sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:41

Je moet proberen om met zo weinig mogelijk hulpen, meer te krijgen. Sporen zijn in de m verplicht. Ik zo eerst zorgen dat je paard op je been zonder sporen al goed reageert, voordat je met sporen gaat werken. Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen zoals al beschreven staat. Ik rijd zz-licht en ik moet ook met sporen rijden. Maar thuis laat ik ze vaak af zodat je met sporen nog betere hulpen kunt geven!

chiroety

Berichten: 89
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: edegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 21:53

ik heb een fjord en ik rijd hem soms met sporen ik heb wel ondervonden dat dit voor mij een hulpmiddel is maar dat is niet zo met alle paarden ik denk dat je zelf het best uitmaakt op wie je met sporen rijd of niet eigenlijk zijn sporen een hulpmiddel om je hulpen te versterken maar dit is niet bij elk paard vereist Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 07:59

Ik denk als je je paard eerlijk en dus correct rijdt, je helemaal geen sporen nodig hebt. Ze lijken wel heilig zoals al eerder gezegd is, maar zijn het zeker niet in mijn ogen! Je moet eerst kijken waarom je ze zou willen gaan gebruiken. Een paard wat niet voorwaarts is kan heel goed een ander probleem hebben wat je met sporen niet correct oplost. Het is als we ervan uitgaan voor het gemak dat het paard een ander probleem heeft, een dwangmiddel! Ik zou er niet aan moeten denken als ik een beperking heb en iemand dwingt mij gewoon met zulke dingen om door te gaan! Ik zeg niet dat ik er tegen ben, maar ik vind dat ze te gemakkelijk gebruikt worden over het algemeen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 08:38

Een paar jaar geleden dacht ik dat ik ze nodig had. Toen kreeg ik betere instructie en inmiddels rijd ik zonder en mis ik ze ook niet. Maar op een wedstrijd ben ik idd 1 van de zeer weinigen die zonder sporen rijdt. Mijn doel is om ze te gebruiken waar ze voor zijn: ter verfijning van de hulpen, en niet om harder te schreeuwen.

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 19:18

xcynthiax schreef:
ik rij me merrie gewoon met sporen, omdat ze er beter op reageert, dan denk ze: oeps, ik moet opletten en als ik met een spoor rij dan gaat het meestal wel beter...


Hoi ik vindt sporen belagelijk want je maakt als het ware allemaal deukjes in je paard/pony. Boos!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 20:57

ik vind het toch altijd wel grappig hoe gewéldig de mensen hier toch allemaal zijn. Theoretisch lopen er hier toch echt geweldige ruiters rond Haha!

Ik geef onmiddelijk toe dat ik Iwaldo soms teveel op mijn spoor rijd, nou ja pech. Ik heb net te horen gekregen dat ik een paard met 'beperkte mogelijkehden' heb dus dan moet je ook wat extra's gebruiken he Tong uitsteken Maar nee serieus ik heb goede instructie en die roept mij zelfs toe 'prikje erbij' en ik neem aan dat als ik Waldo mishandelde, hij me wel een halt toegeroepen had. Andere paarden rijd ook wel zonder sporen overigens.

Overigens schijn ik op een hele aparte stal te staan want van de 30 pensiongasten rijden er misschien 3 zonder en 2 op de 'goede bokt-manier' Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Laura op 27-09-03 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:13

aqua"]
[quote="xcynthiax schreef:
ik rij me merrie gewoon met sporen, omdat ze er beter op reageert, dan denk ze: oeps, ik moet opletten en als ik met een spoor rij dan gaat het meestal wel beter...


Hoi ik vindt sporen belagelijk want je maakt als het ware allemaal deukjes in je paard/pony. Boos!
[/quote]

dan hebben die paarden van anky toch al nu onderhand flinke gaten in hun buikjes he Knipoog
ik rij dus dagelijks met sporen,maar drijf echt met mijn kuiten aan,soms als ik een flink uur heb gereden heb ik niet eens aangedreven met me sporen.
ja in de stap meestal wel,want soms wil ze nogal lui doen en aangezien ik niet met zweep kan rijden,zijn de sporen vaak een fijn hulpmiddel om haar eens wakker te maken en ook dat ze meer respect krijgt voor me binnenbeen (en nee ik doe dat niet alleen met sporen maar ook met overgangen rijden voordat er weer beginnen te schreeuwen Knipoog )

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 14:57

aqua schreef:

Hoi ik vindt sporen belagelijk want je maakt als het ware allemaal deukjes in je paard/pony. Boos!


Ik vind deze reactie wel erg kort door de bocht, tuurlijk! als jij tegen sporen bent, prima OK dan! Iedereen zijn eigen mening! Maar waarom ben je precies tegen sporen? OMdat paarden er deukjes van zouden krijgen? Nou ik ben geen dierenarts, maar deukjes of iets wat er op lijkt heb ik nog nooit ontdekt!

Ik snap je reactie wel, als je het over bepaalde mensen hebt, die met hun paard helemaal de vernieling in trappen, en ook echt wondjes op de buik hebben, maar om elke spoorrijdende (:+) ruiter over 1 kam te scheren neejh.

En ja, ik voel me aangesproken Lachen
Ik rij namelijk zelf ook met een spoortje ( een gewoon knopje )
Ik rij niet vaak zonder, maar ik denk dat ik het prima kan, maar ik kan op dat moment geen 'onzichtbare' hulpen meer geven, iets dat ik met een spoor wel kan ( ik geef toe, ook dat helaas niet altijd )
Als het erg warm is, rij ik ook weleens op mijn sokken ( sommigen zullen het misschien gevaarlijk vinden... Bloos ) En daar kan ik haar prima op rijden.

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:24

ik vind het hier overal erg leuk hoor,iedereen zijn eigen mening tot dat... Ach gut.

Saar4
Berichten: 2354
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:53

Ik rij zonder sporen. Ik rij geen dressuur- of springwedstrijden en mijn paard is super voor het been. Ik heb ze wel eens gebruikt (stompe) maar ik merk eerlijk gezegd geen verschil of ik nou met of zonder sporen rij.

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 19:42

nou ik heb wel het gevoel dat als je met sporen rijdt dat je het paard/pony erg pijn doet.
ik geef jou toch ook geen tik met de zweep ofzo dat zeg jij ook van (rot op)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:15

doe niet zo idioot. Als je goed met sporen rijdt doe je je paard echt geen pijn hoor, die beesten zijn niet van suiker! Wat is dat toch altijd een gezanik over mishandeling.. gaap.
Zeg aqua, dat jij zómaar op de rug van je pony gaat zitten. Dat is toch zíelig? Stel nou voor dat iemand een uur lang op jouw rug gaat zitten? Clown

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:30

aqua schreef:
nou ik heb wel het gevoel dat als je met sporen rijdt dat je het paard/pony erg pijn doet.


Kan me best voorstellen dat je dat denkt, aqua. Je kunt een paard/pony ook zeker pijn doen met sporen als je ze verkeerd gebruikt. Je kunt zelfs blijvende beschadigingen veroorzaken (wonden, littekens, blijvend witte haren) Daarom is het ook zo belangrijk dat je goede begeleiding krijgt wanneer je ermee gaat rijden.

Helaas ziet niet iedereen dat zo

nicolina
Berichten: 468
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 20:36

ik ben bag als ik een eigen paard krijg sporen noodzakelijk zijn ik heb er nooit mee gereden, is het veel anders dan zonder rijden dan met?
en als ik aanspoor dan knijp ik en als die dan niet luistert dan geef ik een schopje als die dan niet luistert dan een harde schop en als die dan nog niet luistert dan geef ik een harde tik op z`n kont.mee eens?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:08

Ik heb ook een paard met 'lichamelijk tekortkomingen', is mij helaas ook nogal eens op een niet zo vriendelijke manier gemeld door juryleden etc. En zoals in mijn onderschrift staat heb ik nog geen wp behaald Lachen Maar toch blijf ik erbij dat ik eerst wil leren rijden zonder sporen. Persoonlijk vind ik het geen goede oplossing om een paard aan het been te maken door met sporen te gaan rijden. Als ik dat nu al zou doen als B-startgerechtigde, hoeveel hulpmiddelen zal ik dan wel niet nodig hebben als ik bv de M zou halen. En ik vind dat ik nu beter leer om ook meer mijn hele lichaam te gebruiken om aan te geven wat ik wil ipv ff een por te geven. Ik persoonlijk gebruik ze dus liever ter verfijning van de hulpen en niet als hulpmiddel.

Saar4
Berichten: 2354
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:08

aqua schreef:
Citaat:
nou ik heb wel het gevoel dat als je met sporen rijdt dat je het paard/pony erg pijn doet


Ik denk dan dat dat toch echt aan jou ligt en niet aan de sporen.

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:05

aqua schreef:


Hoi ik vindt sporen belagelijk want je maakt als het ware allemaal deukjes in je paard/pony.



Als je ze op die manier gebruikt dan doe je toch iets mis!! Als je je paard voor het been feller wilt krijgen moet je zorgen dat het paard respect krijgt voor je been. Beter 1 wat harderder been (schop) dan 1000 keer drijven want als je dat moet doen (1000 keer ) is dat veel vervelender voor het paard, want dan krijgt hij de hele tijd schopjes, dan kun je het beter 1 keer goed doen dan heeft ie tenminste wel respect voor je been. Natuurlijk moet je niet gelijk een schop geven eerst gewone beenhulp, reageert t paard niet nog een keer, reageert hij nog niet dan kun je wat harder inkomen met je hulp. Zo denk ik erover.
Ik blijf erbij sporen zijn allleen om je hulpen te verfijnen. Dus als het goed is hoef je dan ook niet de hele tijd met je sporen te prikken.

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:06

hoi hoi,
ga nooit maar dan ook nooit voor dat je m dressuur bent met sporen rijden!!!!!! want als je het daarvoor doet dan kom je dus nooit of heel moeilijk verder want dan reageerd hij er niet meer op en sporen zijn er niet voor om je paard voorwaarts te rijden maar om hulpen te geven zoals voor schouderbinnenwaarts galopwissels apuyeren enzz
DUS GA NOOIT NEVER SPOREN GEBRUIKEN OMDAT JE PAARD LUI IS!!! GEBRUIK DAN MAAR EEN ZWEEP!!!!
doeg doegh

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:08

Taruta schreef:
hoihoi, ik had ook een pony die niet aan de teugel wou. je moet hem dus leren dat als hij met zijn koppie naar benden loopt het fijner rijden is. ik heb de mijne dat geleerd door een elastiek te kopen en om te doen bij mijn pony en dat omdoen zoals je een slof omdoet dus om de singel tussen zijn benen, en dan binnendoor door het bit en dat over zijn hoofd en als teugel gebruiken. als hij dn naar beneden komt laat het elastiek los en word het dus fijn om naar beneden te lopen! en als hij schrikt en ze hoofd omhoog doet dan doet dat geen zeer in de mond want het ekastiek rekt mee een beetje dus!
suc6 bye bye


nee, maar een elastiek is wel bedoeld om als slof om te knopen en zo je paard aan de teugel te rijden Frusty Frusty

Lees eens de rest van het topic voordat je iets plaatst.

[Edit ter verduidelijking: de quote kwam uit een topic over nageeflijkheid. Een elastiek als slofteugel gebruiken is blijkbaar meer acceptabel dan gebruik van sporen voordat je M bent]

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:39

Taruta schreef:
hoi hoi,
ga nooit maar dan ook nooit voor dat je m dressuur bent met sporen rijden!!!!!! want als je het daarvoor doet dan kom je dus nooit of heel moeilijk verder want dan reageerd hij er niet meer op en sporen zijn er niet voor om je paard voorwaarts te rijden maar om hulpen te geven zoals voor schouderbinnenwaarts galopwissels apuyeren enzz
DUS GA NOOIT NEVER SPOREN GEBRUIKEN OMDAT JE PAARD LUI IS!!! GEBRUIK DAN MAAR EEN ZWEEP!!!!
doeg doegh


dan gebruik jij je sporen verkeerd Knipoog
want bij goed gebruik blijf je paard er altijd even goed na luisteren,hoe lang je er ook mee rijd.
en schouderbinnenwaards,euhm dat oefen je ook al voor de m hoor,en je gebruikt je sporen niet alleen daarvoor,want als je ze daarvoor wel nodig hebt,is je paard ook niet goed voor je been Knipoog

lauwtje_nina

Berichten: 282
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:04

ik rijd me ppaardje ook met sporen maar ik rij gewoon met kleine wieltje iedereen zegt wel dat dat erger is maar van die harde sprikkers is veel erger een wieltje draait duz heeft ie eigenlijk minder ''last'' van om het zomaar te zeggen dan gewoone lange sporen.
ik wil nie zeggen dat ik een wereld ruiter ben ik kan in de galop me benen wel iets stiller houden ben ik ook druk op aan het oeffenen;)
maar k mishandel me paard zeker niet ik heb 2 keer in de week prive les van een hele goeie instructrice die ook heel erg goed ken rijden duz ik doe me paard nix ergs aan
xxxies laura:+:nina

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:00

Taruta schreef:
hoi hoi,
ga nooit maar dan ook nooit voor dat je m dressuur bent met sporen rijden!!!!!! want als je het daarvoor doet dan kom je dus nooit of heel moeilijk verder want dan reageerd hij er niet meer op en sporen zijn er niet voor om je paard voorwaarts te rijden maar om hulpen te geven zoals voor schouderbinnenwaarts galopwissels apuyeren enzz
DUS GA NOOIT NEVER SPOREN GEBRUIKEN OMDAT JE PAARD LUI IS!!! GEBRUIK DAN MAAR EEN ZWEEP!!!!
doeg doegh


stel je niet zo aan

waarom stelt iedereen hier zich zo aan? :S

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:22

Ik rijd altijd met sporen (zelden met een zweep), maar ik weet wel dondersgoed wanneer ik prik en wanneer niet. Ik geef eerst kuitdruk en mocht er dan niet voldoende reactie zijn druk ik mijn spoor iets aan. Zo maak ik mijn paard niet dood voor het been maar juist scherp voor het been. Alleen bij hele groene paarden niet natuurlijk die rijd ik zonder spoor en met een zweepje tot ze de basis snappen .

Natuurlijk is een spoor ook wel bedoeld om je paard voorwaarts te houden bij zijgangen bijvoorbeeld wil een prikje goed helpen als ze wat terug komen in tempo. Bij een overgang kan een prikje ook goed helpen en je hoeft er je been niet achterlijk voor te bewegen dus je kan dat allemaal heel subtiel doen.
Als ik net wat meer impuls in de middendraf wil hebben dan kan ook een zacht prikje goed helpen.

Als mijn paard niet waker genoeg is op kuitdruk prik ik hem er weer even bij.
Ik vind het veel rusitiger rijden dan met een zweep.
Als je maar een stil been hebt. Als je nog niet mooi stil kan zitten met een spoor dan blijf je maar prikken en dan wordt je paard wel heel lam aan je been.

Mijn bijrijder rijdt zonder sporen en ik stap er zelf ook wel eens even zonder sporen op en dan gaat het ook prima. De truuk is om je spoorhulp subtiel te houden. Alleen als mijn paard bokt of onterecht protesteerd krijgt hij het spoor tussen zijn ribben om hem naar voren te houden en te corrigeren.

Als je zonder sporen je paard niet meer voorwaarts kan houden dan ben je verkeerd bezig. Maar of een paard nou B of Z is ik rijd echt meestal met een spoortje (en zonder zweep) ik vind het een veel rustiger beeld geven.

Het jammere is dat je bij veel ruiters het ziet rijden en bij iedere pas is het "prik"
Als ik een paard was zou ik daar ook behoorlijk charijnig van worden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:14

Dit topic is niet echt actueel meer mensen Knipoog

30-09-03