pony blijft niet staan bij opstappen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DoDo123

pony blijft niet staan bij opstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:45

Hoi,

als ik wil opstappen blijft mijn pony niet staan..
ze gaat ofwel achteruit ofwel voorruit in stap of (meestal) draf..

wat kan ik hieraan doen?

bedankt!

ponytjuh76

Re: pony blijft niet staan bij opstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:48

Ik zou het niet weten, dat heetf mijn verzorgpaard ook :P

Ik ga dan gewoon snel zitten en zet hem direct stil.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:48

Doe je wel eens grondwerk met hem? Dit is waarschijnlijk een rangordeprobleem. Je paard moet leren stil te staan wanneer jij naast hem staat (op een krukje). Loopt je paard al weg als je je been optilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:52

Mijne bleef ook niet staan, toen heb ik hem geleerd dat hij voor het staan een wortelschijfje krijgt (en dan laat ik hem zien dat ik er meer heb), en dan na het opstijgen weer 1 als hij stil bleef staan. Eerst geoefend met het hoofd naar het hek of een muur toe zodat hij niet vooruit kon.
Nadeel is dat hij nu altijd een wortelschijfje wil omdat hij nu netjes stil blijft staan... voordeel is dat ik niet meer aan een paard van 1.90 bungel omdat hij wegloopt.
Je kan ook grondwerk gaan doen, maar ik ben niet zo'n grondwerker, vandaar :D

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:01

Ha, heel herkenbaar! :)
Ik heb in die tijd geen grondwerk gedaan om het op te lossen; ik zou het nu in ieder geval wel met grondwerk proberen op te lossen, maar ik heb het toen op de volgende manier gedaan en het werkte:
Als hij ging lopen terwijl ik mijn voet in één stijgbeugel had, zei ik op een heel luide en lage toon 'hoooo'. Soms moest ik dat een paar keer achter elkaar zeggen en dat zag er dan heel idioot uit: ik in één stijgbeugel half over het zadel en maar 'hooo' roepen. (Niet zo goed voor de rug om te hangen, ik weet het, maar ik deed het nooit te lang en de hele afleerperiode duurde ook weer niet zo lang.)
Zodra hij stil stond, haalde ik mijn ene voet uit de stijgbeugel en begon gewoon helemaal opnieuw met opstijgen. Na 1 week was hij z'n spelletje zat en volgens mij baalde hij gewoon dat het zo lang duurde voordat we eindelijk konden rijden en vanaf dat moment bleef hij braaf staan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:07

Oefenen, oefenen, oefenen :)
Zorgen dat de basis goed is; dus hij stapt, draaft en galoppeert op jouw stemhulp, evenals halt en achterwaarts.
En dan maar oefenen, telkens weer stilzetten als hij wegloopt en opnieuw proberen. En als het dan lukt belonen.
En vooral niet stoppen totdat het eens gelukt is, anders leert hij er niets van.

Wat ook kan helpen is de hals naar jou toe inbuigen terwijl je opstapt. Dus je linkerteugel korter nemen zodat zijn neus naar jouw voet wijst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:10

Zwartsnoepje schreef:
Wat ook kan helpen is de hals naar jou toe inbuigen terwijl je opstapt. Dus je linkerteugel korter nemen zodat zijn neus naar jouw voet wijst.

Op de manege hebben wij het precies andersom geleerd. De rechterteugel naar je toe trekken zodat het paard als hij wil gaan lopen naar je toe draait ipv van je weg. Dan hoef je er niet achteraan te hoppen.
Het is maar net wat je zelf makkelijker vindt, denk ik :?

DoDo123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:20

ik doe aan grondwerk, en hier luisterd ze zeer goed naar..
bedankt iedereen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:23

Wat doe je aan grondwerk precies, als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:36

Lamar schreef:
Zwartsnoepje schreef:

Op de manege hebben wij het precies andersom geleerd. De rechterteugel naar je toe trekken zodat het paard als hij wil gaan lopen naar je toe draait ipv van je weg. Dan hoef je er niet achteraan te hoppen.
Het is maar net wat je zelf makkelijker vindt, denk ik :?

Dat kan ook natuurlijk :D
Het is idd maar wat je zelf het fijnst vindt.

DoDo123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:42

Sodeletuut schreef:
Wat doe je aan grondwerk precies, als ik vragen mag?

vanalles ;)

maar vooral stappen, stoppen aan het touw en zonder.
zo'n dingen een beetje :)

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:44

kan komen doordat ie scheef is. maar daar heb je denk ik niet veel aan. ik zet hem dan gewoon in de hoek. paard let er echt niet op of je netjes opgesteld staat of niet.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:45

Het paard waar ik op rijd heeft hier ook wel moeite, ook met het aansingelen
wat ik ook in de bak doe gaat meneer lekker ongeduldig doorlopen. Ik ben een paar
keer streng tegen hem geweest. Ho is ho. Dus ik stop ook direct wanneer hij
begint te lopen. En ik merk nu na een paar keer al dat het al enorm verbeterd is.
Hij begint nu vaak pas te lopen als ik er al op zit, dus dat nog ff wegwerken.

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:22

Dit probleem heb ik ook met mijn paard gehad als ik (met krukje) wilde opstappen.
Ik was het op een gegeven moment zó zat dat ik er even een hengstenketting bij gepakt heb.
Ben toen met haar het erf op en neer gaan lopen, zodra ik "HO" zei en ze stopte niet meteen, gaf ik een beste ruk aan de hengstenketting.
Heb dit zo'n 10 minuten gedaan en toen had ze het begrepen :D

Mevrouw bleef nou keurig netjes stilstaan bij het opstijgen en als ze ook maar DACHT dat ze al kon gaan lopen, zei ik luid en duidelijk: "HO!!! :j

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:26

Ik heb ook een paard gehad die dat deed.
Mijn man hield hem in het begin vast aan de neusriem zodat hij bleef staan.
Toen dat goed ging ging hij er alleen naast staan.
Ging dat goed nam hij wat meer afstand en zo steeds uitbreiden.
Natuurlijk wel je paard corrigeren met je stem zodra hij loopt ookal heeft iemand hem vast.
Maar zo heeft die van mij het geleerd en uiteindelijk ging het zo goed dat ik op hem kon klimmen zonder hulp zonder zadel. :P Hij bleef net zo lang staan totdat hij het commando stappen kreeg.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:31

Wij hebben dat ook wel eens gehad op de manege. Paard ging achteruit weglopen, zijwaards weg. We hebben hem toen net zo lang achteruit laten lopen tot ie er genoeg van had. Opstappen was geen probleem daarna.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:48

Ik heb ook eens een pony gereden die dit deed.
Ik heb erg veel geduld moeten hebben maar heb het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen.

Zodra de pony ook maar 1 stap verzet, direct stoppen waar je mee bezig bent en opnieuw beginnen. Doet hij een stap naar voren, direct eraf en 1 stap terugzetten, gaat hij naar achter, dan zet je hem een stap vooruit. Opzij hetzelfde verhaal.
Dit hou je net zolang vol totdat paard snapt dat ie beter lekker kan blijven staan :D

Als je opstapt en paard blijft staan, maar wil gaan lopen op het moment dat je nog net niet helemaal zit, meteen weer afstappen en opnieuw.
Persoonlijk wil ik ook dat mijn paard blijft staan zodra ik zit en pas gaat lopen zodra ik dat vraag. Ik zou hem dan dus ook als je erop zit laten stilstaan. Hij moet gaan begrijpen dat hij pas weer mag lopen zodra jij dat aangeeft en niet wanneer hij daar zelf zin in heeft.

Er zijn paarden die dit heeeeeeel lang volhouden, en je zult dus ook erg veel geduld moeten hebben, maar naar mijn idee is dit wel de juiste manier van oplossen. Wordt ook tussendoor niet boos, blijf geduldig en gewoon blijven proberen, al die je er uren over.

Succes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:54

ho = ho.
ik zette mijn pony altijd gewoon in de hoek en als ik zat beloonde ik hem.
nu kan ik hem met losse teugel midden in het midden van de bak of buiten opstappen :)
werk je ook met stem comando?

chayenna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:19

Ik zou het hem niet aanleren om niet stil te blijven staan.
want als hij weet dat hij dat zomaar kan doen. kan het nog erger worden.
en dan kom je er helemaal niet meer op.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:25

chayenna1 schreef:
Ik zou het hem niet aanleren om niet stil te blijven staan.
want als hij weet dat hij dat zomaar kan doen. kan het nog erger worden.
en dan kom je er helemaal niet meer op.

Uhhh ik denk ook niet dat ze hem dat wil aanleren....

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:35

Als mijn paard dat doet, rechterteugel korter pakken, zodat hij niet van je af kan draaien en als je er opzit en hij wil weg stappen gelijk stil zetten en stil laten staan TOT je goed zit, veel succes

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:28

Ik reed een pony die ook niet stil kon blijven staan. Ik ging dan altijd zitten en meteen weer afstappen..eindeloos tot ze eindelijk bleef staan en dan uitgebreid belonen en dan pas gaan rijden.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:32

Die van mij doet het ook( heb haar nog maar een maandje)
over haar hoofdstel doe ik een halster, dan zet ik haar in de piste vast met halster en touw aan een paaltje, dan stap ik op.

tijdens het uitrijden oefen ik dat ze stil blijft staan als ik mn voeten uit de beugels doe, en stap ik een antal keer op en af maar dan blijft ze wel staan

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:24

herhalen herhalen herhalen..

Mijn vorige paard deed het ook, die ging draaien, wegrennen etc. was haar niet netjes aangeleerd bij het zadelmak maken. Dit had ik al gezien toen ik ging kijken bij haar en toen ze op stal kwam ben ik rustig aan begonnen met weer opnieuw hangen. Bewoog ze, dan ging ik eraf. En zo eindeloos herhaalt voordat ik er überhaupt op ging zitten. Na een weekje/anderhalf stond ze keurig stil met opstappen.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:20

Killed schreef:
Die van mij doet het ook( heb haar nog maar een maandje)
over haar hoofdstel doe ik een halster, dan zet ik haar in de piste vast met halster en touw aan een paaltje, dan stap ik op.

tijdens het uitrijden oefen ik dat ze stil blijft staan als ik mn voeten uit de beugels doe, en stap ik een antal keer op en af maar dan blijft ze wel staan

:oo Echt!? Dat lijkt me nou echt helemaal geen goed idee.. maar als het werkt voor jouw paard..

Ik ken het probleem, zodra ze gaat lopen, achteruit zetten. En dan een flink eind, niet zomaar een paar stappen. Dit opbouwen totdat ze gewoon stilstaat terwijl jij op het krukje staat. Dan voet in de beugel (nog even duidelijk een "ho/halt of ander commando voor stilstaan" en opstappen. Als ze dan wegloopt, weer afstappen en opnieuw doen.
Net zo lang totdat ze stil blijft staan..

Kost wel even wat tijd.

Ik ben niet met beloningen gaan werken omdat ik niet zo'n voorstander ben van belonen met eten voor de dagelijkse/gewone dingen.