Sterk paard, klein meisje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

Sterk paard, klein meisje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 17:28

Hoii :)

Ik rijd nu bijna 9 jaar lang paard, en ben volgende week zaterdag bijna 15 :)

Verder ben ik redelijk klein voor mijn leeftijd, en ook weeg ik maar 40 kilo.

Nu word ik in mijn (groeps)les op mijn manege, constant op een heel sterke, lastige merrie.

Ik heb haar redelijk onder controle, en normaal geef ik nooit op, maar ze maakt zich altijd sterk, trekt aan de teugels en dan ontstaat er een soort gevecht wat zij (uiteraard) altijd wint.. Normaal heb ik dit nooit en ze liep twee weken geleden heerlijk.. Maar afgelopen zaterdag was het een ramp.. :n

Ook probeer ik haar met lossere teugel te rijden, omdat ze dan wat meer ontspant. Dit gaat goed tot ik een soort grens bereik. Dan gaat ze weer lastig doen, loopt ze onder me uit, valt ze naar buiten -/ binnen en dan schaam ik me natuurlijk dood omdat het helemaal misgaat temidden van een groep met mensen die al een jaar lang op hetzelfde paard rijden, en ze dus helemaal kennen.. :\

Ik wil het liefst gewoon op een pony, maar hoevaak ik het ook vraag, ze zetten me constant weer op dat paard! -:(-

Wat moet ik doen, evt. tips voor het rijden? :\

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Sterk paard, klein meisje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:03

Probeer er eerst eens achter te komen waarom je steeds weer wordt ingedeeld op dat paard. Je doet het wel voor je lol hè, en het klinkt alsof je er op dat paard weinig plezier aan beleeft als ze zo doet...

Ten tweede hoef je je niet te schamen voor de groep hoor! Jij leert tenminste iets, als je altijd maar op hetzelfde manegepaard rijdt leer je over het algemeen minder of langzamer...

Als antwoord op je vraag: paardrijden is geen krachtsport, je moet ze dus eigenlijk te slim af zijn ;) Trekken tegen honderden kilo's ga je sowieso niet redden :n Jouw gewicht hoeft niks te betekenen. Ik reed vroeger ook op kastelen van rond de 1.75 en heel sterk, daarvan leer je juist rijden!

Mogen jullie voor jezelf rijden in de les? Wat je dan kunt proberen is het paard bezig houden, zodat ze geen tijd heeft voor kunstjes. Dus allerlei figuren, wendingen, lijntjes, overgangen, tempi, etc. Blijf haar uitdagen zodat ze al haar aandacht bij jou moet houden.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:52

Rijerijerije schreef:
Probeer er eerst eens achter te komen waarom je steeds weer wordt ingedeeld op dat paard. Je doet het wel voor je lol hè, en het klinkt alsof je er op dat paard weinig plezier aan beleeft als ze zo doet...

Ten tweede hoef je je niet te schamen voor de groep hoor! Jij leert tenminste iets, als je altijd maar op hetzelfde manegepaard rijdt leer je over het algemeen minder of langzamer...

Als antwoord op je vraag: paardrijden is geen krachtsport, je moet ze dus eigenlijk te slim af zijn ;) Trekken tegen honderden kilo's ga je sowieso niet redden :n Jouw gewicht hoeft niks te betekenen. Ik reed vroeger ook op kastelen van rond de 1.75 en heel sterk, daarvan leer je juist rijden!

Mogen jullie voor jezelf rijden in de les? Wat je dan kunt proberen is het paard bezig houden, zodat ze geen tijd heeft voor kunstjes. Dus allerlei figuren, wendingen, lijntjes, overgangen, tempi, etc. Blijf haar uitdagen zodat ze al haar aandacht bij jou moet houden.

Ik beleef er alles behalve plezier aan als ik erop rijd. Wat ik eerder al zei, zij maakt zich sterk en gaat trekken als ze zo lastig doet. En op dat moment wordt het een gevecht, omdat ze me anders uit het zadel trekt. Ook probeer ik me te concentreren op ontspanning.. Dan héb ik haar lekker aan het lopen, doe ik dus veel oefeningen (ik houd het vaak bij voltes en grote wendingen e.d, omdat ik aan de stelling moet werken en als ik dan een kleine wending maak, valt ze dus weer helemaal weg) En als ik dan een volte op e-b-e rijd, dan peert ze hem er zeg maar uit.

Ik zei zaterdag al tegen een vriendin die langs de kant stond, "ik wil eraf" Ik had het even helemaal gehad met dat paard. Mijn instructrische zei zaterdag tegen me dat het de eerste keer wa dat ze me iets op zag geven. Begrijpt ze dan écht niet dat ik het niet meer leuk vind om op dat paard te rijden??

Thuis rijd ik altijd op een paard van 1 m 87. Hij is dan wel oud, maar zit nog vol energie.. Dáár beleef ik plezier aan, hij is fris, maar niet echt lastig. Ik rijd paard voor mijn lol, niet om een soort van anky van grunsven te worden of zo...

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:56

o ja, als een pony lastig is, vind ik dat juist leuk.. Een soort uitdaging.. Maar zo'n groot paard is gewoon niks voor mij..

Als het moet stop ik, en ga ik gewoon voortaan een pony huren, die ik erg leuk vind maar die niet meer in mijn les rijdt. Ze vind het verschrikkelijk om met zadel te rijden. Daarom rijd ik haar ook altijd zonder.. Ze heeft heel erge last van singelvrees, en ik ben dan ook de enige die ze nog zoveel vertrouwt, dat ik aan haar buik en zo mag komen.. Ze moet zoveel rijden op een dag, soms 4 uur lang! Met zadel ook nog!

Als ik haar huur, dan hoeft ze ook maar 2 uurtjes per dag te lopen, op één dag per week na...

Helaas mag dit niet van mijn ouders, ik ben hier zooo verdrietig over :\

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:00

Ga dan eens praten met de leiding en vertel hun dat je het niet leuk vindt zo. Er moet toch wel iets te regelen zijn? Het moet wel je hobby blijven, ze moeten jou niet gaan gebruiken om hun lastige paard maar te laten rijden...

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:14

Rijerijerije schreef:
Ga dan eens praten met de leiding en vertel hun dat je het niet leuk vindt zo. Er moet toch wel iets te regelen zijn? Het moet wel je hobby blijven, ze moeten jou niet gaan gebruiken om hun lastige paard maar te laten rijden...

Ja dankje, dit ga ik zeker doen.. :)
Ik wordt al sinds denk ik... sinds ik 4 jaar of zo rijd, op die lastige pony's & paarden gezet. Bij de pony's die ik moest rijden was het nog leuk vroeger, maar nu niet meer :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:15

rijden doe je niet op kracht. ;)
Leren haar sneller af te zijn.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:19

Ayasha schreef:
rijden doe je niet op kracht. ;)
Leren haar sneller af te zijn.

Zei andere persoon ook al hierboven, hierop heb ik gereageerd, dus eerst aub goed lezen voor je reageert O:)

Groetjes.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:22

Je kan het ook zien als een groot compliment! Waarschijnlijk ben jij de beste ruiter die ze hebben om dit paard te rijden!
Maar, ik snap natuurlijk wat je bedoeld! Krijg je wel voldoende aandacht in je les? Het is lekker makkelijk om zo een moeilijker paard toch in het werk te zetten, maar dan moeten ze jou er ook bij helpen!
Uiteindelijk betaal je er voor en hoef je ook niet elke keer op zo'n paard te rijden.
Wat betreft het rijden op kracht hebben ze gelijk, maar dat is aan de instructeur/ trice om je daar bij te helpen.
Hoe oud is dit paard trouwens?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:23

ponytjuh76 schreef:
Rijerijerije schreef:

Ik beleef er alles behalve plezier aan als ik erop rijd. Wat ik eerder al zei, zij maakt zich sterk en gaat trekken als ze zo lastig doet. En op dat moment wordt het een gevecht, omdat ze me anders uit het zadel trekt. Ook probeer ik me te concentreren op ontspanning.. Dan héb ik haar lekker aan het lopen, doe ik dus veel oefeningen (ik houd het vaak bij voltes en grote wendingen e.d, omdat ik aan de stelling moet werken en als ik dan een kleine wending maak, valt ze dus weer helemaal weg) En als ik dan een volte op e-b-e rijd, dan peert ze hem er zeg maar uit.

Ik zei zaterdag al tegen een vriendin die langs de kant stond, "ik wil eraf" Ik had het even helemaal gehad met dat paard. Mijn instructrische zei zaterdag tegen me dat het de eerste keer wa dat ze me iets op zag geven. Begrijpt ze dan écht niet dat ik het niet meer leuk vind om op dat paard te rijden??

Thuis rijd ik altijd op een paard van 1 m 87. Hij is dan wel oud, maar zit nog vol energie.. Dáár beleef ik plezier aan, hij is fris, maar niet echt lastig. Ik rijd paard voor mijn lol, niet om een soort van anky van grunsven te worden of zo...

veel leer je er dan niet van, hij kan enkel vechten als jij hem wat geeft. ;)
peert ze m er uit gewoon opnieuw beginnen. Om een sterk paard te rijden moet je geen anky zijn maar je hersenen durven gebruiken ipv te denken dat er íemand is die 600kg gewoon stil rukt. ;) of je er 40 weegt of 80. Je instelling zit IMO gewoon mis en volgens mij profiteerd dit slimme dier daar wat van, jij twijfelt aan jezelf omdat je licht bent. Niet doen!! :)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:51

Ayasha schreef:
veel leer je er dan niet van, hij kan enkel vechten als jij hem wat geeft. ;)
peert ze m er uit gewoon opnieuw beginnen. Om een sterk paard te rijden moet je geen anky zijn maar je hersenen durven gebruiken ipv te denken dat er íemand is die 600kg gewoon stil rukt. ;) of je er 40 weegt of 80. Je instelling zit IMO gewoon mis en volgens mij profiteerd dit slimme dier daar wat van, jij twijfelt aan jezelf omdat je licht bent. Niet doen!! :)

Ik snap het niet helemaal... :\

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:53

jij voelt je 'minder' omdat je licht bent lijkt wel, daar profiteren ze van! :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:42

wat je kunt proberen, is je ruitergewicht te gebruiken(tsja je weeg niet veel maar toch.)

als het paard te hard gaat ga jij lichtjes achterover met je bovenlichaam. en zeg hooo. dit een paar keer tot ze snappen dat iets achterover zitten van de ruiter betekend rustiger.
als ze bijvoorbeeld op de volte de neiging hebben om over de schouder weg te vallen hou je iets meer druk op je binnenkant.
en andersom ook wil jij de bocht iets groter hebben verleg je je gewicht iets naar buiten.

dus zonder sterk te moeten doen kun je heel wat.

ik zie dat je op een manege rijd misschien dat je kunt overleggen wat voor tips je hebt gekregen en of ze je willen helpen met het probleem(en zodra het opgelost is op een ander paard;)).

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:12

Hoi,
Ik zou ten eerste met je instuctrice gaan praten dat jij het niet leuk vind zo!
Als je alsnog op dat paard moet blijven;
Wie niet sterk is moet slim zijn.
Probeer zo goed als het kan het gedrag in te schatten en de merrie voor te zijn.
Ik ken de merrie natuurlijk niet, maar in de jaren dat ik rijd (2 jaar ongeveer) heeft mij dat erg geholpen.
Veel succes met je lastige probleem.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:17

Ze kunnen je niet dwingen om op dit paard te rijden. Je rijd daar voor je hobby, je betaald er voor.

Als je met dit paard de uitdaging aan zou willen gaan, zouden tips leuk zijn. Maar aan jouw berichten te zien wil je gewoon weer het liefste op een pony rijden. Ik zou het gewoon je rijinstructie zeggen, geen paard meer maar een pony.

Zou jammer zijn als je hierdoor het plezier in het rijden verliest.

SnowPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:51

mijn vriendin heeft het zelfde probleem zij is 1.60 en heeft ook z'n mega verzorgpaard. maar als zij op hem gaat rijden doet z hem altijd in de bak en dan(srry heb er echt geen verstand van) met z'n lang touw die iemand andrs vasthoud en dat hielp op een gegeven moment wel

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:32

Absoluut niet aan de teugels trekken!!! Als ze onder je uit rent op een kleine volte zetten. De eerste tijd rij je alleen maar voltes, maar het moet wel beter gaan na een tijdje.
Zoveel mogelijk op je zit rijden en laat de pony de hals maar strekken...