Knarsentanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Knarsentanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:27

Het is vast al vaker besproken hier maar goed.
Ik zit met een probleem.
Sinds een paar maanden rijd ik een paardje van iemand. In het begin knarste ze voortdurent, maar dat werd gelukkig wel wat minder. Nu doet ze het soms nog wel eens. Vooral na het galloperen, maar soms ook wel eens gewoon meteen na het opstappen. Het varieërt van vrij zachtjes tot echt heel hard.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen en hoe ik het kan voorkomen of verhelpen?

Jullie adviezen zijn welkom.

payo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:31

1 van onze paarden doet het ook vooral als ze echt aan het werk moet! het wordt steeds minder tijdens een oefening, maar zodra ze een nieuwe oefening leert begint ze weer! zelf vind ik het best wel makkelijk omdat ik dan precies weet dat ze "goed" aan het "werk" is, maar ik denk niet dat het echt goed voor haar gebit is. ik zal als we weer naar de tandarts gaan er eens naar vragen.

leonie87

Re: Knarsentanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:51

De tandarts heeft al naar haar gekeken en zegt dat het daar in ieder geval niet aan ligt.

Iemand zei dat ik zand in haar mond moest doen en dat ze het dan wel afleert, maar dat vind ik niet echt een diervriendelijk oplossing.

Andere opties?

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:57

heeft ze niet ergens pijn, bijvoorbeeld door het bit ofzo?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:20

Nope alles is nagekeken en gecontroleerd. Ze doet het ook gewoon bij vlagen. Soms helemaal neit soms een beetje en soms zo hard dat je het aan de andere kant van de bak kan horen...

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:37

Mijn paard doet het soms ook en er is mij gezegd dat het door stress komt. Nadat ik dit gehoord had ben ik erop gaan letten wanneer wel/niet. Als ik haar veel verschillende dinges achter elkaar vraag begint ze ermee.
Toen ik haar pas had deed ze dit ook maar nadien gestopt tot sinds kort dus. Zodra ze deze mannier van rijden gewoon is denk ik wel dat ze het niet meer zal doen.
Ik geef deze uitleg omdat ik zelf nog aan het "testen" ben. Maar als je de reden van de stress vind, misschien omdat je nieuw bent, zal er wel een oplossing zijn.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:38

Knarsen is een uiting van stress en spanning. Bijvoorbeeld als ze iets heel moeilijk vinden gaan sommige paarden knarsen.
Het betekend dus dat je een stapje terug moet doen zodra ze dat doet.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:51

Ik lees even mee. Mijn paard doet dit ook. Ze heeft lange tijd niet onder het zadel gewerkt door een aantal blessures. Voor de blessures deed ze het al, alleen erger dan nu. Ze doet het heel even en zachtjes en pas als ik haar lekker ontspannen lang en laag draaf na iets meer inspannend werk. Ik vermoed dat het bij mijn paard toch een soort gewoonte is geworden, want ik vraag nog niet veel van haar omdat ik nog in de opbouwfase zit. Dus ik vind het ook erg lastig om te bepalen waarom ze het doet.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:03

Desire__ schreef:
Knarsen is een uiting van stress en spanning. Bijvoorbeeld als ze iets heel moeilijk vinden gaan sommige paarden knarsen.

Er zullen misschien hier of daar wel redenen zijn om een stapje achteruit te gaan maar in mijn geval denk ik toch van niet. Nieuwe ruiter, daar moest ze aan wennen en nu ben ik simpele dinges (stap, draf, stap, galop,... ) achter elkaar aan het doen om haar direct te laten reageren. Ik was namelijk te zacht met haar en ben nu kordater, iets wat ze niet gewoon was van mij op gebied van rijden.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:06

kalama schreef:
Desire__ schreef:

Er zullen misschien hier of daar wel redenen zijn om een stapje achteruit te gaan maar in mijn geval denk ik toch van niet. Nieuwe ruiter, daar moest ze aan wennen en nu ben ik simpele dinges (stap, draf, stap, galop,... ) achter elkaar aan het doen om haar direct te laten reageren. Ik was namelijk te zacht met haar en ben nu kordater, iets wat ze niet gewoon was van mij op gebied van rijden.

Oh ja, mijn paard kent ook veel meer dan ik dus daar kan het zeker niet aan liggen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:10

mijn ruin doet het als hij boos word.
Hij is lui, ik vraag hem een beetje door te lopen, hij knarst en kijkt me heeeel boos aan :')

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:43

quartel schreef:
mijn ruin doet het als hij boos word.
Hij is lui, ik vraag hem een beetje door te lopen, hij knarst en kijkt me heeeel boos aan :')

Doorlopen gewoon, hij zal er wel aan wennen. :j Misschien eens boos terug kijken? ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 07:27

Ja ik dacht eerst ook dat ze het deed als ze onzeker was. Vooral omdat het minder is geworden naarmate ze meer aan mijn rijstijl gewend is geraakt. Maar ze doet het soms ook gewoon al als ik opstap. Dus dan kan ik niet bepaald een stapje terug doen. Dus misschien is het een kruising van gewoonte en een uiting van stress.

Maar dan komt het, wat doe je eraan?

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:39

Mijn paard knarst ook als hij moe is en het moeilijk vind. Maar ook als hij last heeft van zijn maagzweer/brandendmaagzuur. Dan geef ik weer 2 weken 2 schepjes geelwortel per dag en is het weer over.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:53

Mijn paard doet het ook af en toe, als we aan het rijden zijn en ze wordt wat heet dan wilt ze erg graag lopen en dan gaat ze een beetje knarsen. Maar ze kan het soms ook doen als ik het bit uit heb en haar gewoon loop te poetsen (wel na het rijden) Haar gebit is helemaal nagekeken 2 weken terug, wolfstand er uit en het zadel ligt ook perfect. Ze is 3 maanden terug klinisch en rontgologisch gekeurd dus denk dat er ook niet echt iets 'mis' kan zijn met haar lichaam. Denk dat het gewoon een stukje frustratie is dat ze niet 'mag'. En in het bos wilt ze het ook wel is doen, maar dat doet ze omdat ze het spannend vindt omdat ik dan helemaal niet in haar mond zit!

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:59

Als je hem een beetje schelpenzand met suiker geeft (ter plekke als hij het doet) stoppen ze er wel mee. Maar het is natuurlijk het probleem verdoezelen ipv oplossen. mijn paard doet het ook wel eens, vooral als ze het ergens niet mee eens is. Dus idd bij spanning.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:28

Het kransen met de tanden is juist heel goed,
het is een teken dat een paard aan het werk wil gaan of gaat, meestal gaan ze zich dan ook ontspannen.
Als je relax blijft rijden onder het knarsen en het paard flink gaat werken gaat hij nageven / aan de teugel lopen.

succes.
_haflinger

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:35

huh, dat is wel een beetje anders als de andere berichten?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:07

knarsetanden lijkt mij een uiting van pijn en stress
Heb een ZZL paard gehad dat ook deed, ze had flink spierpijn, wervelproblemen en een niet passend zadel..
een flinke dosis stress erbij (werd met veel druk op de stang gereden)
Toen alle problemen opgelost waren is het knarsen helemaal overgegaan
We reden simpel laag en lang zonder druk en toen kwam ook de rust in haar terug
Laatst bijgewerkt door unamie op 22-05-11 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:08

_haflinger schreef:
Het kransen met de tanden is juist heel goed,
het is een teken dat een paard aan het werk wil gaan of gaat, meestal gaan ze zich dan ook ontspannen.
Als je relax blijft rijden onder het knarsen en het paard flink gaat werken gaat hij nageven / aan de teugel lopen.

8)7

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:09

Knarsentanden duid vaak op pijn ergens in het lichaam!
Lijkt me een goed idee om eens na te gaan wat er eventueel niet lekker zit.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:01

OKe, nou ja ik heb de indruk dat haar zadel net niet helemaal lekker ligt. Ik zag dat alleen niet als aanleiding voor het knarsen. Ik zal de eigenaar nog eens vragen of ze dat na wil laten kijken.
Misschien is dat dan wel de oplossing.
Wel vreemd dat ze het dan niet constant doet, want het zadel ligt er natuurlijk de hele tijd op als ik rijd.
Ik zal anders eens een keer zonder zadel opstappen. Zien wat ze dan doet!
Ik wil pas gaan starten met haar als ik het opgelost heb.

Bedankt alvast.

Meer tips?

@ haflinger: als het een teken van ontspanning was zou er op wedstrijd geen aftrek voor gerekent worden lijkt mij.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:11

Mijn paard deed/doet dat weleens als we een nieuwe oefening aan het leren zijn. Zodra we de oefening onder de knie hebben dan knarst ie ook niet meer.

Citaat:
Als je hem een beetje schelpenzand met suiker geeft (ter plekke als hij het doet) stoppen ze er wel mee. Maar het is natuurlijk het probleem verdoezelen ipv oplossen.

Dit is ook een beetje een raar advies :o

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:21

die van mij doet het zodra we weer iets nieuws leren volgens mij doet hij het uit spanning...het is en jong paard. op het moment dat hj de oefeningen kent knarst hij ook niet meer.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:41

Hmm ja dat dacht ik eerst ook, maar ze doet het ook soms gewoon in stap ofzo, en dan vraag ik niks bijzonders. Zodra ik de aanleuning laat varen (zoals ze vroeger gereden is) begint ze op haar bit te knabbelen.
Wel schuimt ze enorm tijdens het rijden.

Ik ga morgen een appelbitje proberen. Misschien dat dat helpt...