help help help! mn voetjes raar in de stijgbeugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DlovesC

help help help! mn voetjes raar in de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 09:42

hoj bokkers,

ik heb een probleem, mn voeten wijzen heel erg naar buiten maaaar..
dat doe ik automatisch, want als ik dat niet doe, dan gaan m'n voeten erg raar in de stijgbeufel zitten
namelijk dat ik meer druk zet aan de buiten kant van mn voet ( op mn klein teentje dus ) en de binnen kant van mn voet de stijgbeugel niet raakt,

ik hoop dat jullie het snappen, en ik wou eig eens proberen met schuine blokken in de beugel te doen,
maar lees net dat je daar later erge problemen mee krijgt, en dat wil ik niet :+

hoop dat iemand un goeie tip heeft. :D

Elise95

Re: help help help! mn voetjes raar in de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:07

Ik zou gewoon schuine blokjes proberen. Heb er ook een tijdje mee gereden geen last van gehad hoor. Rijd nu weer met normale blokjes (ben van zilvere naar gouden beugels gegaan en daar zaten al rechte in) en heb er helemaal geen ontwenningsverschijnselen van ;).

Met springen is het trouwens niet zo handig om schuine blokjes in te doen, maar met de dressuur kan het, als het je helpt :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:09

Nee, ik zou ook geen schuine blokjes doen, is inderdaad slechter voor je enkels. Ga eens een tijdje zonder beugels rijden, en dan jezelf aanleren een goede voethouding te hebben. Dan hoef je daarna alleen maar de beugel op de juiste maat om je voeten te schuiven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:51

ik raad het je erg af om met schuine beugelblokjes te rijden. Ik heb/ had hetzelfde als jij, als ik mijn voeten naar binnend draaide. Kwam mijn gewicht op de buitenkant liggen en kon ik met de binnenkant van mijn voet de beugel niet raken... Ik ben toen wel met schuine beugelblokjes gaan rijden en ik heb zo'n pijn gekregen in mijn enkels en knieen dat was gewoon niet normaal meer. Ik heb nu nog last van pijn na het rijden en ik rij er al een maand of 2 niet meer mee.

Wat voor mij hielp was mijn enkel naar buiten draaien (dus niet mijn tenen naar buiten). Even vast houden en ontspannen. Het gaat nu steeds beter en mijn teentjes wijzen steeds langer vooruit (met goede druk op mijn beugels

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:58

Bij schuine blokjes moet de hoge kant wel aan de buitenkant hè!
Voor de specifieke vorm van het vrouwelijk bekken zijn schuine blokjes erg geschikt om in een meer natuurlijke houding toch je voeten niet naar buiten te steken (kapstokjes), wat mannen van nature door hun bouw al minder doen.

Bij jou is het zo dat je je voeten dus al naar binnen draait (het omgekeerde probleem dus) Ik den kdat je dan beter je enkels kan trainen en eens zitles kan nemen want ik kan me niet voorstellen dat je je hakken nog goed uit kan drukken bijvoorbeeld als je je voet zo hebt. Misschien zit er in de rest van je lichaamshouding wel iets niet goed waardoor je voeten zo gaan staan.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 20:30

@ waves :
ik heb vroeger altijd redelijk met mn voeten naar buiten gelopen ( niet heel extreem maar beetje ) kan zijn dat het daardoor komt? ( maar loop nu gewoon met rechte voetjes haha ) maar ik heb ook iets aan mn rug.
ik heb iets dat zelden voor komt ( ik heb geen S-vorm in mn rug, mijn rug is gewoon pijl recht ! )
ik weet niet of dat daar misschien iets mee te maken kan hebben

@ kleinvosje :
ik zou denk ik niet lang op mn paard zitten als ik zonder stijgbeugels rij, omdat hij vind best redelijk opgooit
maar ik mag ook niet van mn rij instructice zonder rijden, omdat ik dan met spierkracht probeer te blijven zitten
en ik ben nu aant leren om met balans te rijden. en door zonder stijgbeugels te rijden, ga ik juist weer mn spierkracht gebruiken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:43

Knieen in het zadel. Ik had dit ook heel erg, en heb afgelope maandag op een draver gereden met heel ander zadel. Mijn knieen stonden ineens dik 3 cm van het zadel af! Ben toen heel erg gaan opletten om mijn knieen aangesloten te houden, en later zag ik op een foto, hoe mijn voeten waren veranderd, van voeten die naar buiten stonden, naar voeten die naar de neus van mijn paard wezen. Gister had ik les op mijn standaard paardje, en toen kwam ik erachter dat er daar ook een kleine gleuf van een halve cm tussen mijn knieen en het zadel zat. Ben er nu dus heel erg op aan het letten, en mijn voeten staan er een stuk netter door gaan staan. Als je dit moeilijk vind kan je bijv. een euro tussen je knieen en het zadel stoppen, en die mag de hele tijd niet vallen! (die is al heel bekend trouwens) Maar probeer het maar eens, het helpt echt goed!

Succes!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:45

maar ik denk dat je dan heel erg gaat knijpen met je knieen en dat moet je ook niet doen...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:49

Maar dat gebeurd niet als je knieen niet goed zijn aangesloten.
Ieder ander zou dit vaak gewoon uit nature al doen, dus een ander gevoel geeft het voor het paard niet. Voor jou wel, maar daar raak je aan gewend. Heb ook altijd met te korte beugels gereden waardoor ik wiebelvoetjes kreeg. Ben toen (gedwongen door mezelf) steeds een gaatje langer gaan rijden. Eerst word het erger, maar als je eenmaal gewend bent, is het resultaat beter.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:32

dankjewel allemaal,
ik ga het dalijk al een paar dingen meteen uit proberen,

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:08

Idd geen schuine beugelblokjes.. Mensen met schuine beugelblokjes zie ik juist vaak met kapstokjes.. (of toeval) Maar ik had er ook een beetje last van (viel niet op maar was niet perfect ;)) en ging toen ook rijden met schuine..
Nu rijd ik weer met rechte en denk gewoon elke minuut; voeten recht, en dan vooral je knieën naar binnen! en nu heb ik er (bijna) geen last meer van.
Succes!