Meer buiging om binnenbeen bij travers en appuyeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

Meer buiging om binnenbeen bij travers en appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 11:50

Na jaren stil meelezen open ik toch maar eens een topic met een vraag. :)

Ik heb de laatste tijd hard eraan gewerkt mijn paard gevoeliger te maken om voor het been opzij te gaan. Ik merk duidelijk verschil in travers en appuyeren, heel fijn. (hij doet veel beter zijn achterhand naar binnen) Maar ik vind het nog lastig hem goed om mijn binnenbeen te laten buigen bij deze oefeningen. Hebben jullie tips hiervoor?
Ik ben de travers al meer met stelling (vantevoren) gaan inzetten, dat scheelt ook een stuk maar het mag nog beter. Ik gebruik liever niet teveel spoor, hoe doen/deden jullie dat in het begin?
Bij het appuyeren wil hij het aandrukken van het binnenbeen nogal graag in snelheid omzetten.

Vast bedankt voor jullie reacties!

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:25

Niemand?
Dat valt tegen... :n Ik hoopte dat hier wat ervaren mensen zaten die me tips konden geven. :o?

Het staat toch wel op de goede plek?

viv77

Re: Meer buiging om binnenbeen bij travers en appuyeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:27

Ik train met mijn paard nu net wat travers en rij deze aan vanuit een kleinere volte, dus eerste volte bijvoorbeeld 10 meter en dan lange zijde op in travers, wordt ze wat recht dan rij ik weer een kleinere volte..Dit om de lengte buiging te behouden en weer op te zoeken als ze wat te recht wil worden..
Heb je hier wat aan?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:44

Kleine volte en dan naar de schouderbinnenwaarts toe rijden, je volte iets te lang doorrijden dat je met de volte stelling op de hoefslag bent dat je hem zo door kan zetten. Met de travers hetzelfde, de laatste helft van de volte al de traver iets vragen en net voordat je op de hoefslag komt de travers inzetten. Net als Viv zegt.

En verder in de grotere voltes gewoon de travers en schouderbinnenwaarts rijden, door de bocht van de volte krijg je een betere buiging in het lichaam.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 16:26

Bedankt, ik ga het oefenen!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:12

Ik vind grondwerk altijd fijn voor het rijden, als warmrij oefening ga ik op de grote volte en dan vraag ik de achterhand buiten de volte te treden een soort schouderbinnenwaarts op de volte. En daarna hetzelfde maar dan met de achterhand naar binnen, soort travers op de volte
Wat ik ook een fijn maar wel moeilijke oefening vind is op de lange zijde gewoon recht afwenden alsof je de diagonaal op gaat en dan schouderbinnenwaarts weer terug op de hoefslag. Door deze oefeningen gaat de travers en appuyement stukken beter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:14

Ik lees even mee, ben net begonnen met travers, maar paardlief heeft ook moeite met de lengtebuiging. Ik zet em vaak al in vanuit de volte, maar dan nog wil ze zich graag recht maken.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:23

Bedankt Annabella.

Kleinvosje, heb je er ook last van dat ze dan het binnenbeen graag in snelheid wil omzetten? Hier heb ik vooral met het appuyeren last van.

Een tip die ik wel eens heb gelezen en die ik ook wel fijn vond is: wijken van de hoefslag af en dan terug appuyeren, omdat je dan enigzins dezelfde buiging houdt.

Gebruiken jullie je gewicht en zit ook, om richting en buiging aan te geven?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:26

Het appuyeren ben ik nog niet mee begonnen, eerst de travers werkend krijgen. Voor mij is dit ook erg moeilijk, ben er nooit aan toe gekomen met mijn vorige paard, moet het zelf dus nog leren. Ik merk dat het voor mij moeilijk is mijn binnenbeen aangesloten te houden, die heb ik er nu te veel vanaf, waardoor die buiging ook niet meer werkt natuurlijk. Ook het tempo gaat hierdoor niet naar mijn zin, mogelijk dat dat verbetert als ik em aangesloten kan houden. Kan dus nog niet zeggen dat ze er nu harder op wil...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:15

Ik lees hier ook even mee. Precies hetzelfde probleem :z

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:20

Ik post ook even wat om het bij te houden!

Ik rijd idd ook zo als wat de meeste zeggen de travers ook vanuit een volte en dan me lengte buiging mee voor mijn been.

Dan heb ik ook nog een vraag:

Hoe houden julie je been met SB?

Ik rij me schouderbinnewaarts linksom: rechter hand iets tegen de hals buiten been op de singel, binnenhand iets van de hals, binnen been achter de singel.
Aangezien je hem dan met appuyeren dan zo mee kan nemen klopt dit of moet ik toch een andere hulp gaan geven..

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:30

Zorg dat je stelling kunt vragen op de lange zijde. Zonder dat er iets verandert in het gaan van je paard. Je paard moet dus blijven sporen en niet stiekem met de schouders naar binnen of buiten gaan. Houd de binnenhoefslag aan om dit te kunnen controleren en rijd eens recht op de spiegel af. Blijf vooral varieren in de hoeveelheid stelling. Wees niet bang om af en toe wat meer stelling te vragen, het gymnastiseren is juist het belangrijkste. Het is dan ook erg belangrijk dat je paard goed nageeft op je binnenteugel. Je binnenteugel moet in een boog kunnen hangen op het moment dat je paard nageeft. Vergeet ook niet om overgangen te rijden en te schakelen terwijl je dit doet. Zo kun je blijven controleren of je paard gehoorzaam is.

Zodra je dit kunt op de lange zijde, zonder dat er maar iets verandert, kun je een oefening inzetten. Begin met het vragen van de stelling en zet pas de oefening in als je paard hetzelfde recht blijft en nageeft. Als je dat voor elkaar hebt kun je ditzelfde werk in de oefening doen.

Het meeste werk zit in de voorbereidende oefeningen voor de zijgang. Voordat je die stelling echt goed voor elkaar hebt en daarin controle behoudt over je paard ben je zo een paar maanden verder.

Mocht je het probleem ondervinden dat je paard een beetje door je binnenbeen heenvalt. Doe dit op de AC-lijn en prik je paard een beetje opzij voor je binnenbeen. Als je dit een paar keer herhaalt kun je gewoon je binnenbeen eraf houden en kun je weer verder met waar je mee bezig was.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:35

CoriienRN schreef:

Ik rijd idd ook zo als wat de meeste zeggen de travers ook vanuit een volte en dan me lengte buiging mee voor mijn been.

Ik rij me schouderbinnewaarts linksom: rechter hand iets tegen de hals buiten been op de singel, binnenhand iets van de hals, binnen been achter de singel.
Aangezien je hem dan met appuyeren dan zo mee kan nemen klopt dit of moet ik toch een andere hulp gaan geven..

Bij SB ligt je binnen been op de singel en je buiten been juist iets terug heb ik altijd geleerd,anders druk je de achterhand naar buiten en SB is voorhand naar binnen brengen..vandaar buitenbeen iets terug zodat je de buiging om je binnenbeen bewaard.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:43

Dat ligt eraan in welke fase van africhting je bent. Bij een paard dat voor het eerst zijn schouderbinnenwaarts doorloopt houd je je been wat verder naar achteren en ligt de nadruk op gehoorzaamheid voor het binnenbeen terwijl je met je handen de schouders naar binnen houdt.

Als dit allemaal wat gemakkelijker gaat, moet je de stelling en buiging gaan controleren en uiteindelijk houd je je binnenbeen dan wat naar voren en let je wat meer op uitzwaaien van de achterhand. In die fase van africhting bestaat het inzetten van de schouderbinnenwaarts uit met twee handen de schouders naar binnen zetten en zorg je enkel in de inzet ervoor dat je paard niet door je binnenbeen heenloopt. Actief een binnenbeen eraan houden of met je buitenbeen controleren is in deze fase van africhting vaak niet meer nodig.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:58

CoriienRN schreef:

Maar hoe rij jij je appuyement in dan? Ik heb ook geleerd om m'n buitenbeen te laten "waken" en m'n binnenbeen op z'n plek te laten en die houd voorwaarts. Vervolgens om appuyement in te zetten iets meer buitenbeen en buitenteugel er aan.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 11:44

Wat leuk, zoveel reacties ineens!

Vudress schreef:
Zorg dat je stelling kunt vragen op de lange zijde. Zonder dat er iets verandert in het gaan van je paard. Je paard moet dus blijven sporen en niet stiekem met de schouders naar binnen of buiten gaan. Houd de binnenhoefslag aan om dit te kunnen controleren en rijd eens recht op de spiegel af. Blijf vooral varieren in de hoeveelheid stelling. Wees niet bang om af en toe wat meer stelling te vragen, het gymnastiseren is juist het belangrijkste. Het is dan ook erg belangrijk dat je paard goed nageeft op je binnenteugel. Je binnenteugel moet in een boog kunnen hangen op het moment dat je paard nageeft. Vergeet ook niet om overgangen te rijden en te schakelen terwijl je dit doet. Zo kun je blijven controleren of je paard gehoorzaam is.
Dit gaat wel goed, zeker ook stelling rijden zonder druk op de binnenteugel.
Vudress schreef:
Zodra je dit kunt op de lange zijde, zonder dat er maar iets verandert, kun je een oefening inzetten. Begin met het vragen van de stelling en zet pas de oefening in als je paard hetzelfde recht blijft en nageeft. Als je dat voor elkaar hebt kun je ditzelfde werk in de oefening doen.

Het meeste werk zit in de voorbereidende oefeningen voor de zijgang. Voordat je die stelling echt goed voor elkaar hebt en daarin controle behoudt over je paard ben je zo een paar maanden verder.

Mocht je het probleem ondervinden dat je paard een beetje door je binnenbeen heenvalt. Doe dit op de AC-lijn en prik je paard een beetje opzij voor je binnenbeen. Als je dit een paar keer herhaalt kun je gewoon je binnenbeen eraf houden en kun je weer verder met waar je mee bezig was.
Hier zal ik eens wat meer mee gaan oefenen, bedankt.

CoriienRN schreef:

Dit doe ik toch anders. Ik heb geleerd en gelezen dat je het binnenbeen op de singel moet houden en het buitenbeen erachter om de juiste buiging te vragen.
Zo rij ik SB links:
Op lange zijde vraag ik eerst wat stelling en buiging om mijn binnenbeen. (dus met binnenhand van hals en buitenteugel tegen hals net als jij) Vervolgens plaats ik mijn gewicht even op mijn linkerkant en sluit de buiten(rechter)teugel waardoor de voorhand van de hoefslag af komt. Dan verplaats ik mijn gewicht naar rechts waar hij heen moet en ontspan de buitenteugel iets meer, anders zou hij afwenden. Dan druk ik hem met mijn binnenbeen langs de hoefslag en onderhoud buiging met binnen- en buitenbeen. SB gaat best goed, maar bij travers en appuyeren krijg ik problemen met het houden van de buiging.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:54

Problemen met de buiging zijn vrijwel altijd op te lossen met basiswerk. Je geeft aan dat je stelling kunt vragen op de lange zijde. Varieer dan in stelling en wees niet bang om zover door te vragen dat zijn hoofd helemaal naar binnen gaat terwijl zijn lijf nog recht doorgaat.

Als dit voor elkaar is, zijn problemen met de buiging vaak zo opgelost.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:56

Zit je zelf wel goed mee? Ik heb er ook lang problemen mee gehad, tot ik doorkreeg dat ik (een heel klein beetje maar) op de buitenkant ging zitten en mijn binnenbeen af ging steken daardoor.

Het aanleggen van je binnenbeen een reden om voorwaarts te gaan ken ik. Ik ben nu aan het spelen in het wijken, begin met wijken, leg mijn buitenbeen af en toe aan, dan moet hij rechter worden/niet meer over de schouder weglopen. Eigk ben ik dus heel simpel in elke gang bezig hem voor allebei de benen op zij te laten gaan, en als ik een zijgang rijd, dat het 'andere' been ook hulpen geeft die niet alleen maar voorwaarts betekenen.

Maar het is moeilijk :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:05

Vudress schreef:

Zo heeft Hans Peter Minderhoud het 2 weken geleden ook aan mij uitgelegd tijdens de Tangodag :j
Ik start nog maar L2, maar we hebben die dag wel aan de appyementen gewerkt....vandaar dat bovenstaande uitleg bekend in de oren klinkt :D

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:38

Oke ik ga der vanmiddag eens mee aan de slag, idd ik oefen het om en om om hem dus te laten reageren op me been, maar met een appument dan ligt je buiten been toch ook meer van de singel af? dus rechter been meer van de singel als je naar links appyeert?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:40

Jawel, dat klopt wel, maar het gaat erom waar het been waar ej paard omheen moet buigen ligt. Als die te ver naar achteren ligt, blokkeer je hem in zijn buiging. Bij het appuyeren naar links, buigt hij dus om je linkerbeen, dat ligt dan ook op de singel. Buitenbeen ligt dan achter de singel ja. (Tenminste, zo zie ik het)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:41

Vudress schreef:
Dat ligt eraan in welke fase van africhting je bent. Bij een paard dat voor het eerst zijn schouderbinnenwaarts doorloopt houd je je been wat verder naar achteren en ligt de nadruk op gehoorzaamheid voor het binnenbeen terwijl je met je handen de schouders naar binnen houdt.

Als dit allemaal wat gemakkelijker gaat, moet je de stelling en buiging gaan controleren en uiteindelijk houd je je binnenbeen dan wat naar voren en let je wat meer op uitzwaaien van de achterhand. In die fase van africhting bestaat het inzetten van de schouderbinnenwaarts uit met twee handen de schouders naar binnen zetten en zorg je enkel in de inzet ervoor dat je paard niet door je binnenbeen heenloopt. Actief een binnenbeen eraan houden of met je buitenbeen controleren is in deze fase van africhting vaak niet meer nodig.

Mooie uitleg! zo als ik net al zei vanavond even aan de bak :)

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:45

Wat ik altijd prettig vind is om tijdens het appuyeren regelmatig te controleren of ik verder kan in schouderbinnenwaarts. Klein stukje appuyeren en weer rechtuit in schouderbinnenwaarts en zo een keer of 3 per lange zijde. Op die manier voorkom je dat hij door je binnenbeen heen valt en je dus je buiging kwijt bent en kun je jezelf hierop gemakkelijk controleren of je paard nog vlug reageert en niet de diagonaal maar afrent naar de hoefslag! Succes!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:47

Zoals vudress het omschrijft leer ik het ze ook aan. Het is zeer belangrijk dat ze hun balans niet verliezen bij het stelling vragen op de lange zijde. (dus niet per ongeluk iets naar binnenkomen of meer gewicht op het binnenvoorbeen duwen dan op het buitenvoorbeen)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:39

urban_hero schreef:
Wat ik altijd prettig vind is om tijdens het appuyeren regelmatig te controleren of ik verder kan in schouderbinnenwaarts. Klein stukje appuyeren en weer rechtuit in schouderbinnenwaarts en zo een keer of 3 per lange zijde. Op die manier voorkom je dat hij door je binnenbeen heen valt en je dus je buiging kwijt bent en kun je jezelf hierop gemakkelijk controleren of je paard nog vlug reageert en niet de diagonaal maar afrent naar de hoefslag! Succes!

Wat doe je precies om die verandering van app. naar sb te krijgen? Welke hulpen geef je?