zagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

zagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 14:54

hoii,,

Ik heb een vreselijk domme fout gemaakt;

Ik heb mezelf aangeleerd en er een gewoonte van gemaakt om te zagen.

Ik doe altijd dit:

op welke hand ik ook zit, mijn linkerhand houd ik dan stil en mijn rechterhand beweeg ik heel erg van voor naar achter als ik een ophouding maak.

Weten jullie hoe je dit jezelf afleert?

Ik weet dat het een hele slecht gewoonte is, en aub geen commentaar hierop. ik probeer er niet voor niets wat aan te doen.

Yunaa

Re: zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:55

Vraag het aan je rij instructrice :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:56

Iemand aan de kant zetten die je elke 2 minuten zegt dat je dat niet moet doen! Waarschijnlij is het zo'n (erg slechte) gewoonte geworden dat je het er niet zomaar na 2 keer rijden weer uithebt jammer genoeg...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:44

Er zelf heel veel op gaan letten, word bewust van jezelf en ga het op een goede manier corrigeren. Dit is natuurlijk makkelijker gezegt dan gedaan. Zoals suuzepuus al zegt dat iemand je eraan helpt herinneren werkt ook goed.

IrisCyrill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:51

probeer om jezelf te trainen anders eens met een lossere rechter teugel te rijden. Dan moet je natuurlijk niet fanatiek dressuur gaan rijden, maar probeer het eens een uurtje met gewoon recreatief rijden. zagen heeft met een losse teugel geen zin dus dan betrap je jezelf erop.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:53

Zaag eens bij jezelf met een scherp touwtje in je mond, en denk daaraan terug als je merkt dat je het bij je pony/paard doet :=

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:19

Dankjulliewel, ik ga kijken wie ik lang de kant ga zetten tijdens de les :)

Dan letten mijn rij-instructrice én diegene erop, dan kan ik het bijna niet doen denk ik... :=

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:33

Inderdaad zeggen tegen je rij-instructrice zodat die erop kan letten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:25

teugels eraf dan valt er niet veel meer te zagen hihi (grapje)
Wat je kan doen is beginnen met losse teugels en daar eerst je eigen balans in zoeken, dan zal de balans van je paard ook al een stuk verbeteren wat de aanleuning alleen maar ten goede komt. Als je daar wat sterker in wordt kun je met je zit proberen je paard aan te moedigen om meer in balans te komen en vanuit daar kijken of het contact met jou op wilt nemen of zelf je teugels wat meer op maat nemen. De voorkant is niet belangrijk, enkel die achterbenen, als die goed werken kun je alles, sturen, zijgangen, verzamelen en de voorkan zal daar vanzelf in mee gaan of kun je er dan makkelijk in mee nemen. Tis iets wat je niet in een week of een maand leert maar wat langzaam groeit. Zolang je alles vanuit balans doet (wat trouwens wel vrij moeilijk aan te leren is zonder hulp omdat je hersenen een ander midden hebben als wat daadwerkelijk recht is), kun je met trainen en oefenen elke basis oefening rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:01

Idd, ik ga met lailapri mee. Om je paard aan de teugel te krijgen, moet je m van voor naar achter rijden. Zorgen dat de achterkant actief onder het paard komt, en dan de voorkant opsluiten, en ontspannen. Stille hand, handen op 1 plek, en je paard zou vanzelf de ontspanning opzoeken, en uiteraard je hand op zoeken. Je paard gaat zakken, en zonder dat je hoeft te zagen!

Maareeuh, dit is niet enkel JOU fout! Want wat doet jou instructrice er tegen? Jou instructrice hoort je erop te wijzen dat jij niet moet zagen. Jou instructrice hoort jou te vertellen hoe je je paard wel aan de teugel kan laten lopen.. Dit wou ik er even bij zeggen dat het niet alleen jou fout is, dat het een gewoonte van je is geworden. Want als je istructrice je op deze fout had gewezen, had je nooit een bericht hier op bokt hoeven plaatsen.. :)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:58

LoveUggs schreef:
Maareeuh, dit is niet enkel JOU fout! Want wat doet jou instructrice er tegen? Jou instructrice hoort je erop te wijzen dat jij niet moet zagen. Jou instructrice hoort jou te vertellen hoe je je paard wel aan de teugel kan laten lopen.. Dit wou ik er even bij zeggen dat het niet alleen jou fout is, dat het een gewoonte van je is geworden. Want als je istructrice je op deze fout had gewezen, had je nooit een bericht hier op bokt hoeven plaatsen.. :)

DAT is inderdaad het probleem nou juist!

Mij vorige instructrice zei er niks van, en moedigde het soms zelfs aan om die methode door te zetten. Ze was nogal van de strenge, slechte aanpak en wilde liever een gespannen paard in de krul zien lopen dan een ontspannen paard dat half in de teugel loopt.

Nu zit ik bij iemand die mij er redelijk op wijst dat ik het niet moet doen, al kan ze zich niet 100% op mij richten omdat ik in een doodnormale groepsles zit :) Privéles is namelijk te duur. :)

Ik rijd de laatste tijd gewoon lekker recreatief op mijn verzorgpaarden, omdat er eentje heel oud is.
De ander moet altijd in de krul lopen bij iemand anders, die (vind ik) op een hele slechte manier rijd. Ze trekt eigenlijk constant en dat vind ik niet fijn rijden... Ik rijd dat paard altijd met een langere teugel en rijd haar lichtjes in de teugel met lekker wat lengte. Zo kan ze ook eens ontspannen...
Bij deze paarden zaag ik dan eerlijk gezegd gewoon helemaal niet...

Groetjes, en bedankt voor de reacties!

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:13

gewoon er op hameren. vraag aan mensen als die er op willen letten. op het laatst houd het wel op.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:01

Dashlover schreef:
gewoon er op hameren. vraag aan mensen als die er op willen letten. op het laatst houd het wel op.

Dankje :)

loes__ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:04

bij elke letter die je tegen komt eraan denken, en een instructeur naast je zetten die het elke keer opnieuw zegt.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:09

loes__ke schreef:
bij elke letter die je tegen komt eraan denken, en een instructeur naast je zetten die het elke keer opnieuw zegt.

Dit is een goede tip :) ( van die letters :P)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:15

Pak eens de uiteindjes van je teugels elk in de andere hand erbij. Dus de linkerkant van je teugel die overblijft, pak je in je rechterhand bij je rechterteugel en visa versa.
Makkelijker is het om aan de ringetjes onder het rokje van je zadel een extra stukje leer te doen en die samen met je teugels vast te pakken.
Maar, eigenlijk moet je met elke grove ophouding denken...ik doe mijn paard pijn!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:21

aerdenhout1 schreef:
Pak eens de uiteindjes van je teugels elk in de andere hand erbij. Dus de linkerkant van je teugel die overblijft, pak je in je rechterhand bij je rechterteugel en visa versa.
Makkelijker is het om aan de ringetjes onder het rokje van je zadel een extra stukje leer te doen en die samen met je teugels vast te pakken.
Maar, eigenlijk moet je met elke grove ophouding denken...ik doe mijn paard pijn!

Ik volg je niet helemaal, sorry :\

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:26

HIHI...is ook moeilijk uit leggen.
Nog een keer, je pakt het uiteinde van de teugel ( die normaal afhangt langs de hals/schouder) in je andere hand, dus links gaat naar rechts en andersom.
Je krijgt dan een kort stukje van 2 teugel uiteindes tussen je beide handen.
Een beetje het idee als je met 1 hand gaat rijden, alleen doe je het dan met beide handen/teugels.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:26

Gewoon een touwtje aan de ringetjes aan de voorkant van je zadel maken. Je steekt je pinken onder het touwtje door, terwijl je de teugels gewoon op de normale manier vasthoud. Dit gaat waarschijnlijk ontzettend zeer doen, want iedere keer dat jij je hand beweegt trekt het touwtje in je vel. Eens zien hoe snel je hier een stille hand van gaat krijgen......

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:31

marquez1 schreef:
Gewoon een touwtje aan de ringetjes aan de voorkant van je zadel maken. Je steekt je pinken onder het touwtje door, terwijl je de teugels gewoon op de normale manier vasthoud. Dit gaat waarschijnlijk ontzettend zeer doen, want iedere keer dat jij je hand beweegt trekt het touwtje in je vel. Eens zien hoe snel je hier een stille hand van gaat krijgen......

oke... Ik zal een kijken... Ookal doet het zeer, ik heb er alles voor over om zagen af te leren... :\

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:32

en als je valt mis je gelijk je pinken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:36

Mischien ook met een halstertouw om de nek en deze samen met je teugel pakken?
als je dan harde ophouding maakt dan voel je dat direct omdat een halstertouw om de nek niet zo ver kan als een stel teugels (naja als ze op normaal formaat zijn)

Of op je telefoon opnemen .. en om de 2 min. laten gaan : ''zaag ik ?''

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:46

Elin_ schreef:
Of op je telefoon opnemen .. en om de 2 min. laten gaan : ''zaag ik ?''

Haha, dat is wel een leuke :D

Alleen ik heb geen telefoon :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:09

MP3 dan ?

ponytjuh76