achterwaarts-probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

achterwaarts-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:16

Hoi,

sinds 2 wedstrijden rijden we L2 en krijgen we helaas steeds slechte punten voor het achterwaarts, met als opmerking 'onrustig in de aanleuning'. Dat klopt ook helemaal, want zodra is het achterwaarts inzet, gaat ze met haar hoofd schudden, vaak de eerste pas het heftigst en dan steeds wat minder. Iemand een idee wat we kunnen trainen om het stiller te houden?

Als achtergrond: het halthouden vind ze nog erg moeilijk, ik mag echt geen mm gaan verzitten of ze reageert al door voor- of achterwaarts te gaan. Door veel training hebben we dit al beter gekregen, maar het blijft moeilijk, helemaal bijsluiten dus ook nog niet altijd mogelijk. Tijdens het aanleren van het achterwaarts schudde ze heel erg met haar hoofd, trok ze mijn teugels uit mijn handen, en ook na heel veel training is het schudden steeds minder geworden, maar helemaal weg krijgen we het niet.
Ik heb goed les, maar ben gewoon benieuwd of jullie nog goede tips hebben, meer mensen weten namelijk meer als 2.

Anoniem

Re: achterwaarts-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:20

Toch veel blijven oefenen maar ook niet teveel. Teveel oefenen kan juist een probleem zijn dat ze onrustig wordt in de aanleuning.
Oefen stilstaan ook gewoon eens in rust. Laat haar gewoon een tijdje stilstaan en dan geen druk op de teugel, gewoon ontspannen, tegen haar praten en belonen. Als ze ontspannen is, aai haar dan over haar hals en achter het zadel voorzichtig, dat ze leert dat jij beweegt terwijl ze stil moet staan.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:24

Hoe gaan je tempowisselingen en overgangen? Vaak zijn problemen met achterwaarts gaan ook voorwaarts merkbaar en zelfs op te lossen. Bij het achterwaarts gaan wordt het bekken gekanteld en dat vinden paarden moeilijk. Als je in overgangen richting verzameling al op dat bekken let worden de spieren soepeler en zal het achterwaarts makkelijker gaan. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:37

Bedankt voor de snelle reacties!

Joolien: in rust oefenen we inderdaad al, belonen is dan ook geen probleem, zowel niet op haar hals of achter het zadel. Alleen zodra ik mijn teugels op maat heb en mijn benen maar iets beweeg, dan gaan we al ;)

Shirley: tempowisselingen en overgangen zijn eigenlijk niet echt een probleem, is ook een paard met talent voor schakelen. Het hoofdschudden lijkt ook niet te komen doordat zet het moeilijk vind, maar meer uit ongeduld?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:18

Je zegt hier zelf al , wanneer ik mijn teugels op maat neem en mijn been een beetje verplaats is ze al weg.
Dus hier specifiek aan werken hé, gewoon weer terug zetten en niet proberen stil te zitten, nee juist overdreven en bijna als een gek gaan bewegen, je paard moet gewoon leren stil te staan tot jij hem efectief ook vraagt om vooruit te gaan eerder niet.
uiteraard opletten met het gek te bewegen das bij ieder paard toch steeds even opletten dat hij niet plots aan de andere kant van de piste springt, maar uiteindelijk moet je daar wel in lukken, echt overdrijven dus.

haike schreef:
Bedankt voor de snelle reacties!

Joolien: in rust oefenen we inderdaad al, belonen is dan ook geen probleem, zowel niet op haar hals of achter het zadel. Alleen zodra ik mijn teugels op maat heb en mijn benen maar iets beweeg, dan gaan we al ;)

Shirley: tempowisselingen en overgangen zijn eigenlijk niet echt een probleem, is ook een paard met talent voor schakelen. Het hoofdschudden lijkt ook niet te komen doordat zet het moeilijk vind, maar meer uit ongeduld?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:25

Hallo,

Gebruik je veel druk op je teugel om achterwaarts te gaan?
Wanneer je het paard op z'n best achteruit wilt laten lopen moet je geen druk op de teugel nemen, maar dit puur op je been aanleren. Zo hou je een mooie aanleuning.

Nu krijg ik het idee doormiddel van jou verhaal dat je paard zich verzet tegen de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:16

Bedankt weer voor de reacties!

Aeolusnr1: bewegen met mijn lijf kan wel, alleen mijn benen verplaatsen is moeilijk. Van de ene kant erg fijn dat ze zo goed op kleine veranderingen reageert, in dit geval wel erg lastig!

HZB: ik rijd achterwaarts met zo min mogelijk teugelhulp, voornaamste hulp is mijn been naar achter (en dan is 1 mm eigenlijk al 'teveel').

Zijn trouwens ook flink aan de hand aan het oefenen, dan is ze wel keurig stil met haar hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:02

Niemand nog meer aandachtspunten?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:44

Ik had hetzelfde probleem en heb hem een paar keer 10 min met slof gereden. Stappen halthouden stappen halthouden achterwaarts wegdraven. Dus gewoon echt even de overgangen maken met een slofteugel zodat hij voelde dat het zo ook kon. Toen ik dit paar keer gedaan had zo iedere week een keer was het helemaal over eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:54

leonie87 schreef:
Ik had hetzelfde probleem en heb hem een paar keer 10 min met slof gereden. Stappen halthouden stappen halthouden achterwaarts wegdraven. Dus gewoon echt even de overgangen maken met een slofteugel zodat hij voelde dat het zo ook kon. Toen ik dit paar keer gedaan had zo iedere week een keer was het helemaal over eigenlijk.

Dankje voor de tip!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:00

En als je het een tijd laat voor wat het is? Die van mij werd ook lastig met HH en achterwaarts, tot hij op het laatst zelfs omhoog kwam, niet hoog, maar ook totaal niet wat ik vroeg :+ Ik heb gewoon aantal weken niks gedaan met het achterwaarts of HH en daarna deed die weer normaal. (Deed het alleen nog aan de hand)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:04

MyWishMax schreef:
En als je het een tijd laat voor wat het is? Die van mij werd ook lastig met HH en achterwaarts, tot hij op het laatst zelfs omhoog kwam, niet hoog, maar ook totaal niet wat ik vroeg :+ Ik heb gewoon aantal weken niks gedaan met het achterwaarts of HH en daarna deed die weer normaal. (Deed het alleen nog aan de hand)

Dat (klein) omhoog komen hebben we al gehad toen we het halthouden moesten oefenen, dat is nu verder in orde. Het laten voor wat het is, zou wel kunnen maar omdat we druk bezig zijn met de selecties voor de kampioenschappen en hier dure punten op laten liggen, wil ik het eigenlijk toch gewoon in orde krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:08

Ja, ik ken het (ook het gedeelte dat je het op wedstrijd wel moet)

Als je weer even terug gaat naar het 'aanleren' dus iemand ernaast, blijft ze nog steeds schudden zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:11

Op het moment dat er iemand naast staat, doet ze het eigenlijk nauwelijks, maar zodra die 1 meter naar achteren gaat, begint het weer opnieuw.

Zal wel eens kijken of ik een filmpje kan laten maken, dan zien jullie misschien beter wat het probleem is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:12

Ik zou kiezen voor gewoon blijven oefenen, rustig duidelijk maken dat dit niet gewenst is. Dat kan al door gewoon je hand op de plek te houden zodat ze daar tegenaanbeweegt als ze haar hoofd beweegt. En dan gewoon geduld hebben...Soms moeten ze leren dat wat ze verder ook doen, achterwaarts er gewoon bij hoort en af en toe dus echt moet.

Ik heb eerder nooit problemen gehad met achterwaarts aanleren, maar heb nu een merrie onder het zadel...pfoehe. Ze doet het inmiddels hoor, meestal, maar dat heeft wel een jaar geduurd....
Ik heb dus echt alle mogelijke problemen gehad geloof ik ;) Stil blijven staan, keihard vooruit rennen, alleen de kont wegdraaien, scheef achterwaarts, achterwaarts met hoofd omhoog/omlaag/scheef/wiebelend, en omhoog gaan heeft ze ook nog geprobeerd. Ik heb weleens (meer dan eens) een 1 gehad voor dat onderdeel...triest gewoon. We zijn nu zo'n 1,5 jaar met achterwaarts bezig, inmiddels M2 en nu gaat ze in ieder geval altijd zonder verzet en stil in het hoofd met aanleuning. Af en toe sleept ze nog maar dat laten we heel even voor wat het is. Volhouden, blijven aangeven wat de bedoeling is heeft mij geholpen. (en af en toe eens goed op dr flikker geven, maar das misschien bij jouw paard niet zo handig)

Oja, nog een ding, helpt het als je verder achterwaarts gaat? Dus 8 passen ipv 4?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:21

ik zou ook eerste en stapje terug zetten en eerst het halthouden en blijven staan terug bevestigen. En daarna, aangezien ze het aan de hand zo goed doet, met iemand ernaast terug het achterwaarts opnemen. zodat je eigenlijk geen echte teugelhulp moet geven, maar alleen je benen verleggen op het moment dat de persoon ernaast vraagt om achteruit te gaan. En natuurlijk goed belonen als ze "beheerst" achteruit gaat.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:34

Het een tijdje laten voor wat het is zou ik niet doen, want dan heb je ook kans dat hij het als een overwinning ziet he. Dan kun je beter inderdaad een stapje terug met iemand erlangs oefenen enzo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:36

een paard wat omhoog gaat bij achterwaarts gaan kan een rugprobleem hebben....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:44

Lastige, beken meteen dat mijn nieuwe nog niet bevestigd is in achterwaarts :o .

Zou toch eerst het hh bevestigd willen zien in die zin dat je kan halthouden,
bijsluiten als dat nodig is en dat hij niet reageerd op bewegingen van jou zoals je omschrijft.
Daar zou je probleem al kunnen zitten.

Wat doe je met je houding en zit als je achterwaarts gaat?
Mij is geleerd lichter te gaan zitten, been minimaal naar achteren en dan zou hij al moeten gaan.

Stel je bent ontspannen op buitenrit, gaat hij dan wel naar achteren (netjes) als je dat vraagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:51

Iedereen bedankt voor de reacties!

Esther: ik heb eerder ook nooit problemen gehad met het aanleren van aw, alleen deze merrie is zo ongeduldig dat het echt moeilijk is. Na een aantal passen gaat het beter, is eigenlijk puur de inzet.

Petitparis en Leonie: we zijn nu inderdaad weer bezig met iemand erlangs, en belonen doen we al heel uitbundig als ze het goed doet.

Geerke: zoals je misschien wel gelezen hebt, gaat ze eigenlijk niet omhoog met achterwaarts en is dit ons probleem ook niet. Rugproblemen zijn er niet, laatst nog helemaal nagekeken en dan zou ze er met andere oefeningen ook last van moeten hebben.

Sjolvir: we zijn druk bezig met netjes halthouden, maar ook voor het bijsluiten is ze nog redelijk ongeduldig ;) Heb haar nu (in overleg met instructrice) aangeleerd dat ik zelf wat achteruit ga zitten bovenlijf en mijn benen verleg, zodat het heel duidelijk is dat er iets moet gebeuren. Als ik te licht ga zitten, maakt ze hier meteen 'misbruik' van door vooruit te gaan (paard wil altijd vooruit!).

Even voor de duidelijkheid, we kunnen WEL achterwaarts, alleen is haar hoofdhalshouding nog niet zo stil als we zouden willen. Met de rest van de oefeningen is ze prima bevestigd, dus hier lijkt ook niet het probleem te zitten.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:53

Succes ermee en ik lees mee in of je het opgelost krijgt. he nu zelf ook weer zo een onrustig type die het lastig vind om stil te blijven met het achterwaarts, maar ook dat komt wel weer goed.

viaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:34

Ervan uitgaand dat je paard geen last heeft van zadel, rug, of gebit, daar gaan we maar even vanuit!
Zo te lezen heb je een hele ijverige merrie die heel graag voor jou werkt!
Dit is een fase waar je wel weer uitkomt. Wees maar trots op de snelle sensibele reactie! En om nu heel druk op haar te gaan bewegen dat lijkt me niet het idee!
Probeer echt te ontspannen en heeeel overdreven diep adem te halen en uit te blazen!
Als wij iets moeilijk vinden gaan we hoog ademhalen en zijn we niet meer ontspannen; een paard heeft dat
binnen no-time door.
Klopt het dat jullie allebei op scherp staan als de oefening eraan komt? Dat idee moet uit je systeem, achterwaarts is een onderdaning handeling voor een paard! dus kwestie van vertrouwen.

Om een paard heel attent en aan de hulpen te krijgen; hele simpele oefening na je warming up: stap-draf-halthouden. Je pakt alle onderdelen tegelijk in deze oefening! Echt blijven herhalen tot je de ontspanning hebt. Soms saai werk maar echt super voor de controle.

Zijn jullie ontspannen: slangevolte! nu ga je de overgangen maken in de wending! Lengtebuiging!
Als je daar de rust in weet te bewaren, ga je naar de overgang stap, halthouden, aandraven.
Daarna zou je achterwaarts kunnen toepassen langs de lange zijde zodat je steun hebt van de wand.
Als dat goed gaat probeer je het op de middenlijn!
En bovenal: blijf rustig en beloon! Elke pas die ze goed zet is er 1!
Geen issue ervan maken, blijven oefenen en niet denken van: "Ojee ik moet zo achteruit" dan verandert je ademhaling...wees overtuigd maar begripvol!! Die sensibiliteit is nu misschien moeilijk maar straks heb je daar heel veel profijt van!
Heel verhaal... Hoop dat je er wat aan hebt!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:44

Dankje wel Viaj! Deze overgangen en lengtebuiging zijn we ook heel erg bewust aan het trainen, mijn instructrice blijft er op hameren dat dit perfect gaat :P Die sensibiliteit is ook echt heerlijk om te voelen, ze wil altijd werken en reageert op de kleinste hulp. Met veel oefeningen is dat echt superfijn, maar met achterwaarts werkt het dus tegen me.

Goed aan mijn eigen ontspanning/ademhaling denken is wel een goed punt, maak er nu geen heel groot probleem van, maar merk wel dat er van baal en dat elke keer weer benieuwd ben hoe het zal gaan. Misschien leg ik er daardoor inderdaad al extra spanning op.
In de proef probeer ik het gewoon echt zo goed mogelijk te laten zien, we zijn hier druk bezig met de selecties en we staan er goed voor, dus denk dat er dan ook wel wat extra spanning/druk opkomt. Gelukkig nu pas weer 5 juni wedstrijd, dus we kunnen even thuis verder trainen.