Tong achter het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judie

Tong achter het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:21

Hallo!

Ik heb een vraag over een tonglepel. Het jonge paard dat ik rijd liep de eerste maanden super, netjes in aanleuning. Helaas werd dat van de een op de andere dag anders en gooide ze haar hoofd in de lucht en kreeg ik haar met geen mogelijkheid netjes naar beneden gereden. Het zadel ligt goed en het hoofdstel past ook. Als ik het even laat doen en mijn teugels wat langer laat protesteerd ze niet. En als ik haar laat halsstrekken geeft ze ook na, dan strekt ze heel haar hals naar beneden. (wat ze altijd al deed) Ze snapt de bedoeling dus wel maar waarom lukt het dan niet? Ik ben op het moment bezig met wat langere teugels haar in de aanleuning te rijden maar dat vordert ook niet erg. Ze loopt dat niet sterren te kijken maar gewoon ontspannen met haar hoofd.
Wij denken dat het komt doordat ze nog jong is en me aan het uitproberen is hoe ver ze kan gaan. Dit duurt nu al een paar maanden en ik heb ontdekt dat ze haar tong achter het bit gooit, waardoor ze dus énorm sterk is. Mijn instructrice adviseerde mij een tonglepel. Nu heb ik op internet wat rond gespeurd maar heb nog niet veel goede berichten er over gelezen. Ik wil die tonglepel zeker niet blijvend gebruiken maar om te proberen. Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes Judie

Anoniem

Re: Tong achter het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:27

Een paard doet niet voor niets z'n tong achter het bit. Hij doet dat om ergens aan pijn te ontkomen.
Je zegt dat het paard jong is, dus is hij nog volop aan 't wisselen. Dat maakt de mond sowieso al enorm gevoelig.
Wanneer is de tandarts voor 't laatst geweest?

Verder zou ik die "instructrice" maar inruilen voor iemand die wèl diervriendelijk en verstand van zaken heeft.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:30

Ik kan je niet zoveel tips geven maar voor zover ik weet is een tonglepel niet goed. Ga eerst eens uitzoeken waarom hij zijn tong achter het bit gooit.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:35

Geen tonglepel indoen. Ik dnek dat je bedoelt dat je paard zijn tong er over heen doet? Of dat probeert? Het paard weet uiteindelijk precies wanneer die wel en wanneer die niet met die lepel wordt gereden. Dus wordt het probleem alleen maar groter. En raak je verslaafd aan die tonglepel. Het probleem los je niet op.
Rij je neit te lang? Is het werk niet te zwaar? Meestal verliezen jonge paarden in de training (als het te zwaar wordt) hun balans en dan gaan ze met hun hoofd zwaaien, hangen, trekken, etc.

Het kan ook komen van het wisselen van de tanden.
Dus rij kort, goed is goed. En laat de tandarts even een kijkje nemen. Geen tonglepel in doen.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:14

probeer is een ander hoofdstel.
Of heb je het hoofdstel te los?
ik herken het van iemand. Dat paard begon op een of andere dag het bit ineens vast te pakken.
Daarvoor deed die zijn tong ook al over het bit.
Nu gebruikt ze een ander hoofdstel. en heeft nergens meer last van!

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:17

@ Joviban: Ik weet niet wanneer de tandarts voor het laatst geweest is. Schandalig eigenlijk, ik als tandartsassistente.. Zal het morgen meteen vragen aan de eigenaar!Ik rijd er ook nog maar een half jaar op..
Mijn instructrice houd ik nog gewoon (Pauline Knols), ze heeft veel verstand van paarden en het rijden, en heb al veel van haar geleerd. Ik les nog niet zo lang bij haar dus wil dit zeker nog wel even proberen.

@apple01: Nee ze trekt 'm echt achter het bit. Niet eroverheen. Ik rijd niet te lang, half uurtje ongeveer dus dat zou ze aan moeten kunnen. Het werk is ook niet te zwaar. Ik rijd vooral lange rechten stukken en voltes.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:19

@angelala: het hoofdstel zit niet te los naar mijn idee, gewoon 1 vinger tussen de neusriem.. Welk hoofdstel gebruikt degene nu dan?

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:22

okee. en het bit zit ook niet te los?
Ze gebruikte eerst een van harrý's horse hoofdstel eentje die best duur is geloof ik.
En nu een van de Welkoop. Die ze normaal dus voor het springen gebruikt.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:30

Denk van niet.. Zal er nog even extra naar kijken morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:38

Laat in ieder geval zo snel mogelijk de tandarts komen.
En laat 'm dan niet alleen kijken naar het gebit en eventuele haken en dit behandelen, maar ook inspecteren hoe ver het paard is met wisselen en naar de algehele anatomie van de mond (tong, wangslijmvliezen, rooster etc).

Hoe jong is het paard eigenlijk?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:44

Inderdaad geen tonglepel, een paard dat eigenlijk met zijn tong het bit weg drukt heeft hoogstwaarschijnlijk pijn. Ben benieuwd wat de tandarts zegt :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:47

Bij een jong paard dat ineens anders wordt in de mond, is het inderdaad vaak zo dat ze aan het wisselen zijn. Bij oudere paarden kan het zijn dat er haken zijn, of dat er wellicht een ontsteking in de mond zit.

Zoals Joviban al aangaf: de tandarts erbij!

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:59

@JoviBan: Ze is 7 jaar, dus ze zou toch wel uitgewisseld moeten zijn? Ik weet ook niet hoe lang het geleden is dat ze voor het laatst door de tandarts is bekeken. Zal het morgen vragen. bedankt in ieder geval ;)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:19

Oh 7! Ik dacht een jaar of 3 a 4. (dan is soms een half uur meer dan lang genoeg)
Hoelang rijdt je der? Op welk niveau? Wat is je doel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:35

in deze video wordt uitgelegd waarom een tonglepel bit géén goede oplossing is.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:04

dat filmpje heb ik al gezien, niet iedereen rijd ook bitloos ;)

Apple01:Ik rijd haar nu 5 maanden, de eerste maanden heel rustig aan gedaan vanwege dat het een jaar geleden was dat ze bereden was (en dat was toen ook nog maar 20x +/-(ze is vrij laat ingereden)) Ik rijd nu dus nog geen B waardig niveau. Ik wil als ik haar wedstrijd klaar heb graag dressuur gaan rijden en wie weet nog eens een sprongetje wagen?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:09

zit hier met hetzelfde probleem , tandart is er al bij geweest en dat ziet er allemaal goed uit ?
hij gooit hem er echt over heen , heb verschillende bitjes geprobeerd , en niks helpt , nou heeft het er bij mij ook mee te maken dat hij 3 keer vlak na het zadel mak maken stil heeft gestaan wegens gezondheids redenen .

ik ben hem nu momenteel aan het door rijden met lichte hand , en wil graag over op bitloos.
dus lees hier ff mee , want bitloos verhelpt natuurlijk ook mijn probleem niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:13

Gewoon de neusriem strakker doen en bit hoger.. Als ze het eenmaal weten is het lastig er vanaf te komen. T hoeft niet om pijn te zijn dat ze het doen kan ook gewoon zijn dat het 1 keer is gebeurd en nu denkt als ik dit doe hoef ik mooi niet aan het werk.. paarden zijn zo nu en dan toch echt slimmer met dit soort dingen dan je denkt! Daarnaast gewoon met zachte hand rijden :)

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:59

heb je anders een foto voor ons hoe goed kunnen zien hoe het hoofdstel zit?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:07

Ik zou zeker een andere instructrice zoeken, want iemand die een tonglepel adviseert weet niet waar ze mee bezig is, een paard gooit nooit zomaar zijn tong achter of over het bit.

Zou ook zeker de rug na laten kijken en het gebit.
Probeer het eens bitloos, zeker omdat het een jong dier is wat nog heel veel moet leren.
Of in combi, draag er b.v een kaptoom onder en geef daar de hulpen mee en laat het bit gewoon in de mond hangen, kijk wat er dan gebeurd, miss vraag je te veel in de mond en geeft het dier zo aan dat het niet fijn is , dus koester die mond en hou hem zacht en ga niet met tonglepels klooien, dat maakt het alleen maar erger en is ook niet erg diervriendelijk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:10

Probeer inderdaad eens bitloos gewoon uit, als je paard daar nou helemaal super op reageert, waarom zou je dan nog moeilijk gaan doen met bitgehannes..?
Ik dacht (tot afgelopen zondag) dat mijn paard zowel bit als bitloos fijn liep, maar toen eens na 15 minuten omgewisseld.. Pff. Wát een spanning in de schouders, een verzet in dat hoofd en hij liep ontzettend op de voorhand. Dus tja.. Als ik nou over wil op bitloos, zeker ben dat hij van de rest van zijn leven bij mij blijft en hij reageert super op zijn bitloze optoming.. Dan zie ik er geen nut in om hem ook netjes te leren lopen met bit.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:37

JoviBan schreef:
Een paard doet niet voor niets z'n tong achter het bit. Hij doet dat om ergens aan pijn te ontkomen.
Je zegt dat het paard jong is, dus is hij nog volop aan 't wisselen. Dat maakt de mond sowieso al enorm gevoelig.
Wanneer is de tandarts voor 't laatst geweest?

Verder zou ik die "instructrice" maar inruilen voor iemand die wèl diervriendelijk en verstand van zaken heeft.

Hier ga ik in mee. Zo snel mogelijk een tandarts laten komen voor een zéér grondige inspectie.. Daarnaast: een instructrice zoeken die diervriendelijk is en weet waar ze het over heeft. Een tonglepel is absoluut geen oplossing. Als een tonglepel al iets doet is dat het probleem verergeren. :n

Ik vraag me ook af waarom je bitloos afwijst? Probeer het op zijn minst eens. :)

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:10

Minder schrep bit, dubbel gebroken appelbitje of zelfs bitloos!!! Paard heeft zeer zeer waarschijnlijk erg pijn als hij dat doet!!!!!!!!!!!!!