Graag wat tips over verkeersmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Graag wat tips over verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:23

Zoals de titel al zegt zou ik graag nog wat tips willen, aangezien die van mij straks ook langs de weg moet en alle 'enge'dingen moet leren. Alle tips enz. zijn welkom.

Groetjes Janna

Lautje_17

Re: Graag wat tips over verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:33

Neem een maatje mee. Vaak vinden ze het vertrouwd als er een ander paard bij is, die natuurlijk wel verkeersmak is ;) Als ze dat goed kennen kun je stukjes alleen proberen.

IrisCyrill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:04

Het is altijd verstandig eerst op eigen terrein al wat te oefenen met enge dingen.. maak een soort parcours in je rijbak! leg een zeil op de grond waar hij overheen kan lopen, klepper met de bovenkant van een groenbak, laat je telefoon een paar keer overgaan, laat hem tussen 2 hindernissen doorlopen en ga met hem aan de hand langs de weg wandelen zodat hij aan de geluiden van auto's e.d. kan wennen. Een stukje wandelen aan de hand is altijd de beste training!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:15

:j lekker aan de hand heerlijke wandelingen maken.
Voor je het weet ben je zo een uur onderweg :D

Als je je paard aan de hand mee laat lopen....loop dan zelf aan de kant waar het verkeer langs komt.
Gebaar het verkeer vriendelijk wat langzamer te rijden en ga direct naast het oog van je paard lopen.
Dat ziet je paard eerst jou en dan pas het verkeer, jij beschermt dan zogenaamd je paard.
Erg goed voor het opbouwen van vertrouwen trouwens :j

Als dat goed gaat dan kan je achter het oog van je paard gaan lopen, hij weet dat je er bent maar moet het nu bijna zelf doen.
Maar je kan er ook voor kiezen om je paard achter je te laten lopen, het is maar net wat je zelf prettig vind.
Bij ieder nieuw ding weer naast je paard en als het kan de tweede keer dat zelfde ding achter je........
Zo laat je zien dat je er steeds bent ter bescherming......zorg wel dat je zelf ontspannen bent.
Schouders laten hangen en desnoods gaan zingen of praten zodat je middenrif ook ontspant.
Je paard voelt het direct als jij het eng vind en zal daar op reageren.
Ik ging dan lopen sukkelen en sloffen....heel overdreven als ik het zelf spannend vond.
Je paard zal dan echt niet zo snel zo heftig gaan reageren.

Daarna eerst met een goed verkeersmakke soortgenoot op pad.
Desnoods duurd het een paar weken/maanden maar geef je paard wel de tijd die het nodig heeft.
Als dat goed gaat en jouw paard durft ook voorop te lopen.......dan kan je het zonder soortgenoot erbij gaan proberen ( zo ver ben ik nu)
Maar als ik voel dat de spanninig te veel dreigt te worden verander ik mijn planning en maak mijn route korter.
Sja....je hebt er niks aan als je ze richting paniek uit gaat dagen.....dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

succes

Depende

Re: Graag wat tips over verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:37

De tips van alison_belle zijn heel goed. Als je hiermee aan de slag gaat moet het goed komen.

Ik wil je alleen nog wel meegeven om niet te snel voor het paard te gaan lopen. Als je het nog niet helemaal vertrouwd zou ik dat niet doen. Het paard kan altijd schrikken en zal dan vluchten. Ze kunnen dan toch naar in je rug springen en dat is absoluut niet fijn. Niet om je bang te maken, maar om je erop attent te maken. Als je er naast loopt kan je de reactie van het paard toch beter zien en daar op in spelen.

Succes ermee!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:44

:j daarom zei ik ook net achter het oog of er voor,.....net wat je zelf prettig vind.
Ik ken het karakter van dat paard natuurlijk niet dus kan dat ook niet inschatten.
TS moet dat als het goed is prima in kunnen schatten.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:57

Absoluut. Zei het ook niet omdat jouw tips niet goed zijn. Ik doe het zelf ook altijd zo.

Heb zelf wel eens gehad met een pony op een stukje wat wij elke keer naar de rijbak aflegden. Liep altijd aan los touwtje achter me aan. Had echt niet verwacht dat die waar dan ook van zou schrikken. Maar ging toch nog mis :o . (niks ernstigs, paar blauwe plek en even gras eten pony lief) Sindsdien loop ik op de weg naast ieder paard hoe goed ik het paard ook ken.