Allereerst: ik weet niet of het hier goed staat dus als het niet klopt graag temmen

Dan nu het probleem, dat ben ik helaas zelf! Ik rijd al bijna 12 jaar paard en stapte eigenlijk altijd overal gewoon op, totdat ik een aantal jaren geleden samen met een paard ben gevallen. Ik galopeerde aan vanuit stap, dit ging goed, maar toen struikelde het paard en ging hij op zijn knieen.. hierdoor viel ik eraf en vervolgens is het paard over mijn benen heen gerold. Ik heb hier gelukkig lichamelijk niks aan overgehouden behalve heel veel spierpijn, maar sindsdien ben ik bang. Eerst was dat alleen als ik op een paard stapte, maar nu raak ik al gespannen als een paard aan de hand een beetje vervelend doet. Ondanks dat vind ik het omgaan met paarden en rijden nog wel leuk, mits ik weet wat ik aan een paard heb. Mijn grootste probleem is denk ik controle.. zodra ik ook maar het gevoel heb dat ik de situatie niet meer onder controle heb word ik bang, ik ga hoog ademhalen en wordt erg gespannen. Ik ben inmiddels wel zover dat ik dit van mezelf merk, en probeer dan goed rustig laag adem te halen, maar dan is het kwaad al geschied en neemt het gemidelde paard vaak een loopje met me, waar ik natuurlijk alleen maar banger van wordt