Hoe spieren trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Hoe spieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:59

Hajj.
Ik verzorg sinds kort een paardje Pascal. Ze is na enige tijd al erg opgeknapt.
Zit al weer mooi in haar vacht en verzorgde manen en staart ect. Nu heeft ze
alleen totaaaaaall geen spieren. Ze heeft een heele dunne nek(staat een goede
foto van in me profiel) een hele platte ingevallen kont. Nu wil ik dat graag
trainen dat dat allemaal wat voller word. Alleen weet ik niet hoe. Ze is ook al
op leeftijd (24) dus ook weer niet te intensief. Heeft iemand misschien tips
hoe ik haar spieren weer mooi en vol kan krijgen?

Alvast bedankt :D

als het in een verkeerd forum staat kan iemand het dan even verplaatsen

friesiszwart

Re: Hoe spieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:10

Is zij al die tijd voor jij haar deed ook gereden geweest? Zo niet het rijden rustig oppakken en dan komen de spieren vanzelf.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:18

Lange einden stappen om te beginnen en wanneer ze wat conditie heeft harder aan het werk zetten, dan komen die spieren vanzelf. :)
Wegen die wat hoogteverschil hebben zorgen wel voor bilspieren, dan moeten ze de benen beter onder het lijf zetten en meer kracht gebruiken om vooruit te komen.

Is die hals trouwens niet gewoon hoe bij zo'n paard de hals hoort? Als je een fjord gewend bent lijkt het al gauw smalletjes en zwak. :D

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:20

Voor mij is ze volgens mij 1 keer in de week gereden geweest. Ik heb haar nu al heel vaak
gereden en ze wil ook wel ze heeft ook een goede conditie. Dat hoogte verschil rijden zal ik eens
gaan doen, bij ons hier in het bos zijn namelijk veel heuvels dus dat zal wel kunnen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:25

TAO-->RT-P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:48

Beginnen met lange einden stappen om de conditie op te bouwen. Zorg wel dat ze doorstapt en niet loopt te "wandelen". Dan ga je stukjes draf en later stukjes galop inbouwen. Altijd weer lang stappen om weer op adem te laten komen voordat je weer en stukje draaft. (Dat is interval training)
Altijd in een goed houding laten lopen, dus niet zonder contact of met vooruit gestrekte hals. (Uiteraard mag ze best stukken halsstrekken, maar niet de hele weg)
Als er conditie is (6-8 weken vanaf begin) kun je specifieke oefeningen doen voor meer bespiering. Dat is met name werken op twee hoefslagen (wijken, schouder voor) en overgangen, later overgangen die een gang overslaan, dus van halt naar draf of van stap naar galop.
Balkjes lopen en springen (lage in-uitjes) zijn goede oefeningen.
Een en ander kan ook prima aan de longe. Je kunt het dus afwisselen.
Verder goed werken met buigen, dus voltes, ook verkleinen en vergroten, S'n en 8'n, klein en groot, links en rechtomkeerd. Buitenrijden in terrein met verschillende ondergrond en het liefst ook glooiing (heuvels, dijken, duinen) zijn ook spieropbouwers (borst en kont).
Daarnaast komt er meer vlees aan door goede voeding. Dit is vooral bij de hals van belang. De hele dag door hooi is een goed begin, en de hoeveelheid brokken opvoeren als je het werk op gaat voeren.
Veracht geen resultaten van de ene dag op de ander. Als je elke maand een foto neemt, zul je langzaam resultaat zien. Ik heb er een jaar over gedaan om een mooi bespierd paard te krijgen.
[ITP] Lusitano hengst een jaar later...

Hij heeft nu zulke dikke spieren tussen zijn achterbenen dat hij bijna wijdbeens moet lopen en de strijkkappen kunnen er inmiddels wel af geloof ik.