem willen oppakken. Dit wou ik wel graag doen met die eigenaresse, het leek me wel een leuke uitdaging, en ik wil zelf ook weer graag rijden (ben nu half jaar ongeveer gestopt). Gewoon lekker aan het door longeren met zadel erop. Soms sjokt ie wat, soms geeft ie nog een bokje tegen het zadel. Sommige spieren zitten nog wel een beetje vast, maar door minder van masseren wordt dit steeds minder! Onder andere zijn bilspieren zijn te kort, daardoor sloft ie erg maar door oprekken moet het beter worden. De eigenaresse masseert hem dan ook geregeld heel uitbundig, waardoor hij lekker in zn vel zit. Nu het volgende. We hebben vorige week eens geprobeerd het zadel erop, en ik erop. Eerst hangen, en dat ging goed, en ik kon gaan zitten. (Eigenaresse hield hem de hele tijd vast). Toen nog even een paar voltes met eigenaresse ernaast gestapt. Lekker ontspannen. Alleen soms staat hij stil en dan spant hij al zn spieren, of schopt hij eens met zn achterbeen, en dan kan denk je echt; oe wat gaat ie nu doen? Niet zo zeer paniek, maar wel dat je denkt oh wat gaat ie doen. Ook neemt hij het bit niet aan, hij knabbeld er heel lekker aan, dus wel ontspannen, maar gaat dan soms ook heel erg hangen. Je moet echt puur op je benen sturen en daar ben ik niet aangewend. Daarbij is het een hele (brede,grote) bespierde pony en ben ik dat niet gewend na een C arabiertje. Daarna afgestapt en uitbundig beloont natuurlijk.
Pfoe ik denk dat ik vooral eigenlijk ook mijn verhaal even kwijt moest.
Dus mijn vraag; Hoe kunnen we het best dit opbouwen? Hoe moet ik me gedragen? (aangezien ik wel wil doorzetten)
Hoe ermee omtegaan?
We 'rijden' nu gewoon met veelzijdigheidszadel, omdat we dat westernzadel hem wel beter ligt, maar we oo zo bang zijn dat er wat gebeurd, dan zit die knop van dat zadel gigantisch in de weg, en daar zouden lelijke ongelukken van kunnen komen, aangezien we niet heel goed kunnen verwachten wat hij nou doet.
Sorry voor het lange verhaal, het is toch wel heel lang geworden.
groetjes.
(denk ik)