problemen aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

problemen aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 18:08

mijn probleem;
mijn verzorgpaard wil niet vanuit draf aanspringen in galop.
Ze doet het wel vanuit stap, maar niet vanuit draf ( dan gaat ze eerst heel snel draven).
vanuit stap zit ze gewoon in 1x in de galop, in 1 'sprong'.
hoe leer ik haar dat goed aan?
ps. Ze is net een halve maand onder het zadel
en ga niet zeggen dat ik het niet moet doen, want ik krijg al heel veel hulp en het lukt me allemaal wel ;)
ik vraag alleen om tips ;)

xSimonee

Re: problemen aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:56

Verzameld laten draven en dan aanspringen? Als ze harder gaat, weer rustig terugnemen en net zolang tot ze netjes aanspringt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:47

jaa dat probeer ik altijd. alleen dan ben ik een half uur bezig, maar als ik dat gewoon elke dag doe gaat het vast wel beter ;p
maar wel bedankt! :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:55

Als je paard net een halve maand onder het zadel is, zou ik me niet druk maken om iets sneller draven bij het aangalopperen. Gewoon voorwaarts rijden en balans houden, op eigen benen laten lopen. Met geduld lost dt pobleem zich vanzelf op!

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:23

Op een volte sturen, en op 3 kwart je pony iets naar binnen sturen en op dat moment aanspringen (vaak vallen ze van nature al naar binnen als ze pas onder zadel zijn) kan helpen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:07

idd dit paard is pas onder het zadel, dan is er van verzameling helemaal geen sprake "is zelfs fout als je dat zou willen vragen".
dus gewoon rijden, en overgangen maken, en je niet druk maken of iets meer tempo.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:22

dankjewel iedereen!

mijn rij instructrice zei namelijk dat het helemaal verkeerd is als je je paard sneller laat draven, dat je je paard het dan verkeerd aanleert. dus daarom dacht ik; toch maar ff vragen om tips, hoe ik dat beter kan maken :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:32

Op de volte gaan draven, eerst moet je draftempo rustig en gelijkmatig zijn én je volte moet netjes rond gereden zijn. Als je dat na een paar voltes voor elkaar hebt, zorg daarnaast voor binnenstelling. Vervolgens ga je doorzitten en geef je even een kleine ophouding met je buitenteugel voor de hoek (let op! er komt een hulp aan) en vervolgens geef je de gallophulpen. Mocht het niet lukken, gewoon doorzetten totdat ze in die ene hoek aanspringt (het is het makkelijkste om in het begin altijd 1 bepaalde hoek te nemen zodat je paard dat associeert met de gallophulpen). Goed met je stem belonen, na 1 rondje terugnemen en nog 1 x aanspringen in de hoek. Als dat goed gaat is het klaar voor die dag!

Succes!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:45

Het is zeker niet erg dat die versnelt, aanspringen vanuit het basistempo kost best wat kracht wat je paardje hoogstwaarschijnlijk helemaal niet heeft. Dat die vanuit stap wel aangalopeert heeft ook weer met kracht te maken. Het is voor een paard makkelijker om aan te galoperen vanuit stap dan aan te draven(actief). Zelf laat is jonge paarden ook altijd in de galop 'vallen' vanuit een hoger tempo, hierdoor is het voor een paard makkelijker in de juiste galop te gaan wat ze dan ook gelijk leren!
Succes!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 20:08

heel erg bedankt iedereen!
zou het de volgende x uit proberen :)
@laetitia, moet je dan nog wel vanaf de andere hand doen, of is het verstandiger om dat niet te doen?
@M_Vainqueur in de goede galop aanspringen vind ze wel heel makkelijk, ze springt ook heel makkelijk over (misschien wel te makkelijk xd) ook loopt ze heel makkelijk aan de teugel (deed ze als veulen automatisch al)

wat een raar verzorgpaard heb ik toch :')

Boootje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:14

ik heb dit probleem ook toen der tijd gehad met n paard..
maar dat was een draver, om hem in galop te krijgen nam ik de teugels altijd terug, gaf hem iets meer been en liet hem dan als t ware wegspringen. het resultaat was altijd wel een mooi galopje :)
succes!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:32

_horselovee_ schreef:
@laetitia, moet je dan nog wel vanaf de andere hand doen, of is het verstandiger om dat niet te doen?
@M_Vainqueur in de goede galop aanspringen vind ze wel heel makkelijk, ze springt ook heel makkelijk over (misschien wel te makkelijk xd) ook loopt ze heel makkelijk aan de teugel (deed ze als veulen automatisch al)

overspringen in galop op jonge leeftijd is ook een stuk onbalans en krachttekort. Hierdoor gaat het lichaam slingeren, achterhand plaatst zich niet meer onder het lichaam waardoor omspringen heel logisch is voor een paard. Probeer voor elkaar te krijgen dat die niet meer omspringt door goed met je buitenbeen de achterhand achter het hele lichaam te houden. Hier wordt die én sterker van! en zal veel problemen naarmate de training vordert besparen(van vooral de galop)!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:23

@ TS: ik doe het eerst altijd op de 'makkelijke hand' zodat paardje vertrouwen krijgt in zijn kunnen.
Als dat goed gaat, ga ik ook oefenen op de 'moeilijke hand' van het paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:12

jouw rijinstructrice heeft groot gelijk hoor, maar bij een paard dat pas onder het zadel is zou ik me daar even niets van aantrekken.
Maar me even bedoel ik dan een maand verder bv, Je moet idd je paard leren om aan te springen en niet in de galop te vallen.

_horselovee_ schreef:
dankjewel iedereen!

mijn rij instructrice zei namelijk dat het helemaal verkeerd is als je je paard sneller laat draven, dat je je paard het dan verkeerd aanleert. dus daarom dacht ik; toch maar ff vragen om tips, hoe ik dat beter kan maken :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:18

Maar je zegt dat ze zelf de goede galop uit zichzelf al aanneemt, daar mag je als ruiter nooit genoegen mee nemen, het paard moet dingen doen op jouw vraag, dus hij moet rekening houden met jouw hulpen, en dit moet je dan ook al in zo'n vroeg stadium gaan vragen, dus ik zou zeggen springt hij links aan dan zet jij idd je been volgens die galop maar ga je bewust op de andere hand rijden, dus eigenlijk een contra galop en zo een hele cirkel proberen af te werken en dan weer terug naar de goede galop door uit de cirkel van hand te veranderen, das makkelijker voor het paard en is dus eigenlijk een beloning.
Maar het paard moet dus op jouw hulpen gaan letten , en niet zomaar wat kiezen hé.

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:57

het klinkt misschien heel suf, maar wij hebben hier een haflinger die het eerder ook heel erg moeilijk vond, had vooral te maken met haar balans, ik heb haar naast het rijden ook heel veel gelongeerd en haar aan de longe laten galoperen, het was domweg een kwestie van heel veel doen. ik liet het haar aan de longe een beetje uitzoeken, onder het zadel er mee door gegaan. en nu een tijdje verder springt ze met gemak aan en ook in de goede galop , haar balans is een stuk beter geworden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 17:56

aeolusnr1 schreef:
Maar je zegt dat ze zelf de goede galop uit zichzelf al aanneemt, daar mag je als ruiter nooit genoegen mee nemen, het paard moet dingen doen op jouw vraag, dus hij moet rekening houden met jouw hulpen, en dit moet je dan ook al in zo'n vroeg stadium gaan vragen, dus ik zou zeggen springt hij links aan dan zet jij idd je been volgens die galop maar ga je bewust op de andere hand rijden, dus eigenlijk een contra galop en zo een hele cirkel proberen af te werken en dan weer terug naar de goede galop door uit de cirkel van hand te veranderen, das makkelijker voor het paard en is dus eigenlijk een beloning.
Maar het paard moet dus op jouw hulpen gaan letten , en niet zomaar wat kiezen hé.

zo bedoelde ik het niet ;p ik bedoel dat ze het niet moeilijk vind om in de goede galop te komen ;) ik geef natuurlijk wel de juiste hulpen ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 18:01

M_Vainqueur schreef:
_horselovee_ schreef:

overspringen in galop op jonge leeftijd is ook een stuk onbalans en krachttekort. Hierdoor gaat het lichaam slingeren, achterhand plaatst zich niet meer onder het lichaam waardoor omspringen heel logisch is voor een paard. Probeer voor elkaar te krijgen dat die niet meer omspringt door goed met je buitenbeen de achterhand achter het hele lichaam te houden. Hier wordt die én sterker van! en zal veel problemen naarmate de training vordert besparen(van vooral de galop)!

okeej dankje! dat kan best kloppen jaa, want ze liep/loopt ook scheef. maar dat gaat al steeds beter (:

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 18:08

laetitia schreef:
Op de volte gaan draven, eerst moet je draftempo rustig en gelijkmatig zijn én je volte moet netjes rond gereden zijn. Als je dat na een paar voltes voor elkaar hebt, zorg daarnaast voor binnenstelling. Vervolgens ga je doorzitten en geef je even een kleine ophouding met je buitenteugel voor de hoek (let op! er komt een hulp aan) en vervolgens geef je de gallophulpen. Mocht het niet lukken, gewoon doorzetten totdat ze in die ene hoek aanspringt (het is het makkelijkste om in het begin altijd 1 bepaalde hoek te nemen zodat je paard dat associeert met de gallophulpen). Goed met je stem belonen, na 1 rondje terugnemen en nog 1 x aanspringen in de hoek. Als dat goed gaat is het klaar voor die dag!

Succes!

ik heb dit vandaag uitgeprobeerd, en het heeft heel erg geholpen! dankjewel :)
ze doet het nog wel een heel klein beetje, maar wel een stuk beter! :)

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:42

je buitenbeen naar achter leggen, lichtjes aan je binnenteugel trekken en je linkerbeen beene geve

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:19

TS wat leuk om te lezen dat je het uitgeprobeerd hebt en dat het goed ging :j

Succes in ieder geval met je verzorgpaard!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:36

BramMurf schreef:
Verzameld laten draven en dan aanspringen? Als ze harder gaat, weer rustig terugnemen en net zolang tot ze netjes aanspringt.

Nee, dat moet je juist niet doen.
Doe alsof je gaat stappen en geef dan Duidelijk de galophulpen. als ze hard gaat draven rustig terugpakken, dan eventueel op de volte sturen en nog eens proberen..
Blijven oefenen.