Angstige ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:55

Hallo bokkers,

Allereerst: ik weet niet of het hier goed staat dus als het niet klopt graag temmen :)

Dan nu het probleem, dat ben ik helaas zelf! Ik rijd al bijna 12 jaar paard en stapte eigenlijk altijd overal gewoon op, totdat ik een aantal jaren geleden samen met een paard ben gevallen. Ik galopeerde aan vanuit stap, dit ging goed, maar toen struikelde het paard en ging hij op zijn knieen.. hierdoor viel ik eraf en vervolgens is het paard over mijn benen heen gerold. Ik heb hier gelukkig lichamelijk niks aan overgehouden behalve heel veel spierpijn, maar sindsdien ben ik bang. Eerst was dat alleen als ik op een paard stapte, maar nu raak ik al gespannen als een paard aan de hand een beetje vervelend doet. Ondanks dat vind ik het omgaan met paarden en rijden nog wel leuk, mits ik weet wat ik aan een paard heb. Mijn grootste probleem is denk ik controle.. zodra ik ook maar het gevoel heb dat ik de situatie niet meer onder controle heb word ik bang, ik ga hoog ademhalen en wordt erg gespannen. Ik ben inmiddels wel zover dat ik dit van mezelf merk, en probeer dan goed rustig laag adem te halen, maar dan is het kwaad al geschied en neemt het gemidelde paard vaak een loopje met me, waar ik natuurlijk alleen maar banger van wordt :P Zijn er meer bokkers die hier last van hebben? Hoe gaan jullie hiermee om? En hoe overwin je die angst?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:57

Ik ook, aan de hand niet zo erg. Alleen als mijn paard echt in paniek slaat. (ook n.a.v van een vervelende ervaring).
In het zadel wel.. Ik vind het erg lastig om er mee om te gaan.. Daarom lees ik even mee. ;)

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:02

Welkom :) Ik heb het aan de hand ook een stuk minder als in het zadel. Heb net een nieuw bijrijdpaard en dat is nogal een pittige tante. Omdat ze een jaar heeft stilgestaan heb ik er nog niet opgezeten maar merk dat ze me af en toe flink uitprobeert.. zou ik ook doen als ik haar was :P maar dan wou ik wel eens dat ik gewoon niet bang was en kan laten zien dat ze lekker mag proberen, maar dat ik me daar niks van aantrek :P

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:03

Dat heb ik ook ja. :j
Dan heb ik thuis altijd een grote mond tegen mezelf dat ik me dit keer niet zo ga aanstellen en vraag ik me altijd af het maakt toch niet uit als hij ervandoor gaat? Hij komt heus wel een keer terug of ik val er af.. Dat is dan toch niet zo erg?
Maar helaas zodra ik dan op stal ben durf ik er niet eens meer op. :=

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:04

Heel herkenbaar! Ik probeer mezelf ook altijd moed in te praten :P Meestal stap ik er dan ook nog wel op, maar dan :P

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:07

Met pijn en moeite durf ik erop. := Als ik wat vaker gereden heb dan wordt dat wel minder maar de angst blijft. Zolang het rijden goed en rustig gaat ook geen probleem, dan ben ik hardstikke ontspannen. Maar zodra meneer schrikt komt de angst weer en die blijft dan en dat voelt hij waardoor hij drukker wordt.. Als hij dan eindelijk weer een paar rondjes rustig is wordt ik ook weer rustiger..

Buitenrijden percies hetzelfde.. Als hij vaak schrikt buiten maak ik vaak een korter rondje dan dat ik wilde doen en wil ik zo snel mogelijk naar huis... :=

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:12

Ik heb er ook al jaren last van. Zodra mijn pony nog maar kijkt naar iets wordt ik al gespannen. Dan denk ik meteen "ze gaat ervandoor". Hierdoor verkramp ik ook helemaal en kom ik naar voor tijdens het rijden. Waardoor mijn pony natuurlijk gespannen wordt :Y) . Ik probeer deze angst nu al een paar jaar te overwinnen, maar het lukt niet zo goed :o .

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:12

hier zit toevallig nog iemand.. hele poos terug ben ik heel goed gevallen... door de val ook niet meer kunnen opstijgen en de pijn moeten uitzitten. Aangezien dit op een draver was en een exrenpaardje ging dit op erg hoge snelheid.

Stappen durf ik dus nu wel op elk dier nog...draf wilt ook nog maar met de galop heb ik een probleem... op een stal waar ik nog les heb gehad durfde ik wel op te stijgen en in galop te gaan..ondanks dat ik het in het begin even eng vond. Verder lukt het me ook nog als ik helemaal alleen ben en dus alles totaal zelf bepaal. Maar ik heb er moeite mee als er iemand bij is (nu heb ik dat sowieso! voorrijden met een verzorgpaardje wil ik dan ook liever niet)

Hoe ik ermee omga? alles op MIJN tempo maar toch wel proberen steeds iets verder te gaan. Ik heb dus ook nog op dravers gezeten wat ik erg eng vond maar ik vertrouwde hem gewoon.
Ik geef gewoon niet op en blijf proberen en als ik t nog te eng vind bv een 3 min te galoperen tja dan maar minder! elke seconde is er weer eentje erbij :)

Succes iig!

sophie1818
Berichten: 382
Geregistreerd: 23-10-10

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:14

ook ik lees mee

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:14

Ik herken me hier precies in, als het paard relaxed is en niet op alles om zich heen let kan ik heerlijk ontspannen maar inderdaad, als een paard maar ergens naar kijkt dan denk ik al: oh nee... straks gaat ie rennen/bokken o.i.d.

Ik hoop dat hier nog een bokker komt die de 'oplossing' gaat brengen :P

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:15

Ik hoop dat ook SuperLiesje, maar denk dat het toch echt bij mezelf ligt. :=

sophie1818
Berichten: 382
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:16

Somebitch schreef:
Dat heb ik ook ja. :j
Dan heb ik thuis altijd een grote mond tegen mezelf dat ik me dit keer niet zo ga aanstellen en vraag ik me altijd af het maakt toch niet uit als hij ervandoor gaat? Hij komt heus wel een keer terug of ik val er af.. Dat is dan toch niet zo erg?
Maar helaas zodra ik dan op stal ben durf ik er niet eens meer op. :=

grappig, herken me hier volledig in:p

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:20

Ja ik ben er ook bang voor, maar misschien is er wel iemand die hetzelfde heeft gehad en er ergens door toch weer vanaf is gekomen of minder last van heeft :) Daar kunnen wij misschien nog wat van leren!

Heb gelukkig het geluk dat de eigenaren van t paard me graag willen helpen en had voor mezelf al bedacht dat als ik erop stap, ik eerst aan de longeerlijn wil. Eigenaar zei vandaag zelf al: als je erop wil roep dan maar even, dan hou ik haar eerst aan de longeerlijn, kun je eens rustig voelen hoe ze is :)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:24

Vooral het woordje rustig erbij hihi. :P Nee grapje.
Ja wij hebben net een nieuwe bak, dus dat vind ponylief ook nogal spannend. :=

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:24

SuperLiesje schreef:
Ik herken me hier precies in, als het paard relaxed is en niet op alles om zich heen let kan ik heerlijk ontspannen maar inderdaad, als een paard maar ergens naar kijkt dan denk ik al: oh nee... straks gaat ie rennen/bokken o.i.d.

Ik hoop dat hier nog een bokker komt die de 'oplossing' gaat brengen :P


Hoe erg ik het ook vind, ik denk niet dat er "de oplossing" gaat komen. (Behalve mss kalmeerdruppeltjes voor het rijden :') )

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:28

oplossing staat niet voor niks tussen haakjes :) De oplossing ligt denk ik altijd bij jezelf, maar misschien zijn er wel bokkers met tips en ideeen waardoor je tot die oplossing kunt komen :)

Rianne_

Berichten: 5410
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:29

Lees ook even mee.. Heb precies hetzelfde. Ik heb met bijna alles - ook in het dagelijkse leven - heel erg last van angst zodra ik de controle verlies. Bij paarden dus sinds ik van een paard af ben gevallen, ook heel erg. Hierdoor durf ik eigenlijk ook niet meer op een ander paard te stappen, en toen ik dat de laatste keer wel deed liep dat ook weer verkeerd af..

Wat ik zelf doe is het toch proberen. Meestal is het na een paar rondjes gewoon klaar bij mij en ben ik de angst ook kwijt. De eerste rondjes zit ik gewoon te trillen, met strakke schouders etc. Maar zodra ik het gevoel heb dat het goed/vertrouwd is, voelt het al een stuk beter. Voor mij is vooral het opstappen een probleem.. :=

Het lastige is wel dat, hoe ontspannen ik ook ben, ik meteen weer verstrak zodra er iets gebeurd. Daardoor ga ik staan in de beugels en gillen.. Oftewel, dan heb je helemaal niets meer te zeggen en kun je er van uit gaan dat je valt.. :Y)

SuperLiesje

Berichten: 3976
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Waar de wereld begint ❤️

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:46

Welkom welkom :)

Ik stap inderdaad ook wel op, en als ik maar in de gaten heb dat het goed is wordt ik zelf ook rustiger, maar zodra er dan iets gebeurd is het inderdaad weer mis. Mijn reactie daarop is spieren aanspannen en handen vastzetten, wat bij de meeste paarden resulteert in protest (logisch uiteraard!).

Ik heb laatst gemerkt dat ik er veel aan heb als er iemand in de bak is (iemand die lesgeeft bijv) die tegen me blijft praten en blijft zeggen dat ik moet blijven rijden naar voren ipv te blokkeren :)

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:49

Ik heb het ook een tijdje gehad, met mijn Haflinger en springen.
Ik wou springen, maar na 2 keer tegen de paal aan zijn gegooid durfde ik niet, terwijl ik met mijn pony gewoon alles sprong wat los en vast zat.
Ik wou ook met de Haf springen, dus ik iemand vragen die me wou helpen, en als het niet ging zelf erop ging.
Nou, na 4 weken telkens wat meer, durven we weer! Wel soms nog met wat spanning, maar we doen het, en we vinden het weer leuk :D!

Rianne_

Berichten: 5410
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:38

SuperLiesje schreef:
Welkom welkom :)

Ik stap inderdaad ook wel op, en als ik maar in de gaten heb dat het goed is wordt ik zelf ook rustiger, maar zodra er dan iets gebeurd is het inderdaad weer mis. Mijn reactie daarop is spieren aanspannen en handen vastzetten, wat bij de meeste paarden resulteert in protest (logisch uiteraard!).

Ik heb laatst gemerkt dat ik er veel aan heb als er iemand in de bak is (iemand die lesgeeft bijv) die tegen me blijft praten en blijft zeggen dat ik moet blijven rijden naar voren ipv te blokkeren :)

Bij mij helpt het ook altijd heel goed met iemand er bij inderdaad. Maar ja, op het moment dat er echt iets gebeurd hoor ik het niet meer doordat ik dan helemaal in paniek ben. En meestal gaat het zo snel dat er ook weinig te zeggen valt... :=

De Haflingers die ik nu rijd zijn wel super voor m'n vertrouwen. Laatst met ze naar het bos geweest en toen lekker aan het galopperen geweest en zo, was voor mij toch al weer een stukje loslaten. Zij zijn echt ideaal om het allemaal weer een beetje op te pakken. Stap ook gewoon zonder angst op, kan ze lekker met een los teugeltje rijden etc. :+: Maar goed, ik zou het ook fijn vinden als ik gewoon weer 's op een ander paard durf.. Haha.

astridelise

Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Elst overbetuwe

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:44

Hier nog 1 die altijd een naar onderbuik gevoel als zij wilt rijden!
Ik heb mijn fjord nu 1 jaar en het is op het moment zo erg dat ik aan verkopen zit te denken. Natuurlijk heb ik hier heel veel moeite mee, maar vanmiddag gebeurde er iets en ik durfde er dus niet meer op. Ik heb ook steeds minder zin om te rijden, maar met haar werken als ik ernaast sta vind ik super en dan kom ik ook heel zeker over, maar dat vind ik nu niet genoeg meer.

Romee13
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-10-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:45

hoi!
mijn zusje heeft een tijdje in een revalidatiecentrum gelegen, waar een meisje lag die een dwarslezing had door dat ze met een buitenrit met haar rug tegen een boom aan was gevallen. hierdoor ben ik ook veel banger op een paard geworden, nu stap ik natuurlijk nog gewoon overal op en het gaat steeds beter. dat komt vooral door een paardje die alles gewoon helemaal goed doet, en heel lief is. dus dat is ook gelijk mijn "tip" om als je op een manege rijd een paard te kiezen die je volledig vertrouwd, rustig is en doet wat je wil. als je niet op een manege rijd, zoek dan zo'n paardje.
maar eigenlijk moet je bedenken dat dit soort dingen echt heel weinig gebeuren, en dat de kans gewoon heel klein is dat wat jou is gebeurd, nog een keer gebeurd! :D
ik hoop dat je hier wat aan hebt! :o
groetjes!

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:00

Heel herkenbaar dit... Behalve dat ik bang was, ben ik ook gewoon niet zo'n goede ruiter, moet nog heel veel leren. Veel meegemaakt, veel gevallen, veel gekneusd en gebroken, maar toch nog steeds aan het rijden :D Ik ben op zoek gegaan naar een goede instructrice en na lang zoeken heb ik die gevonden. Zij komt ongeveer in het hele land. Uiteraard is ze (dus) niet goedkoop, maar het is de beste beslissing die ik genomen heb. Dankzij haar rijd ik nog steeds en met meer plezier dan ooit.
@TS: juist je ademhaling is zo belangrijk bij het paardrijden. Jouw paard spiegelt jou: haal jij op de goede manier adem, buikademhaling, dan merk je dat echt meteen aan je paard. Ook andere oefeningen kunnen je daarbij helpen. Met mijn instructrice werk ik hieraan; we doen allerlei oefeningen naast het paard voordat ik erop ga. Ik moet qua rijden nog steeds heel veel leren en de ontspanning is er nog niet altijd, maar ik durf al veel meer, echt heel veel meer dan voordat ik met haar begon.
Mocht je geïnteresseerd zijn: haar website is uit de lucht, maar ik kan je via pb wel haar telefoonnummer geven.
Edit: ik ben ook met mijn paard gaan recht richten, ook hier heb ik heel veel aan en mijn paard uiteraard ook. We zijn echt weer vriendjes.

Tov
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-09-10
Woonplaats: dorp aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:33

Hier nog een angsthaas. Na drie keer zandhappen begon ik steeds meer uitvluchten te verzinnen, en kreeg ik steeds meer de bibbers. Als ik alleen al op de fiets zat naar stal, zat mijn ademhaling zo'n beetje tussen mijn wenkbrauwen. Ik ben toen les gaan nemen van iemand die ervaring heeft met angstige ruiters, en die heeft me geholpen stap voor stap weer vertrouwen op te bouwen. Het is echt een aanrader om zo les te nemen. De instructeur kan aan je houding zien of je gespannen bent, maar ook aan het paard. En uiteindelijk begint echt paardrijden natuurlijk bij de ontspanning van paard en ruiter. Mijn instructrice komt uit Overijssel en is echt een aanrader, maar ongetwijfeld zitten er in andere provincies ook capabele mensen.
En ik denk dat je echt je angst onder ogen moet zien, en het niet wegredeneren of negeren. Duik erin, erken het, en ga er mee aan de slag.
En het leren ontspannen in spannende situaties, het leren beheersen van je impulsen die voortkomen uit angst of stress is niet alleen toepasbaar tijdens het paardrijden, maar kan ook op andere vlakken in je leven heel nuttig zijn!

Fiefster

Berichten: 82
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:43

Ik had dit ook! Maar alleen met buiten rijden. Mijn paard was altijd zo heet buiten en ik maakte dat alleen maar erger. Ik dwong mezelf om het toch steeds weer te proberen, maar dat voelde stiekem niet goed. Smalle landweggetjes met aan beide kanten een slootje waren een hel voor mij.
Ik heb nog steeds niet echt een oplossing voor dit probleem gevonden, dus ik lees mee met de tips die gegeven worden.
Ik wil er echt iets aan doen, want als je je angsten niet aanpakt, worden ze alleen maar groter!